Your browser does not support JavaScript!
سئو وردپرس
سئو جوملا
تعطیل کردن وب سایت بدون آثار مخرب روی سئو

در دنیای امروز که همیشه باز است، گاهی برخی از کسبو کارها می خواهند یک روز را تعطیل کنند و به سایتشان را برای یک روز ببندند. برای هر کسب و کاری زمان هایی وجود دارد که باید در حظور آنلاین کمی توقف کرد. در این مقاله آموزشی برخی از شیوه هایی که می توانید وب سایتتان را برای یک یا چند روز ببندید، اما اینکار باعث تاثیر منفی در حظور شما در صفحات نتایج جستجو (SERP) نشود و تاثیر مخربی روی سئو سایت به وجود نیاورد را خواهم گفت.

عملکرد صفحات پرداخت و کارت را متوقف کنید!

اگر شما هم یک وب سایتی دارید که محصول و یا خدماتی را به صورت انلاین به فروش می رسانید، این مورد می تواند برای شما کاربرد زیادی داشته باشد. برای اینکه کاربران سایت را از خرید در روز تعطیلی سایت خودتان بازدارید، بهترین کار می تواند متوقف کردن عملکرد کارت یا همان صفحات پرداخت باشد.

در بیشتر موارد، سایتهایی که کسب و کار اینترنتی آنها با پرداخت انلاین همراه است، صفحات پرداخت را توسط فایل robots.txt و یا متا تگ robots را غیر قابل ایندکس می کنند. به همین خاطر، همانطور که موتورهای جستجو آن صفحات را هیچ وقت در سایت شما رویت نمی کردند، بستن این صفحه روی سئوی سایت شما تاثیری نخواهد داشت. در این مواقع باید به شیوه ای به کاربران سایت نیز اطلاع دهید که بخش پرداخت غیر فعال است. این کار را می توانید به شیوه های گوناگونی انجام دهید. می توانید لینک صفحات پرداخت را غیر فعال کنید، یک پیام مربوط به این اتفاق را در سایت برای مخاطب به نمایش بگذارید، یا حتی یک صفحه مربوط به این بسته شدن صفحه پرداخت تا اطلاع ثانوی بسازید.

عملکرد صفحات پرداخت و کارت را متوقف کنید!

بستن صفحات پرداخت از دو جهت باید مورد توجه قرار گیرد. جهت اول اینکه باید به از ایندکس شدن این صفحات جلوگیری کنید تا در مواقع بستن سئوی سایت شما تاثیر بدی نگیرد. از جهت دوم اعتماد و از دست ندادن مخاطب را باید در نظر داشته باشید.

اگر تنها لینک پرداخت را بردارید و توضیحی به مخاطب ندهید، او هیچ گاه نمی داند چه زمانی شما دوباره فعال می شوید تا باز هم جهت خرید مراجعه کند. یا حتی این اتفاق را ممکن است از بی توجهی شما به خودش ارزیابی کند. اگر پیامی جهت این اتفاق به او ندهید، دیگر اعتمادی به شما نخواهد کرد و به سمت یکی دیگر از رقیبان شما خواهد رفت. پس فراموش نکنید حتما به کاربران اطلاع دهید تا چه زمانی بخش پرداخت غیر فعال است.

بستن کل سایت برای مدت کوتاه!

اگر نیاز دارید کل سایتتان را از دسترس کاربران خارج کنید، و از صفحه ای که در آن پیام "سایت تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد" یا هر متن مشابه استفاده می کنید، سرور شما باید کد 503 HTTP (سرویس در دسترس نیست) را برگرداند. کد 503 عملکرد بسیار مهمی در سایت شما دارد. این کد به شما اطمینان می دهد که متن موقت که برای تعطیلی سایت به کاربر نشان داده می شود به جای صفحه و متن قبلی ایندکس نخواهد شد. بدون این کد، سرور محتوای صفحه در دسترس نبودن سایت را به جای محتوای سایت شما ایندکس می کند و شما نتایج تمام محتوایی که قبلا گوگل در آن صفحه ایندکس کرده بود را از دست می دهید.

روبات های گوگل صفحاتی که کد 503 را نشان می دهند را تا یک هفته بررسی نمی کند و پس از آن اگر کد باقی ماند، ان صفحه را از لیست نتایج جستجوی خود حذف می کند. همچنین می توانید از تگ هدر Retry after (تلاش مجدد پس از ...) که نشان می دهد تا چند روز سایت در دسترس نیست استفاده کنید. بستن بیش از یک هفته ای سایت، به شیوه ای که درست به این کار بزنید، در صفحات نتایج جستجو () نتایج منفی خود را خواهد گذاشت.

کل سایت را برای انتقال سرور ببندید!

خاموش کردن کامل سرور یکی دیگر از روش های تعطیلی سایت است. ممکن است شما اینکار را زمانی که می خواهید سرورتان را به یک دیتا سنتر دیگر منتقل کنید انجام دهید. در این زمان ها سرور دیگری تهیه کنید و کد 503 HTTP را برای تمامی صفحات آن تنظیم کنید، و DNS را روی آن سرور تنظیم کنید. برای این منظور می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  1. DNS TTL را روی زمانی کوتاهی (مانند 5 دقیقه) برای چند روز تنظیم کنید.
  2. DNS را روی IP ادرس موقتتان تنظیم کنید.
  3. زمانی که تمامی ریکوئست ها روی سرور موقت رفت سرور اصلی را آفلاین کنید.
  4. سرور شما اکنون آفلاین است.
  5. زمانی که دوباره اماده شدید، سرور اصلی را آنلاین کنید
  6. DNS را به IP سرور اصلی تغییر دهید
  7. DNS TTL را به زمان نرمال تغییر دهید