Your browser does not support JavaScript!
سئو جوملا
امنیت جوملا
رفع مشکل امنیتی جوملا
آموزش سیستم مدیریت محتوا جوملا نسخه 3.7 – منوی سیستم

جوملا یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا دنیا می باشد که در این مجموعه، قصد دارم بخش های مختلف آن را آموزش دهم. در این مجموعه تلاش خواهم کرد تمامی بخش های جوملا به صورت کامل توضیح داده شود تا خواننده بتواند تمامی تنظیمات آن را انجام داده و هیچ مشکلی برای کار کردن با جوملا نداشته باشد. در قسمت اول این مجموعه منوی سیستم و بخش های مربوط به آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

جوملا چیست

پس از ورود به بخش مدیریت جوملا، با تصویری به صورت زیر رو به رو خواهید شد. در این پنل مدیریت منو های اصلی جوملا به ترتیب به صورت: سیستم، کاربران، منو ها، محتوا، کامپوننت ها، افزونه ها و راهنما می باشند. در این بخش قصد داریم تا منوی سیستم را بررسی کنیم.

بخش مدیریت جوملا

اموزش منوی سیستم جوملا

پس از کلیک بر روی گزینه سیستم در منوی بالا، نواری باز خواهد شد که زیر منو های سیستم را به شما نشان می دهد. این زیر منو ها به ترتیب و از بالا به پایین شامل: کنترل پنل، تنظیمات کلی، چک کلی، پاک سازی ذخیره ساز، صفحات باطل شده ذخیره ساز و اطلاعات سیستم می باشد.

منوی سیستم جوملا

زیر منوی کنترل پنل

اگر این گزینه را کلیک بکنید صفحه ای که برای شما باز خواهد شد صفحه کنترل پنل جوملا می باشد. در این صفحه در سمت راست برخی از منو های پر کاربرد جوملا می توانید مشاهده کنید. در زیر این منو ها بخشی وجود دارد که نمایش دهنده به روز رسانی جوملا و یا افزونه های نصب شده می باشد. همواره تلاش کنید تا از جدید ترین نسخه جوملا و افزونه های آن استفاده کنید. در صورتی که نسخه به روز رسانی برای جوملا و یا افزونه های نصب شده وجود داشته باشد، در این بخش به شما اعلام خواهد شد.

در قسمت اصلی کنترل پنل شما که سمت چپ قرار دارد چند جدول را مشاهده می کنید. جدولی که پیام های مربوط به جوملا را به شما نشان می دهد، اخرین کاربرانی که به سایت وارد شده اند، مطالبی که بیشترین بازدید را داشته اند و آخرین مطالبی که در سایت قرار داده اید.

زیر منوی تنظیمات کلی

در کار کردن با این بخش بسیار دقت کنید، هر تغییری که در اینجا اعمال می کنید، در کل سایت شما اثر خواهد داشت. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید پس از ورود به این بخش سه دکمه در بالا، یک ستون سمت راست و بخش اصلی که در سمت چپ قرار دارد و خود آن شامل چند تب می باشد.

زیر منوی تنظیمات کلی

چهار دکمه اصلی

چهار دکمه ای که در بالای صفحه وجود دارند به ترتیب شامل: ذخیره، ذخیره و بستن، انصراف و در سمت چپ دکمه راهنما می باشند. این دکمه های در تمامی بخش های جوملا به یک صورت عمل می کنند. 

  • دکمه ذخیره: باعث می شود تا تغییراتی که شما انجام داده اید ذخیره شوند و در همان صفحه باقی بمانید. 
  • دکمه ذخیره و بستن: زمانی است که پس از اعمال تغییرات دیگر با آن صفحه کار نداشته باشید. این دکمه تغییرات شما را دخیره کرده و پس از اعمال به بخش اصلی مربوطه باز خواهید گشت.
  • دکمه انصراف: زمانی استفاده می شود که شما می خواهید تغییراتی که انجام داده اید ذخیره نشوند و پنجره فعلی بسته شده و به بخش اصلی مربوطه باز گردید.
  • دکمه راهنما: این دکمه راهنمای بخشی است که در ان قرار دارید. هر گاه یک بخش را به خوبی نشناختید می توانید بر روی گزینه راهنما کلیک کنید. پس از کلیک یک پنجره باز خواهد شد که آموزش های مربوط به آن بخش را می توانید مشاهده کنید.

ستون سمت راست

در ستون سمت راست دو مجموعه اصلی را مشاهده می کنید:

  1. سیستم
  2. کامپوننت ها

سیستم تنظیمات مربوط به کل وب سایت و سرور می باشد، اما تنظیمات کامپوننت ها به شما امکان تنظیم جداگانه در هر بخش را می دهد. با کلیک بر روی هر کدام از گزینه ها، تنظیم مربوط به آن بخش باز خواهد شد. حتما توجه کنید اگر در یکی از بخش ها تغییرات اعمال کرده اید و می خواهید تغییراتی در دیگر بخش ها انجام دهید، حتما باید ابتدا ذخیره کنید، چرا که با کلیک بر روی سایر موارد، تنظیمات شما ثبت نخواهند شد. آموزش مربوط به مجموعه کامپوننت ها را در زمان معرفی آن کامپوننت و به همراه آن برای شما خواهم آورد و در این بخش از ذکر آنها خودداری می کنم.

در بخش سیستم تنها یک گزینه مشاهده می کنید که همان تنظیمات کلی است. این بخش خود شامل چند تب می باشد. 

تب سایت

در این تب شما با گزینه های بسیار زیادی رو به رو هستید. تک تک این گزینه ها را به ترتیب برای شما معرفی و عمکلرد آن را به شما خواهیم گفت. 

تنظیمات سایت

تنظیمات سایت

نام سایت: همان طور که از اسم این بخش مشخص است نام سایت باید در این بخش نوشته شود.

سایت غیر فعال: این گزینه برای زمانی است که نیاز دارید مدتی سایت را غیر فعال کنید تا مخاطبین نتوانند صفحات سایت را مشاهده کنند. این گزینه بیشتر برای مواقعی است که تغییراتی در سایت می خواهید اعمال کنید و تا پایان انجام این تغییرات نیاز دارید سایت در دسترس نباشد. به صورت پیش فرض گزینه خیر انتخاب شده است. زمانی که گزینه بلی را انتخاب کنید سه بخش جدید به تنظیمات با عنوان پیام غیر فعال، پیام اختصاصی و تصویر صفحه آفلاین افزوده خواهد شد.

پیام غیر فعال: این تنظیم شامل سه گزینه می باشد: مخفی، پیام اختصاصی، پیام با توجه به زبان سایت. در صورتی که گزینه مخفی را انتخاب کنید سایت غیر فعال شده اما کاربر هیچ پیامی مشاهده نخواهد کرد. در صورتی که پیام اختصاصی انتخاب شود، در باکس مربوط به پیام اختصاصی می توانید که پیام مبنی بر دلیل غیر فعال بودن سایت برای مخاطب بنویسید. اگر حالت پیام با توجه به زبان سایت انتخاب شود، با توجه به اینکه وب سایت شما روی چه زبانی به عنوان زبان اصلی تنظیم شده است، پیام غیر فعال بودن برای مخاطب نشان داده خواهد شد.

تصویر صفحه آفلاین: این گزینه برای زمانی استفاده می شود که می خواهد به همراه پیام غیر فعال بودن سایت، یک تصویر نیز به مخاطب نشان دهید. با کلیک بر روی گزینه انتخاب پنجره تصاویری که آپلود شده اند را مشاهده خواهید کرد. با کلیک کردن روی تصویر و سپس کلیک بر روی گزینه درج، تصویر انتخاب می شود. در صورتی هم که تصویری انتخاب کرده باشید و بخواهید آن تصویر را حذف نمایید با کلیک روی گزینه ضربدر، تصویر حذف می شود.

ویرایش آیکون با حرکت موس برای: این گزینه شامل سه بخش ماژول ها، هیچ و ماژول ها و منو ها می باشد. این گزینه زمانی برای شما کاربرد خواهد داشت که از یک قالبی که این قابلیت را داشته باشد استفاده کنید.

ویرایشگر پیش فرض: در این بخش ویرایشگر متنی که می خواهید برای بخش های مختلف سایت استفاده کنید را می توانید انتخاب و یا تغییر دهید.

کد امنیتی (Captcha): این گزینه برای اسپم نشدن وب سایت کاربرد فراوانی دارد. برای استفاده از کد امنیتی باید پلاگین مربوط به ان را فعال کنید.

سطح دسترسی پیش فرض: این گزینه حالت پیشفرض دسترسی به محتوای سایت را تنظیم می کند. توجه فرمایید این تنظیم پیشفرض مطالب را در دسترسی یکی از گروه های کاربری شما قرار می دهد، اما می توانید در مجموعه ها، منو ها و خود مطالب سطح دسترسی آنها را تغییر دهید. سطح دسترسی برای زمانی کاربرد دارد که می خواهید مطالب سایت تنها برای بخش خاصی از کاربران شما نمایش داده شود. مثلا باید کاربر عضو سایت شده باشد تا بتواند آن مطلب را مشاهده کند.

محدودیت پیش فرض لیست: در جوملا شما با لیست های مختلفی رو به رو هستید که بر روی آنها تنظیمات را انجام می دهد. در این بخش می توانید تعداد مواردی که در این لیست ها در هر صفحه نشان داده می شود را تنظیم کنید. 

محدودیت پیش فرض خبر: این بخش برای تنظیم تعداد خبر ها یا مطالبی است که می خواهید در RSS سایت به نمایش در آیند.

آدرس ایمیل خبر: این گزینه به شما اجازه می دهد بتوانید در RSS آدرس ایمیل مربوط به سایت و یا نویسنده را به نمایش بگذارید.

تنظیمات متا

تنظیمات این بخش مربوط به هدر سایت می باشد.

توضیحات متا سایت: در این بخش متای توضیحات مربوط به وب سایت را می توانید وارد کنید. زمانی که برای مطلبی توضیحات متای آن را ننویسید به صورت پیش فرض این توضیحات به نمایش داده می شوند.

کلید واژه های متا سایت: این بخش مربوط به کلمات کلیدی سایت می باشد.

روبوتها: این بخش تنظیمات مربوط به روبوت ها می باشد.

مجوز های محتوا: در این بخش می توانید حقوق مربوط به استفاده از محتوای سایت را تنظیم کنید.

نمایش نسخه متا نویسنده: با انتخاب این گزینه متای مربوط به نویسنده سایت در بخش هدر ثبت می شود.

نمایش نسخه جوملا: در این بخش می توانید تنظیم کنید که نسخه جوملایی که در سایت استفاده می کنید به مخاطب نشان داده شود و یا خیر.

تنظیمات SEO

تنظیمات این بخش مربوط به بهینه سازی وب سایت جوملایی شما می باشند.

آدرس های بهینه برای موتور های جستجو: در این بخش می توانید لینک های وب سایت را برای موتور های جستجو بهینه کنید. با استفاده از این گزینه لینک های سایت کوتاه و با توجه به نام مستعار مطالب و مجموعه ها تنظیم می شود.

استفاده از mod-rewrite: برای استفاده از این گزینه باید حتما فایل .Htaccess بر روی سرور خود داشته باشید. این گزینه باعث می شود index.php از ابتدای آدرس لینک ها حذف شده و لینک سایت شما کوتاه شود.

افزودن پسوند به آدرس ها: با انتخاب این گزینه ددر انتخای لینک صفحات پسوند .html به آدرس افزوده خواهد شد.

نام مستعار یونیکد: این گزینه زمانی کاربرد دارد که می خواهید آدرس های صفحات را به زبان فارسی بنویسید.

نام سایت در عنوان صفحات: شامل سه حالت خیر، بعد از عنوان صفحه و قبل از عنوان صفحه می باشد. در صورتی که بخواهید نام سایت در عنوان صفحات سایت به همراه عنوان آن صفحه به نمایش در بیاید می توانید از این تنظیمات استفاده کنید.

تنظیمات کوکی

دامنه کوکی: این بخش زمانی کاربرد دارد که سایت جوملایی شما با سایت دیگری (مثلا یک ای کامرس یا یک فروم) که به صورت ساب دامین سایت جوملایی استفاده می شوند، بریج شده باشد.

مسیر کوکی: در این بخش می توانید با ورود آدرس جدید، محل نگهداری کوکی های سایت را تغییر دهید.

تب سیستم

با انتخاب این تب چهار بخش به شما نمایش داده خواهند شد.

تب سیستم

تنظیمات سیستم

مسیر پوشه وقایع: به صورت پیش فرش محلی که فایل های Log جوملا نگداری و تولید می شوند تنظیم شده است. می توانید این مسیر را به آدرسی دیگر بر روی سرور تغییر دهید.

سرور راهنما: این بخش مربوط به دکمه راهنما می باشد. در این بخش می توانید زبان و سرور راهنما های جوملا را تغییر دهید.

تنظیمات عیب یابی

عیب یابی سیستم: در صورت فعال بودن این بخش، ایرادهایی که سرور شما با آن برای اجرای جوملا رو به رو هستند در خروجی نمایش داده می شوند.

عیب یابی زبان: این بخش برای نمایش ایرادات مربوط به زبان وب سایت شما می باشد. در صورت فعال بودن، ایرادات مربوط به زبان سایت جوملایی شما به نمایش در می آیند.

تنظیمات ذخیره ساز

این بخش مربوط به کش Cache سایت جوملایی شما می باشد.

نحوه ذخبره سازی: با این تنظیم می توانید نحوه ای که فایل کش شما نگهداری می شوند را انتخاب کنید.

مسیر پوشه ذخیره ساز: در این بخش مسیری که کش های وب سایت شما نگهداری می شوند به صورت پیشفرض نمایش داده می شوند. می توانید این مسیر را به دلخواه خود بر روی سرور تغییر دهید.

زمان ذخیره ساز: در این بخش زمانی که مربوط به ذخیره سازی مجدد کش به صورت اتوماتیک می باشد را تنظیم کنید.

ذخیره ساز بستر نرم افزاری: از این بخش برای زمانی استفاده می شود که خروجی سایت در دستگاه های موبایلی با لپ تاپ ها متفاوت است. اگر از یک سایت ریسپانسیو استفاده می کنید، فعال بودن این گزینه می تواند منجر به افزایش سرعت مرور صفحات برای کاربر بشود.

سیستم ذخیره ساز: این بخش مربوط به پلاگین ذخیره ساز جوملا می باشد. دارای سه تنظیم اصلی خاموش، ذخیره سازی مدرن و ذخیره سازی سنتی می باشد.

تنظیمات جلسه

جلسه Seassion داده های مربوط به یک کاربر مشخص در مسیر او در سایت می باشد. به عنوان مثال کاربر برای چه مدتی اگر هیچ عملی در سایت انجام ندهد باید دوباره وارد بخش کاربری شود.

نوع جلسه: با این تنظیم می توانید این داده ها را با استفاده از پیگاه داده ها و یا تنظیمات PHP کنترل کنید.

طول عمر جلسه: زمان مربوط به جلسه را در این بخش می توانید تنظیم کنید.

نشست به اشتراک گذاشته شد: هنگامی که این گزینه فعال شد، نشست بین بخش مدیریت و سایت به اشتراک گذاشته می شود. توجه داشته باشید که تییر این مقدار تمام نشست های موجود در سایت را غیر فعال می کند.

تب سرور

تب سرور

این تب شش بخش را شامل می شود:

  1. تنظیمات سرور
  2. تنظیمات محلی
  3. تنظیمات FTP
  4. تنظیمات Proxy
  5. تنظیمات پایگاه داده
  6. تنظیمات ایمیل
تنظیمات سرور

مسیر پوشه موقت: در اینجا مسیر پوشه موقت یا همان tmp سایت را به صورت پیش فرض به شما نشان می دهد. شما قادر هستید این مسیر را به آدرسی دیگر روی سرور تغییر دهید.

فشرده سازی Gzip: این تنظیمات در صورتی که سرور شما از ان پشتیبانی می کند می تواند باعث افزایش سرعت سایت شود. این گزینه فشرده سازی خروجی سایت را فعال می کند.

گزارش خطا: در این بخش می توانید خطا های سایت را به صورت های مختلفی مشاهده کنید. از یک اخطار به صورت خلاصه تا گزارش کامل از آن اخطار را با این گزینه می توانید فعال کنید.

استفاده از HTTPS: اگر شما از SSL استفاده می کنید می توانید این گزینه را فعال کنید. در نظر داشته باشید اگر گواهینامه SSL خریداری نکرده باشید، این گزینه را فعال نکنید.

تنظیمات محلی

منظقه زمانی سرور: در این بخش شما می توانید زمان سرور را با توجه به منطقه جغرافیایی مورد نظر تنظیم کنید.

تنظیمات FTP

فعال بودن FTP: با فعال کردن این گزینه می توانید از طریق FTP با وب سایت خود تعامل داشته باشید. به عنوان مثال می توانید نصب مربوط به افزونه های جوملا را از این طریف انجام دهید. در صورتی که حالت فعال انتخاب شود، گزینه های مربوط به ثبت اطلاعات سرور FTP از شما درخواست می شود.

تنظیمات Proxy

فعال کردن Proxy: با فعال کردن این گزینه، می توانید با سرور جوملا از طریق یک پراکسی ارتباط برقرار کنید. در صورت فعال کردن این بخش باید اطلاعات مربوط به پراکسی خود را وارد نمایید.

تنظیمات پایگاه داده

تنظیمات این بخش را بهتر است هیچ گاه تغییر ندهید مگر انکه تغییری در پایگاه داده های خود داده باشید و یا بخواهید سایت را به هاست دیگر منتقل کرده یا از یک پایگاه داده جدید برای سایت استفاده کنید.

نوع پایگاه داده: در این بخش نوع دیتا بیسی که برای جوملا خود استفاده می کنید را می توانید تغییر دهید.

نام هاست: نام هاست مربوط به پایگاه داده های سایت را در این بخش می توانید تغییر دهید.

نام کاربری پایگاه داده: در این بخش نام کاربری دیتا بیس سایت را میتوانید تنظیم کنید.

نام پایگاه داده: در این بخش می توانید نام دیتا بیس سایت را تغییر دهید.

پیشوند پایگاه داده: این گزینه پیشوند مربوط به جداول پیگاه داده ها و تنظیم آن می باشد.

تنظیمات ایمیل

ارسال ایمیل: در صورت فعال بودن، امکان ارسال ایمیل از سوی سیستم مدیریت محتوا فعال می شود.

ارسال ایمیل غیرفعال شد: این گزینه ارسال ایمیل به کاربران سایت را فعال و غیر فعال می کند.

ایمیل فرستند: در اینجا می توانید ایمیلی که می خواهید پیام را با آن ارسال کنید را باید وارد کنید.

نام فرستند: این نام در بخش نام فرستنده ایمیل برای کاربران ارسال می شود.

پاسخ به ایمیل: در صورت درخواست کاربر برای ریپلای کردن به ایمیل شما، آدرسی که می خواهید ایمیل های ریپلای شده برای آن ارسال شود را در این بخش وارد نمایید.

پاسخ به نام: در این بخش نام دریافت کننده ریپلای را می توانید مشخ کنید.

سیستم ایمیل: در این بخش سیستم های ایمیل پیشفرض جوملا وجود دارد که می توانید سیستم ایمیل مورد نظر خود را از میان انها انتخاب کنید.

ارسال ایمیل برای تست: این گزینه یک ایمیل آزمایشی برای بررسی صحت و درستی عملکرد بخش مربوط به ایمیل ها ارسال می کند.

تب فیلتر متن

در این تب تنظیمات مربوط به فیلتر متن های سایت بر اساس گروه کاربری تنظیم می شوند. در این بخش می توانید برای هر گروه کاربری موجود، فیلتر مخصوصی جهت ورود انواع متن به سایت اعمال کنید.

تب فیلتر متن

تب تنظیمات مجوز ها

در این تب می توانید مجوز های مربوط به کاربران برای بخش های مختلف سایت را تنظیم کنید. در این بخش با انتخاب هر گروه کاربری، دسترسی های مربوط به کاربران آن گروه را می توانید تنظیم کنید.

تب تنظیمات مجوز ها

زیر منوی چک کلی

این بخش سومین بخش از منوی سیستم می باشد. در این بخش در صورتی که در جداول پایگاه های داده های مربوط به بخش های مختلف سایت مشکلی به وجود آمده باشد، به شما نشان داده خواهد شد. با انتخاب جداولی که دارای مشکل هستند و کلیک بر روی گزینه بررسی، جداول مربوطه اصلاح شده و مشکل آنها بر طرف خواهد شد.

چک کلی

زیر منوی پاک سازی ذخیره ساز

در این بخش فایل های کشی که بر روی سرور ساخته شده اند را می توانید مشاهده کنید. در صورت نیاز به پاک کردن این فایلها، با انتخاب فایل و کلیک روی گزینه حذف فایل کش مربوطه پاک می شود. در صورتی که بخواهید تمام فایل های کش را یک جا پاک کنید، می توانید بر روی گزینه حذف همه کلیک کنید تا تمامی فایل های کش یک جا پاک شوند.

پاک سازی ذخیره ساز

زیر منوی پاک سازی کش منقضی شده

در این بخش فایلهای کشی که تاریخ انقضای انها سر رسیده است را می توانید مشاهده کنید. پس از انقضای تاریخ فایل های کش بهتر است انها را پاک کنید تا حجم کمتری از سرور اشغال شود. در صورت نیاز برای پاک سازی این فایل ها بر روی دکمه پاک سازی کش منقضی شده کلیک نمایید. این بخش ممکن است گاهی زمان بر باشد.

پاک سازی کش منقضی شده

زیر منوی اطلاعات سیستم

در این زیر منو چهار تب اطلاعات سیستم، تنظیمات PHP، پیکربندی فایل، مجوز های پوشه و اطلاعات PHP وجود دارند. در تب اطلاعات سیستم اطلاعات مربوط به سرور خودتان را می توانید مشاهده کنید. در تب تنظیمات PHP تنظیمات مربوط به PHP سرور شما به نمایش گذاشته شده است. در تب پیکربندی فایل اطلاعات فایل configuration را می توانید مشاهده کنید. در تب مجوز های پوشه، امکان قابل ویرایش بودن یا غیر قابل ویرایش بودن پوشه های جوملا خودتان را می توانید بررسی کنید. در تب اطلاعات PHP تمامی اطلاعات مربوط به نسخه PHP نصب شده بر روی سرور را می توانید مشاهده کنید. 

اطلاعات سیستم

همچنین می توانید تمامی این اطلاعات را به صورت متنی و یا به صورت یک فایل JSON دریافت کنید. برای دریافت این اطلاعات می توانید ار دکمه های دریافت بصورت متن و دریافت بصورت JSON که در بالای این صفحه است استفاده نمایید.

مجموعه آموزشی سیستم مدیریت محتوا جوملا نسخه 3.7

  1. آموزش سیستم مدیریت محتوا جوملا نسخه 3.7 – منوی سیستم
  2. آموزش سیستم مدیریت محتوا جوملا نسخه 3.7 – منوی کاربران
  3. آموزش سیستم مدیریت محتوا جوملا نسخه 3.7 – منوها