Your browser does not support JavaScript!
طراحی گرافیک
طراحی پوستر
آموزش پیشرفته افزودن افکت به لایه ها - Layer Mask Hides Effects

در این قسمت از آموزش پیشرفته افزودن افکت به لایه ها در نرم افزار ادوبی فوتوشاپ قصد داریم تا با دو تا از آخرین گزینه هایی که در بخش تنظیمات پیشرفته بلندینگ آپشن (Blending Option) موجود است آشنا گردیم. این دو گزینه به طور اختصاصی به قسمت های ماسک شده ی لایه سر و کار دارند و تغییراتی در این زمینه به وجود می آورند. با تمرین همزمان با این قسمت آموزشی می توان به طور ملموس تری با عملکرد این دو گزینه آشنا شویم. 

گزینه Layer Mask Hides Effects

وظیفه ی این گزینه در بخش تنظیمات پیشرفته در حقیقت این است که افکت ها را تنها به ناحیه ای که ماسک تعیین کرده است اعمال می کند. در مثال زیر کاربرد این گزینه مشخص تر نمایان می گردد.

 گزینه Layer Mask Hides Effects

همان طور که در تصویر بالا می بینید، یک لایه ی زمینه، یک لایه نوشته و یک لایه نوشته کپی شده از لایه نوشته قبلی لایه های تصویر را تشکیل می دهند. توجه داشته باشید که زمانی که هنوز به لایه نوشته اولیه  افکتی داده نشده بود، بر روی آن کلیک راست کرده و با انتخاب گزینه داپلیکیت لایر (Duplicate Layer) یک لایه کپی شده از آن ساخته شد و پس از آن افکت های مورد نظر به لایه ها داده شد. طوری که دو لایه نوشته با افکت های اعمال شده متمایز از هم به نظر رسند. البته تصویر قالب لایه ی بالاتر است. در تصویر زیر چشم کنار گزینه بالاتر برداشته شده است تا بتوانید لایه زیرین آن را به خوبی مشاهده نمایید.

 گزینه Layer Mask Hides Effects

حال در این مرحله از ابزار استفاده کرده و نیمه حرف آ را انتخاب کنید، برای این که انتخاب دقیق تری داشته باشید در نوار منو بالا، منو سلکت (Select)، گزینه ترنسفرم سلکشن (Transform Selection) را انتخاب کنید. پس از انتخاب نیمی از حرف آ در پنل لایه ها پایینترین قسمت، بخشی که با فلش اشاره شده است را در صورتی که از سیستم عامل مک استفاده می کنید opt+click و در صورتی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید  alt+clickرا فشار داده تا لایه ماسک بر روی لایه شما ایجاد شده و تصویری همانند تصویر زیر به وجود آید.

 گزینه Layer Mask Hides Effects

 گزینه Layer Mask Hides Effects

حال پنجره نیو استایل را باز کرده و مانند تصویر زیر، روبه روی گزینهLayer Mask Hides Effects تیک می زنیم. همان طور که می بینید، افکت های لایه ای که شما انتخاب کرده و این گزینه را بر روی آن اعمال کرده اید در قسمت ماسک شده به حالت محو شده مرز بین دو لایه را می پوشاند. 

 گزینه Layer Mask Hides Effects

گزینه Vector Mask Hides Effects

وظیفه این گزینه این است که افکت های مربوط به لایه را به قسمت های قابل رویت انتخاب شده با یک ماسک وکتور اعمال می نماید.

بخش های دیگر مجموعه آموزش پیشرفته افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ