Your browser does not support JavaScript!
طراحی پوستر
طراحی گرافیک
آموزش ایجاد لایه های شکل در فوتوشاپ – بخش اول

در این دوره ی آموزشی قصد داریم تا شما را با افزودن لایه های شکل به کار هنری خود و ترکیب لایه های شکل با پیکسل های تصاویر و عکس ها در نرم افزار ادوبی فوتوشاپ آشنا سازیم، در ابتدا به شما عزیزان اصول بنیادی در زمینه ی طراحی اشکال و ترکیب آنها نشان داده خواهد شد و سپس به طراحی اشکال موثر و شگفت انگیزی که می توان خلق نمود و ترکیب آنها با تصاویر و عکس ها می پردازیم. برای شما توضیح خواهیم داد که چگونه می توانیم از فیلتر های نرم افزار فتوشاپ در این راستا استفاده کنیم، لایه ها را تنظیم کرده و با اشکال مختلف، لایه ماسک بسازیم.

همچنین در ادامه ی این دوره قادر خواهیم بود تا اشکالی را که خود شخصا طراحی کرده ایم داشته باشیم، برای کار در این زمینه کاربردهای نرم افزار فتوشاپ را با کاربرد های نرم افزار ایلوستریتور تلفیق کرده و به طور مقدماتی با ابزار پن که افراد زیادی در هنگام کار کردن با آن دچار مشکل می شوند، آشنایی پیدا خواهیم کرد.

کار کردن مقدماتی با ابزار Shape  

در این قسمت قصد داریم تا شما را با ابزار shape که محل قرار گرفتن آن در تصویر زیر مشخص شده است، آشنا سازیم. شما همچنین می تواند برای انتخاب کردن این ابزار دکمه U را در کیبورد خود فشار دهید.

 آموزش کار کردن مقدماتی با ابزار Shape در فوتوشاپ

با کلیک راست کردن بر روی این ابزار شکل مورد نظر خود را انتخاب کنید، شما همچنان می توانید برای تغییر نوع شکل در این ابزار، دکمه های shift+U  موجود در کیبورد را همزمان با هم فشار دهید. 

ما در این زمینه با ابزار دیگری به نام Path Selection نیز سر و کار داریم که قادر است تا تمامی مسیر را انتخاب کند و در نوار ابزار به شکل یک فلش وجود دارد، شما می توانید بر روی آن کلیک کرده تا انتخاب شود و یا در کیبورد خود با فشار دادن دکمه ی A آن را انتخاب کنید. اگر بر روی این ابزار کلیک راست کنید گزینه ی دیگری خواهید دید که Direct Selection نام دارد و این گزینه می تواند، تنها بخش ها و گوشه های خاصی از مسیر را انتخاب کند، این گزینه نیز بعد ها مورد استفاده ما قرار خواهد گرفت. 

حال بازگردیم به کار کردن با ابزار shape، در اینجا سه رفتار مختلف برای این ابزار و جود دارد که آنها ممکن است شما را کمی گیج سازند، پس اجازه دهید تا ابتدا یک به یک آنها را مورد بررسی قرار دهیم. زمانی که این ابزار را انتخاب کرده اید، در نوار بالا همانطور که در تصویر نشان داده شده اگر بر روی این قسمت کلیک کنید، سه گزینه ی  Shape layer, Pathو Pixel را در پیش روی خود دارید. ابتدا اجازه دهید تا این

 آموزش کار کردن مقدماتی با ابزار Shape در فوتوشاپ

حال شکل مورد نظر خود را دایره انتخاب می کنم و بر روی تصویر یک دایره قرمز رنگ رسم می نمایم. اکنون گزینه را تغییر داده و گزینه ی path را انتخاب می کنم و دایره ای دیگر می کشم. و در آخر گزینه ی Pixel را انتخاب می کنم و دایره ی دیگری را رسم می نمایم، توجه داشته باشید که در رابطه با این گزینه ی آخر، نرم افزار اجازه نمی دهد تا پیکسل خود را همزمان پر کنم، برای این کار باید بر روی یک لایه نرمال قرار گرفته باشید، بنابراین در پنل لایه ها بر روی لایه اولیه خود که همان لایه پس زمینه می باشد کلیک کنید تا انتخاب شود، حال می توانید یک دایره قرمز رنگ دیگر داشته باشید. گزینه ی آخر زیاد مورد استفاده ما قرار نخواهد گرفت زمانی که ما بر روی حالت Pixel شکل خود را رسم می کنیم، در حقیقت آن پیکسل ها لایه ای که بر روی آن قرار گرفته اند را پر می کنند و لایه ای جداگانه که در ادامه ی کار های شما مورد استفاده قرار بگیرد ایجاد نمی کنند و همچنین شکل های کشیده شده به این طریق مقیاس پذیر نیز نیستند. بنابراین گزینه Shape layer که قابلیت تغییر، جا به جایی و استفاده بیشتری در روند کار های ما در فتوشاپ خواهد داشت، مقیاس پذیر بوده ( می توان آن را بزرگ و کوچک کرد و یا تغییر جهت داد) و پر کاربرد تر به حساب می آید مورد محبوبیت بیشتری می باشد.

در خصوص گزینه ی pathهمانطور که می بینید تنها خط دور شکل کشیده شده نمایان می باشد، زمانی که ما پنل path را که در کنار پنل لایه ها و کانال ها واقع شده است، انتخاب کنیم فهرستی از کار هایی که در خصوص استفاده از این گزینه انجام داده ایم نمایش داده می شود. شما می توانید دایره ای که کشیده اید و در این پنل وجود دارد را بر روی آن دبل کلیک کرده و به اسم مورد نظر خود ذخیره کنید. اگر علاقه داشتید تا شکل دایره کشیده شده به حالت path شما بر روی صفحه دیده نشود کافی است تا تنها در پنل path بر زیر لایه دایره کلیک کنید و اگر خواستید دوباره  این دایره نمایش داده شود می توانید مجددا در این پنل بر روی لایه اش کلیک نمایید.

در صورتی که قصد داشته باشیم تا شکل کشیده شده به حالت انتخاب فعال در آید، راهی که برای این منظور وجود دارد این است که در صورت استفاده از سیستم عامل مک با فشار بر روی گزینه ی cmd و در صورت استفاده از سیستم عامل ویندوز ctrl و همزمان کلیک بر روی شکل لایه مورد نظر در پنل این کار را به راحتی انجام دهید.

 آموزش کار کردن مقدماتی با ابزار Shape در فوتوشاپ

برای غیر فعال کردن دایره انتخاب شده نیز می توانید با فشار دادن همزمان گزینه های cmd+d در سیستم عامل مک و یا  ctrl+dدر سیستم عامل ویندوز، این کار را به راحتی انجام دهید. در جلسه ی آینده به این گزینه بیشتر خواهیم پرداخت و با کاربرد های آن آشنا خواهیم شد.