Your browser does not support JavaScript!
خدمات طراحی گرافیک
طراحی پوستر
طراحی اینفوگرافیک
طراحی کاتالوگ
طراحی خلاقانه جلد مجموعه کتاب

اگر چه از زمانی که مارشال مک لوهان در سال ۱۹۶۰ میلادی کهکشان گوتنبرگ را معرفی کرد، مردم ادعا می کنند که هنر چاپی مرده است، و یا به عبارت دیگر می توان گفت که رشد چشمگیر هنر دیجیتال و جایگزینی کتاب های الکترونیکی شاید از اهمیت نسخه های چاپی قدیمی کمی کاسته باشد، اما هنوز هم این نسخه های چاپی هستند که بسیاری از نویسندگان را به شهرت می رساند و از این رو همچنان دارای اهمیت است. 

مجموعه کتاب های سریالی  که با یک روش قصه گویی، سبک و شخصیت پردازی توسط نویسنده و یا نویسندگان یکسانی تهیه شده است، بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفته است. طرح روی جلد های یک مجموعه کتاب سریالی، با یک استایل منسجم و جذاب به مخاطبان خود نشان می دهد که این داستان ها پشت سر هم ادامه دارد و او را به دنبال کردن مجموعه تشویق می کند. در این مقاله مجموعه ای از بهترین و خلاقانه ترین مجموعه جلد های کتاب جمع آوری شده است که با یکدیگر به مشاهده ی آن ها خواهیم پرداخت.

قطعات پازل

طراحان برجسته ای همچون کاردون وب و پاول سحره توانسته اند تا با به کار گیری نبوغ خود، جلد های کتاب های مجوعه را به گونه ای طراحی کرده اند تا همانند قطعات یک پازل و یا کاشی های یک دیوار در کنار هم کامل شده و معنا پیدا کنند. این هنرمندان در آثار خود از ویژگی های منحصر به فردی همچون به کار بردن رنگ های جسورانه و بخش های گرافیکی متعدد قرار گرفته بر روی هم بهره می برند. 

 قطعات پازل طراحی جلد کتاب

 قطعات پازل طراحی جلد کتاب

سبک گرافیکی 

تصاویر که با ویژگی های متمایز سبک ویژه هنرمند خالق خود، خواننده های یک مجموعه داستان را به خود جلب می کند و یادآور آن داستان خاص می شود، می تواند انتخاب مناسب، هوشمندانه و جذابی برای تهیه ی یک مجموعه از جلد های مربوط به یک داستان سریالی باشد. در این زمینه فضا سازی، توجه به سبک نویسنده و طراحی شخصیت ها به شیوه ای منحصر به آن داستان و یا آن نویسنده می تواند موثر واقع شود.

 سبک گرافیکی طراحی جلد کتاب

 سبک گرافیکی طراحی جلد کتاب

ستون های هم راستا

با وجود اینکه طرح جلوی جلد از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما فراموش نکنید که تنها قسمت مهم از آناتومی جلد که در معرض دید است نمی باشد. یکی دیگر از بخش مهم جلد کتاب، به خصوص زمانی که کتاب ها را به طور عمودی در کتاب خانه قرار می دهیم، برآمدگی رو  به بیرون، اتصال دهنده جلد جلویی و پشتی کتاب می باشد. به کار گرفتن خلاقیت در طراحی این بخش  به ویژه زمانی که با یک مجموعه کتاب سر و کار داریم مهم تلقی می شود. در طرح های زیر توجه به  این مساله به خوبی رعایت شده است.

ستون های هم راستا طراحی جلد کتاب

ستون های هم راستا طراحی جلد کتاب

طراحی عنوان 

رنگ های پر جلوه، طراحی گرافیک جسورانه و یا طراحی گرافیکی که جزئیات بسیاری را با زیبایی هر چه تمام تر در کنار هم قرار داده است، می توان نظر خوانندگان را به خود جلب کند. اما همواره یکی از سختی های  طراحی روی جلد قرار دادن نوشته ی عنوان کتاب بر روی طرح بوده است. در تصویر زیر که طرح های روی جلد مجموعه کتاب The Juicy Guides نشان داده شده است، همان طور که مشاهده می کنید به کار گرفتن رنگ های روشن و گرافیک چشم گیر قابل مقایسه با تاثیر گذاری نوشته عنوان بر روی طرح جلد نیست. چرا که مکان قرار گرفتن کلمات و روشی که طراح برای به کار بردن کلمه “and” به کار برده است، باعث جلب توجه هرچه بیشتر عنوان می شود.

طراحی عنوان در طراحی جلد کتاب

برخی دیگر از طراحان گرافیک همچون سارا مایلز، که تصویر زیر نشان دهنده طراحی های جلد توسط وی برای مجموعه کتاب های Dystopia می باشد، توانسته اند با به کار گیری عناصر ربط دهنده ی نوشته با سایر قسمت های طرح و وحدت بخشیدن بین این اجزا به زیبایی هر چه تمام تر این دشواری را از دوش خود بردارند و طرح های جذاب و خلاقی را به وجود آورند.

طراحی عنوان در طراحی جلد کتاب

طراحی مینیمالیستی

طراحی مینیمالیستی همواره جذابیت بسیاری داشته است، چرا که با وجود حذف هر چه بیشتر جزئیات اضافی و در عین سادگی، طرحی بسیار خلاق را به وجود می آورد که بیننده می تواند  به سرعت متوجه مفهوم آن گردد و در عین حال از زیبایی طرح لذت کافی را  ببرد. تصاویر زیر نمونه های خلاقانه و هوشمندانه ای از طراحی های مینیمالیستی جلد های متعلق به مجموعه کتاب ها می باشد.

طراحی مینیمالیستی در طراحی جلد کتاب

طراحی مینیمالیستی در طراحی جلد کتاب

رنگ ها یا پترن ها

یک روش قدرتمند و قدیمی برای تبدیل به برند کردن طرح های روی جلد مجموعه کتاب، انتخاب یک ترکیب ثابت از سبک گرافیکی و فونت نوشتاری و سپس تغییر دادن رنگ و یا پترن های مربوط به پس زمینه در هر جلد، مخصوص به آن جلد می باشد. این روش قدیمی با وجود ساده کردن کار برای طراح، سبب می گردد تا طرح های روی جلد آن مجموعه همانند یک برند عمل کرده و خواننده با انداختن یک نگاه به آن ها به سرعت آن مجموعه کتاب خاص را بشناسد. تعدادی از نمونه های خلاق از این دست در تصاویر زیر به چشم می خورند.

رنگ ها یا پترن ها در طراحی جلد کتاب

رنگ ها یا پترن ها در طراحی جلد کتاب