Your browser does not support JavaScript!
طراحی سایت شرکتی
طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت شخصی
مشاوره رایگان
اشتباهاتی که طراحان سایت باید از مرتکب شدن آنها اجتناب کنند!

تمامی طراحان سایت تمایل دارند تا کار خود را بی نقص انجام دهند اما به هر حال آن ها نیز انسان هستند و ممکن است اشتباه کنند. در این مقاله کوشش شده تا درباره ی شماری از اشتباهات رایج  و اساسی که طراحان سایت ممکن است دچار آن شوند توضیحاتی داده شود. با مطالعه این مقاله می توان سعی کرد تا عادات غلط خود را به عنوان یک طراح سایت کنار گذاشته و موانعی که بر سر داشتن یک طراحی بی نقص وجود دارد، از سر راه خود برداشته و در کار خود پیشرفت کنیم.

۱- استفاده از نرم افزار فلش 

امروزه استفاده از فلش با وجود تمامی جذابیتی که می تواند داشته باشد در طراحی سایت های مدرن به ندرت دیده می شود. با این که ما سعی داریم تا به مخاطبین خود تجربه ی مشاهده ی تصاویر متحرک تاثیر گذار دهیم اما برای این کار بهتر است سراغ فلش نرویم چرا که حجم سایت را بالا می برد و در موارد بسیاری ممکن است تا در موتورهای جستجو ایندکس نشده و یا حتی در برخی از تلفن های همراه پشتیبانی نشود و با وجود زمانی که برای این کار صرف کرده ایم دچار مشکل شده و فعالیتمان بی ثمر شود. بنابراین بهتر است تا برای افزودن تحرک به سایت خود از روش های دیگری استفاده کنید.

استفاده نکردن از فلش

۲- استفاده از عکس‌های خیلی بزرگ

در بسیاری از موارد به سایت هایی بر می خوریم که از تصاویر بزرگ در صفحه ی اصلی خود استفاده می کنند و به این طریق تجربه ی بصری جذابی را به ما انتقال می دهند اما باید بدانیم که زمانی که تصویر بزرگ می شود به طور خود به خودی لود شدن سایت کمی طولانی تر می شود و این می تواند برای بازدید کننده آزار دهنده محسوب شود. اما راه حلی وجود دارد که بر این مشکل غلبه کنیم و آن استفاده از ابزار های بهینه کننده ی تصویر می باشد مانند:

  • GruntJS-ImageMin
  • ImageOptim

۳- استفاده از پهنا و ارتفاع ثابت

استفاده از طول و عرض ثابت در طراحی سایت باعث ایجاد مشکل در طول و عرضی که کاربر در دستگاه خود مشاهده می کند می شود بنابراین برای اینکه با این مشکل مواجه نشویم نیاز است تا در سی اس اس سایت را ریسپانسیو کرده تا سایت قابلیت تطبیق در تمامی ابعاد را پیدا کند.

طراحی سایت رسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو

۴- استفاده بیش از حد از افکت‌ها و انیمیشن‌ها

با وجود تمامی جذابیت ها و زیبایی هایی که استفاده از افکت ها و تصاویر متحرک به سایت ما می دهند اما باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از این موارد در سایت موجب پدید آمدن دو مشکل اساسی زیر می شود:

  • لود شدن سایت طولانی تر می شود.
  • افکت ها و انیمیشن ها برای کاربرانی که از دستگاه های قدیمی تر استفاده می کنند مشکل ساز می شود.

بنابرین از افراط در استفاده این موارد بپرهیزید.

۵- استفاده از لینک هایی که نادرست طراحی شده 

این اشتباه رایجی محسوب می شود وقتی لینک ها به درستی طراحی نشده باشد مردم نمی توانند بفهمند که آنها لینک هستند و بنابراین از آنها عبور خواهند کرد بنابراین در طراحی لینک ها دقت لازم را به عمل آورید.

۶- استفاده نکردن از DRY در CSS

DRY که به معنای “Don’t Repeat Yourself” می باشد روشی در طراحی سایت محسوب می شود که به طراحان کمک می کند تا کد نویسی خود را مختصر و مفید کنند، از تکرار بپرهیزند و تنها به نوشتن کد های ضروری برای سایت خود بپردازند و از اتلاف زمان و طولانی شدن کد نویسی جلوگیری کنند.  

۷- مشکل های نویگیشن – کاربر پسند نبودن

ارتباط صفحات و نویگیشن دارای اهمیت بسیاری است چرا که راهنمایی کاربران برای دستیابی به اطلاعات سایت و قابلیت ایندکس شدن در موتور های جستجو از این طریق امکان پذیر است.

ایندکس در سئو

تا جای امکان سعی داشته باشید تا از نویگیشن به طوری استفاده کنید که با تغییر از صفحه ای به صفحه دیگر جایگاه منو ها ثابت و استفاده از آن برای کاربران تا جایی که امکان دارد ساده و میسر باشد.