Your browser does not support JavaScript!
سئو وردپرس
سئو جوملا
انتخاب کلمه کلیدی
سئو کار
انتخاب کلمات کلیدی مناسب در پنج مرحله

انتخاب کلمات کلیدی برای وب سایت یکی از کارهای بسیار دشوار است. تقریبا هر فعالیت آنلاینی که افراد در اینترنت انجام می‌دهند با یک جستجو شروع می‌شود. این جستجو برای پیدا کردن پاسخ یک سوال شروع می‌شود. این سوال ممکن است برای انتخاب یک محصول یا خدمات باشد و یا به دست آوردن اطلاعات در موضوع خاص و مشخص. به علت اهمیتی که انتخاب کلمات کلیدی برای سئو وب سایت دارد، نمی‌توان بررسی و تهیه یک استراتژی برای این کار را رها کرد. در این مقاله قصد دارم تا به شما کمک کنم، بتوانید کلمات کلیدی مناسبی برای وب سایت خودتان پیدا کنید و رتبه بهتری در نتایج جستجو به دست بیاورید.

فرض کنید شما در یک مغازه محصولتان را به مشتریان می‌فروشید. پس از ورود مشتری، او سوالات زیادی برای پیدا کردن محصول مناسب از شما خواهد پرسید. از سوالاتی در مورد قیمت محصول تا سوالات مربوط به کیفیت و پشتیبانی آن کالا، از جمله مواردی است که باید به او پاسخ دهید. حال به دنیای مجازی بیاید، این مشتری به وب سایت شما وارد شده است و باید بتوانید به سوالات او پاسخ دهید تا بتواند به راحتی محصول مورد نظرش را انتخاب کند.

کلمه کلیدی چیست

کلمه کلیدی چیست؟

چگونه بهترین کلمات کلیدی را برای سئو سایت انتخاب کنیم؟

ابتدا سوالاتی که مشتری ممکن است بخواهد از شما بپرسد را در نظر داشته باشید. احتمالا سوالات زیادی به ذهن شما خواهد رسید که طولانی شدن و تعدد آنها شما را در ابتدا می‌ترساند. اما نگران نباشید، هرچه دامنه این سوالات گسترده‌تر باشد، مشتریان بیشتری را می‌توانید به سمت خودتان جلب کنید. افراد عموما در سه شاخه اصلی به جستجو می‌پردازند که در ادامه این سه دسته را برای شما خواهم گفت. 

جستجوی اطلاعات

در این دسته افراد برای پیدا کردن اطلاعات کلی در مورد موضوعات مشخص به جستجو می‌پردازند. به سختی می‌توان پیش بینی کرد هر کدام از این افراد دقیقا به دنبال چه چیزی هستند. ممکن است یک فرد به دنبال موضوعی علمی به جستجو بپردازد و فردی دیگر تنها برای اطلاف وقتش میان کارهای روزانه مشغول جستجو باشد. در بیشتر مواقع این نوع جستجو منجر به خرید از سوی افراد نمی شود.

جستجوی مقایسه‌ای

افرادی که در این شاخه به جستجو می‌پردازند عموما به دنبال کالا یا محصول شما هستند. این افراد هنوز در مرحله تحقیق جهت انتخاب خود می‌باشند و عموما به بررسی تفاوت قیمت‌ها، بازخورد ها و نظرات مشتریان و مواردی این چنین می‌پردازند. برخی از این افراد به سرعت تصمیم به خرید از یک وب سایت می‌گیرند و برای برخی این خرید ممکن است چندین روز و یا چندین هفته به طول بیانجامد و تعداد بسیاری از آنها هیچ گاه اقدام به خرید نمی‌کنند.

جستجو برای خرید

افرادی که در این دسته جای می‌گیرند تصمیم خود را برای خرید گرفته‌اند و تنها نیاز است شرایط خرید را برای آنها آماده کرده باشید و با نمایش در بالای لیست جستجو، محصول و یا خدماتتان را به آنها بفروشید.

اما چطور بدانیم فرد در کدام یکی از این گروه‌ها قرار می گیرد؟ پاسخ به این سوال ساده است، با بررسی کلمات کلیدی که در موتورهای جستجو وارد کرده‌اند. به عنوان یک قانون کلی در نظر داشته باشید، هر چقدر این افراد دقیق تر جستجو کرده باشند، بیشتر به گروه خریداران نزدیک هستند.

فرض کنید فرد در مورد تلوزیون جستجو می کند:

اگر این فرد در دسته جستجوی اطلاعات باشد، کلمه کلیدی مورد استفاده او شامل یک و یا دو کلمه بدون هیچ فیلتری می‌باشد. به عنوان مثال جستجوی او مانند زیر است:

  • تلوزیون
  • تلوزیون 66 اینچ
  • تلوزیون LED
  • تلوزیون فلت

افرادی که در دسته جستجوی مقایسه ای جای می‌گیرند جستجوهای دقیق‌تر با اطلاعات عمیق تری انجام می‌دهند. احتمالا جستجوی آنها به صورت زیر است:

  • نظرات خریداران تلوزیون‌های سامسونگ
  • تلوزیون ای جی 4K
  • مقایسه تلوزیون های OLED

اما افرادی که در دسته آخر و خریداران جای می‌گیرند که کاملا دقیق به جستجو می‌پردازند و کلمات کلیدی آنها به صورت زیر است:

  • خرید تلوزیون 14 اینچ سامسونگ
  • خرید آنلاین تلوزیون 4K ال جی
  • بهترین قیمت تلوزیون OLED ای جی

اگر شما به تازگی کمپین سئو خود را راه اندازی کرده‌اید و بودجه کمی دارید، احتمالا به سراغ دسته خریداران خواهید رفت و هزینه‌ها را آنجا مصرف می‌کنید. برای اینکه کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید، می‌توانید با استفاده از 5 مرحله زیر این کار را به سادگی انجام دهید.

مرحله اول: رتبه‌دهی به وب سایت خودتان

وب سایت خودتان را باز کنید و تمامی محصولات و یا خدماتی که در آن می‌فروشید را لیست کنید. به عنوان کسی که محصول را می‌فروشد، به خوبی با تک تک محصولاتتان آشنایی دارید. اما مشتری به اندازه شما با این محصولات آشنایی ندارد. پس خودتان را به جای مشتری بگذارید و ببینید او با چه کلماتی ممکن است محصولات شما را جستجو کند. به کلمات هم معنی‌ای که ممکن است مشتریان جستجو کنند فکر کنید و آنها را با هم ترکیب کنید.

با مثالی که در بالا ذکر کردم ادامه می دهیم (فروش تلوزیون). لیست کلمات کلیدی شما در این مرحله احتمالا به صورت زیر است:

  • تلوزیون LED و OLED سامسونگ
  • خرید تلوزیون OLED سامسونگ
  • بهترین تلوزیون OLED سامسونگ
  • مقایسه تلوزیون های OLED سامسونگ

مرحله دوم: بررسی رقبا

در این مرحله سری به وب سایت رقبای خود بزنید و نگاه کنید چه توضیحاتی برای محصولاتشان به کار برده‌اند. احتمالا چند جمله کلیدی مناسب استفاده کرده‌اند که به ذهن شما نرسیده بود. پس در این مرحله این کلمات کلیدی را به لیست قبلی خود اضافه کنید.

مرحله سوم: سوال از مشتریان

در این مرحله اگر می‌توانید با آخرین مشتریانی که در وب سایت شما اقدام به خرید کرده اند تماس داشته باشید. از آنها بپرسید چگونه وب سایت شما را پیدا کرده‌اند و اگر به خاطر داشته‌اند با چه کلمه یا کلماتی جستجو کرده‌اند تا به وب سایت شما رسیده اند؟ احتمالا در این مرحله با کلمات کلیدی زیادی رو به رو نخواهید شد، اما همین تعداد کم هم بسیار به شما کمک خواهد کرد. پس این کلمات را هم به لیست قبلی اضافه کنید.

مرحله چهارم: از همکاران، دوستان و خانواده خود کمک بگیرید

این مرحله به مانند مرحله قبل است با این تفاوت که شما از آشنایان خودتان اطلاعات را به دست می‌آورید. از آنها بپرسید اگر بخواهند محصولی که شما به فروش می‌رساند را در اینترنت بخرند، با چه کلماتی جستجو خواهند کرد؟ اگر با کلمات جدیدی رو به رو شدید که پیش‌تر در لیست شما نبود، آنها را هم اضافه کنید.

مرحله پنجم: استفاده از ابزارهای کلمات کلیدی

ابزارهای انلاین بسیاری برای انتخاب کلمات کلیدی در اینترنت وجود دارند. شرکت گوگل نیز ابزارهای بسیار قدرتمندی برای انتخاب کلمات کلیدی دارد که آنها را به سادگی در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزارها ممکن است همیشه دقیق نباشند، اما می‌توانند به شما کمک کنند تا لیست خودتان کمی گسترده‌تر کنید و به مشتریان بیشتری دست پیدا کنید.

امیدوارم با اجرایی کردن موارد بالا، بتوانید در کمپین سئو خودتان موفق شوید و در رتبه یک گوگل در شاخه کاری خودتان برسید. برای مطالعه بیشتر، می توانید به مقاله های زیر مراجعه کنید:

اگر برای بهینه‌سازی وب‌سایت نیز با مشکل برخوردید، هیچ نگران نباشید، ما در تیم طراحی و تبلیغات لولسا در بخش خدمات سئو و بهینه سازی این نیاز شما را برآورده خواهیم کرد.