Your browser does not support JavaScript!
خدمات طراحی گرافیک
انواع تضاد برای خوانایی تایپوگرافی

یک طراحی خوب، طراحی است که خوانا باشد. بدون یک پیام مشخص، معنای اعضای به کار گرفته شده در طرح  از بین می رود. به همین دلیل این موضوع حیاتی است که هر طرح موفقی باید خوانا باشد. طراحی خوانا یکی از درس های هنر تایپوگرافی می باشد. به کار گیری تضاد کلید افزایش خوانا بودن متن است و همچنین کمک خواهد کرد تا روندی ایجاد شود که در خلال آن کلمات به یک شیوه ی منطقی در معرض نمایش گذاشته شوند به طوری که کاربر به طور کامل از آنچه قرار است بیان شود مطلع گردد.

تایپوگرافی چیست

۱- تضاد رنگی

برای ایجاد تضاد رنگی راه های بسیاری وجود دارد اما محبوب ترین آن ها استفاده از حروف سیاه و پس زمینه ی سفید می باشد چرا که از این طریق کلمات به خوبی به چشم می آیند. از هر تضاد رنگی که استفاده می کنید مهم ترین نکته ای که باید رعایت کنید این است که مطمئن باشید تا این است که کلمات به راحتی به چشم بیایند.

تضاد رنگی

۲- تضاد سبک حروف

تنوع در سبک حروف آرایی به جذب شدن چشم ها به متن کمک به سزایی می کند. با وجود اینکه هر سیبک طراحی حروف جذابیت ویژه ی خود را دارد اما ایجاد تنوع در طرح ها موجب می گردد تا بازدید کننده خسته نشده و خواندن متن را با علاقه ادامه دهد.

تضاد سبک حروف

۳- تنوع در اندازه

یکی از راه هایی که سبب می شود متن شما در طرح برای بیننده مطلوب گردد استفاده از کلمات با سایز خیلی کوچک و سایز خیلی بزرگ در کنار هم می باشد. به این طریق می توان به ایجاد نقطه کانونی در طرح کمک کرد و به این گونه کلمات که با حروف بزرگ نوشته شدند در معرض توجه بیشتری قرار می گیرند.

تنوع در اندازه

۴- در نظر گرفتن هم ترازی

بسیاری از افراد هنگامی که متن خوانا است به هم ترازی آن توجه ای نمی کنند. دو نوع هم ترازی در طرح ها استفاده می شود:

  • از تضاد در هم ترازی ها برای نمایش و نوشته های موجود در هدر استفاده شود.
  • برای هم چیز از هم ترازی یکسان استفاده گردد.

در نظر گرفتن هم ترازی

هر دو روش می تواند مناسب باشد لذا برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید به هماهنگی با سایر عناصر طرح فکر کنید. این هماهنگی می تواند شامل فضای بین کناره های سایت و یا عناصر دیگر می تواند باشد. 

۵- جریان متن

جریان متن

زمانی که مقدار نوشته به کار برده شده در مقاله شما زیاد است جریان متن اهمیت بسیاری خواهد داشت. اگر نوشته های شما در یک روند سلسله مراتبی  در طرح آورده شده باشد کاربران برای دنبال کردن متن گیج نخواهند شد. نکاتی که در جریان متن باید به آن ها دقت شوند عبارت است از:

  • سایز قطعه های نوشته
  • نقطه ها و فهرست ها
  • ارتفاع و پهنای خط
  • پر رنگ بودن و تحریری بودن 
  • رنگ

در آخر این که ایجاد تضاد ابزار بسیار مفیدی برای افزایش جذابیت بصری و خوانا کردن متون موجود در طرح می باشد.