تولید محتوا چیست؟ بارها با این سوال روبرو شدهام. ما هر روز با انواع محتوا سر و کار داریم، اما خیلیها خوب با تعریف آن آشنا نیستند. امروز تصمیم گرفتم یک بار به صورت کامل در مورد تولید محتوا بنویسم. سعی کردم سوالهای مختلف را با جزئیات پاسخ دهم.
ما از صبح تا شب بارها با محتوا روبرو میشویم. محتوا ما را مطلع میکند، پاسخ سوالاتمان را میدهد، ما را سرگرم میکند، باعث لذت میشود، راهنمایی میکند و ... . افراد زیادی به خاطر کسب و کارشان همیشه دغدغه تولید محتوا را دارند. برخی از افراد خودشان اقدام به تولید محتوا میکنند. افرادی هم به دنبال برون سپاری تولید محتوا هستند. برای کسانی که برون سپاری را انتخاب میکنند، راحت ترین کار جستجو (Search - سرچ) در گوگل (Google) است. موتور جستجوی گوگل در صفحه نتایج جستجو (SERP) لیستی طولانی از انواع سایت تولید محتوا را نشان میدهد.
پیش از هر کاری شاید بهتر باشد اول با تعریف تولید محتوا آشنا شویم.
تعریف تولید محتوا
تولید محتوا ترجمه انگلیسی Content creation است. برای محتوا تعاریف زیادی وجود دارد. معروفترین جمله مربوط به بیل گیتس (Bill Gates) است:
محتوا پادشاه است!
این جمله معروف بیل گیتس مربوط به یک مقاله است. سال ۱۹۹۶ در سایت مایکروسافت (Microsoft) یک مقاله با عنوان Content Is King به قلم بیل گیتس منتشر شد. در این مقاله او پیش بینی کرده بود که محتوا یکی از مهمترین منابع درآمدزایی در اینترنت خواهد شد. از آن روز زمان زیادی گذشته است و همگی به پیش بینی درست گیتس پی بردهایم.
اگر بخواهیم به دنبال این بگردیم که تولید محتوا چیست، با نظرات مختلفی روبرو میشویم. تعریف های متفاوت اما با اشتراکات زیادی وجود دارند که به برخی از آنها در ذیل اشاره میکنیم:
- اطلاعات ترغیب کننده جهت اطلاع رسانی و ایجاد تعامل که به شیوهای جذاب به مخاطب ارائه میشوند.
- تولید محتوا فرایند تولید ایده از موضوع مورد علاقه مخاطب با ایجاد محتوای متنی، تصویری و صوتی پیرامون آن ایده و در دسترس قرار دادن این اطلاعات به مخاطب از طریق وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و ... است.
- تولید محتوا فرآیند شناسایی موضوع جدیدی است که میخواهید در مورد آن بنویسید، تصمیم گیری در مورد شکل محتوا، استراتژی (کلمه کلیدی یا سایر موارد) و سپس تولید واقعی آن.
- شکلی از اطلاعات دارای ساختار مشخص که از طریق کانالهای مشخصی به دست مخاطب مشخص میرسد.
اگر بخواهیم این لیست را ادامه بدهیم بسیار طولانی می شود، به همین دلیل از ذکر باقی تعاریف خودداری میکنم. احتمالا تا اینجا یک ایده کلی از اینکه تولید محتوا چیست به دست آوردهاید. تولید محتوا هنر است. خلق چیزی که مخاطب به آن نیاز دارد.
تولید محتوا توسط چه کسانی انجام میشود؟
افراد، سازمانها، شرکتها و موسسات مختلفی کار تولید محتوا را انجام میدهند. اهداف این گروههای تولید کننده محتوا با یکدیگر متفاوت است. امروزه با توجه به اهمیت تولید محتوا الکترونیکی (تولید محتوا دیجیتال - Digital Content Creation)، بیشتر مردم تصور میکنند که محتوا مربوط به اینترنت است. ما نباید فراموش کنیم محتوا از سالیان بسیار پیش از رسانههای بر پایه اینترنت (Internet) وجود داشته است. امروزه تولید محتوا توسط چه کسانی انجام میشود:
تولید محتوا توسط افراد: افراد ممکن است به دلایل مختلف و شیوههای متفاوتی به تولید محتوا اقدام کنند. این محتوا ممکن است برای استفاده شخصی و یا جهت فروش باشد. بسیاری از افراد کار تولید محتوا را برای شرکتها، سازمانها و افراد دیگر انجام میدهند. بسیاری از این افراد به صورت فریلنسر (freelancer) مشغول به فعالیت هستند. با توجه به گسترش استفاده از شبکههای اجتماعی، امروزه کاربران نوجوان و جوان روزانه حجم بسیار زیادی محتوا تولید و منتشر میکنند.
تولید محتوا سازمانهای خبری: روزنامهها، شبکههای خبری از بزرگترین تولید کنندگان محتوا هستند. این سازمانها به صورت انبوه به تولید محتوا خبری اقدام میکنند. این محتوا معمولا به سرعت منتشر و بازنشر میشود.
تولید محتوا دانشگاهها و منابع علمی: دانشگاهها و موسسات پژوهشی جزو تولید کنندگان محتوا هستند. این موسسات غالبا محتوای علمی برای مخاطبان خاص تولید میکنند. نشریات، سایتهای علمی و ... از جمله منتشر کنندگان این محتوا هستند.
تولید محتوا شرکتها: دو گروه اصلی از شرکتها تولید محتوا انجام میدهند. دسته اول شرکتهای تولید کننده محتوا هستند. این شرکتها مسئولیت تولید محتوا افراد، شرکتها، سازمانها و ... را بر عهده دارند. تولید این محتوا توسط کارکنان شرکت و یا با استفاده از نیروهای فریلنسر و حتی برون سپاری انجام میگیرد. دسته دوم شرکتهایی هستند که تولید محتوا را برای مجموعه خود تولید میکنند.
تولید محتوا دولتها: دولت ها نیز از جمله تولید کنندگان محتوا هستند. دولت ها با ارائه آمار، بخشنامه ها، قوانین و ... انواع گستردهای از تولید محتوا را تولید و به روشهای مختلفی منتشر میکنند.
تولید محتوا توسط مخاطبان: با گسترش سایتها و شبکههای اجتماعی، بخش عظیمی از تولید محتوا توسط مخاطبان انجام میگیرد. به عنوان نمونه از این نوع محتوا میتوان به این موارد اشاره کرد:
- پرسش و پاسخ مخاطبها با یکدیگر در انجمنهای گفتگو (Forum).
- کامنت و نظر دهی کاربران در سایت و صفحات شبکه اجتماعی.
- ارسال اخبار توسط مخاطبان به شبکههای خبری.
- تولید مقالات علمی جهت انتشار در نشریات.
- بازخوردها و نظرات کاربران در سایتهایی مانند yelp و ... .
- تولید محتوای سایتها و اپلیکیشنهای آگهی (Classified Ads) توسط کاربران و ... .
اکنون که با بخشی از تولید کنندگان محتوا آشنا شدید، قصد دارم موضوع بحث را کمی مشخصتر ادامه دهم. می خواهم تمرکز را روی تولید محتوا دیجیتال بگذارم که بیشتر افراد و کسب و کارها درگیر آن هستند.
فرمت تولید محتوا
فرمت تولید محتوا بسته به موضوع و محل استفاده متنوع است. امروزه محتوا در فرمت های (Fromat) بسیار زیادی تولید میشود. تولید محتوا الکترونیکی توانسته است انقلاب بزرگی ایجاد کند. به علت گستردگی انواع محتوا، امکان بررسی و توضیح تمامی فرمتها وجود ندارد و تنها به برخی از آنها اشاره میکنم.
مقاله سایت یا وبلاگ (Article): یکی از پرطرفدارترین نوع تولید محتوا مربوط به سایت و وبلاگها است. با توجه به اهمیتی که گوگل به تولید محتوا میدهد، سایتها و وبلاگها برای کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج جستجو SERP به تولید محتوا متنی اقدام میکنند. برای اینکه محتوا از جهت ساختار بتواند موفقیت کسب کند باید بر اساس تعداد کلمات، چگالی کلمات کلیدی و فاکتورهای مختلفی بررسی شود. محتوا زمانی میتواند در سئو سایت تاثیر بگذارد که دست اول (محتوا یونیک) و با کیفیت باشد.
تولید محتوا، متنی متنوع و مربوط به خود را دارد. ممکن است تولید محتوا محصول فروشگاه اینترنتی باشد. گاهی محتوا یک مقاله در وبلاگ، معرفی یک خدمات یا حتی یک متن سرگرم کننده است. در کنار تولید محتوا متنی، می توان از سایر فرمتها به جهت افزایش کیفیت استفاده کرد. میتوان محتوا را با تصاویر، اینفوگرافیک، ویدئو و یا موشن گرافیک برای مخاطب مفید تر کرد. این نوع محتوا ممکن است یک متن کوتاه و یا یک متن بلند (محتوای آسمان خراش skyscraper) باشد.
اینفوگرافیک (Infographic): اینفوگرافیک (Info graphic) کوتاه شده واژه (information graphic) یا همان گرافیک اطلاع رسان است. کلمه اینفوگرافیک در زبان فارسی معادل های گوناگونی مانند اطلاع نگاشت، گرافیک اطلاع رسان، داده نما، اینفوگرافی و ... دارد.
اینفوگرافیک به نمایش دادهها با استفاده از چند نمودار و شکل در قالب یک تصویر به منظور ارائه سریع و ساده گفته میشود. اطلاع نگاشتها، نمایشگران تصویری اطلاعات و دادهها هستند. از این فرمت محتوا در جاهای مختلفی میتوان استفاده کرد. کاربرد آسان، انتشار توسط مخاطبان و سادگی درک از نکات مثبت تولید محتوا اینفوگرافیک است.
موشن گرافیک (Motion Graphic): موشن گرافیک (گرافیک متحرک و یا گرافیک حرکت) که گاهی به آن موشن گرافی هم گفته میشود زیر مجموعه طراحی گرافیک است. بسیاری از افراد موشن گرافیک را با انیمیشن یکی در نظر میگیرند که چندان درست نیست. موشن گرافیکها دارای ساختار محتوایی هستند و به منظور انتقال پیام و یا موضوع به مخاطبان ساخته میشوند. از آنها در رسانه هایی همچون تلویزیون، اینترنت و حتی فضای بازیهای رایانهای استفاده میشود.
به طور خلاصه میتوان گفت که موشن گرافیک تلفیقی از طراحی گرافیک و حرکت است. موشن گرافیک با بهره گیری از عناصری همچون ویدئو، صدا و کلمات که همگی به هدف داستانگویی در کنار هم اثر را شکل میدهند قصد دارد تا محتوا را به شیوهای موثر به تصویر بکشاند. امروزه موشن گرافیک یکی از انواع بسیار محبوب تولید محتوا است. نمونههای بسیاری از آن را هر روزه در دنیای مجازی مشاهده میکنیم که با متحرک سازی تصاویر میتوانند مخاطبان بسیاری به دست آوردند و تاثیر گذار باشند.
کتاب الکترونیک (E-book): فرمت کتاب الکترونیک بسیار پرطرفدار شده است. با گسترش تکنولوژی، امروزه هر فرد یک کامپیوتر شخصی، گوشی موبایل هوشمند و یا تبلت دارد. این ابزارها کتاب خواندن را بسیار سادهتر کردهاند. دیگر نیاز نیست مثل گذشته یک کتابخانه بسیار بزرگ داشته باشید. تمام کتابها را در یک گوشی بسیار کوچک میتوان مطالعه کرد. با توجه به دلایلی که مطرح شد، تولید محتوا به فرمت کتاب الکترونیکی از سوی بسیاری از افراد، شرکتها و سازمانها مورد توجه است.
مالتی مدیا (چند رسانه ای Multimedia): این نوع تولید محتوا با استفاده از چند رسانه در کنار یکدیگر بسیار برای مخاطب اثرگذار است. ابزارهای مختلفی برای تولید مالتی مدیا وجود دارد. امکانات متنوع این ابزارها به ساخت یک محتوای با کیفیت کمک میکنند.
پادکست (Podcast): برای استفاده از این نوع محتوا نیاز به پخش کننده موسیقی است. سایتها و اپلیکیشنهای بسیاری در دنیا به جهت انتشار پادکست راهاندازی شدهاند. بسیاری از موزیک پلیرها بخشی مربوط به پادکست دارند. به جهت اینکه این نوع محتوا صوتی بوده و مخاطب میتواند به سادگی از آن استفاده کند، بسیار پر کاربرد است. عنوان پادکست به صورت تلفیقی از دو واژه Ipod و Broadcast توسط یک خبرنگار در سال ۲۰۰۴ ساخته شد. برای اطلاعات بیشتر بخوانید: پادکست چیست؟
عکس (Photography): یکی از جذابترین انواع تولید محتوا مربوط به عکاسی است. در بسیاری از شبکههای اجتماعی و وب سایت ها، افراد به تولید این نوع محتوا اقدام میکنند. تلفنهای هوشمند با دوربینهای قدرتمند باعث شدهاند تا عکاسی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
پوستر (Poster): گرچه در گذشته از پوستر برای نصب در محلهای عمومی استفاده میشد، اما امروزه محل استفاده آن تغییر زیادی کرده است. گسترش دنیای اینترنت باعث شده است تا یک پوستر در فضای مجازی بسیار بیشتر از خیابان به چشم بیاید. بسیاری از افراد به تولید و انتشار محتوا به صورت پوستر در بستر اینترنت اقدام میکنند.
کلیپ (Video Clip): وجود شبکههای اجتماعی و سایتهای ویدئویی باعث شده است تا افراد زیادی به تولید این نوع محتوا اقدام کنند. این کلیپها گاهی بسیار کوتاه و گاهی بسیار بلند هستند. پلتفرمهای ویدئویی امکانات بسیاری را به تولید کنندگان این نوع محتوا می دهند (پلتفرم چیست؟). بزرگترین منبع این نوع محتوا را می توان یوتیوب (youtube) و اینستاگرام دانست.
احتمالا فرمتهای دیگری هم به ذهن شما رسیده است.
هزینه تولید محتوا
هزینه تولید محتوا (Content Creation Price) یک فاکتور مهم است که پیش از تولید باید در نظر گرفت. تولید محتوا هیچ گاه بدون هزینه نیست. حتی اگر خودتان به تولید محتوا اقدام کنید، حداقل هزینه استفاده از ابزار و زمان انجام کار همچنان وجود دارد. برخی از فرمت های محتوا جهت تولید هزینه های بیشتری دارند و برخی ارزانتر هستند.
هزینه تولید محتوا به دو بخش تقسیم میشود. توجه کنید در این قسمت کاری به هزینه انتشار محتوا نداریم، بلکه تاکید بر خود تولید محتوا است. بخش اول هزینه مربوط به تهیه اطلاعات و محتوا است. برای تولید یک محتوا باید ابتدا یک موضوع و ایده آماده شود. سپس باید یکسری اطلاعات اولیه برای موضوع تهیه و آمادهسازی کرد. بخش دوم هزینه مربوط به تولید است. فرمت محتوا در تعیین هزینه تولید اثرگذار است. برخی فرمتها به تخصص و ابزار بیشتری نیاز دارند. گاهی زمان بیشتری جهت تولید محتوا نیاز است.
در صورت برون سپاری، تعرفه تولید محتوا بر اساس فرمت و کیفیت محتوا متنوع است. شاید پیش از هر چیز ابتدا بد نیست بدانیم که بودجه ما برای چه نوع محتوایی مناسبتر است و بازخورد بهتری به دست میآوریم. هیچگاه نمیتوان یک فرمت مشخص را برای همه افراد و شرکتها مناسب دانست. معمولا تمایل مخاطب و ترندها (Trend) در طول زمان تغییر میکند (ترند چیست؟).
باید هزینه تولید محتوا را یک هزینه جاری و همیشگی بدانید. به محض آنکه روند تولید محتوا قطع شود، ارتباط با مخاطبان کاهش پیدا میکند. در طول زمان محتوای جدید رقبا جایگزین خواهد شد و مخاطب ها را از دست میدهید. پس این یک هزینه همیشگی و دائمی است. اگر خودتان به تولید محتوا اقدام میکنید، باید در نظر بگیرید که زمان و ابزار کار نیاز خواهید داشت. اگر کار تولید محتوا را برون سپاری میکنید، می توانید قیمت تولید محتوا را از چند مجموعه و افرادی استعلام ، سپس با توجه به تعرفههای اعلام شده و کیفیت ثبت سفارش کنید.
تولید محتوا سایت
تولید محتوا سایتها را در این مرحله بررسی میکنیم. یک محتوا سایت باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ تولید محتوا در چه فرمتی برای سایت مناسبتر است؟ چطور میتوان از یک تولید محتوا بیشترین نتیجه را به دست آورد؟ این سوالات را در چند بخش با هم پی میگیریم.
اگر تازه به راهاندازی یک سایت اقدام کردهاید، باید توقعات نابهجا را کنار بگذارید و واقع بین باشید. برخی از افراد بیتجربه در این مسیر به شما حرفهایی میزنند که از واقعیت بسیار دور است. حتی گاهی این افراد راهکارها و پیشنهادات همکاری میدهند که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد. تصور نکنید امروز یک سایت راهاندازی میکنید و از فردا تمام مشتریان اینترنت به سمت شما میآیند.
یک نکته شاید کمی زیادی ساده اما واقعی را میخواهم برای شما بگویم. همه ما میدانیم اینترنت جهان بسیار بزرگی است. اگر کسی میتواند در زمان بسیار کوتاه و ساده رتبه یک را به شما بدهد آیا به او شک نمیکنید؟ این شک زمانی بیشتر میشود که نمونه کار، هزینه ها و تجربیات فرد را بیشتر جویا شوید. یک لحظه از خودتان بپرسید این فرد اگر نتوانسته است برای خودش به نتیجه مناسبی در سئو برسد، چگونه میتواند چنین ادعایی داشته باشد؟ اگر نمونه کاری در این زمینه ندارد که واقعا موفق باشد، چطور قرار است به او اعتماد کنم؟ آیا زمان و هزینه بیش از اندازه دارم که میخواهم آن را تنها جهت شناخت یک فرد هزینه کنم؟ اگر آن فرد توانمند است؟ آیا توانسته است خودش سایتی پر مخاطب داشته باشد؟ یکبار برای همیشه با خودمان کنار بیاییم. هر کسی که در کامپیوتر خود نرم افزار فتوشاپ نصب کرده است، گرافیست نیست. هر کسی که سایت دارد یا تایپ کردن میداند، تولید کننده محتوای سایت نیست! محتوا نویسی سایت نیاز به دانش و تجربه دارد.
یک سایت پر مخاطب نیازمند محتوای با کیفیت است. محتوای با کیفیت باعث خواهد شد تا موتورهای جستجو رتبه بهتری به سایت بدهند. بخش بزرگی از اهمیت محتوا مربوط به مخاطب است. مخاطب به سایتی جذب میشود که مطالب مفید داشته باشد.
هزینه تولید محتوا سایت
هزینه تولید محتوا سایت بر اساس اینکه در چه فرمتی تهیه شود متفاوت است. برای یک سایت میتوان انواع مختلفی محتوا تهیه کرد. استفاده از ویدئو، عکس، اینفوگرافیک، متن و موشن گرافیک برای سایتها بسیار رایج است.
هزینه تولید محتوا متنی سایت معمولا بر اساس تعداد کلمه، تعداد سفارش و نوع محتوا محاسبه میشود. هزینه محتوا موشن گرافیک را بر اساس سناریو (scenario)، نریشن (narration) و طول آن (دقیقه) محاسبه میکنند. برای هزینه تولید محتوا اینفوگرافیک تعداد المانها محاسبه میشوند. برای محتوای ویدئویی نیز با توجه به اینکه فاکتورهای مختلفی مانند سناریو، لوکیشن و ... در کار دخیل هستند، هزینه متفاوت خواهد بود.
سئو و تولید محتوا چه ارتباطی دارند؟
اگر به دنبال نتیجه گیری سئو (Search engine optimization) از محتوا هستیم، باید چند چیز را در نظر بگیریم. اولین موضوع حجم بهینه است. یک محتوا، به هر فرمتی که باشد، باید در قالبی ارائه شود که حجم مناسبی داشته باشد. تصاویر باید بهینه شده برای مخاطب نمایش داده شوند. ویدئوها در چند حجم مختلف در دسترس باشند، تگهای بیش از اندازه به کار نرفته و صفحه کد اضافی نداشته باشد. امروزه بیشتر مخاطبها برای مشاهده سایت از گوشی موبایل استفاده میکنند، به همین دلیل باید محتوا در زمان مناسب و کوتاهی در دسترس این کاربران قرار گیرد.
استفاده از تگها (Tag)، متا دیتا (Meta Data) و استراکچرد دیتا (structured data) یا همان دادههای ساختار یافته برای نتیجه گیری سایت در سئو مهم است. این نوع تگها به موتورهای جستجو امکان شناسایی محتوا را میدهند. یک موتور جستجو (Search Engine) مانند گوگل (Google)، یک انسان نیست که محتوا را مشاهده کرده باشد و آن را بفهمد. با این تگ ها و کدها به موتور جستجو نشان میدهیم که به عنوان مثال این بخش از متن یکی از عناوین اصلی محتوا است یا مثلا یک عدد در متن، قیمت محصول است یا یک عکس، تصویر اصلی محتوا است.
اگر تولید محتوای متنی برای سایت تولید میکنید، چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. اول طول محتوا است. یک محتوای بسیار کوتاه به سختی میتواند نتایج خوبی برای سئو به دست آورد. معمولا باید حداقل ۳۰۰ کلمه برای محتوا در نظر گرفته شود. در موضوع طول محتوا به کیفیت آن نباید بی توجه بود. یک محتوای بسیار طولانی که کیفیت پایین داشته باشد و بدون اطلاعات مناسب برای مخاطب نمیتواند در بلند مدت و میان مدت موثر باشد. هیچ گاه به کیفیت بیتوجه نباشید. محتوا باید برای مخاطب ارزشمند باشد. تنها ورود کاربر به سایت مهم نیست، بلکه باقی ماندن و به خرید اقدام کردن هم مهم است. اگر محتوا آنقدر برای مخاطب ارزشمند نباشد که پس از ورود سریعا سایت را ببندد، این موضوع نرخ پرش (Bounce Rate) سایت را افزایش میدهد. افزایش نرخ پرش می تواند نتایج منفی روی سئوی (SEO) سایت داشته باشد.
در سایت باید محتوا دارای ساختار مشخصی باشد. به عنوان مثال یک محتوا باید یک تیتر (Title) اصلی H1 داشته باشد. بهتر است چندین زیر عنوان (Subtitle) برای محتوا استفاده کرد. بهتر است کلمه کلیدی (Keyword) و یا هم معنی آن در زیر عنوانها استفاده شود. تعداد کلماتی که برای هر زیر عنوان استفاده می شود، حداقل تعداد ۱۰۰ کلمه باشد. می توانید برای محتوا لیست شماره دار (Ordered List) و لیست بدون شماره (Unordered List) استفاده کنید. چگالی کلمات کلیدی در محتوا بسیار مهم است. پر کردن مطلب با تکرار کلمه کلیدی مثل قدیم باعث نتیجه گیری در سئو نمیشود. تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی میتواند به شناخت سایت به عنوان اسپم (Spam) منجر شود. برای نتیجهگیری بیشتر میتوان از کلمات هم معنی کلمه کلیدی (کلمه کلیدی چیست؟) در متن استفاده کرد.
تولید کنندگان محتوا معمولا یک چک لیست (Checklist) و شیوه نامه (Manual of Style) برای خودشان تهیه میکنند. این چک لیست و شیوه نامه در تولید محتوا بسیار مهم است. یک چک لیست و شیوه نامه بهروز میتواند به نتیجه گرفتن سایت در سئو کمک شایانی کند. معمولا چک لیست باید هر چند ماه یک بار به روز شود. شیوه نامهها نیز با توجه به رویکردهای متفاوتی تهیه میشوند.
بدون یک چک لیست و شیوه نامه نمیتوان انتظار داشت که محتوا نتایج سئویی خوبی به دست بیاورد. در استفاده از چک لیست نباید فراموش کرد که محتوا همواره باید ارگانیک (Organic) باشد. محتوا برای مخاطب نوشته میشود اما همزمان باید بتواند برای موتورهای جستجو جذاب باشد. معمولا چک لیستها و شیوه نامهها جزو اسناد محرمانه تولید کنندگان محتوا هستند.
چک لیست ابتدا توسط نویسنده تولید محتوا باید رعایت شود. اما از آنجایی که ممکن است نویسنده در زمان نگارش دچار اشتباهاتی شود، به ویراستاری نیاز است. ویراستار تولید محتوا وظیفه دارد تا این محتوا را از جهت رعایت شیوه نامه و چک لیست بررسی کند. ابتدا محتوا باید از جهت نگارشی ویراستاری شده باشد. اما نیاز به ویراستاری سئو پس از این مرحله وجود دارد. ویراستاری سئو محتوا را از جهت رعایت درست و دقیق موارد چک لیست بررسی و در صورت نیاز اصلاح میکند. تولید محتوا سئو شده میتواند به موفقیتهای زیادی برای کسب و کار منجر شود.
در تولید محتوا سایت از کپی برداری پرهیز کنید. اگر محتوای سایتهای دیگر را بازنشر می کنید، حتما منبع آنها را ذکر کنید. ذکر منبع باعث خواهد شد تا سایت از خطر پنالتی (Penalty – جریمه گوگل) در امان بماند (پنالتی گوگل چیست؟).
آنالیز محتوای سایت
ابزارها و متریکهای (Metric) مختلفی برای آنالیز محتوای سایت وجود دارد. گوگل آنالتیکس (Google Analytics)، بینگ وبمستر (Bing Webmaster) و ابزارهای زیادی برای آنالیز محتوای سایت وجود دارد. با آنالیز محتوا قادر خواهیم بود تا برنامه ریزی دقیقتری داشته باشیم. برخی از متریکهای مفید شامل موارد زیر هستند:
بازدید صفحه (Page View): تعداد کاربرانی که از صفحه بازدید کردهاند.
ترافیک ارگانیک (Organic Traffic): ورود کاربران از طریق موتورهای جستجو به سایت.
نرخ بازگشت (Bounce Rate): درصد کاربرانی که پس از مشاهده یک صفحه از سایت خارج میشوند.
نرخ تبدیل (Conversion Rate): درصد کاربرانی که CTA (Call to Action) دارند.
نرخ تعامل (Engagement Rate - اینگیجمنت): تعداد افرادی که با محتوا تعاملهایی مانند لایک (Like)، بازنشر (Share)، نظردهی (Comment) و ... دارند.
گسترش مخاطب (Audience Growth): افراد جدیدی که به مخاطبهای محتوا افزوده میشوند.
تولید محتوا شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی (Social Media) یک تحول شگرف در تولید محتوا به وجود آوردهاند. با ظهور شبکههای اجتماعی حجم تولید محتوا به میزان زیادی گسترش پیدا کرد. بسیاری از این شبکهها با استفاده از ترس از دست دادن FOMO کاربران خود را افزایش دادند. تنها چند ساعت پس از مراجعه به یک شبکه اجتماعی، هزاران محتوای جدید در مقابلتان قرار دارد. تولید محتوا الکترونیکی با سرعت زیادی در حال انجام است. در همین زمان که مشغول خواندن این محتوا هستید، هزاران محتوای جدید در جهان تولید شده است. برخی از پلتفرم ها (Platform) خودشان ابزارهایی جهت تولید محتوا در اختیار کاربر قرار میدهند.
اگر میخواهید در مورد FOMO بیشتر بدانید این مقاله را مطالعه کنید: ترس از دست دادن fomo چیست و چگونه می توان از آن برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده کرد؟
تولید محتوا اینستاگرام
تولید محتوا اینستاگرام (Instagram) در فرمتهای مختلفی انجام میگیرد. یک محتوا میتواند عکاسی، پوستر، اینفوگرافیک، کلیپ، موشن گرافیک و یا حتی یک متن باشد. برای اینستاگرام نباید کپشنها (Caption) را فراموش کرد، آنها نیز بخشی از محتوا هستند. در کنار کپشن، استفاده از هشتگ (Hashtag)، تگ آلت (Alt)، لوکیشن (Location) و یا قابلیتهای مانند Swipe Up میتوانند به پر بار شدن یک محتوا کمک کنند. روزانه میلیونها محتوای جدید در بستر این شبکه اجتماعی تولید میشوند. انواع محتواهایی که بر پایه لذت و چالش هستند، در این شبکه اجتماعی طرفداران بیشتری دارند. اینستاگرام امکانات بسیار گستردهای در اختیار کاربران خود قرار داده است. قابلیت Leads، معرفی محصولات، IGTV و ... به شما کمک میکنند تا بتوانید از اینستاگرام برای فروش در شبکه اجتماعی (S-Commerce) استفاده کنید.
تولید محتوا لینکداین
تولید محتوا لینکداین (Linkedin) بیشتر در موضوعات و مسائل مربوط به کسب و کار انجام میشود. ماهیت این شبکه اجتماعی باعث شده است تا کاربران بیشتر به دنبال پستهای تخصصی باشند. وجود امکانات فراوان در این شبکه باعث شده است تا به بستری مناسب برای انتشار محتوای تخصصی بدل شود. انواع محتوای متنی، تصویری، ویدئویی را میتوانید در لینکداین استفاده کنید. در این شبکه بهتر است به سمت محتوای تخصصی بروید. مخاطبان شما افرادی متخصص هستند.
تولید محتوا فیسبوک
فیسبوک (Facebook) یک پلتفرم با امکانات فراوان است. وجود امکانات مختلفی مانند پست، اپلیکیشن، چت، انتشار ویدئو و تصویر و ... دست شما را برای تولید انواع محتوا باز میگذارد.
تولید محتوا توییتر
تولید محتوا در توییتر (Twitter) مناسب کسانی است که میتوانند به خلاصهترین حالت پیامشان را منتقل کنند. کاربران انواع محتوای متنی، تصویری و ویدئویی را برای این شبکه اجتماعی تولید میکنند.
تولید محتوا یوتیوب
اگر به تولید محتوا ویدئویی علاقهمند هستید، یوتیوب (Youtube) گزینه بسیار مناسبی است. این شبکه اجتماعی به کاربران خود اجازه درآمد زایی از تولید محتوا میدهد. یوتوبرهایی (Youtubers) که مخاطبان زیادی دارند میتوانند درآمدزایی بسیار بالایی را در این شبکه اجتماعی تجربه کنند.
استراتژی تولید محتوا و برنامهریزی
یک معمار خانه را بدون نقشه نمیسازد، یک مجسمهساز بدون طرح اولیه شروع به ساخت مجسمه نمیکند، محتوا هم نباید بدون برنامهریزی تولید شود. برای برنامه ریزی تولید محتوا چه باید کرد؟ مرحله به مرحله به این سوال پاسخ خواهیم داد.
مشخص کردن اهداف محتوا
مشابه سایر کمپینهای مارکتینگ، استراتژی تولید محتوا هم باید بر روی اهداف مارکتینگ متمرکز باشد. باید ابتدا هدف از محتوا مشخص شود سپس به تولید آن اقدام کرد.
خلق پرسونای مشتری
ایجاد استراتژی محتوا بیشتر از انتخاب نوع محتوا است. ابتدا باید بدانید با چه کسی صحبت میکنید؟ چگونه میخواهید با مشتریان صحبت کنید؟ کجا مشتریان را پیدا کنید؟ کلید تولید محتوا موفق این است که هر مخاطب آن احساس کند مستقیما با او در حال صحبت هستید. باید بتوانیم به مشتریان نزدیک و با آنها صمیمی شویم. از مشکلات آنها، چالشهایی که پیش رو دارند و ترسهایشان آگاه شویم. باید بهترین نتیجه ممکن برای آنها را به وجود آوریم و رویاییترین راه حل و بزرگترین آرزویشان را درک کنیم.
نباید فراموش کنیم که مخاطب محتوا یک انسان است که نیاز دارد حس کند با ما در ارتباط است. بهترین اتفاق این است که بتوانیم با تک تک مخاطبان صحبت کنیم، اما این موضوع شدنی نیست. راه حل این مشکل چیست؟ خلق پرسونای مشتری.
پرسونا مشتری، شخصیتی است که میخواهیم با محتوا به او برسیم. خلق این شخصیت با ما است. این شخصیت نیمه خیالی به عنوان نماینده مخاطب نقش آفرینی میکند. خلق این پرسونا نیازمند تحقیق و بررسی است. نتیجه نهایی این کار ایجاد تصویر مشخص از مشتری است که محتوای تولید شده برای او جذاب است.
تمرکز بر مسیر مشتری
وقتی دارای مشکلی هستیم در ابتدا به دنبال دلیل آن هستیم. مثلا اگر سر درد داشته باشیم، اول میخواهیم بدانیم دلیل این سر درد چیست. بعد از پیدا کردن دلیل به دنبال راه حل برای آن هستیم. از بین راه حلهای موجود به انتخاب دست میزنیم و در پایان مشکل بر طرف میشود. این مسیر از آگاهی تا در نظر گرفتن راههای موجود (توجه) و سپس تصمیمگیری برای خریدار هم به وجود میآید. در تولید محتوا باید این سه مرحله را در نظر بگیریم. با تولید محتوایی که هر سه مرحله در آن رعایت شده است، اطمینان حاصل میکنیم که هر مخاطبی که به سایت وارد میشود؛ محتوایی مفید و مرتبط به دست میآورد.
برای هر مرحله از این مسیر، ممکن است فرمت محتوا متفاوت باشد. به عنوان مثال مخاطبی که در مرحله آگاهی قرار دارد، نیاز به دمو (Demo) از محصول یا خدمات ندارد. برای این مخاطب می توانیم یک پست در وبلاگ بنویسیم که بتواند مشکل را به خوبی درک کند.
برای هر مرحله از مسیر، میتوانید از فرمتهای زیر استفاده کنید:
- آگاهی (Awareness): گزارش، پست وبلاگ، چک لیست، راهنما، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیک، بازی و کوییز.
- توجه (Consideration): پادکست، وبینار، تمپلیت، ماتریس مقایسه و کاربرگ.
- تصمیم گیری (Decision): دمو، نسخه آزمایشی رایگان، راهنمای محصول، مشاوره و کوپن.
حسابرسی محتوا (Content Audit) چیست؟
به بررسی محتواهای تولید شده و سازماندهی آنها حسابرسی محتوا میگویند. برای این کار ممکن است به نگارش دوباره محتوا و یا پر کردن خلاهای محتوایی نیاز باشد. برای حسابرسی محتوا باید مراحل زیر را انجام داد:
- جمع آوری کلیه محتواهای تولید شده در یک جدول؛
- ساخت ستونهای کلمه کلیدی، پرسونای مشتری، مرحله متشری از مسیر خرید، فرمت و عنوان اصلی هر محتوا در این جدول و سپس تکمیل آن برای محتواها؛
- افزودن ستون معیار بررسی محتوا. معیارهایی مانند بازدید از صفحات، به اشتراک گذاری محتوا و ... ؛
- افزودن ستون بررسی کیفیت محتوا. در این ستون مشخص میکنیم کدام محتوا با کیفیت است؟ کدام نیاز به نگارش دوباره دارد؟ کدام محتوا نیاز به بهبود دارد؟ و امکان ترکیب یک محتوا با محتوایی دیگر وجود دارد؟
انتخاب فرمت مناسب
همانطور که گفته شد، برای مخاطب در هر مرحله فرمتهای مختلفی مناسب است. اجباری ندارید که تنها برای هر مرحله از یک فرمت محتوا استفاده کنید. برای انتخاب فرمت مناسب، سوالات زیر به شما کمک میکنند:
- مشتری در کدام مرحله است؟
- استفاده از یک فرمت مشخص، چقدر برای مخاطب آسان است؟
- پرسونایی که در نظر گرفتهاید، زمان آزادش را چگونه در اینترنت می گذراند؟
- چه فرمتی از محتوا را میتوانید همیشه تولید کنید؟
- فرض کنید شما و رقبایتان فرمت های مختلفی از محتوا تولید میکنید. در این رقابت در کدام فرمتها قادر هستید بیشترین کیفیت را اجرا کنید؟
تبلیغ محتوا چیست؟
یک استراتژی موفق محتوا تنها به تبلیغی که محتوا را بازنشر میدهد تمرکز نمیکند، بلکه به شیوهای استراتژیک محتوا را برای مخاطب مشخص منتشر میکند. برای تبلیغ محتوا (به انگلیسی Content Promotion)، نباید تنها روی اینکه چه کانالهایی داریم؛ تمرکز کنیم. تبلیغ محتوا باید به شیوه درست و در زمان مناسب انجام شود. به این آمار توجه کنید:
تقریبا نیمی از مشتریان ۳ الی ۵ بخش از محتوا را پیش از شروع خرید از سایت مشاهده میکنند!
یک برنامه تبلیغ موثر محتوا میتواند بازدید کننده (Visitor) را به مخاطب راغب (Leads) و مخاطب راغب را به مشتری (Customer) تبدیل کند.
1- تبلیغ محتوا در شبکههای اجتماعی
از شبکههای اجتماعی میتوان برای تبلیغ محتوا استفاده کرد. ابزارهایی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و اسنپ چت را میتوانید برای تبلیغ استفاده کنید. البته باید توجه کرد محتوایی که در این شبکه ها قرار میدهیم، مناسب پلتفرم باشند.
۲- تبلیغ محتوا با ایمیل مارکتینگ
ایمیل یکی از ابزارهای قدیمی و همچنان پرکاربرد در اینترنت است. از این ابزار میتوان برای تبلیغ محتوا استفاده کرد. اما باید توجه کنیم که محتوا برای مخاطب مناسب، با عنوان مناسب و همراه با آنالیز ارسال شود. ابزارهای مخصوص ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) امکان آنالیز ایمیلها را به ما میدهند.
۳- تبلیغ محتوا با پرداخت هزینه
تبلیغات کلیکی (PPC) کمک میکنند تا بتوان محتوا را در مقابل مخاطبان قرار داد. یکی از شناخته شدهترین روشها گوگل ادوردز (google adwords به اختصار Google Ads) است. این ابزار امکان میدهد تا بتوان روی تبلیغات مدیریت داشت. البته باید توجه کرد که ادورز گوگل بر اساس کلمه کلیدی هزینههای مختلفی دارد و باید کاملا حساب شده عمل کرد. این روش تبلیغ، در دسته بازاریابی موتورهای جستجو جا میگیرد. برای آشنایی بیشتر به این مقاله مراجعه کنید: بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟
بازاریابی محتوایی چیست؟
بازاریابی محتوایی به انگلیسی Content Marketing را در این بخش بیشتر خواهیم شناخت. ابتدا به چند تعریف از بازاریابی محتوایی اشاره می کنیم:
تعریف اول: بازاریابی محتوایی نوعی بازاریابی (Marketing) با تمرکز بر تولید، انتشار و توزیع محتوا برای مخاطبان مشخص است. از بازاریابی محتوایی برای این موارد استفاده میشود:
- جلب توجه و پیشتازی
- افزایش تعداد مشتریان
- فروش آنلاین
- افزایش آگاهی (Awareness) و اعتبار برند (Brand Credibility)
- درگیر کردن کاربران آنلاین
تعریف دوم: بازاریابی محتوایی نوعی بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) است که با فرایند تولید و اشتراکگذاری (Share) محتوا، مشتریان قدیمی را حفظ و مشتریان جدیدی به دست میآورد.
تعریف سوم: بازایابی محتوایی یک رویکرد استراتژیک بازاریابی با تمرکز بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برند (Brand) است. در این رویکرد به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطب مشخص و تعریف شده هستیم.
تعریف چهارم: بازاریابی محتوایی روند برنامه ریزی، تولید، توزیع، انتشار و به اشتراک گذاری محتوا برای مخاطب مشخص است. این روند به کسب و کارها کمک میکند تا بتوانند:
- فروش بیشتری داشته باشند.
- با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.
- افزایش آگاهی برند ایجاد کنند.
- مخاطبان را درگیر کنند و برایشان چشم اندازی از آینده بسازند.
برای آشنایی بیشتر، به این مقاله مراجعه کنید: بازاریابی محتوایی چیست؟
استراتژی بازاریابی محتوایی
داشتن استراتژی برای بازاریابی محتوایی میتواند موجب موفقیت آن شود. برای استراتژی بازاریابی محتوایی بهتر است از مراحل زیر استفاده کنید:
- مشخص کردن اهداف SMART
- تعیین KPI (Key Performance Indicator)
- تصمیم گیری فرمت محتوا
- انتخاب کانالهای محتوا
- اختصاص بودجه
- تولید و انتشار محتوا
- آنالیز و اندازه گیری نتایج
مشخص کردن اهداف SMART: اهداف SMART مخفف این کلمات است:
Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Time-bound
برای بازاریابی محتوایی باید اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقعی و در محدوده زمانی مشخص کرد.
تعیین KPI: در مرحله دوم برای اهداف SMART باید شاخص عملکرد کلیدی (KPI) اختصاص دهیم. این KPI به ما اجازه میدهد تا بتوانیم میزان دستیابی به اهداف را بسنجیم.
تصمیم گیری فرمت محتوا: در این مرحله باید با توجه به پرسونای (Persona) خریدار و مرحلهای که در مسیر خرید قرار دارد، بهترین فرمت / فرمتها را انتخاب کنید.
انتخاب کانال های محتوا: باید مشخص کنید محتوا برای انتشار از طریق کدام کانال / کانال ها باید به دست مخاطب برسد.
اختصاص بودجه: تولید و انتشار محتوا هزینههای مربوط به خود را دارد. در این مرحله مشخص کنید چه میزان بودجه برای بازاریابی محتوایی باید اختصاص دهید.
تولید و توزیع محتوا: پس از طی کردن مراحل قبل زمان تولید و توزیع محتوا رسیده است.
آنالیز و اندازه گیری نتایج: در آخرین مرحله باید آنالیز و اندازه گیری نتایج را انجام دهید. این کار فرصت اصلاح و تغییرات در بازاریابی محتوایی را میدهد.
هزینه بازاریابی محتوایی
هزینه بازاریابی محتوایی شامل دو بخش است. هزینه مربوط به برنامهریزی و تهیه استراتژی و هزینه مربوط به اجرا، تولید و توزیع محتوا. این هزینه بر اساس پروژه متفاوت است.
تقویم تولید محتوا چیست؟
تقویم تولید محتوا به انگلیسی Content Calendar یا Editorial Calendar نامیده میشود. این تقویم جهت کنترل و برنامه ریزی برای انتشار و تولید محتوا استفاده می شود. با استفاده از این تقویم روند تولید محتوا از ایده تا انتشار آن تحت کنترل و مدیریت در میآید. اما تقویم تولید محتوا دقیقا چه چیزهایی را مشخص میکند؟
- عنوان محتوا (Content Title)
- کلمه کلیدی (Keyword)
- دسته بندی محتوا (Category)
- موضوع و جزئیات مهم محتوا
- مسئول تولید کننده محتوا
- زمان تولید محتوا (Create)
- تاریخ انتشار محتوا (Publish)
- نحوه انتشار محتوا (محتوا از چه کانال یا کانال هایی منتشر می شود؟ سایت، اینستاگرام و ...)
- فرمت محتوا (Content Format)
- پرسونای مخاطب (Persona)
- موقعیت مخاطب هدف در قیف بازاریابی (Marketing Funnel)
تقویم تولید محتوا ممکن است بر اساس فاکتورهای مختلفی دارای بخشهای بیشتر و یا کمتر از مواردی باشد که در بالا ذکر شد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع مهم، به مقاله تقویم تولید محتوا چیست؟ مراجعه کنید.
مراحل تولید محتوا
مراحل تولید محتوا بر اساس فاکتورهای مختلفی تنظیم میشود. برای مجموعه های بزرگ و کوچک این مراحل متفاوت است. ابتدا به سراغ مجموعههای بزرگ می رویم. برای تولید محتوا در برندهای بزرگ معمولا مراحل زیر در نظر گرفته میشوند:
- بارش افکار (Brainstorm) جهت دست یابی به ایده، محل نشر و زمان نشر. در تهیه این قسمت یک پلن B هم در نظر گرفته میشود تا اگر تولید یک محتوا با تاخیر روبرو شود و یا به هر دلیلی نیاز باشد یک محتوا حذف شود، برای آن جایگزین داشته باشیم.
- تقسیم هر بخش از روند تولید تا انتشار محتوا به مسئول آن بخش.
- نوشتن نسخه اولیه محتوا.
- بررسی و بازبینی نسخه اولیه محتوا.
- انتخاب از میان محتوای اولیه جهت حذف و یا استفاده از آنها.
- در صورت آنکه تصمیم به استفاده از محتوا وجود داشته باشد، در این مرحله باید نسخه اولیه بررسی شود و برای تیم مربوط به آن فرمت از محتوا جهت تکمیل ارسال شود.
- بررسی نهایی جهت کیفیت و صحت سنجی.
- بررسی محتوا توسط تیم حقوقی (این مرحله بیشتر برای برندهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد).
- در صورت آنکه تیم حقوقی نیاز به تغییرات در محتوا را مد نظر قرار دهد، باید اصلاحات در این مرحله صورت گیرد.
- بررسی اولیه محتوا در حالت نشر (گاهی در سایت ها و یا اپلیکیشن های تست جهت بررسی نهایی محتوا قرار می گیرد تا هر گونه ایراد احتمالی در ساختار نهایی بررسی شود).
- انتشار محتوا در زمان مقرر.
این روند برای برای مجموعهها و شرکتهایی متوسط و کوچک بسیار کوتاهتر است. روند تولید محتوا در شرکتهای متوسط و کوچک شامل این مراحل است:
- بارش افکار برای ایده تولید محتوا، محل انتشار و زمان انتشار آن
- تولید محتوای اولیه بر اساس زمانبندی انتشار
- ویرایش و بررسی محتوای اولیه و نهایی کردن آن
- انتشار محتوا در زمان مقرر
زمان انتشار تولید محتوا
زمان انتشار محتوای تولید شده بسیار مهم است. به عنوان مثال یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام را در نظر بگیرید. در طول ساعاتی از شبانه روز کاربران در این شبکه بیشتر و در ساعاتی کمتر فعال هستند. فرض کنید شما یک محتوا را در ساعت ۷ صبح در این شبکه منتشر می کنید. چه تعداد کاربر در آن زمان در اینستاگرام فعال هستند و محتوای شما را مشاهده میکنند؟ اگر بیشتر کاربرها ساعات پایانی شب را در این شبکه بگذرانند، ممکن است صدها محتوا پس از محتوای شما منتشر شود و مخاطبان زیادی پست شما را مشاهده نکنند. حالا فرض کنید شما این محتوا را در شلوغترین ساعت روز منتشر کرده باشید، به علت وجود مخاطب زیاد، این محتوا بازخورد بسیار بالایی به دست خواهد آورد.
هدف از مثال بالا روشن شدن اهمیت زمان انتشار محتوا در طول تنها یک شبانه روز بود. اما این موضوع بسیار پیچیده تر از یک روز است. روزهای هفته، ایام خاص و ساعات مختلف رفتار و تعداد کاربران فعال متفاوت است. همین موضوع نشان میدهد که برای انتشار باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. با در نظر گرفتن و برنامه ریزی دقیق برای انتشار محتوا، میتوان اثر بخشی آن را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
توجه داشته باشید که زمان انتشار محتوا تنها مربوط به شبکههای اجتماعی نیست. این زمان برای تمامی رسانه ها بسیار پراهمیت است. مثلا در یک سایت بسیار مهم است که برنامه منظم انتشار محتوا وجود داشته باشد تا گوگل به سایت اعتماد کند و رتبه خوبی بدهد.
دلایل زیادی برای با اهمیت بودن تولید محتوا وجود دارد. شاید اطلاعات زیر به شما اهمیت تولید محتوا را بهتر نشان دهد:
- بازاریابی محتوایی ۳ برابر بیش از شیوه های سنتی میتواند به جذب مشتری منجر شود.
- بازاریابی محتوایی نسبت به شیوه های سنتی ۶۲٪ ارزانتر است.
- شرکت هایی که از بازاریابی محتوایی استفاده می کنند تا ۱۲۶٪ پر فروش تر از شرکتهایی هستند که تنها از روشهای سنتی استفاده می کنند.
- در حدود ۶۰ درصد از خریدهای آنلاین در اثر مطالعه وبلاگ ها انجام میشوند.
- شرکت هایی که بیش از ۱۶ پست در ماه منتشر می کنند، تا ۳.۵ برابر بیش از شرکت هایی که کمتر از ۴ پست در ماه منتشر می کنند ترافیک مخاطبان را جذب میکنند.
مشکلات تولید محتوا
اگر تجربه کار تولید محتوا داشته باشید، به خوبی میدانید کار چندان آسانی پیش روی شما نیست. برخی مشکلات برای اینکار وجود دارند که به اختصار به آنها میپردازیم.
برخی مشکلات تولید محتوا:
- هزینه تولید محتوا
- کیفیت تولید محتوا
- زمانبندی انتشار محتوا
- دائمی بودن
- نیاز به صبر
هزینه تولید محتوا: قیمت تولید محتوا در زمان برون سپاری و هزینه تولید محتوا درون سازمان گاهی بسیار بالا خواهد بود.
کیفیت تولید محتوا: با توجه به اینکه سرعت مصرف و نیاز به تولید محتوا بسیار بالا است، بررسی کیفی گاهی بسیار دشوار است. باید بتوانید در زمان کوتاه محتوا را از جهت کیفی بررسی کنید.
زمانبندی انتشار محتوا: زمانبندی انتشار که معمولا در تقویم تولید محتوا در نظر گرفته میشود گاهی ممکن است مشکل آفرین شود. شما زمان محدودی برای تولید دارید. باید محتوا را در زمان مناسب نشر دهید و پس از آن ممکن است دیگر نتیجه قبل را به دست نیاورید.
دائمی بودن: تولید محتوا امری دائمی است. نمیتوان گفت که برای مدتی تولید محتوا انجام میدهیم و پس از آن دیگر نیازی به محتوا وجود ندارد.
نیاز به صبر: یک شبه نمیتوان راه صد ساله را رفت! این موضوع را هیچگاه فراموش نکنید. برای اینکه محتوا بتواند مخاطبان خود را بهدست آورد، باید صبور بود. زمان کمک می کند تا مخاطبان جذب محتوا شوند.
این مشکلات را اگر بتوانید با برنامه ریزی مرتفع کنید، به مزیت کار شما بدل میشوند. حال بهتر است به برخی از این مزایا بپردازیم.
مزایای تولید محتوا
تولید محتوا مزیتهای فراوانی دارد. اگر به مشکلات درست نگاه کنید، به فرصت بدل میشوند. برخی از مزایای تولید محتوا:
- جذب مخاطب
- نتیجه گیری طولانی مدت
- ایجاد وفاداری
- ایجاد اعتماد
- افزایش فروش
شاید اگر شما همین الان دست به کار شوید، مزایای بسیار دیگری نیز بتوانید به این لیست اضافه کنید. حال کمی واضحتر در موارد ذکر شده صحبت میکنیم.
جذب مخاطب: تولید محتوا می تواند مخاطبان بسیاری برای شما بهوجود آورد. این موضوع باعث شناختهتر شدن شما (برند) خواهد شد.
نتیجه گیری طولانی مدت: برخی از انواع تولید محتوا قابلیت اثر بخشی طولانی مدتی دارند. به عنوان مثال اگر تولید محتوا سایت انجام میدهید، آن محتوا میتواند مدتهای طولانی مخاطبان را به سایت بکشاند. حالا این موضوع را با جذب مخاطب از طریق ادوردز گوگل و یا خرید بک لینک (بک لینک چیست؟) مقایسه کنید. تولید محتوا بسیار ارزانتر تمام شود.
ایجاد وفاداری: اگر محتوایی متناسب با نیاز کاربران ایجاد کنید، به وفاداری آنها منجر میشود. اگر یک محتوا ارزشمند باشد، مخاطب در انتظار محتوای جدید خواهد بود.
ایجاد اعتماد: فرض کنید شما یک محصول را در سایت یا شبکه اجتماعی به فروش میرسانید. در کنار فروش محصولات، به تولید محتوا آموزشی جهت استفاده، نگهداری و یا حتی تعمیر محصول اقدام میکنید. این موضوع باعث خواهد شد تا مخاطب اطمینان بیشتری کسب کند. توجه داشته باشید در فروش دیجیتال، خریدار کالا را از نزدیک مشاهده نمیکند، تمامی اطلاعات او همان محتوایی است که در غالب روشهای مختلف در اختیارش قرار میدهید. هر چه بیشتر و بهتر به سوالات و نیازهای او پاسخ دهید، اطمینان بیشتری برای خرید پیدا خواهد کرد.
افزایش فروش: هر چه بتوانید محتوایی با کیفیتتر تولید کنید، افزایش فروش خواهید داشت. در جهان دیجیتال، شما مستقیما با مخاطبان روبرو نیستید. محتوا کار فروشنده را انجام میدهد، پس هر چه بهتر به مخاطب اطلاعات دهید؛ امکان خرید او را افزایش خواهید داد.
از فرصتهای تولید محتوا استفاده کنید. اگر رقبای شما برنامه ریزی درستی در تولید و انتشار ندارند، این میتواند یک فرصت برای شما باشد. اگر کیفیت محتوای آنها پایین است، شما محتوای با کیفیت تولید کنید. اگر صبور نیستند، شما با صبر و پشتکار از آنها جلو بزنید. اینها فرصتهایی هستند که میتوانید از آنها بیشترین بهره را ببرید.
آموزش تولید محتوا
آموزش تولید محتوا را میتوان به صورتهای مختلفی انجام داد. اگر برای مجموعه خودتان میخواهید دوره آموزش تولید محتوا برگزار کنید و یا میخواهید شغل تولید محتوا را انتخاب کنید راههای مختلفی وجود دارد. میتوانید آموزش را از طریق سایتها، کتابهای آموزشی، فیلمهای آموزشی و ... شروع کنید. فردی که میخواهد شغل تولید محتوا را به عنوان کار پیش بگیرد، باید همواره به دنبال پژوهش و یادگیری باشد. اصولا این کار نیاز به شخصیت و کاراکتری دارد که همواره در حال جستجو، مطالعه و یادگیری است.
برای آموزش حتما نیاز نیست به کلاس یا کارگاه آموزشی بروید. این کلاسها و کارگاهها میتوانند تاثیر فراوانی داشته باشند، اما راههای دیگری هم وجود دارد. باید اصول اصلی کار را یاد بگیرید. این اصول اصلی را میتوان با خواندن چند مقاله آموزشی تولید محتوا شروع کرد. سپس روی کارهایی که دیگران انجام دادهاند تحقیق کنید. این کار به شما فرصت میدهد تا ایدههای مختلف را بررسی و مسیر خودتان را پیدا کنید. نترسید و شروع کنید. باید کسب تجربه کرد. ممکن است بارها تلاش کنید اما محتوای دلخواه تولید نشود. بدون تجربه و کسب دانش، نمیتوان به نتیجه رسید.
از هر فرصت یادگیری استفاده کنید. گاهی بسیاری از مجموعهها به عنوان کارآموز دورههای آموزشی برگزار می کنند. این دوره کار آموزی را به عنوان فرصت یادگیری در نظر بگیرید. از زمان استفاده و ترند ها (Trend) را دنبال کنید. ترندها به شما نشان میدهند که مخاطبان به دنبال چه نوع محتوایی هستند.
زمانی که شما یک نرم افزار را یاد گرفته باشید، هنوز یک تولید کننده محتوا نیستید. تولید کننده محتوا یک مولف است.
لولسا یک مجموعه آموزشی رایگان برای تولید محتوای سایت دارد. از این مجموعه میتوانید برای یادگیری محتوانویسی استفاده کنید:
- آموزش تولید محتوا: تعریف تولید محتوا
- آموزش تولید محتوا: چه کسانی تولید محتوا می کنند؟
- آموزش تولید محتوا: فرمت تولید محتوا
- آموزش تولید محتوا: مزایای تولید محتوا سایت
- آموزش تولید محتوا: ارتباط سئو و تولید محتوا
- آموزش تولید محتوا: انتخاب عنوان محتوا
- آموزش تولید محتوا: کلمه کلیدی
- آموزش تولید محتوا: زیر عنوان ها
- آموزش تولید محتوا: مقدمه محتوا
- آموزش تولید محتوا: لیست
- آموزش تولید محتوا: کلمات بولد، ایتالیک، آندرلاین، نقل قول و حروف بزرگ
- آموزش تولید محتوا: رپورتاژ آگهی
- آموزش تولید محتوا: تصویر
- آموزش تولید محتوا: ساختار مقاله
- آموزش تولید محتوا: اشتباهات رایج
- آموزش تولید محتوا: علائم نشانه گذاری
- آموزش تولید محتوا: محتوای همیشه سبز
- آموزش تولید محتوا: محتوای ارزشمند
کار تولید محتوا
کار تولید محتوا بسیار لذت بخش است، اما نه برای همه افراد! برای کار کردن در این زمینه فرد باید به یادگیری و پژوهش علاقهمند باشد. یک کارشناس تولید محتوا انسانی بسیار پر تلاش و جویای اطلاعات است. افرادی که به دنبال شغلهای کارمندی هستند، نمیتوانند در این زمینه چندان موفق باشند. برای این کار باید جسور باشید. باید بتوانید با مخاطب به خوبی ارتباط برقرار کنید. مخاطب به دنبال محتوای بیارزش و تکراری نیست. باید اطلاعات مفید و مورد دلخواه مخاطب را تولید کنید.
استخدام تولید کننده محتوا
برای کار کردن در زمینه تولید محتوا حتما نیاز نیست جایی استخدام شوید. بسیاری از افراد به صورت فریلنسر و یا پروژهای مشغول به فعالیت در زمینه تولید محتوا هستند. یکی از نکات مثبت این کار هم همین عدم نیاز به استخدام است. میتوانید همین امروز شروع کنید. به هر شیوهای که علاقه دارید یک محتوا تولید کنید.
میتوانید فعالیت خود را به عنوان یک نویسنده تولید محتوا آغاز کنید. یک وبلاگ (Blog) بسازید و نوشتن را شروع کنید. اگر به کارهای گرافیکی و یا ویدئویی علاقهمند هستید در این زمینه مشتریان زیادی خواهید داشت. هزاران ولاگ (Vlog) پرطرفدار نشان از اقبال زیاد محتوای ویدئویی در میان مخاطبان دارد. برای شروع بهتر است قوائد کار را یاد بگیرید.