Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست؟ بارها با این سوال روبرو شده ام. ما هر روز با انواع محتوا سر و کار داریم، اما خیلی ها خوب با تعریف آن آشنا نیستند. امروز تصمیم گرفتم یک بار به صورت کامل در مورد تولید محتوا بنویسم. سعی کردم سوال های مختلف را با جزئیات پاسخ دهم.

ما از صبح تا شب بارها با محتوا روبرو می شویم. محتوا ما را مطلع می کند، پاسخ سوالاتمان را می دهد، ما را سرگرم می کند، باعث لذت می شود، راهنمایی می کند و ... . افراد زیادی به خاطر کسب و کارشان همیشه دغدغه تولید محتوا را دارند. برخی از افراد خودشان اقدام به تولید محتوا می کنند. افرادی هم به دنبال برون سپاری تولید محتوا هستند. برای کسانی که برون سپاری را انتخاب می کنند، راحت ترین کار جستجو (Search - سرچ) در گوگل (Google) است. موتور جستجوی گوگل در صفحه نتایج جستجو (SERP) لیستی طولانی از انواع سایت تولید محتوا را نشان می دهد. پیش از هر کاری شاید بهتر باشد اول با تعریف تولید محتوا آشنا شویم.

تعریف تولید محتوا

تولید محتوا ترجمه انگلیسی Content creation است. برای محتوا تعاریف زیادی وجود دارد. معروفترین جمله مربوط به بیل گیتس (Bill Gates) است:

محتوا پادشاه است!

محتوا پادشاه است

این جمله معروف بیل گیتس مربوط به یک مقاله است. سال ۱۹۹۶ در سایت مایکروسافت (Microsoft) یک مقاله با عنوان Content Is King به قلم بیل گیتس منتشر شد. در این مقاله او پیش بینی کرده بود که محتوا یکی از مهمترین منابع درآمد زایی در اینترنت خواهد شد. از آن روز زمان زیادی گذشته است و همگی به پیش بینی درست گیتس پی برده ایم.

اگر بخواهیم به دنبال این بگردیم که تولید محتوا چیست، با نظرات مختلفی روبرو می شویم. تعریف های متفاوت اما با اشتراکات زیادی وجود دارند که به برخی از آن ها در ذیل اشاره می کنیم:

  1. اطلاعات ترغیب کننده جهت اطلاع رسانی و ایجاد تعامل که به شیوه ای جذاب به مخاطب ارائه می شوند.
  2. تولید محتوا فرایند تولید ایده از موضوع مورد علاقه مخاطب با ایجاد محتوای متنی، تصویری و صوتی پیرامون آن ایده و در دسترس قرار دادن این اطلاعات به مخاطب از طریق وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و ... است.
  3. تولید محتوا فرآیند شناسایی موضوع جدیدی است که می خواهید در مورد آن بنویسید، تصمیم گیری در مورد شکل محتوا، استراتژی (کلمه کلیدی یا سایر موارد) و سپس تولید واقعی آن.
  4. شکلی از اطلاعات دارای ساختار مشخص که از طریق کانال های مشخصی به دست مخاطب  مشخص می رسد.

اگر بخواهیم این لیست را ادامه بدهیم بسیار طولانی می شود، به همین دلیل از ذکر باقی تعاریف خودداری می کنم. احتمالا تا اینجا یک ایده کلی از اینکه تولید محتوا چیست به دست آورده اید. تولید محتوا هنر است. خلق چیزی که مخاطب به آن نیاز دارد. 

تولید محتوا توسط چه کسانی انجام می شود؟

افراد، سازمان ها، شرکت ها و موسسات مختلفی کار تولید محتوا را انجام می دهند. اهداف این گروه های تولید کننده محتوا با یکدیگر متفاوت است. امروزه با توجه به اهمیت تولید محتوا الکترونیکی (تولید محتوا دیجیتال - Digital Content Creation)، بیشتر مردم تصور می کنند که محتوا مربوط به اینترنت است. ما نباید فراموش کنیم محتوا از سالیان بسیار پیش از رسانه های بر پایه اینترنت (Internet) وجود داشته است. امروزه تولید محتوا توسط چه کسانی انجام می شود:

تولید محتوا توسط افراد: افراد ممکن است به دلایل مختلف و شیوه های متفاوتی به تولید محتوا اقدام کنند. این محتوا ممکن است برای استفاده شخصی و یا جهت فروش باشد. بسیاری از افراد کار تولید محتوا را برای شرکت ها، سازمان ها و افراد دیگر انجام می دهند. بسیاری از این افراد به صورت فریلنسر (freelancer) مشغول به فعالیت هستند. با توجه به گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی، امروزه کاربران نوجوان و جوان روزانه حجم بسیار زیادی محتوا تولید و منتشر می کنند.

تولید محتوا سازمان های خبری: روزنامه ها، شبکه های خبری از بزرگترین تولید کنندگان محتوا هستند. این سازمان ها به صورت انبوه به تولید محتوا خبری اقدام می کنند. این محتوا معمولا به سرعت منتشر و بازنشر می شود.

تولید محتوا دانشگاه ها و منابع علمی: دانشگاه ها و موسسات پژوهشی جزو تولید کنندگان محتوا هستند. این موسسات غالبا محتوای علمی برای مخاطبان خاص تولید می کنند. نشریات، سایت های علمی و ... از جمله منتشر کنندگان این محتوا هستند.

تولید محتوا شرکت ها: دو گروه اصلی از شرکت ها تولید محتوا انجام می دهند. دسته اول شرکت های تولید کننده محتوا هستند. این شرکت ها مسئولیت تولید محتوا افراد، شرکت ها، سازمان ها و ... را بر عهده دارند. تولید این محتوا توسط کارکنان شرکت و یا با استفاده از نیروهای فریلنسر و حتی برون سپاری انجام می گیرد. دسته دوم شرکت هایی هستند که تولید محتوا را برای مجموعه خود تولید می کنند.

تولید محتوا دولت ها: دولت ها نیز از جمله تولید کنندگان محتوا هستند.  دولت ها با ارائه آمار، بخشنامه ها، قوانین و ... انواع گسترده ای از تولید محتوا را تولید و به روش های مختلفی منتشر می کنند.

تولید محتوا توسط مخاطبان: با گسترش سایت ها و شبکه های اجتماعی، بخش عظیمی از تولید محتوا توسط مخاطبان انجام می گیرد. به عنوان نمونه از این نوع محتوا می توان به این موارد اشاره کرد: 

  1. پرسش و پاسخ مخاطب ها با یکدیگر در انجمن های گفتگو (Forum). 
  2. کامنت و نظر دهی کاربران در سایت و صفحات شبکه اجتماعی. 
  3. ارسال اخبار توسط مخاطبان به شبکه های خبری. 
  4. تولید مقالات علمی جهت انتشار در نشریات. 
  5. بازخورد ها و نظرات کاربران در سایت هایی مانند yelp و ... . 
  6. تولید محتوای سایت ها و اپلیکیشن های آگهی (Classified Ads) توسط کاربران و ... .

تولید محتوا توسط چه کسانی انجام می شود

اکنون که با بخشی از تولید کنندگان محتوا آشنا شدید، قصد دارم موضوع بحث را کمی مشخص تر ادامه دهم. می خواهم تمرکز را روی تولید محتوا دیجیتال بگذارم که بیشتر افراد و کسب و کارها درگیر آن هستند.

فرمت تولید محتوا

فرمت تولید محتوا بسته به موضوع و محل استفاده متنوع است. امروزه محتوا در فرمت های (Fromat) بسیار زیادی تولید می شود. تولید محتوا الکترونیکی توانسته است انقلاب بزرگی ایجاد کند. به علت گستردگی انواع محتوا، امکان بررسی و توضیح تمامی فرمت ها وجود ندارد و تنها به برخی از آن ها اشاره می کنم.

مقاله سایت یا وبلاگ (Article): یکی از پرطرفدارترین نوع تولید محتوا مربوط به سایت و وبلاگ ها است. با توجه به اهمیتی که گوگل به تولید محتوا می دهد، سایت ها و وبلاگ ها برای کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج جستجو SERP  به تولید محتوا متنی اقدام می کنند. برای اینکه محتوا از جهت ساختار بتواند موفقیت کسب کند باید بر اساس تعداد کلمات، چگالی کلمات کلیدی و فاکتورهای مختلفی بررسی شود. محتوا زمانی می تواند در سئو سایت تاثیر بگذارد که دست اول (محتوا یونیک) و با کیفیت باشد. 

تولید محتوا، متنی متنوع و مربوط به خود را دارد. ممکن است تولید محتوا محصول فروشگاه اینترنتی  باشد. گاهی محتوا یک مقاله در وبلاگ، معرفی یک خدمات یا حتی یک متن سرگرم کننده است. در کنار تولید محتوا متنی، می توان از سایر فرمت ها به جهت افزایش کیفیت استفاده کرد. می توان محتوا را با تصاویر، اینفوگرافیک، ویدئو و یا موشن گرافیک برای مخاطب مفید تر کرد. این نوع محتوا ممکن است یک متن کوتاه و یا یک متن بلند (محتوای آسمان خراش skyscraper) باشد.

اینفوگرافیک (Infographic): اینفوگرافیک (Info graphic) کوتاه شده واژه (information graphic) یا همان گرافیک اطلاع رسان است. کلمه اینفوگرافیک در زبان فارسی معادل های گوناگونی مانند اطلاع نگاشت، گرافیک اطلاع رسان، داده نما، اینفوگرافی و ... دارد. اینفوگرافیک به نمایش داده ‌ها با استفاده از چند نمودار و شکل در قالب یک تصویر به منظور ارائه سریع و ساده گفته می‌شود. اطلاع ‌نگاشت ‌ها، نمایشگران تصویری اطلاعات و داده ‌ها هستند. از این فرمت محتوا در جاهای مختلفی می توان استفاده کرد. کاربرد آسان، انتشار توسط مخاطبان و سادگی درک از نکات مثبت تولید محتوا اینفوگرافیک است.

موشن گرافیک (Motion Graphic): موشن گرافیک (گرافیک متحرک و یا گرافیک حرکت) که گاهی به آن موشن گرافی هم گفته می شود زیر مجموعه طراحی گرافیک است. بسیاری از افراد موشن گرافیک را با انیمیشن یکی در نظر می گیرند که چندان درست نیست.  موشن گرافیک ها دارای ساختار محتوایی هستند و به منظور انتقال پیام و یا موضوع به مخاطبان ساخته می شوند. از آن ها در رسانه هایی همچون تلویزیون، اینترنت و حتی فضای بازی های رایانه ای استفاده می شود. به طور خلاصه می توان گفت که موشن گرافیک تلفیقی از طراحی گرافیک و حرکت است. موشن گرافیک با بهره گیری از عناصری همچون ویدئو، صدا و کلمات که همگی به هدف داستان گویی در کنار هم اثر را شکل می دهند قصد دارد تا محتوا را به شیوه ای موثر به تصویر بکشاند. امروزه موشن گرافیک یکی از انواع بسیار محبوب تولید محتوا است. نمونه های بسیاری از آن را هر روزه در دنیای مجازی مشاهده می کنیم که با متحرک سازی تصاویر می توانند مخاطبان بسیاری به دست آوردند و تاثیر گذار باشند.

کتاب الکترونیک (E-book): فرمت کتاب الکترونیک بسیار پرطرفدار شده است. با گسترش تکنولوژی، امروزه هر فرد یک کامپیوتر شخصی، گوشی موبایل هوشمند و یا تبلت دارد. این ابزارها کتاب خواندن را بسیار ساده تر کرده اند. دیگر نیاز نیست مثل گذشته یک کتابخانه بسیار بزرگ داشته باشید. تمام کتاب ها را در یک گوشی بسیار کوچک می توان مطالعه کرد. با توجه به دلایلی که مطرح شد، تولید محتوا به فرمت کتاب الکترونیکی از سوی بسیاری از افراد، شرکت ها و سازمان ها مورد توجه است.

مالتی مدیا (چند رسانه ای Multimedia): این نوع تولید محتوا با استفاده از چند رسانه در کنار یکدیگر بسیار برای مخاطب اثر گذار است. ابزارهای مختلفی برای تولید مالتی مدیا وجود دارد. امکانات متنوع این ابزارها به ساخت یک محتوای با کیفیت کمک می کنند.

پادکست (Podcast): برای استفاده از این نوع محتوا نیاز به پخش کننده موسیقی است. سایت ها و اپلیکیشن های بسیاری در دنیا به جهت انتشار پادکست راه اندازی شده اند. بسیاری از موزیک پلیرها بخشی مربوط به پادکست دارند. به جهت اینکه این نوع محتوا صوتی بوده و مخاطب می تواند به سادگی از آن استفاده کند، بسیار پر کاربرد است. عنوان پادکست به صورت تلفیقی از دو واژه Ipod و Broadcast توسط یک خبرنگار در سال ۲۰۰۴ ساخته شد.

عکس (Photography): یکی از جذابترین انواع تولید محتوا مربوط به عکاسی است. در بسیاری از شبکه های اجتماعی و وب سایت ها، افراد به تولید این نوع محتوا اقدام می کنند. تلفن های هوشمند با دوربین های قدرتمند باعث شده اند تا عکاسی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

پوستر (Poster): گرچه در گذشته از پوستر برای نصب در محل های عمومی استفاده می شد، اما امروزه محل استفاده آن تغییر زیادی کرده است. گسترش دنیای اینترنت باعث شده است تا یک پوستر در فضای مجازی بسیار بیشتر از خیابان به چشم بیاید. بسیاری از افراد به تولید و انتشار محتوا به صورت پوستر در بستر اینترنت اقدام می کنند.

کلیپ (Video Clip): وجود شبکه های اجتماعی و سایت های ویدئویی باعث شده است تا افراد زیادی به تولید این نوع محتوا اقدام  کنند. این کلیپ ها گاهی بسیار کوتاه و گاهی بسیار بلند هستند. پلتفرم های ویدئویی امکانات بسیاری را به تولید کنندگان این نوع محتوا می دهند. بزرگترین منبع این نوع محتوا را می توان یوتیوب (youtube) و اینستاگرام دانست.

اینفوگرافیک برخی از پرطرفدارترین فرمت های تولید محتوا

احتمالا فرمت های دیگری هم به ذهن شما رسیده است.

هزینه تولید محتوا

هزینه تولید محتوا (Content Creation Price) یک فاکتور مهم است که پیش از تولید باید در نظر گرفت. تولید محتوا هیچ گاه بدون هزینه نیست. حتی اگر خودتان به تولید محتوا اقدام کنید، حداقل هزینه استفاده از ابزار و زمان انجام کار همچنان وجود دارد. برخی از فرمت های محتوا جهت تولید هزینه های بیشتری دارند و برخی ارزانتر هستند.

هزینه تولید محتوا به دو بخش تقسیم می شود. توجه کنید در این قسمت کاری به هزینه انتشار محتوا نداریم، بلکه تاکید بر خود تولید محتوا است. بخش اول هزینه مربوط به تهیه اطلاعات و محتوا است. برای تولید یک محتوا باید ابتدا یک موضوع و ایده آماده شود. سپس باید یکسری اطلاعات اولیه برای موضوع تهیه و آماده سازی کرد. بخش دوم هزینه مربوط به تولید است. فرمت محتوا در تعیین هزینه تولید اثر گذار است. برخی فرمت ها به تخصص و ابزار بیشتری نیاز دارند. گاهی زمان بیشتری جهت تولید محتوا نیاز است.

در صورت برون سپاری، تعرفه تولید محتوا بر اساس فرمت و کیفیت محتوا متنوع است. شاید پیش از هر چیز ابتدا بد نیست بدانیم که بودجه ما برای چه نوع محتوایی مناسب تر است و بازخورد بهتری به دست می آوریم. هیچ گاه نمی توان یک فرمت مشخص را برای همه افراد و شرکت ها مناسب دانست. معمولا تمایل مخاطب و ترند ها (Trend) در طول زمان تغییر می کند.

باید هزینه تولید محتوا را یک هزینه جاری و همیشگی بدانید. به محض آنکه روند تولید محتوا قطع شود، ارتباط با مخاطبان کاهش پیدا می کند. در طول زمان محتوای جدید رقبا جایگزین خواهد شد و مخاطب ها را از دست می دهید. پس این یک هزینه همیشگی و دائمی است. اگر خودتان به تولید محتوا اقدام می کنید، باید در نظر بگیرید که زمان و ابزار کار نیاز خواهید داشت. اگر کار تولید محتوا را برون سپاری می کنید، می توانید قیمت تولید محتوا را از چند مجموعه و افرادی استعلام ، سپس با توجه به تعرفه های اعلام شده و کیفیت ثبت سفارش کنید.

هزینه تولید محتوا و آثار آن

تولید محتوا سایت

تولید محتوا سایت ها را در این مرحله بررسی می کنیم. یک محتوا سایت باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ تولید محتوا در چه فرمتی برای سایت مناسب تر است؟ چطور می توان از یک تولید محتوا بیشترین نتیجه را به دست آورد؟ این سوالات را در چند بخش با هم پی می گیریم.

اگر تازه به راه اندازی یک سایت اقدام کرده اید، باید توقعات نا به جا را کنار بگذارید و واقع بین باشید. برخی از افراد بی تجربه در این مسیر به شما حرف هایی می زنند که از واقعیت بسیار دور است. حتی گاهی این افراد راهکارها و پیشنهادات همکاری می دهند که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد. تصور نکنید امروز یک سایت راه اندازی می کنید و از فردا تمام مشتریان اینترنت به سمت شما می آیند. 

یک نکته شاید کمی زیادی ساده اما واقعی را می خواهم برای شما بگویم. همه ما می دانیم اینترنت جهان بسیار بزرگی است. اگر کسی می تواند در زمان بسیار کوتاه و ساده رتبه یک را به شما بدهد آیا به او شک نمی کنید؟ این شک زمانی بیشتر می شود که نمونه کار، هزینه ها و تجربیات فرد را بیشتر جویا شوید. یک لحظه از خودتان بپرسید این فرد اگر نتوانسته است برای خودش به نتیجه مناسبی در سئو برسد، چگونه می تواند چنین ادعایی داشته باشد؟ اگر نمونه کاری در این زمینه ندارد که واقعا موفق باشد، چطور قرار است به او اعتماد کنم؟ آیا زمان و هزینه بیش از اندازه دارم که می خواهم آن را تنها جهت شناخت یک فرد هزینه کنم؟ اگر آن فرد توانمند است؟ آیا توانسته است خودش سایتی پر مخاطب داشته باشد؟ یکبار برای همیشه با خودمان کنار بیاییم. هر کسی که در کامپیوتر خود نرم افزار فتوشاپ نصب کرده است، گرافیست نیست. هر کسی که سایت دارد یا تایپ کردن می داند، تولید کننده محتوای سایت نیست! محتوا نویسی سایت نیاز به دانش و تجربه دارد.

یک سایت پر مخاطب نیازمند محتوای با کیفیت است. محتوای با کیفیت باعث خواهد شد تا موتورهای جستجو رتبه بهتری به سایت بدهند. بخش بزرگی از اهمیت محتوا مربوط به مخاطب است. مخاطب به سایتی جذب می شود که مطالب مفید داشته باشد.

اینفوگرافیک مزایای تولید محتوا سایت

هزینه تولید محتوا سایت

هزینه تولید محتوا سایت بر اساس اینکه در چه فرمتی تهیه شود متفاوت است. برای یک سایت می توان انواع مختلفی محتوا تهیه کرد. استفاده از ویدئو، عکس، اینفوگرافیک، متن و موشن گرافیک برای سایت ها بسیار رایج است. 

هزینه تولید محتوا متنی سایت معمولا بر اساس تعداد کلمه، تعداد سفارش و نوع محتوا محاسبه می شود. هزینه محتوا موشن گرافیک را بر اساس سناریو (scenario)، نریشن (narration) و طول آن (دقیقه) محاسبه می کنند. برای هزینه تولید محتوا اینفوگرافیک تعداد المان ها محاسبه می شوند. برای محتوای ویدئویی نیز با توجه به اینکه فاکتورهای مختلفی مانند سناریو، لوکیشن و ... در کار دخیل هستند، هزینه متفاوت خواهد بود.

سئو و تولید محتوا

اگر به دنبال نتیجه گیری سئو (Search engine optimization) از محتوا هستیم، باید چند چیز را در نظر بگیریم. اولین موضوع حجم بهینه است. یک محتوا، به هر فرمتی که باشد، باید در قالبی ارائه شود که حجم مناسبی داشته باشد. تصاویر باید بهینه شده برای مخاطب نمایش داده شوند. ویدئو ها در چند حجم مختلف در دسترس باشند، تگ های بیش از اندازه به کار نرفته و صفحه کد اضافی نداشته باشد.  امروزه بیشتر مخاطب ها برای مشاهده سایت ها از گوشی موبایل استفاده می کنند، به همین دلیل باید محتوا در زمان مناسب و کوتاهی در دسترس این کاربران قرار گیرد.

استفاده از تگ ها (Tag)، متا دیتا (Meta Data) و استراکچرد دیتا (structured data) یا همان داده های ساختار یافته برای نتیجه گیری سایت در سئو مهم است. این نوع تگ ها به موتورهای جستجو امکان شناسایی محتوا را می دهند. یک موتور جستجو (Search Engine) مانند گوگل (Google)، یک انسان نیست که محتوا را مشاهده کرده باشد و آن را بفهمد. با این تگ ها و کدها به موتور جستجو نشان می دهیم که به عنوان مثال این بخش از متن یکی از عناوین اصلی محتوا است یا مثلا یک عدد در متن، قیمت محصول است یا یک عکس؛ تصویر اصلی محتوا است. 

اگر تولید محتوای متنی برای سایت تولید می کنید، چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. اول طول محتوا است. یک محتوای بسیار کوتاه به سختی می تواند نتایج خوبی برای سئو به دست آورد.  معمولا باید حداقل ۳۰۰ کلمه برای محتوا در نظر گرفته شود. در موضوع طول محتوا به کیفیت آن نباید بی توجه بود. یک محتوای بسیار طولانی که کیفیت پایین داشته باشد و بدون اطلاعات مناسب برای مخاطب نمی تواند در بلند مدت و میان مدت موثر باشد. هیچ گاه به کیفیت بی توجه نباشید. محتوا باید برای مخاطب ارزشمند باشد. تنها ورود کاربر به سایت مهم نیست، بلکه باقی ماندن و به خرید اقدام کردن هم مهم است. اگر محتوا آنقدر برای مخاطب ارزشمند نباشد که پس از ورود سریعا سایت را ببندد، این موضوع نرخ پرش (Bounce Rate) سایت را افزایش می دهد. افزایش نرخ پرش می تواند نتایج منفی روی سئوی (SEO) سایت داشته باشد.

در سایت باید محتوا دارای ساختار مشخصی باشد. به عنوان مثال یک محتوا باید یک تیتر (Title) اصلی H1 داشته باشد. بهتر است چندین زیر عنوان (Subtitle)  برای محتوا استفاده کرد. بهتر است کلمه کلیدی (Keyword) و یا هم معنی آن در زیر عنوان ها استفاده شود. تعداد کلماتی که برای هر زیر عنوان استفاده می شود، حداقل تعداد ۱۰۰ کلمه باشد. می توانید برای محتوا لیست شماره دار (Ordered List) و لیست بدون شماره (Unordered List) استفاده کنید. چگالی کلمات کلیدی در محتوا بسیار مهم است. پر کردن مطلب با تکرار کلمه کلیدی مثل قدیم باعث نتیجه گیری در سئو نمی شود. تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی می تواند به شناخت سایت به عنوان اسپم (Spam) منجر شود.  برای نتیجه گیری بیشتر می توان از کلمات هم معنی کلمه کلیدی در متن استفاده کرد.

تولید کنندگان محتوا معمولا یک چک لیست (Checklist) و شیوه نامه (Manual of Style) برای خودشان تهیه می کنند. این چک لیست و شیوه نامه در تولید محتوا بسیار مهم است. یک چک لیست و شیوه نامه به روز می تواند به نتیجه گرفتن سایت در سئو کمک شایانی کند. معمولا چک لیست باید هر چند ماه یک بار به روز شود. شیوه نامه ها نیز با توجه به رویکردهای متفاوتی تهیه می شوند. 

بدون یک چک لیست و شیوه نامه نمی توان انتظار داشت که محتوا نتایج سئویی خوبی به دست بیاورد. در استفاده از چک لیست نباید فراموش کرد که محتوا همواره باید ارگانیک (Organic) باشد. محتوا برای مخاطب نوشته می شود اما همزمان باید بتواند برای موتورهای جستجو جذاب باشد.  معمولا چک لیست ها و شیوه نامه ها جزو اسناد محرمانه تولید کنندگان محتوا هستند.

چک لیست ابتدا توسط نویسنده تولید محتوا باید رعایت شود. اما از آنجایی که ممکن است نویسنده در زمان نگارش دچار اشتباهاتی شود، به ویراستاری نیاز است. ویراستار تولید محتوا وظیفه دارد تا این محتوا را از جهت رعایت شیوه نامه و چک لیست بررسی کند. ابتدا محتوا باید از جهت نگارشی ویراستاری شده باشد. اما نیاز به ویراستاری سئو پس از این مرحله وجود دارد. ویراستاری سئو محتوا را از جهت رعایت درست و دقیق موارد چک لیست بررسی و در صورت نیاز اصلاح می کند. تولید محتوا سئو شده می تواند به موفقیت های زیادی برای کسب و کار منجر شود.

در تولید محتوا سایت از کپی برداری پرهیز کنید. اگر محتوای سایت های دیگر را بازنشر می کنید، حتما منبع آن ها را ذکر کنید. ذکر منبع باعث خواهد شد تا سایت از خطر پنالتی (Penalty – جریمه گوگل) در امان بماند.

آنالیز محتوای سایت

ابزارها و متریک های (Metric) مختلفی برای آنالیز محتوای سایت وجود دارد. گوگل آنالتیکس (Google Analytics)، بینگ وبمستر (Bing Webmaster) و ابزارهای زیادی برای آنالیز محتوای سایت وجود دارد. با آنالیز محتوا قادر خواهیم بود تا برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم. برخی از متریک های مفید شامل موارد زیر هستند:

بازدید صفحه (Page View): تعداد کاربرانی که از صفحه بازدید کرده اند.

ترافیک ارگانیک (Organic Traffic): ورود کاربران از طریق موتورهای جستجو به سایت.

نرخ بازگشت (Bounce Rate): درصد کاربرانی که پس از مشاهده یک صفحه از سایت خارج می شوند.

نرخ تبدیل (Conversion Rate): درصد کاربرانی که CTA (Call to Action) دارند.

نرخ تعامل (Engagement Rate - اینگیجمنت): تعداد افرادی که با محتوا تعامل هایی مانند لایک (Like)، بازنشر (Share)، نظر دهی (Comment) و ... دارند.

گسترش مخاطب (Audience Growth): افراد جدیدی که به مخاطب های محتوا افزوده می شوند.

اینفوگرافیک متریک های آنالیز محتوای سایت

تولید محتوا شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی (Social Media) یک تحول شگرف در تولید محتوا به وجود آورده اند. با ظهور شبکه های اجتماعی حجم تولید محتوا به میزان زیادی گسترش پیدا کرد. بسیاری از این شبکه ها با استفاده از ترس از دست دادن  FOMO کاربران خود را افزایش دادند. تنها چند ساعت پس از مراجعه به یک شبکه اجتماعی، هزاران محتوای جدید در مقابلتان قرار دارد. تولید محتوا الکترونیکی با سرعت زیادی در حال انجام است. در همین زمان که مشغول خواندن این محتوا هستید، هزاران محتوای جدید در جهان تولید شده است. برخی از پلتفرم ها (Platform) خودشان ابزارهایی جهت تولید محتوا در اختیار کاربر قرار می دهند.

اگر می خواهید در مورد FOMO بیشتر بدانید این مقاله را مطالعه کنید: ترس از دست دادن fomo چیست و چگونه می توان از آن برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده کرد؟

تولید محتوا اینستاگرام

تولید محتوا اینستاگرام (Instagram) در فرمت های مختلفی انجام می گیرد. یک محتوا می تواند عکاسی، پوستر، اینفوگرافیک، کلیپ، موشن گرافیک و یا حتی یک متن باشد. برای اینستاگرام نباید کپشن ها (Caption) را فراموش کرد، آن ها نیز بخشی از محتوا هستند. در کنار کپشن، استفاده از هشتگ (Hashtag)، تگ آلت (Alt)، لوکیشن (Location) و یا قابلیت های مانند Swipe Up می توانند به پر بار شدن یک محتوا کمک کنند. روزانه میلیون ها محتوای جدید در بستر این شبکه اجتماعی تولید می شوند. انواع محتوا هایی که بر پایه لذت و چالش هستند، در این شبکه اجتماعی طرفداران بیشتری دارند. اینستاگرام امکانات بسیار گسترده ای در اختیار کاربران خود قرار داده است. قابلیت Leads، معرفی محصولات، IGTV و ... به شما کمک می کنند تا بتوانید از اینستاگرام برای فروش در شبکه اجتماعی (S-Commerce) استفاده کنید.

تولید محتوا لینکداین

تولید محتوا لینکداین (Linkedin) بیشتر در موضوعات و مسائل مربوط به کسب و کار انجام می شود. ماهیت این شبکه اجتماعی باعث شده است تا کاربران بیشتر به دنبال پست های تخصصی باشند. وجود امکانات فراوان در این شبکه باعث شده است تا به بستری مناسب برای انتشار محتوای تخصصی بدل شود. انواع محتوای متنی، تصویری، ویدئویی را می توانید در لینکداین استفاده کنید. در این شبکه بهتر است به سمت محتوای تخصصی بروید. مخاطبان شما افرادی متخصص هستند.

تولید محتوا فیسبوک

فیسبوک (Facebook) یک پلتفرم با امکانات فراوان است. وجود امکانات مختلفی مانند پست، اپلیکیشن، چت، انتشار ویدئو و تصویر و ... دست شما را برای تولید انواع محتوا باز می گذارد.

تولید محتوا توییتر

تولید محتوا در توییتر (Twitter) مناسب کسانی است که می توانند به خلاصه ترین حالت پیامشان را منتقل کنند. کاربران انواع محتوای متنی، تصویری و ویدئویی را برای این شبکه اجتماعی تولید می کنند.

تولید محتوا یوتیوب

اگر به تولید محتوا ویدئویی علاقه مند هستید، یوتیوب (Youtube) گزینه بسیار مناسبی است. این شبکه اجتماعی به کاربران خود اجازه درآمد زایی از تولید محتوا می دهد. یوتوبرهایی (Youtubers) که مخاطبان زیادی دارند می توانند درآمد زایی بسیار بالایی را در این شبکه اجتماعی تجربه کنند.

استراتژی تولید محتوا و برنامه ریزی

یک معمار خانه را بدون نقشه نمی سازد، یک مجسمه ساز بدون طرح اولیه شروع به ساخت مجسمه نمی کند، محتوا هم نباید بدون برنامه ریزی تولید شود. برای برنامه ریزی تولید محتوا چه باید کرد؟ مرحله به مرحله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

مشخص کردن اهداف محتوا

مشابه سایر کمپین های مارکتینگ، استراتژی تولید محتوا هم باید بر روی اهداف مارکتینگ متمرکز باشد. باید ابتدا هدف از محتوا مشخص شود سپس به تولید آن اقدام کرد.

خلق پرسونای مشتری

ایجاد استراتژی محتوا بیشتر از انتخاب نوع محتوا است. ابتدا باید بدانید با چه کسی صحبت می کنید؟ چگونه می خواهید با مشتریان صحبت کنید؟ کجا مشتریان را پیدا کنید؟ کلید تولید محتوا موفق این است که هر مخاطب آن احساس کند مستقیما با او در حال صحبت هستید. باید بتوانیم به مشتریان نزدیک و با آن ها صمیمی شویم. از مشکلات آن ها، چالش هایی که پیش رو دارند و ترس هایشان آگاه شویم. باید بهترین نتیجه ممکن برای آن ها را به وجود آوریم و رویایی ترین راه حل و بزرگترین آرزویشان را درک کنیم.

نباید فراموش کنیم که مخاطب محتوا یک انسان است که نیاز دارد حس کند با ما در ارتباط است. بهترین اتفاق این است که بتوانیم با تک تک مخاطبان صحبت کنیم، اما این موضوع شدنی نیست. راه حل این مشکل چیست؟ خلق پرسونای مشتری.

پرسونا مشتری، شخصیتی است که می خواهیم با محتوا به او برسیم. خلق این شخصیت با ما است. این شخصیت نیمه خیالی به عنوان نماینده مخاطب نقش آفرینی می کند. خلق این پرسونا نیازمند تحقیق و بررسی است. نتیجه نهایی این کار ایجاد تصویر مشخص از مشتری است که محتوای تولید شده برای او جذاب است.

تمرکز بر مسیر مشتری

وقتی دارای مشکلی هستیم در ابتدا به دنبال دلیل آن هستیم. مثلا اگر سر درد داشته باشیم، اول می خواهیم بدانیم دلیل این سر درد چیست. بعد از پیدا کردن دلیل به دنبال راه حل برای آن هستیم. از بین راه حل های موجود به انتخاب دست می زنیم و در پایان مشکل بر طرف می شود. این مسیر از آگاهی تا در نظر گرفتن راه های موجود  (توجه) و سپس تصمیم گیری برای خریدار هم به وجود می آید. در تولید محتوا باید این سه مرحله را در نظر بگیریم. با تولید محتوایی که هر سه مرحله در آن رعایت شده است، اطمینان حاصل می کنیم که هر مخاطبی که به سایت وارد می شود؛ محتوایی مفید و مرتبط به دست می آورد.

برای هر مرحله از این مسیر، ممکن است فرمت محتوا متفاوت باشد. به عنوان مثال مخاطبی که در مرحله آگاهی قرار دارد، نیاز به دمو (Demo) از محصول یا خدمات ندارد. برای این مخاطب می توانیم یک پست در وبلاگ بنویسیم که بتواند مشکل را به خوبی درک کند.

برای هر مرحله از مسیر، می توانید از فرمت های زیر استفاده کنید:

  • آگاهی (Awareness): گزارش، پست وبلاگ، چک لیست، راهنما، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیک، بازی و کوییز.
  • توجه (Consideration): پادکست، وبینار، تمپلیت، ماتریس مقایسه و کاربرگ.
  • تصمیم گیری (Decision): دمو، نسخه آزمایشی رایگان، راهنمای محصول، مشاوره و کوپن.

اینفوگرافیک فرمت تولید محتوا بر اساس مسیر مشتری

حسابرسی محتوا (Content Audit)

به بررسی محتوا های تولید شده و سازماندهی آن ها حسابرسی محتوا می گویند. برای این کار ممکن است به نگارش دوباره محتوا و یا پر کردن خلاهای محتوایی نیاز باشد. برای حسابرسی محتوا باید مراحل زیر را انجام داد:

  1. جمع آوری کلیه محتواهای تولید شده در یک جدول؛
  2. ساخت ستون های کلمه کلیدی، پرسونای مشتری، مرحله متشری از مسیر خرید، فرمت و عنوان اصلی هر محتوا در این جدول و سپس تکمیل آن برای محتواها؛
  3. افزودن ستون معیار بررسی محتوا. معیارهایی مانند بازدید از صفحات، به اشتراک گذاری محتوا و ... ؛
  4. افزودن ستون بررسی کیفیت محتوا. در این ستون مشخص می کنیم کدام محتوا با کیفیت است؟ کدام نیاز به نگارش دوباره دارد؟ کدام محتوا نیاز به بهبود دارد؟ و امکان ترکیب یک محتوا با محتوایی دیگر وجود دارد؟

انتخاب فرمت مناسب

همانطور که گفته شد، برای مخاطب در هر مرحله فرمت های مختلفی مناسب است. اجباری ندارید که تنها برای هر مرحله از یک فرمت محتوا استفاده کنید. برای انتخاب فرمت مناسب، سوالات زیر به شما کمک می کنند:

  1. مشتری در کدام مرحله است؟
  2. استفاده از یک فرمت مشخص، چقدر برای مخاطب آسان است؟
  3. پرسونایی که در نظر گرفته اید، زمان آزادش را چگونه در اینترنت می گذراند؟
  4. چه فرمتی از محتوا را می توانید همیشه تولید کنید؟
  5. فرض کنید شما و رقبایتان فرمت های مختلفی از محتوا تولید می کنید. در این رقابت در کدام فرمت ها قادر هستید بیشترین کیفیت را اجرا کنید؟

تبلیغ محتوا

یک استراتژی موفق محتوا تنها به تبلیغی که محتوا را بازنشر می دهد تمرکز نمی کند، بلکه به شیوه ای استراتژیک محتوا را برای مخاطب مشخص منتشر می کند. برای تبلیغ محتوا (به انگلیسی Content Promotion)، نباید تنها روی اینکه چه کانال هایی داریم؛ تمرکز کنیم. تبلیغ محتوا باید به شیوه درست و در زمان مناسب انجام شود. به این آمار توجه کنید:

تقریبا نیمی از مشتریان ۳ الی ۵ بخش از محتوا را پیش از شروع خرید از سایت مشاهده می کنند!

یک برنامه تبلیغ موثر محتوا می تواند بازدید کننده  (Visitor) را به مخاطب راغب (Leads) و مخاطب راغب را به مشتری (Customer) تبدیل کند.

تبلیغ محتوا

1- تبلیغ محتوا در شبکه های اجتماعی

از شبکه های اجتماعی می توان برای تبلیغ محتوا استفاده کرد. ابزارهایی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و اسنپ چت را می توانید برای تبلیغ استفاده کنید. البته باید توجه کرد محتوایی که در این شبکه ها قرار می دهیم، مناسب پلتفرم باشند.

۲- تبلیغ محتوا با ایمیل مارکتینگ

ایمیل یکی از ابزارهای قدیمی و همچنان پرکاربرد در اینترنت است. از این ابزار می توان برای تبلیغ محتوا استفاده کرد. اما باید توجه کنیم که محتوا برای مخاطب مناسب، با عنوان مناسب و همراه با آنالیز ارسال شود. ابزارهای مخصوص ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) امکان آنالیز ایمیل ها را به ما می دهند.

۳- تبلیغ محتوا با پرداخت هزینه

تبلیغات کلیکی (PPC) کمک می کنند تا بتوان محتوا را در مقابل مخاطبان قرار داد. یکی از شناخته شده ترین روش ها گوگل ادورز (google adwords به اختصار Google Ads) است. این ابزار امکان می دهد تا بتوان روی تبلیغات مدیریت داشت. البته باید توجه کرد که ادورز گوگل بر اساس کلمه کلیدی هزینه های مختلفی دارد و باید کاملا حساب شده عمل کرد.

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی به انگلیسی Content Marketing را در این بخش بیشتر خواهیم شناخت. ابتدا به چند تعریف از بازاریابی محتوایی اشاره می کنیم:

تعریف اول: بازاریابی محتوایی نوعی بازاریابی (Marketing) با تمرکز بر تولید، انتشار و توزیع محتوا برای مخاطبان مشخص است. از بازاریابی محتوایی برای این موارد استفاده می شود: 

  1. جلب توجه و پیشتازی
  2. افزایش تعداد مشتریان
  3. فروش آنلاین
  4. افزایش آگاهی (Awareness) و اعتبار برند (Brand Credibility)
  5. درگیر کردن کاربران آنلاین

تعریف دوم: بازاریابی محتوایی نوعی بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) است که با فرایند تولید و اشتراک گذاری (Share) محتوا، مشتریان قدیمی را حفظ و مشتریان جدیدی به دست می آورد.

تعریف سوم: بازایابی محتوایی یک رویکرد استراتژیک بازاریابی با تمرکز بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برند (Brand) است. در این رویکرد به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطب مشخص و تعریف شده هستیم.

تعریف چهارم: بازاریابی محتوایی روند برنامه ریزی، تولید، توزیع، انتشار و به اشتراک گذاری محتوا برای مخاطب مشخص است. این روند به کسب و کارها کمک می کند تا بتوانند: 

  1. فروش بیشتری داشته باشند.
  2. با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. 
  3. افزایش آگاهی برند ایجاد کنند. 
  4. مخاطبان را درگیر کنند و برایشان چشم اندازی از آینده بسازند.

استراتژی بازاریابی محتوایی

داشتن استراتژی برای بازاریابی محتوایی می تواند موجب موفقیت آن شود. برای استراتژی بازاریابی محتوایی بهتر است از مراحل زیر استفاده کنید:

  1. مشخص کردن اهداف SMART
  2. تعیین KPI (Key Performance Indicator)
  3. تصمیم گیری فرمت محتوا
  4. انتخاب کانال های محتوا
  5. اختصاص بودجه
  6. تولید و انتشار محتوا
  7. آنالیز و اندازه گیری نتایج

مشخص کردن اهداف SMART: اهداف SMART مخفف این کلمات است:

Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Time-bound 

برای بازاریابی محتوایی باید اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقعی و در محدوده زمانی مشخص کرد.

تعیین KPI: در مرحله دوم برای اهداف SMART باید شاخص عملکرد کلیدی (KPI) اختصاص دهیم. این KPI به ما اجازه می دهد تا بتوانیم میزان دستیابی به اهداف را بسنجیم. 

تصمیم گیری فرمت محتوا: در این مرحله باید با توجه به پرسونای (Persona) خریدار و مرحله ای که در مسیر خرید قرار دارد، بهترین فرمت / فرمت ها را انتخاب کنید. 

انتخاب کانال های محتوا: باید مشخص کنید محتوا برای انتشار از طریق کدام کانال / کانال ها باید به دست مخاطب برسد.

اختصاص بودجه: تولید و انتشار محتوا هزینه های مربوط به خود را دارد. در این مرحله مشخص کنید چه میزان بودجه برای بازاریابی محتوایی باید اختصاص دهید.

تولید و توزیع محتوا: پس از طی کردن مراحل قبل زمان تولید و توزیع محتوا رسیده است.

آنالیز و اندازه گیری نتایج: در آخرین مرحله باید آنالیز و اندازه گیری نتایج را انجام دهید. این کار فرصت اصلاح و تغییرات در بازاریابی محتوایی را می دهد. 

بازاریابی محتوایی

هزینه بازاریابی محتوایی

هزینه بازاریابی محتوایی شامل دو بخش است. هزینه مربوط به برنامه ریزی و تهیه استراتژی و هزینه مربوط به اجرا، تولید و توزیع محتوا. این هزینه بر اساس پروژه متفاوت است.

تقویم تولید محتوا

تقویم تولید محتوا به انگلیسی Content Calendar یا Editorial Calendar نامیده می شود. این تقویم جهت کنترل و برنامه ریزی برای انتشار و تولید محتوا استفاده می شود. با استفاده از این تقویم روند تولید محتوا از ایده تا انتشار آن تحت کنترل و مدیریت در می آید. اما تقویم تولید محتوا دقیقا چه چیزهایی را مشخص می کند؟

  • عنوان محتوا (Content Title)
  • کلمه کلیدی (Keyword)
  • دسته بندی محتوا  (Category)
  • موضوع و جزئیات مهم محتوا
  • مسئول تولید کننده محتوا
  • زمان تولید محتوا (Create)
  • تاریخ انتشار محتوا (Publish)
  • نحوه انتشار محتوا (محتوا از چه کانال یا کانال هایی منتشر می شود؟ سایت، اینستاگرام و ...)
  • فرمت محتوا  (Content Format)
  • پرسونای مخاطب (Persona)
  • موقعیت مخاطب هدف در قیف بازاریابی (Marketing Funnel)

تقویم تولید محتوا

تقویم تولید محتوا ممکن است بر اساس فاکتورهای مختلفی دارای بخش های بیشتر و یا کمتر از مواردی باشد که در بالا ذکر شد. به جهت اهمیت این موضوع، شما را در مقاله ای جداگانه بیشتر با تقویم تولید محتوا آشنا خواهیم کرد.

مراحل تولید محتوا

مراحل تولید محتوا بر اساس فاکتورهای مختلفی تنظیم می شود. برای مجموعه های بزرگ و کوچک این مراحل متفاوت است. ابتدا به سراغ مجموعه های بزرگ می رویم. برای تولید محتوا در برندهای بزرگ معمولا مراحل زیر در نظر گرفته می شوند:

  1. بارش افکار (Brainstorm) جهت دست یابی به ایده، محل نشر و زمان نشر. در تهیه این قسمت یک پلن B هم در نظر گرفته می شود تا اگر تولید یک محتوا با تاخیر روبرو شود و یا به هر دلیلی نیاز باشد یک محتوا حذف شود، برای آن جایگزین داشته باشیم.
  2. تقسیم هر بخش از روند تولید تا انتشار محتوا به مسئول آن بخش.
  3. نوشتن نسخه اولیه محتوا.
  4. بررسی و بازبینی نسخه اولیه محتوا.
  5. انتخاب از میان محتوای اولیه جهت حذف و یا استفاده از آن ها.
  6. در صورت آنکه تصمیم به استفاده از محتوا وجود داشته باشد، در این مرحله باید نسخه اولیه بررسی شود و برای تیم مربوط به آن فرمت از محتوا جهت تکمیل ارسال شود.
  7. بررسی نهایی جهت کیفیت و صحت سنجی.
  8. بررسی محتوا توسط تیم حقوقی (این مرحله بیشتر برای برندهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد).
  9. در صورت آنکه تیم حقوقی نیاز به تغییرات در محتوا را مد نظر قرار دهد، باید اصلاحات در این مرحله صورت گیرد.
  10. بررسی اولیه محتوا در حالت نشر (گاهی در سایت ها و یا اپلیکیشن های تست جهت بررسی نهایی محتوا قرار می گیرد تا هر گونه ایراد احتمالی در ساختار نهایی بررسی شود).
  11. انتشار محتوا در زمان مقرر.

این روند برای برای مجموعه ها و شرکت هایی متوسط و کوچک بسیار کوتاه تر است. روند تولید محتوا در شرکت های متوسط و کوچک شامل این مراحل است:

  1. بارش افکار برای ایده تولید محتوا، محل انتشار و زمان انتشار آن
  2. تولید محتوای اولیه بر اساس زمانبندی انتشار
  3. ویرایش و بررسی محتوای اولیه و نهایی کردن آن
  4. انتشار محتوا در زمان مقرر

زمان انتشار تولید محتوا

زمان انتشار محتوای تولید شده بسیار مهم است. به عنوان مثال یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام را در نظر بگیرید. در طول ساعاتی از شبانه روز کاربران در این شبکه بیشتر و در ساعاتی کمتر فعال هستند. فرض کنید شما یک محتوا را در ساعت ۷ صبح در این شبکه منتشر می کنید. چه تعداد کاربر در آن زمان در اینستاگرام فعال هستند و محتوای شما را مشاهده می کنند؟ اگر بیشتر کاربرها ساعات پایانی شب را در این شبکه بگذرانند، ممکن است صدها محتوا پس از محتوای شما منتشر شود و مخاطبان زیادی پست شما را مشاهده نکنند. حالا فرض کنید شما این محتوا را در شلوغ ترین ساعت روز منتشر کرده باشید، به علت وجود مخاطب زیاد، این محتوا بازخورد بسیار بالایی به دست خواهد آورد.

هدف از مثال بالا روشن شدن اهمیت زمان انتشار محتوا در طول تنها یک شبانه روز بود. اما این موضوع بسیار پیچیده تر از یک روز است. روزهای هفته، ایام خاص و ساعات مختلف رفتار و تعداد کاربران فعال متفاوت است. همین موضوع نشان می دهد که برای انتشار باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. با در نظر گرفتن و برنامه ریزی دقیق برای انتشار محتوا، می توان اثر بخشی آن را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

توجه داشته باشید که زمان انتشار محتوا تنها مربوط به شبکه های اجتماعی نیست. این زمان برای تمامی رسانه ها بسیار پر اهمیت است. مثلا در یک سایت بسیار مهم است که برنامه منظم انتشار محتوا وجود داشته باشد تا گوگل به سایت اعتماد کند و رتبه خوبی بدهد.

اینفوگرافیک چرا تولید محتوا مهم است؟

دلایل زیادی برای با اهمیت بودن تولید محتوا وجود دارد. شاید اطلاعات زیر به شما اهمیت تولید محتوا را بهتر نشان دهد:

  1. بازاریابی محتوایی ۳ برابر بیش از شیوه های سنتی می تواند به جذب مشتری منجر شود.
  2. بازاریابی محتوایی نسبت به شیوه های سنتی ۶۲٪ ارزانتر است.
  3. شرکت هایی که از بازاریابی محتوایی استفاده می کنند تا ۱۲۶٪ پر فروش تر از شرکتهایی هستند که تنها از روش های سنتی استفاده می کنند.
  4. در حدود ۶۰ درصد از خریدهای آنلاین در اثر مطالعه وبلاگ ها انجام می شوند.
  5. شرکت هایی که بیش از ۱۶ پست در ماه منتشر می کنند، تا ۳.۵ برابر بیش از شرکت هایی که کمتر از ۴ پست در ماه منتشر می کنند ترافیک مخاطبان را جذب می کنند.

 

مشکلات تولید محتوا

اگر تجربه کار تولید محتوا داشته باشید، به خوبی می دانید کار چندان آسانی پیش روی شما نیست. برخی مشکلات برای اینکار وجود دارند که به اختصار به آن ها می پردازیم.

برخی مشکلات تولید محتوا:

  • هزینه تولید محتوا
  • کیفیت تولید محتوا
  • زمانبندی انتشار محتوا
  • دائمی بودن
  • نیاز به صبر

هزینه تولید محتوا: قیمت تولید محتوا در زمان برون سپاری و هزینه تولید محتوا درون سازمان گاهی بسیار بالا خواهد بود.

کیفیت تولید محتوا: با توجه به اینکه سرعت مصرف و نیاز به تولید محتوا بسیار بالا است، بررسی کیفی گاهی بسیار دشوار است. باید بتوانید در زمان کوتاه محتوا را از جهت کیفی بررسی کنید. 

زمانبندی انتشار محتوا: زمانبندی انتشار که معمولا در تقویم تولید محتوا در نظر گرفته می شود گاهی ممکن است مشکل آفرین شود. شما زمان محدودی برای تولید دارید. باید محتوا را در زمان مناسب نشر دهید و پس از آن ممکن است دیگر نتیجه قبل را به دست نیاورید.

دائمی بودن: تولید محتوا امری دائمی است. نمی توان گفت که برای مدتی تولید محتوا انجام می دهیم و پس از آن دیگر نیازی به محتوا وجود ندارد.

نیاز به صبر: یک شبه نمی توان راه صد ساله را رفت! این موضوع را هیچ گاه فراموش نکنید. برای اینکه محتوا بتواند مخاطبان خود را به دست آورد، باید صبور بود. زمان کمک می کند تا مخاطبان جذب محتوا شوند.

اینفوگرافیک مشکلات تولید محتوا سایت

این مشکلات را اگر بتوانید با برنامه ریزی مرتفع کنید، به مزیت کار شما بدل می شوند. حال بهتر است به برخی از این مزایا بپردازیم.

مزایای تولید محتوا

تولید محتوا مزیت های فراوانی دارد. اگر به مشکلات درست نگاه کنید، به فرصت بدل می شوند. برخی از مزایای تولید محتوا:

  • جذب مخاطب
  • نتیجه گیری طولانی مدت
  • ایجاد وفاداری
  • ایجاد اعتماد
  • افزایش فروش

شاید اگر شما همین الان دست به کار شوید، مزایای بسیار دیگری نیز بتوانید به این لیست اضافه کنید. حال کمی واضح تر در موارد ذکر شده صحبت می کنیم.

جذب مخاطب: تولید محتوا می تواند مخاطبان بسیاری برای شما به وجود آورد. این موضوع باعث شناخته تر شدن شما (برند) خواهد شد.

نتیجه گیری طولانی مدت: برخی از انواع تولید محتوا قابلیت اثر بخشی طولانی مدتی دارند. به عنوان مثال اگر تولید محتوا سایت انجام می دهید، آن محتوا می تواند مدتهای طولانی مخاطبان را به سایت بکشاند. حالا این موضوع را با جذب مخاطب از طریق ادورز گوگل و یا خرید بک لینک مقایسه کنید. تولید محتوا بسیار ارزان تر تمام شود.

ایجاد وفاداری: اگر محتوایی متناسب با نیاز کاربران ایجاد کنید، به وفاداری آن ها منجر می شود. اگر یک محتوا ارزشمند باشد، مخاطب در انتظار محتوای جدید خواهد بود.

ایجاد اعتماد: فرض کنید شما یک محصول را در سایت یا شبکه اجتماعی به فروش می رسانید. در کنار فروش محصولات، به تولید محتوا آموزشی جهت استفاده، نگهداری و یا حتی تعمیر محصول  اقدام می کنید. این موضوع باعث خواهد شد تا مخاطب اطمینان بیشتری کسب کند. توجه داشته باشید در فروش دیجیتال، خریدار کالا را از نزدیک مشاهده نمی کند، تمامی اطلاعات او همان محتوایی است که در غالب روش های مختلف در اختیارش قرار می دهید. هر چه بیشتر و بهتر به سوالات و نیازهای او پاسخ دهید، اطمینان بیشتری برای خرید پیدا خواهد کرد.

افزایش فروش: هر چه بتوانید محتوایی با کیفیت تر تولید کنید، افزایش فروش خواهید داشت. در جهان دیجیتال، شما مستقیما با مخاطبان روبرو نیستید. محتوا کار فروشنده را انجام می دهد، پس هر چه بهتر به مخاطب اطلاعات دهید؛ امکان خرید او را افزایش خواهید داد.

از فرصت های تولید محتوا استفاده کنید. اگر رقبای شما برنامه ریزی درستی در تولید و انتشار ندارند، این می تواند یک فرصت برای شما باشد. اگر کیفیت محتوای آن ها پایین است، شما محتوای با کیفیت تولید کنید. اگر صبور نیستند، شما با صبر و پشتکار از آن ها جلو بزنید. این ها فرصت هایی هستند که می توانید از آن ها بیشترین بهره را ببرید.

مزایای تولید محتوا

آموزش تولید محتوا

آموزش تولید محتوا را می توان به صورت های مختلفی انجام داد. اگر برای مجموعه خودتان می خواهید دوره آموزش تولید محتوا برگزار کنید و یا می خواهید شغل تولید محتوا را انتخاب کنید راه های مختلفی وجود دارد. می توانید آموزش را از طریق سایت ها، کتاب های آموزشی، فیلم های آموزشی و ... شروع کنید. فردی که می خواهد شغل تولید محتوا را به عنوان کار پیش بگیرد، باید همواره به دنبال پژوهش و یادگیری باشد. اصولا این کار نیاز به شخصیت و کاراکتری دارد که همواره در حال جستجو، مطالعه و یادگیری است.

برای آموزش حتما نیاز نیست به کلاس یا کارگاه آموزشی بروید. این کلاس ها و کارگاه ها می توانند تاثیر فراوانی داشته باشند، اما راه های دیگری هم وجود دارد. باید اصول اصلی کار را یاد بگیرید. این اصول اصلی را می توان با خواندن چند مقاله آموزشی تولید محتوا شروع کرد. سپس روی کارهایی که دیگران انجام داده اند تحقیق کنید. این کار به شما فرصت می دهد تا ایده های مختلف را بررسی و مسیر خودتان را پیدا کنید. نترسید و شروع کنید. باید کسب تجربه کرد. ممکن است بارها تلاش کنید اما محتوای دلخواه تولید نشود. بدون تجربه و کسب دانش، نمی توان به نتیجه رسید.

از هر فرصت یادگیری استفاده کنید. گاهی بسیاری از مجموعه ها به عنوان کارآموز دوره های آموزشی برگزار می کنند. این دوره کار آموزی را به عنوان فرصت یادگیری در نظر بگیرید. از زمان استفاده و ترند ها (Trend) را دنبال کنید. ترندها به شما نشان می دهند که مخاطبان به دنبال چه نوع محتوایی هستند.

زمانی که شما یک نرم افزار را یاد گرفته باشید، هنوز یک تولید کننده محتوا نیستید. تولید کننده محتوا یک مولف است.

کار تولید محتوا

کار تولید محتوا بسیار لذت بخش است، اما نه برای همه افراد! برای کار کردن در این زمینه فرد باید به یادگیری و پژوهش علاقه مند باشد. یک کارشناس تولید محتوا انسانی بسیار پر تلاش و جویای اطلاعات است. افرادی که به دنبال شغل های کارمندی هستند، نمی توانند در این زمینه چندان موفق باشند. برای این کار باید جسور باشید. باید بتوانید با مخاطب به خوبی ارتباط برقرار کنید. مخاطب به دنبال محتوای بی ارزش و تکراری نیست. باید اطلاعات مفید و مورد دلخواه مخاطب را تولید کنید.

استخدام تولید کننده محتوا

برای کار کردن در زمینه تولید محتوا حتما نیاز نیست جایی استخدام شوید. بسیاری از افراد به صورت فریلنسر و یا پروژه ای مشغول به فعالیت در زمینه تولید محتوا هستند. یکی از نکات مثبت این کار هم همین عدم نیاز به استخدام است. می توانید همین امروز شروع کنید. به هر شیوه ای که علاقه دارید یک محتوا تولید کنید.

می توانید فعالیت خود را به عنوان یک نویسنده تولید محتوا آغاز کنید. یک وبلاگ (Blog) بسازید و نوشتن را شروع کنید. اگر به کارهای گرافیکی و یا ویدئویی علاقه مند هستید در این زمینه مشتریان زیادی خواهید داشت. هزاران ولاگ (Vlog) پر طرفدار نشان از اقبال زیاد محتوای ویدئویی در میان مخاطبان دارد. برای شروع بهتر است قوائد کار را یاد بگیرید.

نویسنده و مترجم: محمد علی عاشوری

ویراستار: مریم پرویزی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

توییتر اینستاگرام لینکداین