تولید محتوا یکی از خدماتی است که بسیاری از تیم ها و شرکت های تبلیغاتی آنرا به مشتریان خود ارائه میدهند. اگر به تازگی وب سایتی راه اندازی کرده باشید احتمالا از طراح آن شنیدهاید که بهتر است تولید محتوا انجام دهید. بسیاری از این طراحان میخواهند خودشان این خدمات را به شما ارائه دهند. پس از اینکه وب سایت طراحی شد، هزینههای زیادی بابت سئو و تولید محتوا پرداخت میکنید و در آخر مشاهده میکنید که تقریبا این میزان هزینه، کمترین تاثیر را در فروش شما گذاشته است.
تولید محتوا به این شکل بدل به ویروسی شده که به جان بسیاری از مشتریان میافتد و تنها برایشان هزینههای سنگین دارد. امروز قصد دارم تا بیشتر در مورد تولید محتوا و اینکه چطور باید انجام شود صحبت کنم. قصد داریم روشهای کار آمدی را بشناسیم که تنها هزینه برایمان زیاد نکند. بلکه کاربردی باشد و نتیجه آنرا ببینیم. البته در نظر داشته باشید اکنون در مورد تولید محتوای متنی وب سایت صحبت میکنیم و در مقالاتی جداگانه در مورد سایر انواع تولید محتوا به بحث خواهیم پرداخت.
خدمات تولید محتوا را از کجا دریافت کنیم؟
خدمات تولید محتوا را افرادی زیادی به شما پیشنهاد میکنند. آیا همه آنها این خدمات را با یک کیفیت و متناسب با نیاز شما ارائه میدهند؟ پاسخ به این سوال منفی است. اما این موضوع را ممکن است بدون هزینه و با یک تحقیق ساده اولیه متوجه شوید و یا اینکه پس از تجربیات ناموفق و پر هزینه به دست بیاورید.
تولید محتوا یک خدمات پر هزینه است. این واقعیت را فراموش نکنید و تصور نکنید با صرف هزینه کم میتوان این کار را انجام داد. اگر هزینه به صورت غیر معقولی کم به شما اعلام شد بدانید که جایی از کار میلنگد. ممکن است تنها کپی برداری باشد، و یا با استفاده از نرمافزارهایی تولید متن اتوماتیک و بدون معنا باشد. برخی از تیمهای تولید محتوا تکه تکه و هر جمله را از روی یک سایت بر میدارند و نتیجهاش میشود یک متن بیکیفیت و بیاثر و کپی.
تولید محتوا را باید به افرادی سپرد که در انجام آن ماهر باشند. اینطور نیست که هر نویسندهای مناسب این کار باشد. نباید به هر فردی که اعلام کرد این خدمات را ارائه میدهد اعتماد کنید. برای انتخاب تیمی که تولید محتوای شما را انجام دهد باید چند مورد را ابتدا در نظر بگیرید. در لیست زیر میتوانید مواردی را که در زمان تصمیمگیری باید به آنها توجه کنید را بیابید.
چطور تیم تولید محتوا انتخاب کنیم؟
- تیم تولید محتوا که از آن خدمات دریافت میکنید خود توانسته باشد با تولید محتوا به نتیجه رسیده باشد.
- هزینههای اعلام شده نه بسیار پایین و نه بسیار بالا باشند.
- در زمان دریافت خدمات ابتدا کار را به صورت آزمایشی انجام دهید. مثلا با چهار و یا پنج عنوان شروع کنید و بعدا بیشتر سفارش دهید.
- انتظار معقولی از اثر گذاری تولید محتوا داشته باشید.
- توجه کنید کیفیت محتوایی شما هم از جهت سئو و هم از جهت خواننده مناسب باشد.
مواردی که در بالا ذکر شد را ابتدا در نظر گرفته و سپس تصمیمگیری کنید. مهم است شرکتی که این خدمات را به شما ارائه میدهد خود بتواند در تولید محتوا نتیجه به دست آورد. این موضوع حداقل به شما نشان میدهد آیا خود این تیم میتواند از محتوای تولیدی خودش نتیجه بگیرد و یا تنها یک ادعا است.
هزینه تولید محتوا
هزینه تولید محتوا چندان هم کم نیست. اصولا اگر یک محتوا را فردی بنویسد که با موضوع آشنایی داشته باشد، و یک ویراستار سئو آن را ادیت کند، نمیتواند هزینه کمی داشته باشد. تصور نکنید دو نفر متخصص (تاکید زیادی بر روی متخصص دارم) را اگر به کار بگیرید میتوان با هزینه کم انتظار نتیجهگیری از کارشان داشته باشید. افرادی که واقعا اصول سئو و تولید محتوا را به خوبی میدانند و آنرا رعایت میکنند، دستمزد بالایی داشته و این دستمزد بر روی هزینه نهایی افزوده خواهد شد.
برای اطلاع بیشتر درباره موارد مهم در هزینه تولید محتوا، به این مقاله مراجعه کنید: هزینه تولید محتوا
هزینه تولید محتوا را باید به تناسب این کیفیت بسنجید و تنها قیمت را ملاک انتخاب خود قرار ندهید. اگر قیمت ملاک انتخاب شما باشد، قطعا مجبور خواهید شد بسیار بیشتر هم هزینه کنید. چرا که نتیجه مطلوب به دست نمیآورید و باید به جای یک بار صرف هزینه درست، چندین بار صرف هزینه داشته تا به نتیجه برسید. حتی زمان را هم در این شکل از دست خواهید داد.
هزینه تولید محتوا و ارزشمندی آن
پس اگر تصور میکنید که با هزینه کم میتوانید به نتیجه بسیار زیادی برسید، هم اکنون به شما پیشنهاد میکنم اصلا به سمت تولید محتوا نروید. چرا که فقط آن هزینه (که شاید کم هم به نظر برسد) را هم از دست میدهید. پس از گذشت زمان و بیاثر بودن این محتوا مجبور خواهید شد روشهای دیگری به کار ببرید. در این شرایط بهتر است حداقل آن پول را به هدر ندهید چرا که نتیجهای ندارد.
کیفیت تولید محتوا
کیفیت تولید محتوا بسیار مهم است. تولید محتوا باید در سطح کیفی مناسبی بوده و از دو جهت تاثیر گذار باشد. محتوا باید برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد. سئو در تولید محتوا بسیار مهم بوده و نیمی از اثر بخشی آن را تشکیل میدهد. اما از جهت دیگر موضوع مخاطب هم در میان است. باید محتوا بتواند مخاطب را جذب کرده و مورد توجه او قرار بگیرد. یک محتوایی که تنها برای سئو تهیه شده باشد و تمرکزی بر روی مخاطب نکند، نرخ پرش (Bounce Rate) سایت شما را افزایش داده و خود بدل به یک سیگنال منفی روی سئو خواهد شد.
۱۴ روش برای کاهش نرخ پرش (bounce rate)
تولید محتوا اگر تنها برای مخاطب نوشته شده باشد و هیچ توجهی به رعایت اصول سئو در آن نشود، بیاثر و یا کم اثر است. باید محتوا توسط یک فرد خوانده شود، اما او چطور باید محتوا را ببیند؟ باید به شیوهای محتوا را به دست او برسانید! و چه شیوهای اثر بخش تر از سئو؟ پس این مطلب که برای سایت شما نوشته شده است باید بتواند روی سئو هم اثر گذاری مثبت داشته باشد.
تولید محتوا اگر بتواند هر دوی این موارد را در کنار هم داشته باشد، برای شما مفید بوده و میتوانید به نتایج بسیار خوبی برسید.
سفارش تولید محتوا
سفارش تولید محتوا را با کمی صبر و تحمل انجام دهید. ابتدا تعداد کمی مطلب به یک تیم که این خدمات را ارائه میدهد بسپارید. سپس کیفیت آنرا بررسی کنید و بعد به سمت سفارشهای بیشتر بروید. این موضوع از دو جهت دارای اهمیت بسیار بالایی است:
- بررسی کیفیت تولید محتوا
- بررسی رفتار مخاطبین
وقتی میخواهید خدماتی را سفارش دهید به این شیوه باید از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید: اگر محتوای به دست آمده کیفیت لازم را نداشت، میتوانید این خدمات را از تیمی دیگر بخواهید. با این روش هزینههای شما بسیار معقول صرف میشود. اگر تعداد بالایی محتوا سفارش بدهید و این مطالب بیکیفیت باشند، هزینه زیادی از دست شما رفته. چرا اینکار را به سادگی و با تعداد پایین شروع نکنیم؟
از جهت دوم رفتار مخاطبین بسیار مهم است. در ابتدای سفارش اگر تعداد بالایی مطلب را از نویسندهها بخواهید، نمیتوانید رفتار مخاطبین را به خوبی بررسی کنید. باید محتوا به صورت مستمر تولید شده و نه انبوه و یکجا. چرا که میتوانید ببینید مخاطبین واقعا به چه مطالبی بیشتر روی خوش نشان میدهند. کدام مطالب باعث میشوند تا خواننده با شما تماس گرفته و خدمات و محصول شما را سفارش دهد؟ و علایق مخاطبینتان را خواهید شناخت. این کار با حجم زیاد محتوا به دست نمیآید. همان تعداد را کم کم افزایش بدهید تا با توجه به آنالیز و سیگنالی که به دست میآورید، ادامه کار انجام شود.
استراتژی تولید محتوا
استراتژی تولید محتوا داشته باشید و سپس سفارش دهید! اگر هم این کار را به خوبی نمی دانید، از متخصصین کمک بگیرید تا آنرا برایتان انجام دهند. تولید محتوا بدون داشتن استراتژی به نتیجه دلخواه نخواهد رسید. باید محتواها یکدیگر را تقویت کنند، سایت برای موتورهای جستجو با آن کلمات به خوبی شناخته شده و با برنامه پیش بروید.
قرار نیست شما هزاران محتوای بدون برنامه را در سایت خود بگذارید. اگر تولید محتوا بدون استراتژی انجام میدهید، بدانید که اثر گذاری مطلوبی نخواهد گذاشت و اصلا بهینه عمل نکردهاید.
تعداد کلمات در تولید محتوا
تعداد کلمات در نتیجه گرفتن یک تولید محتوا بسیار تاثیر گذار است. معمولا هر چه مطلب طولانیتر باشد، موثرتر و نتیجه بخشتر است. اما این موضوع همیشه به این صورت نیست که بیاییم و هزاران کلمه مطلب برای هر موضوعی بنویسیم. باید مطلب تولید شده قابلیت این تعداد کلمات را هم داشته باشد. مخاطب وقتی به وب سایت شما مراجعه میکند و به دنبال یک مطلب مشخص است، اگر مطالب زیاد ببینید که هیچ گاه زمان خواندن آن را ندارد به سرعت از سایت خارج میشود. دنیای اینترنت محلی است که در آن سرعت برای کاربر مهم است. اگر مثلا قیمت یک محصول را می خواهد، انتظار ندارد برای آن 20 دقیقه مطلب طولانی بخواند. در این شرایط سایت شما را میبندد و به سایت دیگری که این موضوع را به سرعت در اختیارش قرار میدهد خواهد رفت.
تعداد کلمات را به صورت منطقی تعیین کنید. نه چندان کوتاه که برای سئو و موتورهای جستجو بیاثر باشد و نه چندان بلند که مخاطب را فراری دهد.
پس کاربرد تعداد کلمات زیاد در تولید محتوا چیست؟ بیایید این موضوع را سادهتر نگاه کنیم. مثلا فرض میکنیم شما یک محصول در سایت خود به فروش میرسانید. مخاطب با کلمات مختلفی آن محصول را جستجو میکند تا به سایت شما برسد. ممکن است فردی تنها قیمت را بخواهد، فردی دیگر مزایا و معایب آن کالا برایش مهم باشد تا بتواند تصمیمگیری کند، فردی دیگر قصد بررسی مشخصات را داشت و ... .
میتوانیم با یک مطلب بلند کار همه این افراد را ساده کنیم. هر بخشی که بخواهند در محتوای ما وجود داشته باشد. اما این موضوع یک نکته مهم دارد تا بتوانیم هر دو مساله را در آن حل کنیم. محل قرارگیری هر بخش از محتوا را باید در نظر بگیرید. باید بدانید محلی که هر بخش از محتوا را قرار میدهید کجاست. مثلا در خرید و سفارش محصولات، معمولا کاربر تمایل دارد تا هزینه را بدون اسکرول کردن و در بالای صفحه مشاهده کند. یا افرادی که به دنبال اطلاعات هستند با خواندن یک خلاصه مطلب بوده و در صورت جذاب بودن آن اسکرول کرده و بخش مورد نظرشان را مطالعه میکنند.
پس به عنوان نتیجهگیری این طور باید بگوییم که تولید محتوای بلند اگر با ساختار و چینش درست انجام شود، بسیار اثر گذارتر بوده و نتیجههای زیادی خواهید گرفت.
امیدوارم مطالبی که در بالا برای شما گفتم مفید باشند و بتوانید از آنها استفاده لازم را ببرید. هر سوالی در مورد تولید محتوا داشتید از طریق بخش های نظر دهی و یا شیوههای مختلف ارتباطی ما در سایت مطرح کنید. حتما در یک مقاله مفصل پاسخ آنرا برایتان خواهم گفت.
خدمات تولید محتوای لولسا
خدمات تولید محتوا را هم میتوانید از ما بخواهید. اگر میخواهید یک محتوای با کیفیت را به دست آورید تنها کافی است به بخش تولید محتوا سایت مراجعه کرده، از هزینهها و شرایط خدمات مطلع شده و به صورت آنلاین در سایت اقدام به سفارش بکنید.