Your browser does not support JavaScript!
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
تولید کننده محتوا و وظایف او

تولید کننده محتوا باید چه کارهایی بکند؟ افراد زیادی این روزها تحت عنوان تولید کننده محتوا فعالیت می کنند. با توجه به نیاز روز افزون به محتوا، نیاز به این تولید کنندگان هر روز بیشتر و بیشتر می شود. اما آیا این افراد دقیقا به وظایف خودشان آگاهی دارند؟ در این مقاله می خواهم شرح وظایف تولید کننده محتوا را برای شما بگویم.

پیش از هر چیز بهتر است یک تعریف درست از تولید محتوا داشته باشیم. احتمالا شما هم با معروفترین تعریف که مربوط به بیل گیتس هست آشنایی دارید:

محتوا پادشاه است!

محتوا پادشاه است

اما علاوه بر تعریف معروف بیل گیتس، امروزه با تعاریف دیگری هم روبرو هستیم. به دو مورد از این تعاریف اشاره می کنم:

  • تولید محتوا فرایند تولید ایده از موضوع مورد علاقه مخاطب با ایجاد محتوای متنی، تصویری و صوتی پیرامون آن ایده و در دسترس قرار دادن این اطلاعات به مخاطب از طریق وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و ... است.
  • تولید محتوا فرآیند شناسایی موضوع جدیدی است که می خواهید در مورد آن بنویسید، تصمیم گیری در مورد شکل محتوا، استراتژی (کلمه کلیدی یا سایر موارد) و سپس تولید واقعی آن.

خب در این تعاریف ما با خیلی از موضوعات مهم آشنا می شویم مثل:

  1. فرمت های محتوا: محتوا در فرمت های مختلفی تولید می شود (مقاله، اینفوگرافیک، ویدئو و ...).
  2. اهمیت مخاطب: در تولید محتوا مخاطب بسیار مهم است. کلیه اطلاعاتی که تهیه می شود باید به دست مخاطب برسد.
  3. استراتژی در تولید محتوا: یک معمار خانه را بدون نقشه نمی سازد، یک مجسمه ساز بدون طرح اولیه شروع به ساخت مجسمه نمی کند، محتوا هم نباید بدون برنامه ریزی تولید شود. پس برای تولید محتوا نیاز به استراتژی داریم.
  4. موضوع جدید و مورد علاقه مخاطب: باید برای محتوا موضوع مناسب و جدید داشته که این موضوع برای مخاطب جذابیت کافی داشته باشد. پس باید برای آن یک ایده خوب داشته باشیم.
  5. فرآیند تولید محتوا: تولید محتوا یک فرایند دارد. فقط یک متن نوشتن، یا یک ویدئو ساختن نیست!

خب حالا یک اطلاعات اولیه در مورد تولید محتوا داریم. اگر فکر می کنید که نیاز دارید این اطلاعات پایه ای شما قوی تر باشد، مقالات زیر را حتما مطالعه کنید:

پس از آشنایی با این اطلاعات اولیه، می توانیم بهتر با وظایفی که تولید کننده محتوا دارد آشنا شویم.

وظایف تولید کننده محتوا

وظایف تولید کننده محتوا معمولا با توجه به فرمت های مختلف محتوا متفاوت است. البته برخی از این وظایف را می توان به صورت مشترک در نظر گرفت. برای اینکه بهتر با این وظایف آشنا بشوید، موارد مشترک را ابتدا و موارد اختصاصی را جداگانه توضیح می دهم. اما قبل از بیان وظایف مشترک می خواهم چند نکته مهم ولی بسیار ساده را یادآور شوم.

  • هر کسی که تایپ کردن بود، تولید کننده محتوای متنی نیست او یک تایپیست است!
  • هر کسی که روی کامپیوتر خودش نرم افزار فتوشاپ نصب کرده است، یک گرافیست نیست. او فقط یک کامپیوتر با نرم افزار دارد!
  • هر کسی که اینستاگرام نصب کرده است، یک تولید کننده محتوای مختصص شبکه های اجتماعی نیست. او فقط یک پروفایل در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد!

شاید این جملات ابتدا خنده دار به نظر برسند. اما اگر واقع بین باشیم، می بینیم بیشتر افراد با همین منطق اقدام به تولید محتوا می کنند. بسیاری از ما در زمانی که نیاز به تولید کننده محتوا داریم با این افراد روبرو می شویم. شاید گاهی اگر اطلاعات کافی نداشته باشیم با چند موضوع ظاهری ولی فیک دچار اشتباه شویم. مثلا فرد برای اینستاگرام خود فالوور و لایک فیک می خرد و آنگاه ما تصور می کنیم که در تولید محتوا موفق بوده است! یا به عنوان مثال برای تولید محتوا متنی لینک های زیاد و ادوردز گوگل تهیه می کند و با یک دستکاری ساده تعداد بازدید محتوای خود را بیشتر از واقعیت نشان می دهد. خب راه حل ساده است، اول باید خودمان اطلاعات کافی داشته باشیم. مثلا با بازدید ارگانیک آشنا باشیم و بررسی کنیم آیا محتوای او به صورت ارگانیک قابل دسترس است و یا همه ظاهر ماجراست؟

چرا این موضوع مهم است؟ با یک مثال می گویم. فرض کنید شما برای سایت خودتان نیاز به تولید محتوا دارید. فردی که اطلاعات کافی ندارد را استخدام می کنید. ممکن است برای شما محتوای کپی شده استفاده کند و سایت شما را در معرض مشکلات مختلفی قرار دهد. ممکن است از روش های غیر ارگانیک بیش از اندازه برای بازدید محتوا استفاده کرده باشد. در این صورت شما برای محتوا باید هزینه های زیادی جهت تبلیغ بپردازید. ممکن است محتوای او بدون رعایت چهارچوب و اصول تولید محتوا باشد و هزینه ای که پرداخت می کنید بی اثر باشد. تمام اینها نشان می دهد که برای سفارش تولید محتوا ابتدا باید خودمان اطلاعات کافی داشته باشیم و سپس به سمت یک تولید کننده محتوای تخصصی برویم.

حالا بپردازیم به وظایف تولید کننده محتوا. اول از همه، آشنایی با وظایف مشترک.

وظایف مشترک تولید کننده محتوا در انواع فرمت ها

آشنایی با پرسونای مشتری: در تولید محتوا باید با پرسونای مشتری/مخاطب آشنایی کافی داشت. ساده تر آنکه باید بدانیم برای چه شخصی با چه خصوصیات و تمایلاتی می خواهیم تولید محتوا کنیم. محتوا نباید بدون مخاطب هدف باشد و لازمه این موضوع شناخت پرسونای مشتری است. تولید کننده محتوا باید با این موضوع آشنا بوده تا بتواند محتوایی مناسب تولید کند. محتوایی که بتواند مخاطب مورد نظر را بدل به یک مشتری کند.

آشنایی با تقویم تولید محتوا: در تولید محتوا نیاز به برنامه ریزی و زمانبندی است. البته یک تقویم تولید محتوا بسیار بیش از یک برنامه زمانبندی است. تولید کننده محتوا باید بتواند بر اساس تقویم تولید محتوا، کارهای خود را مدیریت کرده و هر بخش را به موقع و با ویژگی های درخواستی آماده کند.

آشنایی با مسیر مشتری: برای به انجام رسیدن یک خرید، مشتری مسیری را می پیماید. این مسیر شامل ۱- آگاهی، ۲- توجه و ۳- تصمیم گیری است. در هر مرحله مخاطب نیازهای متفاوتی دارد. تولید کننده محتوا باید با در نظر گرفتن این مرحله، محتوایی مناسب تولید کند. به عنوان مثال زمانی که یک مشتری در مرحله تصمیم گیری است، دادن محتوای مربوط به مرحله آگاهی باعث خواهد شد تا خرید با اختلال روبرو شده و یا مشتری به سایر رقبا مراجعه کند. باید بدانیم چه چیزی را برای چه زمانی در اختیار مخاطب قرار دهیم.

آشنایی با ترند ها: ترند ها در تولید محتوا بسیار مهم است. تولید کننده محتوا در هر فرمتی باید با جدیدترین ترندها آشنا بوده و اطلاعات خود را همیشه به روز نگاه دارد.

وظایف اختصاصی تولید کننده محتوا در هر فرمت

به جز وظایف عمومی، برخی وظایف تولید کننده محتوا اختصاصی هستند. در این بخش مهمترین وظایفی که تولید کننده محتوا در هر فرمت دارد را بررسی خواهیم کرد.

وظایف تولید کننده محتوا متنی سایت

وب سایت ها برای دیده شده و کسب رتبه سئو به تولید محتوای منظم و با کیفیت نیاز دارند. لذا تولید کننده محتوا وب سایت باید موارد زیر را رعایت کند:

آشنایی با سئو: چه بخواهیم چه نخواهیم باید برای تولید محتوا باید حداقل آشنایی با اصول سئو داشت. محتوایی که نتواند تاثیر مثبتی روی سئو داشته باشد مورد نظر مدیر هیچ سایتی نیست. اما برای اینکه تولید محتوا اثربخش باشد، در هنگام نوشتن باید اصول مربوط به بهینه سازی محتوا را رعایت کرد. به عنوان نمونه کلمه کلیدی در کدام بخش های متن قرار داشته باشد؟ چگالی کلمه کلیدی چقدر باشد؟ و ... اینها مواردی است که یک تولید کننده محتوا باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشد.

آشنایی با ویراستاری: محتوا باید پیش از انتشار ویراستاری شود. این ویراستاری چه از لحاظ سئو و چه از لحاظ ادبی باید انجام شود. تولید کننده محتوا باید با هر دو بخش آشنایی داشته باشد که پس از تولید و ارسال برای ویراستاران، متن در کوتاهترین زمان آماده باشد.

آشنایی با ابزارها: برای تولید محتوا باید با چند ابزار بسیار مهم آشنایی داشته باشید. به عنوان مثال استفاده از ابزارهای مربوط به آنالیز  بررسی کلمه کلیدی، ترند و سایت های رقبا باید حتما در دستور کار تولید کننده محتوا باشد. بدون آشنایی کافی با این ابزارها نمی توان یک محتوای قابل رقابت تولید کرد.

همکاری با تیم سئو: تولید کننده محتوا باید بتواند به خوبی با تیم سئو همکاری کند. این همکاری ممکن است از جهت همکاری با ویراستاران سئویی و یا از جهت پر کردن گپ های محتوایی یا ... باشد.

اگر به دنیای اینترنتی نگاه کنیم، با میلیون ها سایت روبرو هستیم. اما همه آنها موفق به نتیجه گیری مطلوب در سئو نمیشوند. میلیون ها نفر در روز در حال تولید محتوا برای وب سایت ها هستند، اما تنها تعداد بسیار محدودی از آنها می توانند محتوایی تولید کننده که بازخورد لازم را داشته باشد. دلیل این موضوع تفاوت در کیفیت کار تولید کننده محتوا است.

وظایف تولید کننده محتوا اینفوگرافیک

آشنایی با تئوری رنگ ها: در طراحی اینفوگرافیک، طراح باید با تئوری رنگ آشنایی کافی داشته باشد. باید دایره رنگ را بشناسد و بداند از چه ترکیب رنگ هایی در کنار هم استفاده کند. وظیفه اصلی این نوع محتوا آسان سازی انتقال اطلاعات است، استفاده نا به جا از رنگ ها می تواند منجر به عدم فهم درست محتوا شود.

آشنایی با اصول طراحی گرافیک: طراحی گرافیک دارای اصول مربوط به خود است. تولید کننده محتوای اینفوگرافیک باید به این اصول آشنایی کافی را داشته باشد. آشنایی با سبک های طراحی گرافیک می تواند تاثیر بسیاری در تولید یک اینفوگرافیک داشته باشد.

آشنایی با انواع نمودار ها و جدول ها: اگرچه نوع نمودار و جدول بر عهده طراح نیست، اما او باید حداقلی از آشنایی با انواع نمودارها داشته باشد.

آشنایی با کانال های انتشار محتوا: اینفوگرافیک را می توان در کانال های مختلفی منتشر کرد. تولید کننده این نوع محتوا باید با این کانال ها آشنایی کافی داشته باشد و بداند در هر کانال انتشاری چه مواردی را باید رعایت کرد. به عنوان نمونه مسائلی مانند ابعاد در طراحی اینفوگرافیک بسیار مهم است. زمانی که یک اینفوگرافیک برای شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام تولید می شود، و ابعاد انتشار بسیار کوچک است، اینفوگرافیک نباید شامل جزئیات زیاد باشد.

وظایف تولید کننده محتوا پوستر

آشنایی با تئوری رنگ ها: در طراحی پوستر، طراح باید با تئوری رنگ آشنایی کافی داشته باشد. باید دایره رنگ را بشناسد و بداند از چه ترکیب رنگ هایی در کنار هم استفاده کند.

آشنایی با اصول طراحی گرافیک: طراحی گرافیک دارای اصول مربوط به خود است. تولید کننده محتوای پوستر باید به این اصول آشنایی کافی را داشته باشد. آشنایی با سبک های طراحی گرافیک می تواند تاثیر بسیاری در طراحی یک پوستر موثر داشته باشد.

آشنایی با کانال های انتشار محتوا: پوستر را می توان در کانال های مختلفی منتشر کرد. تولید کننده این نوع محتوا باید با این کانال ها آشنایی کافی داشته باشد و بداند در هر کانال انتشاری چه مواردی را باید رعایت کرد.

وظایف تولید کننده محتوا پادکست

پیش از هر چیز و نه به عنوان یک وظیفه، بلکه به عنوان یک توانایی باید صدای خوبی داشته باشد. پادکست بر پایه صدا قرار دارد و باید بتواند مخاطب را جذب کند.

توانایی خواندن روان: برای تولید کرده محتوای پادکست نیاز هست بتوانید روان بخوانید. بهتر است پیش از ضبط حتما چندبار متن را بخوانید تا از هر گونه تپق احتمالی پیش گیری شود. اگر تولید کننده این نوع محتوا هستید و کلماتی برای تلفظ شما دشوار هستند، پیش از شروع حتما تلفظ صحیح آنها را از دیگران بپرسید.

زمان سنجی: در تولید محتوای پادکست زمان بسیار مهم است. باید بتوانید زمانسنجی دقیقی داشته باشید. سرعت خواندن را با زمان تنظیم کنید.

مدیریت اتفاقات: در زمان ضبط ممکن است اتفاق های ناخواسته ای پیش بیاید که باید تولید کننده این محتوا توانایی کنترل و مدیریت آنها را داشته باشد. نیازی نیست با ایجاد هر مشکلی ضبط را قطع کرد.

نویسنده: محمد علی عاشوری

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید