Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در یک کمپین بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو) نتیجه ایده ال یک روند رو به جلو در ترافیک ارگانیک سایت می باشد، به این معنی که تعداد افرادی که وب سایت شما را در یک جستجو ارگانیک پیدا می کنند، از وب سایت بازدید کنند. ممکن است شرایطی برای شما پیش بیاید که میزان ترافیک سایت افزایش پیدا نکند. این موضوع کاملا طبیعی و قابل قبول می باشد، چرا که در سئو صدها فاکتور وجود دارد و این اتفاق چندان دور از انتظار نیست.  این موضوع حتی می تواند تاثیرات آزار دهنده ی دیگری مانند کم شدن ترافیک ارگانیک وب سایت هم داشته باشد. کاهش کوچک در ترافیک موضوع نگران کننده ای نیست (ممکن است موضوعی کاملا موقتی و به علت علاقه مخاطبین باشد). اما اگر این موضوع بیش از چند هفته به طول بیانجامد و این کاهش افزایش پیدا کند، آن وقت زمان پیگیری علت های این مساله می باشد. در این مقاله قصد دارم شیوه هایی پیدا کردن و رفع این علت ها را برای شما بازگو کنم. 

پنالتی شدن وب سایت را بررسی کنید

ابتدا باید بررسی کنید که آیا وب سایت شما پنالتی شده است یا خیر؟ احتمال این موضوع بسیار کم است، اما ریشه ای ترین دلیل این موضوع می تواند پنالتی وب سایت باشد. اگر وب سایت شما پنالتی شده باشد، ترافیک ارگانیک شما به سرعت و به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد و در کنسول جستجوی گوگل شما پیامی مبنی بر این موضوع دریافت می کنید.

اگر این علائم را مشاهده نکردید، موضوع پنالتی سایت منتفی است. اما اگر سایت شما پنالتی شده باشد، باید اشکالی که باعث این موضوع شده را پیدا کنید و اقدام به رفع آن کنید. اشکالاتی مانند محتوای کپی شده سا اسپ، و یاتاکتیک های کلاه سیاه بهینه سازی می توانند باعث این موضوع شده باشند. پس از رفع این اشکالات یا باید این موضوع را به گوگل اطلاع دهید و یا باید صبر کنید تا گوگل به صورت اتوماتیک این موضوع را متوجه شود.

کاهش ترافیک را دقیق پیدا کنید

اگ وب سایت شما پنالتی نشده باشد، مرحله بعدی بررسی این موضوع است که محل اصلی کاهش ترافیک سایت را پیدا کنید. اگر چه ممکن است کل وب سایت شما با این مشکل رو به رو شده باشد، اما عموما این کاهش مربوط به صفحات مشخص و خاص و یا برخی از کلمات کلیدی می باشد.

از این اطلاعات می توانید برای راهنمایی در ادامه مسیر آزمایش استفاده کنید، اگر تنها ترافیک یک صفحه از سایت شما کاهش پیدا کرده باشد، به عنوان مثال می توانید به بررسی را به رقبای این صفحه، لینک ها و محتوا بپردازید.

بررسی رقبا

در این مرحله رقبای خودتان را بررسی کنید، مشاهده کنید در چند ماه گذشته چه تغییراتی داشته اند، این موضوع علل خصوص برای استارتاپ ها اهمیت ویژه ای دارد، که بدانند رقبای آنها در چه مسیری پیش رفته اند.

برای انجام این کار رتبه سایت خود را برای کلمات کلیدی مختلف بررسی کنید و ببینید در کدام موارد کاهش رتبه داشته اید. اگر کاهشی داشتید، بررسی کنید آیا رقبای جدید برای شما به وجود امده اند که جای شما را گرفته اند؟ آیا رقبای قدیمی شما پیشرفت داشته اند و محتوایی بهتر و لینک های جدیدی برای خود ساخته اند؟

توجه کنید که دو مورد پتانسیل این تاثیر گذاری را دارند، اول اینکه رقبای شما هزینه های بیشتری برای کمپین سئو خودشان اختصاص داده اند، که منجر شده شما از آنها عقب بمانید. اگر این اتفاق افتاده باشد، اولین اقدام شما هزینه کردن برای بهینه سازی سایت به میزان انها می باشد و یا اینکه به صورت کلی به دنبال مخاطبینی و اهداف جدیدی باشید. 

دوم ممکن است ایراد از خود وب سایت شما باشد، که به رقبای شما فرصت این را داده است که رتبه شان را بهبود ببخشند. برای بررسی این موضوع می توانید لینک سازی و محتوای سایت خود را بررسی کنید.

لینک های ورودی را بررسی کنید

کیفیت و کمیت لینک های ورودی که برای سایت خود ساخته اید تاثیر بسیار زیادی روی نتایج جستجی ارگانیک دارند. پس یک تغییر ناگهانی و ناخواسته در این لینک ها می توانند در رتبه شما و در نتیجه در ترافیک ارگانیک شما اثر گذار باشد. ابزار های زیادی برای بررسی لینک های ورودی به سایت وجود دارد که از آنها میتوانید برای این منظور استفاده کنید. 

ایتدا نگاه کنید که لینک جدیدی از یک منبع اسپم نداشته باشید. ببینید آیا لینک های حدیدی برای سایت شما ساخته شده است و آیا آنها واقعا منبع آنها اسپم است؟ اگر این اتفاق افتاده باشد، قابل اعتماد بودن وب سایت شما برای موتورهای جستجو در خطر افتاده و باعث خراب شدن رتبه وب سایت شما می شود. در صورتی که این اتفاق افتاده باشد، باید با وبمستر آن سایت تماس بگیرید و از انها بخواهید لینک شما را حذف کنند. پس از این کار باید لینک های جدید و با کیفیت بسازید تا این عدم اعتماد موتورهای جستجو را بر طرف کنید.

بررسی محتوای درون سایت

اگر پنالتی و لینک ها دلیل کاهش رتبه وب سایت شما نباشند، دلیل کاهش ترافیک را باید در محتوای دررون وب سایت خود جستجو کنید. به عنوان مثال شاید به تازگی برخی از محتوای با ارزش سایت را پاک کرده باشید. اگر بودجه تولید محتوای خودتان را کاهش داده باشید و یا محتوای بسیار زیادی تولید کرده باشید که کسی آنها  را نمی خواند و به اشتراک نمی گذارد می توانند برخی از علیل این کاهش ترافیک سایت باشند. راه حل طولانی مدت به این صورت می باشد: باید محتوای کم ارزش را از روند کاری خارج کنید و به سمت تولید محتوای ارزشمند بروید.

بررسی محتوای سایت 

ایرادات را برطرف کنید و تقویت شوید

متاسفانه هیچ شیوه ی سریعی برای حل مشکل کاهش ترافیک ارگانیک وجود ندارد. اما می توان ایرادات را رفع کرد تا در زمان مشکل ترافیک وب سایت برطرف شده و به مسیر پیشرفت بازگردید. مواردی که در بالا گفته شد را رعایت کنید، و کمی صبور باشید، بهینه سازی وب سایت برای ترافیک ارگانیک نیاز به زمان دارد. گوگل این موضوع را بارها اعلام کرده است که زمان برای تاثیر تغیرات سایت در رتبه نتایج جستجو نیاز است. پس روشی را بروید که گوگل مشخص کرده است، قرار است رتبه شما را گوگل بهبود ببخشد نه فردی که به عنوان سئو کار شیوه هایی بر خلاف حرف های گوگل می زند. وب سایت شما جای مهمی در کسبو کارتان است، پس به سایت و موارد مربوط به آن اصولی نگاه کنید و فریب هر حرفی را نخورید.

نویسنده و مترجم: محمد علی عاشوری

تلفن تماس: 22081502