Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
دومین اتوریتی (Domain Authority) چیست؟

دومین اتوریتی (DA) یک نمره برای رتبه در موتورهای جستجو هست که توسط سایت MOZ ایجاد شده است. این نمره پیش بینی می کند که یک سایت چقدر خوب می تواند در صفحه نتایج جستجو (SERP)  رتبه بگیرد. نمره دومین اتوریتی بین رنج صفر تا ۱۰۰ است. هر چه نمره شما بیشتر باشد، توانایی دریافت رتبه بهتر را خواهید داشت.

دومین اتوریتی با محاسبه چندین فاکتور به شما رتبه می دهد. این فاکتورها شامل مواردی مانند لینک به آدرس صفحه اول سایت و کل تعداد لینک های دریافتی است. این نمره برای مقایسه سایت و یا بررسی وضعیت سئو در طول زمان بسیار پر کاربرد است. اما نکته مهم این است که باید بدانید دومین اتوریتی (Domain Authority) هیچ ارتباطی با گوگل نداشته و به معنای تاثیر در نتایج جستجو نیست.

برای بررسی دومین اتوریتی وب سایت، علاوه بر تولبار MOZ می توانید به وب سایت MOZ.com مراجعه کنید. داشتن تولبار MOZ مزایایی همچون در دسترسی بودن دارد که توصیه می کنیم از آن حتما استفاده کنید. البته وب سایت MOZ ابزارهای متعدد بیشتری برای سئو وجود دارد که استفاده از آنها خالی از لطف نیست.

دومین اتوریتی چطور به من نمره می دهد؟

نمره دومین اتوریتی بر اساس مقیاس لگاریتمی بر پایه ۱۰۰ محاسبه می شود. در نتیجه مثلا رسیدن نمره شما از ۲۰ به ۳۰ بسیار آسان تر از رسیدن نمره از ۷۰ به ۸۰ خواهد بود.

دومین اتوریتی خوب برای وب سایت من چه نمره ای است؟

وب سایت هایی که به تازگی راه اندازی می شوند همه با دومین اتوریتی یک شروع به کار می کنند. هرچه یک سایت لینک های ورودی باکیفیت بیشتر داشته باشد، می تواند نمره بالاتری کسب کند. به همین دلیل سایت های بزرگ معمولا نرمه های بسیار بالاتری به دست می آورند. هر چه کسب و کار کوچکتر باشد، به همان نسبت نمره کمتری خواهد داشت.

این موضوع را که خود MOZ برای راه اندازی دومیت اتوریتی اعلام کرده است را فراموش نکنید: از آنجایی که نمره دومین اتوریتی برای پیش بینی توانایی رتبه گیری سایت در موتورهای جستجو ساخته شده است، به دست آوردن دومین اتوریتی (DA) بالا، نباید هدف شما باشد. به جای اینکار در صفحه نتایج جستجوی گوگل دومین اتوریتی رقبای خودتان را به دست بیاورید و تلاش کنید با آنها به رقابت بپردازید. 

نمره دومین اتوریتی بیشتر یک ابزار مقایسه ای است تا یک متریک و رتبه به دست آوردنی. به علت همین مقایسه ای بودن دومین اتوریتی است که MOZ در وب سایت خود اعلام کرده است: نمره دومین اتوریتی خوب و بد وجود ندارد!

دومین اتوریتی  (Domain Authority) در قیاس با پیج اتوریتی (Page Authority)

دومین اتوریتی ابزار سنجش برای پیش بینی رتبه گیری کلی یک سایت و ساب دامنه های آن است. در مقابل پیج اتوریتی امکان هر صفحه برای کسب رتبه را محاسبه می کند. پس شما یک دومین اتوریتی برای کل سایت و ساب دامین ها و تعداد زیادی پیج اتوریتی برای تمامی صفحات خواهید داشت.

دومین اتوریتی را کجا پیدا کنیم؟

برای مشاهده دومین اتوریتی راه های مختلفی وجود دارد. MozBar تولباری است که می توانید به سادگی بر روی مرورگر خودتان نصب کنید تا دومین اتوریتی سایت را به شما نشان دهد. همچنین بخش Link Explorer سایت moz.com هم این ابزار را در اختیار شما قرار خواهد داد. 

تعریف تکنیکی از دومین اتوریتی

 دومین اتوریتی بر اساس داده های Link Explorer بوده که از ده ها فاکتور برای محاسبه آن استفاده شده است. محاسبات دومین اتوریتی از مدل ماشینی ای استفاده می کند که داده ها با هزاران رتبه در نتایج جستجو مورد بررسی قرار می دهد.
از آنجایی که دومین اتوریتی یک معیار سنجش مستقیم نیست، تنها از آن برای مقایسه با سایت های رقیب باید استفاد کرد.

چطور روی دومین اتوریتی اثر بگذاریم؟

تغییر مستقیم دومین اتوریتی کار سختی است. بهترین راه که moz برای بهبود دومین اتوریتی اعلام می کند تقویت سئو کلی یک وب سایت است. البته بیشترین تمرکز آن بر روی لینک های ورودی به سایت شما است. از آنجایی که گوگل فاکتورهای فراوانی برای رتبه دهی استفاده می کند، تنها معیارهایی قابل استفاده هستند که بیشترین فاکتورها را می سنجند.

چرا دومین اتوریتی سایت من تغییر کرد؟

از آنجایی که عوامل مختلفی روی دومین اتوریتی تاثیر می گذارند، در نتیجه ممکن است نمره سایت شما بالا یا پایین برود. عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند. برخی از آنها را در زیر مشاهده می کنید:

  • افزایش تعداد لینک های سایت شما هنوز توسط MOZ مورد بررسی قرار نگرفته اند
  • سایت هایی با نمره بالا به میزان زیادی لینک جدید به دست آورده اند که منجر به گسترش دامنه نمره دهی شده است
  • لینک از جاهایی به دست آورده اید که در رتبه دهی گوگل اثر گذار نیستند
  • ابزار moz تعداد لینک های کمتر یا بیشتری از دامنه شما را بررسی کرده است

باید بدانید معیارهای نمره دومین اتوریتی فراوان هستند. لذا ممکن است سایت شما بهبود رتبه سئو داشته باشد اما این موضوع در دومین اتوریتی منعکس نشود.

دومین اتوریتی و پیج اتوریتی از جهت کارکرد مشابه یکدیگر هستند. از آنجایی که هر دو از نمره ۰ الی ۱۰۰ استفاده می کنند، پس از هر به روز رسانی، دومین اتوریتی و پیج اتوریتی ممکن است کاهش را شاهد باشند، حتی زمانی که لینک های قدرتمند و زیادی هم دریافت کرده باشید. 
پس در انتها باز هم تاکید می شود دومین اتوریتی یک معیار سنجش برای رقابت با رقبای شما است و نه یک معیار سنجش کلی و دقیق. اگر بیش از اندازه تمرکز خود را بر روی دومین اتوریتی ببرید، قطعا به ضرر شما خواهد شد. چرا که تمرکز اصلی شما نباید دامین و یا پیج اتوریتی باشد.
معیارهای مختلفی در نتیجه گیری و کسب رتبه سئو وجود دارد. به عنوان مثال بسیاری افراد الکسا را معیار کار خودشان قرار می دهند. گرچه تمامی این ابزارها اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرند تاثیر مثبت خواهند داشت، اما اگر به عنوان هدف اصلی شما قرار بگیرند مسیر را اشتباهی رفته اید. رتبه ۱ الکسا و یا ۱۰۰ دامین اتوریتی (که رسیدن به آنها غیر ممکن است) هدف شما نیست. هدف شما کسب رتبه یک در موتور جستجوی گوگل و افزایش بازدید است. پس ابزار را هدف خودتان قرار ندهید. ابزار وسیله رسیدن به هدف شما است.

در صورت آنکه نیازمند خدمات سئو هستید، می توانید این خدمات را از ما دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر لطفا به بخش خدمات سئو مراجعه فرمایید.

نویسنده و مترجم: محمد علی عاشوری

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید