Your browser does not support JavaScript!
سئو وردپرس
سئو جوملا
خدمات سئو
سئو کار
17 شیوه رایگان برای تقویت سئو سایت در سال 2017

محبوب شدن سایت برای موتور های جستجو و سئو یکی مهمترین استراتژی های بازاریابی است و برای من بسیار عجیب است که بسیاری از شرکت ها هنوز از این استراتژی به درستی استفاده نمی کنند. همچنین در طرف دیگر سالیانه مبالغ زیادی بابت سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) از طرف شرکت ها هزینه می شود، اما نتایجی که بسیاری از این شرکت ها به دست می آورند در مقایسه با هزینه‌های انجام شده، هیچ گونه همخوانی ندارد. این نکته مهم را در نظر داشته باشید: بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو، همیشه به معنی هزینه های زیاد نیست. در این مقاله قصد دارم تا به شما ۱۷ روش که به وسیله آنها می توانید سئوی سایتتان را به صورت رایگان و بدون نیاز به متخصصین سئو تقویت کنید را آموزش دهم. البته  این تمام راه نیست و یک کارشناس سئو، می تواند امکانات بسیار زیاد دیگری را نیز برای شما به ارمغان بیاورد، اما می توانید این ۱۷ شیوه رایگان را خودتان اجرا کنید و از صرف هزینه برای این بخش سئو خودداری کنید. پس پیش به سوی روش های رایگان سئو.

سئو چیست

پیش از هر چیز اگر نمی‌دانید سئو واقعا چیست، به مقاله‌های زیر مراجعه کنید:

۱- پیدا کردن کلمات کلیدی بهتر!

انتخاب کلمات کلیدی مناسب با کسب و کار شما همیشه کار سختی نیست، مخصوصا زمانی که ابزار های رایگانی نیز برای این کار در دسترس همگان باشد. در AdWords گوگل دو ابزار رایگان Google Trends و Google's Keyword Tool را حتما دیده اید. این دو ابزار رایگانی هستند که گوگل به شما می دهد و می توانید از آن‌ها به راحتی استفاده کنید.

کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی در سئو

۲– محتوای کپی شده را پاک کنید!

گوگل در Google Search Console خود به شما کمک می کند محتویات کپی شده را به راحتی در سایت خودتان پیدا کنید. برای آن که سایت شما برای موتور های جستجو بهینه سازی شود، این ابزار کمک شایانی به شما خواهد کرد. محتوای کپی شده می تواند تاثیرات بسیار منفی ای بر روی رتبه سئو بگذارد.

تولید محتوا چیست

اگر درباره تولید محتوا اطلاع کافی ندارید، به مقاله‌های زیر مراجعه کنید:

تولید محتوا چیست؟

اصطلاحات تولید محتوا

اگر نمی‌دانید محتوای کپی شده چه مشکلاتی دارد، به مقاله زیر رجوع کنید:

چه کارهایی کپی کردن محتوا محسوب می‌شود؟

۳- ارور 404 را درست کنید!

صفحاتی که ارور 404 دارند همان صفحاتی هستند که در سایت شما مرده اند. برای حل این مشکل می تواند در Google Search Console برای یافتن و اصلاح این صفحات و تبدیل آن به تغییر مسیر 301 اقدام کنید.

ارور 404 را درست کنید

۴- برای هر صفحه عنوان یکتا بنویسید!

هر صفحه باید دارای عنوانی کمتر از ۷۰ کاراکتر باشد که به وسیله این عنوان آن صفحه توضیح داده می شود. برای آن که سایت شما رتبه سئو بهتری کسب کند و برای موتورهای جستجو بهینه سازی شود، باید از عناوینی یکتا برای هر کدام از این صفحات استفاده کنید که به بهترین شیوه محتوای آن صفحه را توضیح داده و شامل کلمه کلیدی اصلی آن مطلب باشد. برای این کار هیچ کس بهتر از شما نمی تواند عمل کند، پس دست به کار شوید و عنوانی مناسب را انتخاب کنید.

۵- توضیحات متای هر صفحه را متقاعد کننده بنویسید!

هر صفحه از سایت باید دارای توضیحات متا (Meta description) با کمتر از ۱۶۰ کاراکتر باشد که به خوبی محتوای آن صفحه را توضیح دهد. توضیحات متای صفحات، منجر به بهبود رتبه مستقیم برای آن صفحه و محتوا نمی شود اما در کلیک خوردن آن صفحه تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. کاربر در موتور های جستجو مطلب مورد نظر خود را سرچ می کند با خواندن این متن تصمیم می گیرد آیا وارد سایت شما بشود و یا خیر. آیا محتوای سایت شما آن چیزی که او نیاز دارد هست یا خیر. پس برای هر صفحه توضیحات متایی بنویسید که کاربر را پس از خواندن آن متقاعد کند صفحات شما را باز کند. اما به یاد داشته باشید، این توضیحات باید در آن صفحه برای کاربر به دست آوردنی باشد. یا به زبان ساده، پس از ورود به سایت و مواجه شدن با محتوای صفحه، کاربر همان چیزی را ببیند که انتظارش را داشته است، چرا که در غیر این صورت صفحه شما را به سرعت خواهد بست و این موضوع باعث افزایش نرخ پرش سایت شما شده و تاثیر منفی بر رتبه سئوی شما خواهد گذاشت.

۶- ساختاری لینک های سایت خود را تمیز کنید!

لینک صفحات (url) شما باید خوانایی داشته باشد و در آن از کلمه کلیدی مربوط به آن صفحه و عنوان صفحه استفاده کنید. از به کاربردن شماره و کاراکتر های رندوم خودداری کنید.

url چیست

۷- سایت و وبلاگ را به صورت مداوم به روز رسانی کنید!

محتوای بیشتر، تا زمانی که برای مخاطب ارزشمند باشد، می تواند برای بهینه شدن سایت و وبلاگ شما و همچنین کسب رتبه سئو بهتر برای سایت مفید باشد. پس مطالب جدید و کاربر پسند بنویسید.

سئو 2017

۸- از تگ های h1, h2, h3 و ... در محتوای خود استفاده کنید!

به صورت منطقی هر محتوا باید به زیر عنوان هایی تقسیم بندی شود که با تگ های هدر برای موتورهای جستجو شناخته می شود. گوگل برای این عناوین اهمیت زیادی قائل است. پس به ترتیب از این هدرها برای زیر عنوان ها و عنوان های اصلی مطالب خودتان استفاده کنید.

۹- لینک داخلی اضافه کنید!

لینک کردن صفحات مربوط به هم در تجربه کاربری UX بسیار تاثیر گذار خواهد بود، همچنین لینک های داخلی به گوگل کمک می کند تا بتواند رابطه میان صفحات را به خوبی درک کند. پس در سایت خودتان از لینک های داخلی استفاده کنید.

تجربه کاربری و سئو

۱۰- تصاویر سایت را بهینه سازی کنید!

تصاویر هر صفحه نیز باید بهینه سازی شوند. باید برای آنها از تگ های تاتیل (Title) و Alt استفاده شود و در فرمت های عمومی از تصاویر استفاده شود.

۱۱- رفرنس دهی معتبر از منابع خارجی!

گوگل به آن که شما چه چیزی به یک مطلب لینک می کنید توجه زیادی دارد. استفاده از رفرنس های معتبر برای استناد دادن به محتوای شما هم به گوگل کمک می کند تا اعتبار محتوای شما را درک کند و هم به کاربران سایت.

۱۲- از اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی استفاده کنید!

هر مطلب سایت شما بهتر است با آیکون هایی که اقدام به اشتراک گذاری آن محتوا در شبکه های اجتماعی می کنند همراه باشد. اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی باعث تقویت سیگنال های غیر مستقیم سایت می شود و به شما کمک می کند لینک های ورودی بیشتری برای سایت و وبلاگتان به دست بیاورید.

رسانه اجتماعی و سئو

۱۳- سرعت لود شدن سایت را بهینه سازی کنید!

این کار هم می تواند ساده باشد و هم بسیار سخت و بستگی به نوع عملکرد شما خواهد داشت. از بهینه سازی و کم کردن حجم تصاویر و کمپرس کردن فایلها، تا استفاده از پلاگین های کش و استفاده از سرویس دهنده هاستینگ سریع و قدرتمند می توانند در این راه شما را یاری کنند.

سرعت سایت و سئو

۱۴- بهینه سازی برای دستگاه های موبایل!

قسمت اعظمی از جستجو گوگل در حال حاضر بر اساس دستگاه های موبایل انجام می شود. گوگل نیز به این موضوع بیشتر از همه ما اهمیت می دهد و در نتایج جستجو، صفحاتی را نشان می دهد که برای دستگاه های موبایل بهینه سازی شده باشند. بخشی از این کار می تواند توسط طراح و بخشی دیگر توسط شما انجام شود. ریسپانسیو کردن بر عهده طراح و متخصص است اما شما هم می توانید از پلاگین های AMP برای این منظور استفاده کنید.

amp چیست

به وسیله این پلاگین ها شما می توانید بخش بسیار بزرگی از سایت را برای دستگاه های موبایلی بهینه سازی کنید. البته توجه داشته باشید، این کار نیازمند تجربه و دانش است و اگر در این کار توانایی لازم را ندارید، حتما آن را به متخصصین برون سپاری کنید.

صفحات AMP برای افزایش سرعت

۱۵- لینک به دست بیاورید!

به دست آوردن لینک (بک لینک) یکی از بزرگترین هزینه ها را برای سئو سایت دارد، اما اگر تازه دست به کار شدید، می توانید بخشی از این کار را به صورت رایگان انجام دهید. استفاده از انجمن های گفتگو، تا ارسال محتوای سایت به مجلات و سایت های معتبر برای انتشار دوباره گرفته تا درخواست از دوستان و همکاران برای لینک کردن سایت شما راه های بسیار مناسبی هستند.

بک لینک در سئو

۱۶- لینک های بد را پاک کنید!

در کنسول گوگل شما می توانید لیستی از لینک هایی که به سایت شما شده است را دانلود نمایید. لینک هایی که می توانند به سایت شما اثار منفی بگذارند را با درخواست پاک کردن آدرس سایت به وبمستر آن سایت از میان ببرید. داشتن لینک ورودی همیشه برای رتبه سئو مثبت نخواهد بود. اگر لینک ورودی از یک سایت اسپم و یا مزرعه لینک باشد، نه تنها به بهبود رتبه سئوی سایت شما کمک نخواهد کرد، بلکه تاثیرات منفی زیادی را هم بر روی رتبه سئوی سایت خواهد گذاشت.

بک لینک های نامناسب - Link Schemes

رد کردن بک لینک های ناخواسته - Disavow backlinks

۱۷- محتوای خود را به اشتراک بگذارید!

ممکن است مقالات بسیار خوبی بنویسید، اما با آنها چه کار می کنید؟ یک لحظه تامل کنید، و بعد محتوای تولیدی سایت را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. مخاطبین شبکه های اجتماعی بسیار زیاد هستند و ممکن است بسیاری از کاربران محتوای شما را به اشتراک نگذارند! مشکلی وجود ندارد! اگر محتوای شما خوب و با کیفیت است، خودتان اقدام به اشتراک گذاری کنید! در آینده نیز مخاطبین همان ها را به اشتراک خواهند گذاشت و ورودی های سایت شما بیشتر خواهند شد.

شبکه های اجتماعی

در پایان باید خدمت شما عرض کنم که تلاش کنید از تمام این امکانات به درستی استفاده کنید تا سایت خودتان را برای موتور های جستجو بهینه سازی کنید، اما به یاد داشته باشید این موارد تنها بخشی از کار است، تمام سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به همین موارد ختم نمی شود، اما حداقل می توانید بدون صرف هزینه، سایت خودتان را به این ۱۷ روش تقویت کنید.