Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
لینک Dofollow چیست؟

لینک Dofollow چیست؟ چه استفاده هایی از آن می شود؟ چه زمانی باید از Dofollow استفاده کنیم؟ چه زمانی نباید از لینک Dofollow استفاده کرد؟ مشابه این سوالات را بارها و بارها شنیده بودم. برای همین در این محتوا قصد دارم تا شما را با این لینک ها آشنا کنم.

راحتترین راه برای اینکه بتوانید برای خدمات و یا محصولات خودتان در سایت مشتری جدید به دست بیاورد موتورهای جستجو هستند. معمولا کاربرانی که از موتورهای جستجو وارد سایت می شوند آسانتر اقدام به خرید از سایت می کنند. افزایش ترافیک سایت از موتورهای جستجو همیشه جذاب است و این موضوع را نمی توان پنهان کرد.

همیشه یک رقابت میان صاحبان وب سایت ها برای موفقیت در سئو (SEO) وجود دارد. همه می خواهند بیشترین ترافیک مخصوص سایت خودشان باشد. خوشبختانه دیگر روزهایی که افراد با انواع اسپم ها و روش های غیر طبیعی بازدید سایت خودشان را افزایش می داند گذشته است. اکنون زمان رقابت میان کسانی است که روش های استاندارد را به کار می برند.

این روزها برندها از متریکس های دقیقتری برای کنترل سایت و افزایش محبوبیت آن برای موتورهای جستجو و مخاطبین استفاده می کنند. در حالی که اصلی ترین روش برای موفقیت یک سایت تولید محتوا است، در کنار آن لینک های Dofollow (بخوانید دو فالو) هم بسیار اثرگذار هستند. حالا این لینک ها چرا مهم هستند؟ چطور باید از انها استفاده کنیم؟

لینک های Dofollow چه هستند؟

اول باید بدانیم پیج رنک (PageRank) چیست؟ پیج رنک در حقیقت نمره ای از وزن لینک هایی که به سایت و صفحه وارد می شوند. هر کدام از لینک ها یک امتیاز مشخص به خود را دارند. در نتیجه هر چه امتیازها (لینک های بهتر) برای سایت دریافت کنید، پیج رنک افزایش پیدا می کند. افزایش پیج رنک منجر به بهبود رتبه سایت و سئو می شود. به علت امکان انتقال این پینج رنک از طریق وب سایت هایی که ساختار مناسبی در پیوند (لینک) دارند، گاهی برخی به آن “Link Juice” می گویند.

اما مشکل آن چیست؟ خب، مانند هر روش موثر دیگری، زمانی که سئو کارها نسبت به تاثیر این لینک ها مطلع شدند، همه شروع کردند به ساخت لینک های Dofollow.

راحت ترین شیوه به دست آوردن لینک های Dofollow چیست؟ نوشتن یک کامنت (نظر) در سایت های پر مخاطب که امکان لینک را در این بخش به شما می دهند. هر چه سایت معتبرتر باشد، این لینک ارزش بیشتری را به سایت شما منتقل می کند.

به صورت پیشفرض همه لینک ها dofollow بودند. این موضوع باعث گسترش اسپم و هرزنامه شد و در نتیجه مدیران موتورهای جستجو برای حل این مشکل تگ nofollow را ایجاد کردند. برای استفاده از تگ nofollow (در فارسی بخوانید نو فالو) باید یک تگ به صورت زیر به لینک اضافه کرد:

rel=”nofollow”

به عنوان مثال کد Html یک لینک برای nofollow به صورت زیر در می آید:

<a href=”http://www.levelsa.com/” rel=”nofollow”>Link Text</a>

با استفاده از این تگ به موتورهای جستجو می گویید که لینک مقصد را دنبال نکرده و Pagerank آنرا تقویت نکند.

امروزه پیوندهای dofollow همچنان بخش مهمی از استراتژی سئو هستند. دریافت بک لینک معتبر می تواند به بهبود سئو سایت منجر شود. در همین حال تگ nofollow به مدیران سایت ها این امکان را می دهد که از انتقال رتبه به سایت های دیگر جلوگیری کنند.

امروزه بیشتر سایت ها در بخش کامنت (نظرات)  لینک ها را به nofollow تبدیل می کنند. 

چطور لینک Dofollow بسازیم؟

در بیشتر موارد نیاز به کاری برای ایجاد پیوند dofollow وجود ندارد. اگر سایتی که در آن نظرات خودتان را پست می کنید تگ nofollow را اضافه نکند شما یک بک لینک dofollow دارید.

اما تنها راه به دست آوردن لینک Dofollow بخش نظرات نیست! مثلا بسیاری از وب سایت ها بخش لینک ها (گاهی به اسم پیوند ها یا لینکستان و ...) دارند که در آنجا به سایت های دیگران لینک می دهند. معمولا برای دریافت این نوع لینک ها باید با مدیر سایت مورد نظر تماس بگیرید و از او بخواهید لینک سایت شما را در این قسمت قرار دهد. گاهی این موضوع تنها با یک تماس ساده به دست می آید. اما گاهی ممکن است مدیر آن سایت از شما بخواهد این کار را به صورت دو طرفه انجام دهید. یعنی شما هم به سایت او لینک dofollow بدهید.

اما باید بدانیم که نباید به سایت های دیگر زیاد لینک Dofollow بدهیم (تقریبا در اکثر موارد). اگر سایت شما بخش نظرات دارد، می توانید به صورت دستی و یا با استفاده از افزونه ها، لینک هایی که مخاطبین در بخش نظرات می نویسند را با برچسب nofollow تنظیم کنید. این موضوع زمانی که محتوای سایتی که لینک شده کم کیفیت است بسیار مهم است.

به صورت کلی زمانی لینک dofollow بیشترین اثر را دارد که از سایتی لینک دریافت کنید که از نظر موضوعی نزدیک به سایت شما باشد.

یکی دیگر از روش هایی که می توانید از این  لینک های dofollow دریافت کنید، فروم (Forum) یا انجمن های گفتگو هستند. معمولا بسیاری از انجمن های گفتگو امکان دریافت لینک را به شما می دهند. کافی است در پاسخی که به دیگران در فروم می دهید لینک سایت خودتان را بگنجانید.

چه ابزارهایی برای بررسی لینک Dofollow وجود دارد؟

اگر مدیر یک سایت هستید، به سادگی می توانید از بخش مدیریت سایت ببینید که چه لینک هایی را به صورت dofollow به دیگران داده اید. حتی می توانید کد html سایت را به سادگی باز کرده و نگاه کنید آیا تگ Nofollow وجود دارد یا خیر. اما وقتی از دیگران لینک dofollow دریافت می کنید چطور باید بدانید؟

برای این موضوع ابزارهای مختلفی وجود دارد. این ابزارها به شما امکان می دهند تا لینک های dofollow دریافتی را بررسی کنید.

برخی از ابزارهایی که می توانید تعداد و داشتن لینک dofollow را با آنها بررسی کنید:

  • سایت Do follow Link Checker به آدرس https://dofollowlinkchecker.com
  • ابزار MozBar که می تواندی آنرا از سایت moz.com دریافت کنید
  • ابزار SEOquake به آدرس www.seoquake.com
  • ابزار Link Analyzer که در سایت coderduke.com در دسترس شما است

آیا باید به سایت های دیگر لینک Dofollow بدهم؟

پاسخ به این سوال به دو عامل بستگی دارد: پیوند (لینک) به چه سایتی وارد می شود و در صورت دادن لینک dofollow چه فایده ای به دست خواهید آورد؟ اول باید ببینید که سایتی که به آن لینک می دهید چه سایتی است. آیا این سایت با کیفیت و مفیدی برای مخاطبین است؟ زمانی که به دیگران لینک dofollow می دهید به رتبه آنها می افزایید، پس اگر لینک به یک رغیب کاری داده می شود باعث خواهید شد تا سایت آنها در سئو بهتر نتیجه بگیرد.
پس بهتر است در دادن لینک Dofollow به دیگران دقت کافی داشته باشید.

چقدر زمان می برد تا گوگل لینک dofollow را تشخیص بدهد؟

از انجایی که خزنده های موتورهای جستجو مانند گوگل هر روز حجم قابل توجهی از صفحات در اینترنت را بررسی می کنند، پاسخ دادن به این سوال بسیار سخت است. اما به صورت معمول پیوند های dofollow ظرف دو تا چهار روز پس از ارسال توسط گوگل شناسایی می شوند. اما این موضوع به معنی آن نیست که تمام ابزارهای بررسی لینک dofollow هم به همین سرعت پیوند جدید را می شناسند. همچنین باید توجه کنید سایتی که از آن لینک دریافت می کنید چند وقت یکبار توسط گوگل بررسی می شود؟ این موضوع می تواند زمان شناسایی لینک را کمی تغییر دهد.

اگر سایت کوچک و یا کم مخاطبیی دارید و از سایت های کوچک و کم مخاطب دیگر لینک dofollow دریافت می کنید، شناخته شدن این لینک ها توسط گوگل زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. هر چه سایتی که از آن لینک دریافت می کنید بزرگتر و معتبرتر باشد، نتیجه سریعتر و بهتری به دست می آورید.

اما پیش از هر چیز توجه کنید! دریافت لینک Dofollow شرایطی دارد و گوگل برای بسیاری از لینک های Dofollow نه تنها ارزشی قائل نمی شود، بلکه می تواند به سئو سایت شما هم ضربه بزند. برای همین پیشنهاد می کنم مقاله زیر که از مستندات گوگل برای نگارش آن استفاده شده است را به صورت کامل مطالعه کنید:

اگر به خدمات سئو، تولید محتوا و یا بک لینک نیاز دارید، لولسا آماده خدمت رسانی به شما است.

نویسنده و مترجم: محمد علی عاشوری

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید