چاپ
دسته: مقالات

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

اینفوگرافیک (Info graphic) کوتاه شده واژه (information graphic) یا همان گرافیک اطلاع رسان می باشد. کلمه اینفوگرافیک در زبان فارسی معادل های گوناگونی مانند: اطلاع نگاشت، گرافیک اطلاع رسان، داده نما، اینفوگرافی و ... دارد.  اغلب موارد اینفوگرافیک به اشتباه با دیداری سازی داده ها (Data visualization) یکی گرفته می شود. اما این دو بر خلاف تشابه ای که با یکدیگر دارند اما دارای اختلاف هایی نیز هستند.

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک عموما برای هدف گفتن و توضیح یک موضوع مشخص به کار می رود و معمولا مخاطب مشخص دارد، به علاوه اینفوگرافیک ها به تنهایی توضیح دهنده هستند. اطلاعاتی هستند که به وسیله، محتوا و طراحی خاص به صورت و قابل دسترس با مخاطب ارتباط برقرار می کنند. گرافیک به کار رفته در اینفوگرافیک ها برای مخاطب خاص و مشخص طراحی شده اند. معمولا از تصویر سازی، آیکون ها و دیگر اجزای گرافیکی برای مصور سازی محتوا استفاده می کنند. البته اینفوگراف ها می‌توانند شامل شکل، نقشه، نمودار، جدول و متن باشند که در زمینه‌های مختلف ازجمله فرهنگ‌سازی، ترویج علوم، تبلیغات، ارائه سمینار، روزنامه‌نگاری، گزارش‌نویسی فنی یا سازمانی، رزومه نویسی، آموزش و... قابل‌استفاده هستند.

همچنین عموما شیوه ای که برای ارائه یک اینفوگرافیک استفاده می شود قابل استفاده برای ارائه دیگر اینفوگرافیک ها نمی باشد. اینفوگرافیک ها عموما دارای سه بخش هستند: متن، بخش تصویر ی و علم. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که بیش از 50 درصد مغز انسان بر روی عملکردهای بصری تمرکز دارد و این موضوع استفاده از اینفوگرافیک و جایگاه آنرا بسیار مشخص می کند. به علاوه اینفوگرافیک ها معمولا اطلاعات بسیار زیادی را به مخاطب می دهند و از آنها برای انتقال بیشترین میزان داده ها به ذهن مخاطب استفاده می شود. طراح اینفوگرافیک باید به خوبی از اطلاعاتی که قرار است انتقال دهد آگاهی داشته باشد که بتواند کل تم را بر اساس آن اطلاعات به درستی طراحی کند.

انواع اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه پیاده سازی به چهار دسته اصلی طبقه بندی می‌شوند: ایستا، پویا (اینفوموشن)، تعاملی و فیزیکی (سه بعدی).

اینفوگرافیک ایستا:

کلیه اطلاعات در یک نگاه به صورت یک تصویر واحد نمایش داده می شوند.

اینفوگرافیک پویا:

اطلاعات در توالی خطی به صورت متحرک و انیمیشن ارائه می شوند.

اینفوگرافیک تعاملی:

اطلاعات معمولا در وب و بنا بر انتخاب کاربر به نمایش در می آید.

اینفوگرافیک فیزیکی:

اطلاعات در قالب یک حجم یا ماکت سه بعدی نشان داده می شوند.

دیداری سازی داده ها (Data Visualization) چیست؟

در دیداری سازی داده ها، داده ها کمیت پذیر هستند و به فرم عددی ارائه می شوند. دیداری سازی داده ها (data visualization) هدف دار بوده و در ساخت آنها بیشتر توجه به زمینه های گشتالتی وجود دارد. از دیداری سازی داده ها بیشتر برای ساخت فرمی استفاده می شود که داده ها را قابل فهم کنند و یا آنها را به شکلی قابل دسترس تر کنند. از دیداری سازی داده ها بیشتر برای ساخت الگوریتم های کامپیوتری استفاده می شوند.
روند ساخت آنها قابل اجرا بر روی دیگر گروه داده بوده و معمولا استفاده کمی از متن می کنند و داده ها به تنهایی معماری خود را تشکیل می دهند. و معمولا داده ها در ابتدا کمتر مشخص بوده و نیاز به توجه بیشتری برای فهم دارند.

تفاوت ها و مقایسه اینفوگرافیک و دیداری سازی داده ها

اینفوگرافیک ها می توانند در بخشی از خود از دیداری سازی داده ها استفاده کنند اما در دیداری سازی داده ها نمی توان از اینفوگرافیک ها استفاده کرد. شاید تفاوت عمده اینفوگرافیک و دیداری سازی داده ها در تفاوت میان اطلاعات و داده خلاصه می شود. اطلاعات داده ای تصفیه شده و پردازش شده است. اینفوگرافیک نیز دیداری سازی داده های پردازش و تصفیه شده است.

اینفوگرافیک مقاله

اینفوگرافیک و دیداری سازی داده ها تعاریف و تفاوت ها

نویسنده: محمد علی عاشوری

بازدید: 1023