Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

شاید شما هم قصد دارید برند جدیدی را به وجود آورید، و یا برند خودتان را تقویت کنید، اما برای شروع در فکر آن هستید که این کار را اصولی انجام دهید؛ اگر به دنبال کار اصولی هستید، حتما کلمه برند بوک (کتابچه برند) را بار ها دیده اید. اما آیا یک برند بوک می تواند به برند شما کمک کند و یا صرف هزینه ای اضافی است؟ این موضوع شما را به فکر وادار کرده باشد و اطمینان نداشته باشید که این کار برای شما مفید خواهد بود و یا خیر. در این مقاله قصد دارم عللی که نیاز به طراحی و داشتن برند بوک را برای ساخت و یا تقویت یک برند حیاتی می سازد را بیان کنم و شما نیز بتوانید زودتر اقدام به تصمیم گیری برای برندتان کنید.

چرا برند بوک (کتابچه برند) مهم است؟

یکی از اولین بخش های یک برند شخصیت آن برند می باشد. این برند چیست و یا کیست؟ این برند درباره چه است؟ زمانی که این شخصیت طراحی شد، گسترش یافت و شکل گرفت، آن موقع می تواند برند متولد می شود. برند باید قابل یادسپاری باشد، بتواند خود را متمایز کند و رشد کند. مسلم است این اتفاقات بدون برنامه ریزی، امکان پذیر نمی باشند. در همین راستا، لیستی از اتفاقاتی که ممکن است اگر شما یک برند بوک نداشته باشید بیافتد را برای شما آورده ام:

برخی از اتفاقاتی که شما اگر برند بوک نداشته باشید ممکن است بیافتد: 

  • استفاده نامناسب و اشتباه از لوگو و المان ها
  • استفاده از کد و ترکیب رنگ، تایپوگرافی و المان های اشتباه در طراحی
  • از دست رفتن یکپارچی برند برای مخاطب
  • در صورتی که گرافیست، طراح و مسئول تبلیغات خودتان را تغییر دهید، برای فهماندن برند شما به کارمند و یا شرکت جدید بسیار سخت می شود
  • تبلیغات و طراحی شما مسیر مشخصی را نمی تواند دنبال کند
  • همواره برای آنکه طرح جدید با برند شما همخوانی داشته باشد، مجبور خواهید بود تمامی طرح ها را مورد باز بینی قرار داده و زمان زیادی مصرف کنید
  • ظاهر برند، قبل از طراحی برای شما مشخص نخواهد بود
  • همواره مجبور خواهید بود بخشی از زمان کاری را به بازنگری موارد تبلیغی و طراحی خود بگذرانید
  • و ...

اینفوگرافیک مشکلات نداشتن برندبوک

اینفوگرافیک مشکلات نداشتن برندبوک

این اتفاقات را بسیاری از شرکت ها و برند ها در مسیر کاری خود بارها تجربه کرده اند. اما چرا راه چاره برند بوک می باشد هنوز روشن نشده است.

یک برند بوک می تواند بسیار بزرگ و یا بسیار کوچک باشد. بزرگی و کوچکی برند بوک به برنامه ریزی و اهداف شما بستگی دارد. در یک برند بوک شما مسائلی مانند: لوگو و شرایط استفاده از لوگو، لحن و متون به کار گرفته شده، تایپوگرافی و فونت ها، تم رنگی، نوع چینش، ست های آیکون، ست پیکتوگرام، تصاویر، شرایط طراحی اوراق اداری، طراحی سایت، شبکه های اجتماعی و ... را به روشنی برای طراح شما تعریف و مشخص می کند. باید در نظر بگیرید، طراح کسی است که ایده های شما را به تصویر بدل می کند، اگر او شناخت درستی از برند نداشته باشد، تصویری درست از برند را نمی تواند برای شما آماده کند. برند بوک مانند یک راهنمایی است که می تواند طراحان و  متخصصین تبلیغات شما را به درستی راهنمایی کند تا برند شما را آنگونه که می خواهید بسازند. بدون این دفترچه راهنما، شما مجبور خواهید بود، همواره در کنار طراحان باشید و زمان زیادی را از دست بدهید.

هر چقدر این برند بوک (کتابچه برند) کاملتر باشد و تمامی جوانب را بیشتر سنجیده باشد، می تواند در ارائه تصویر درست از برند بسیار موفق تر بوده و از لحاظ زمانی، صرف جویی بسیاری شود. طراحان شما در طول کار همواره ممکن است تغییر کنند و این موضوع نباید روند معرفی و رشد برند شما را دچار اختلال کند و مخاطبان برند احساس کنند جایی در میان راه، برند دچار سردرگمی شده است.  

زمانی که می خواهید برند خود را تقویت کنید، نیاز دارید از متخصصین استفاده کنید (شرکت های خدمات تبلیغات، طراحان، عکاسان و ...) تا بتوانید تصویر، پیام برند و خدمات و محصولات آنرا معرفی کنید. اما احتمال بسیار زیاد این افراد به خوبی از برند شما شناخت پیدا نخواهند کرد. با داشتن یک جلسه مشاوره و ارائه یک برند بوک به این افراد، می توانید برند خودتان را به این افراد بشناسانید و اطمینان داشته باشید، تصویر برند شما به درستی طراحی خواهد شد.

چه زمانی باید برند بوک (کتابچه برند) طراحی کنیم؟

به طور ایده آل برند بوک بهتر است در زمانی که می خواهید لوگو را طرای کنید توسط یک طراح گرافیک و یا تیم ها و آژانس های تبلیغاتی طراحی شود. به این شیوه شما مطمئن می شوید همه چیز در یک مسیر قرار خواهند گرفت. حتی پس از اینکه لوگوی شما طراحی شد، هنوز می توانید یک طراح گرافیست و یا تیمی و آژانس را به خدمت بگیرید که برند بوک شما را با توجه به لوگویی که طراحی شده است، بنویسد. برند بوک شما باید یک متن PDF  باشد که بتواند، تمامی متحوایی که برای فهم برند شما است را در خود توضیح داده باشد. پس هر چه سریع تر بهتر. هر چقدر کتابچه برند خود را دیرتر آماده کنید، انسجام و برند سازی خود را به تاخیر می اندازید پس زمان را از دست ندهید.

نویسنده: محمد علی عاشوری

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید