Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

Fomo یا همان ترس از دست دادن (Fear of Missing out) سندرمی است که با ورود گوشی های تلفن هوشمند به وجود آمد. به صورت خلاصه می توان ترس از دست دادن (FoMo) را این گونه تعریف کرد: "ترس از این که در زمان غیبت فرد در شبکه های اجتماعی، او از اتفاقات مهمی بی خبر بماند." از آن جایی که گوشی های هوشمند تلفن همراه و شبکه های اجتماعی امکان ارتباط بسیار نزدیکی میان افراد به وجود آوردند و اطلاعات بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی رد و بدل می شود، هر ساعت عدم حظور یک فرد در شبکه های اجتماعی معمولا به منزله این است که از اطلاعات بسیار زیادی که در انحا رد و بدل شده است عقب مانده است. در این مقاله قصد دارم شما را کمی بیشتر با FoMo، شبکه های اجتماعی که FoMo در آنها شدید تر است و نحوه استفاده از FoMo برای بازاریابی شبکه های اجتماعی و تقویت برند را توضیح دهم.

در سال 2016 ترس از دست دادن، با همه گیر شدن نرم افزار اسنپ چت بسیار تقویت شد. پیش از اسنپ چت، شبکه های اجتماعی معمولا بدین صورت عمل می کردند که شما محتوایی (متنی، صوتیی، تصویری و ویدئویی) را به اشتراک می گذاشتید و دوستان شما و یا در صوت تمایل به صورت عمومی افراد آن محتوا را مشاهده می کردند. اگر کسی چند ساعت پس از اشتراک گذاری شما وارد آن شبکه مجازی می شد، ممکن است محتوای بسیار زیادی پس از محتوای شما به اشتراک گذاشته شده باشد و آن فرد در صورت تمایل به دیدن محتوای شما باید کمی به عقب بر می گشت! ممکن است کامنت هایی و یا محتواهای دیگری به گذاشته شود و مخاطبی که دیرتر به آن محتوا دسترسی پیدا کرده است چند ساعتی از تمام آن اتفاقات عقب افتاده باشد. این موضوع مخصوصا در مواردی که مخاطبان زیادی داشته باشد و یا موضوعی جنجالی باشد، می تواند خود را بیشتر نشان دهد. اما اسنپ چت وارد بازار شد و ماجرا را شدت بخشید.

fomo

تاثیر اسنپ چت در FoMo و تقویت آن

اسنپ چت، با ایده ای بسیار ساده شروع به کار کرد. فرد محتوایی به اشتراک می گذارد، آن محتوا در زمان کمی روی شبکه مجازی قابل دیدن است و پس از آن برای همیشه حذف خواهد شد مگر انکه فردی دیگر و یا خود ان فرد ان محتوا را دوباره به اشتراک بگذارد. این ایده تمام آن ترسی که ناخودآگاه در ذهن مخاطبین شبکه های مجازی وجود داشت را با شدتی چند برابر تقویت کرد. اگر مخاطب در زمان انتشار محتوای شما و در بازه زمانی نمایش آن محتوا به اسنپ چت وصل نشود، دیگر آن محتوا و اطلاعات را از دست خواهد داد.

این موضوع باعث شد طول عمر محتوای تولید شده بسیار کوتاه باشد، اما این تمام ماجرا نیست. بسیاری از افراد مشهور از FoMo استفاده کردند تا مشکلاتی که شبکه های مجازی برایشان به وجود می آورد را دیگر نداشته باشند. تصور کنید، باز خوردهای منفی ای که یک محتوا ممکن است با آن روبرو شود، می توانست برای فردی  و یا برندی که آن محتوا را تولید کرده تاثیرات بسیار مخربی داشته باشد. اما Fomo (ترس از دست دادن) به آن ها کمک می کرد تا از این اتفاق فرار کنند.

اکنون با توجه به این پیش زمینه ها و داشتن اطلاعات کلی، زمان استفاده از آن برای بهبود کسب و کار شما است؛ پس با هم راه های استفاده از FoMo  (ترس از دست دادن) برای تقویت برند را با هم مرور می کنیم.

شیوه های استفاده از FoMo (ترس از دست دادن) برای قدرتمند ساختن برند

به صورت کلی، می توان شیوه های استفاده از FoMo برای بهبود و قدرتمند کردن برند را به دو دسته "تقویت"و "رفع مشکلات بازخورد منفی" می توان تقسیم کرد. انتخاب یکی از این دو استراتژی و یا استفاده همزمان آنها بستگی به انتخاب و موقعیت برند شما دارد.

تقویت برند با استفاده از FoMo

این استراتژی می تواند برای برندهایی که در استراتژی خود نیازمند حرکات سریع و جذب مخاطب در زمانی بسیار کوتاه هستند می تواند بسیار مفید باشد. به عنوان مثال یکی از شیوه اصلی این استراتژی را برایتان توضیح خواهم داد تا بهتر با این موضوع آشنا شوید.

پیشنهاد (Offer) کوتاه مدت

فرض کنید برند شما یکی از محصولات و یا خدمات خودش را در مدتی بسیار کوتاه در شبکه های اجتماعی که این قابلیت (منظور همان امکان استفاده از ترس از دست دادن می باشد) با قیمتی پایین تر به فروش می رساند. کاربرانی که ان کالا و یا خدمات را می خواهند با سرعت بسیار بالا باید به شما سفارش دهند. یا یکی از محصولات و یا خدمات خودتان را تنها در بازه های زمانی کوتاه مدت عرضه کنید. به این وسیله مشتریان شما باید همیشه اماده باشند و به محض آن که شما اعلام کنید کالا و یا خدمات قابل استفاده است به سرعت با سفارش روبرو خواهید شد.

رفع مشکلات بازخورد منفی

بسیاری از برندها در بازه های زمانی مشخصی ممکن است با بازخورد های منفی روبرو شوند. در این شرایط شبکه های مجازی می توانند این بازخوردهای منفی را به سرعت تقویت کرده و حتی برند را با خطر نابودی روبرو سازند. این اتفاق می تواند به علل مختلفی روی دهد، ممکن است شما رقبایی داشته باشید که بخواهند با شیوه هایی نه چندان جوان مردانه شما را به کنار بزنند. با استفاده از اکانت های مختلف جوی منفی بر روی صفحات شبکه مجازی شما ایجاد کنند و مشتریان شما را اصطلاحا "بپرانند". همچنین این اتفاق ممکن است از سوی برخی از مشتریان روی دهد که قصد داشته باشند با ضعیف کردن برند شما، شما را مجبور به پایین آوردن قیمت خدمات و یا محصولاتتان کنند. 

البته این موضوع در بسیاری موارد ممکن است به علت اشتباه خود شما باشد. تولید یک محتوایی که در آن مرتکب اشتباه شده باشد، صفحه شبکه مجازی شما را با بمبران انتقادات روبرو کند. 

ضریب اشتباه و یا حرکات ناجوانمردانه، مسائلی هستند که همواره ممکن است رخ دهند. پس یک راه حل می تواند استفاده از FoMo باشد. محتوایی که در زمان کوتاه مدت اشتراک گذاری شود از این مشکلات تا مقدار بسیار زیادی به دور خواهد بود. چرا که اشتباه شما و یا انتقادات در زمان کوتاه مدتی حظور دارند. می توانید این انتقادات را به سرعت مورد استفاده قرار دهید و در زمان بعدی اشتراک گذاری محتوا دیگر آن ایراد را رفع کرده باشید.

حرکت شبکه های مجازی به سوی FoMo

اگر FoMo با اسنپ چت به شدت رشد پیدا کرد، اما باعث شد دیگر شبکه های مجازی نیز به امکان اشتراک گذاری کوتاه مدت ان بیاورند. اینستاگرام نیز این قابلیت را به تازگی به خدمات خود افزوده است. فیسبوک نیز این امکان را از طریق پخش ویدئو زنده خود برای کاربران فراهم آورده است. و در کل می توان گفت باقی شبکه های مجازی نیز احتمالا به زودی چنین امکانی را برای مخاطبین خود فراهم سازند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

استفاده از FoMo برای تقویت سئو

به صورت مستقیم وقتی محتوای شما برای کوتاه مدت اشتراک گذاری شده است، نمی تواند کمکی به سئوی وب سایت شما بکند. اما زمانی که مخاطبین با ترس از دست دادن بیش از پیش روبرو می شوند، تلاش خواهند کرد تا با مراجعه به وب سایت شما، به این محتوا دسترسی پیدا کنند و در نتیجه بازدید از وب سایت شما زیاد خواهد شد. لذا به این شیوه، هم در آن بازه های زمانی که محتوای شما در دسترس است کاربران زیادی به سایت شما رجوع خواهند کرد و هم در زمان های دیگر، کاربران بارها و بارها به سایت شما وارد خواهند شد تا اگر خدمات، محتوا و یا محصولی جدید در سایت شما برای آن ها وجود دارد را از دست ندهند.

جمع بندی

البته باید در نظر داشته باشیم این تنها شروع کار است. ترس از دست دادن با اشتراک گذاری محتوای با طول عمر کوتاه زمان زیادی نیست که به میان ما آمده و بدون شک منجر خواهد شد در آینده ای بسیار نزدیک، تغییرات بسیار زیادی در شیوه های کسب و کار به وجود بیاید. پس باید به سرعت با FoMo و تاثیرات آن آشنا شویم، چرا که محتوای شما در صورتی که برای شرایط روز آماده نباشد، عمر کوتاهی خواهد داشت و برند شما اینبار برای همیشه به سوی نابودی خواهد رفت.

نویسنده: محمد علی عاشوری