Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

هر روز همه ما، با پوستر های مختلفی روبرو می شویم، برخی بسیار برای ما جذاب هستند و برخی اصلا ما را جذب نمی کنند. اگر می خواهیم پوستری طراحی کنیم، مسلما برای ما مهم است که پوستر در نظر بیننده جذاب باشد و در ذهن او بماند.

یک پوستر، یا یک طرح گرافیکی به صورت کلی، از دو بخش کلی تشکیل می شود: 1- طرح و 2- رنگ. طرح موضوعی بسیار گسترده است و در مقاله ای جداگانه، به آن خواهم پرداخت. اما در مورد رنگ، قصد دارم در این مقاله توضیحی اجمالی ولی مفید را برای شما ارائه دهم که می تواند برای یک طراح بسیار مفید باشد.

استفاده از دو یا سه رنگ مرتبط، ظاهری منسجم به پوستر شما می دهد. رنگ هایی که با هم هماهنگی دارند و با پیام پوستر هم مغایر نیستند.

رنگ هایی که اشتراکاتی با هم دارند معمولا به هم می آیند. سبز و آبی در کنار هم خوب هستند چون هر دو در رنگ آبی مشترکند (سبز = آبی + زرد). قرمز و آبی اشتراک کمی با هم دارند و غالبا با هم در تضادند. اما اگر به هر دوی آن ها سفید اضافه کنیم، در سفید مشترک خواهند بود و در نتیجه هماهنگ تر خواهند بود. اضافه کردن رنگ مشکی یا رنگ های دیگر به هر دو، تاثیر مشابهی خواهد داشت.

اگر از یک پالت استاندارد دوازده تایی از رنگ ها استفاده کنید، هر سه رنگ کنار هم بسیار جذاب خواهند بود. و اگر می خواهید از رنگ های متضاد استفاده کنید، رنگ های مقابل هم، کاملا در تضاد با یکدیگرند.

رنگ سبز- آبی ملایم برای زمینه، پوستر را جذاب و حرفه ای می کند. کادر قرمز یا نارنجی اطراف  تصویر باعث می شود تصویر بیشتر جلب توجه کند. استفاده از یک رنگ متضاد در مقادیر اندک تاثیر مثبتی خواهد داشت.

برای زمینه از رنگ های ملایم استفده کنید. خاکستری و رنگ های خاموش به بیشتر دیده شدن اصل موضوع بیشتر کمک می کند

استفاده از رنگ های روشن به عنوان پس زمینه پوسترتان را منحصر به فرد می کند. زمینه ی خنثی چیز هایی را که در بالای پوستر نوشته شده اند را بیشتر مشخص می کند. اگر عکس های استفاده شده در پوستر سیاه سفید اند، از کادر یا زمینه ی رنگی استفاده کنید که تصاویر بیشتر به نظر برسند.

از رنگ های تند و درخشان، کم تر استفاده کنید

رنگ های تند برای بیننده نامطلوب و منحرف کننده اند. رنگ های اصلی، قرمز، زرد، آبی، زننده اند. این اثرات پیام شما را کاهش می دهند و ممکن است برای بیننده نامطلوب باشد، در حدی که زحمت خواندن پوستر را به خود ندهد.

استفاده ی به اندازه و به جا از رنگ های درخشان و سیر توجه را جلب می کند. مثلا کادر یا کلمه ای که با رنگ خاصی پررنگ شده است. رنگ های زرد، قرمز، و نارنجی باعث قوی تر شدن پیام متن می شوند. در اغلب فرهنگ ها این سه رنگ، گرما، فوریت و خطر را تداعی می کنند. این گونه رنگ ها به تصاویرتان گرما می دهند. و تاثیر مثبتی بر آن ها دارند. 

در پایان باید اینطور می توان جمع بندی کرد که استفاده از رنگ موضوعی تصادفی و شانسی نیست. رنگ یک شاخه علمی است که عوامل متفاوتی در آن تاثیر گذارند. نوع استفاده از رنگ ها و قرار گیری رنگ ها در کنار هم، موضوعی نیست که به سادگی از آن بگذریم. رنگ ها علاوه بر اینکه خودشان به تنهایی حامل پیامی برای مخاطب هستند، وقتی در مجاورت رنگهای دیگر قرار می گیرند، ممکن است پیامشان تییر کند، جذاب شوند و یا بر عکس جذابیت خودشان را از دست بدهند. و فراموش نکنیم طراحی پوستر یک هنر است و نیاز به تخصص دارد پس هر کسی از عهده یک طراحی پوستر خوب بر نخواهد آمد.

نویسنده و مترجم: زینب عاشوری