Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

کافی است تا به وب سایت های کمپانی های بزرگ مراجعه کنید تا متوجه تغییرات مجذوب کننده ی آنها شوید. چرا که تمامی آنها با آشنایی به علم به روز اعصاب شناختی (نورو ساینس)  و روانشناسی و تحقیقات مناسب در این زمینه طراحی خود را انجام داده اند و بدین صورت اقدام به تلفیق علم و هنر کردند. یک طراح وب موفق باید توانایی این را داشته باشد تا آخرین تحقیقات علمی و تکنیک های جدید را با تکنولوژی مورد نیاز خود ترکیب کرده و طراحی هوشمندانه ای را خلق کند. ما در این مقاله تلاش داریم تا به چگونگی استفاده از آخرین تحقیقات علوم اعصاب شناختی و روانشناسی در طراحی به گونه ای که بیشترین تاثیر را از آن گرفته باشد بپردازیم.

۱- توجه مخاطبان را به خود جلب کنید!

طبق تحقیقات فراوانی که در این زمینه توسط متخصصین علوم اعصاب شناختی صورت گرفته است، میانگین زمانی که مخاطب توجه اش به سایت جلب شده و تصمیم می گیرد که آیا تمایل دارد در سایت بماند یا خیر کمتر از ۵ ثانیه است. ردیابی چشم یکی از ابزار های بسیار مهم در علوم اعصاب شناختی به منظور اندازه گیری میزان توجه به شمار می آید. زمانی که نگاه شما به یک نقطه ثابت می ماند تعیین کننده ی این است که چقدر چیزی که می بینید برای شما اهمیت دارد. تضاد رنگی، حروف پررنگ، استفاده از طرح های گرافیکی و چهره ها همیشه توجه ها را در نگاه اول به خود جذب می کند. بنابراین،  طراحی هایی که دارای تضاد رنگی زیاد، طرح های گرافیکی جذاب و تصاویر چهره می باشند بیشترین تاثیر را در جذب ذهن مخاطب دارند.

جلب توجه مخاطب

2- قرار دادن دکمه ها با استفاده از قانون Fiitts

قرار دادن تمامی عناصر مهم و جذابی که به آن اشاره شد و همچنین قرار دادن اطلاعات در جای مناسب تکنیک دیگری است که طراحان با کمک گرفتن از علوم اعصاب شناختی جهت تشخیص جایی که دکمه ها باید در صفحه قرار بگیرند، می توانند از آن بهره ببرند. بازدید کننده در وب سایت شما از طریق مسیری که شما طراحی کرده اید اطلاعات را جستجو و دریافت می کنند.  

قانون Fiitts گویای آن است که زمان حرکت متناسب است با مسافت نمونه تقسیم بر اندازه ی نمونه. همچنین تحقیقات نشان می دهد که عرض دکمه بهینه برابر است با ۴۸پیکسل، این اندازه گیری بر مبنای پهنای انگشت انسان بالغ است. متخصصان علوم اعصاب معتقدند که مغز قبلا از شروع به حرکت برای پیمودن مسیر حرکت برنامه ریزی می کند بنابراین نقشه حرکت در طرح ما هر چه برای بازدید کننده آسان تر باشد احساس راحتی بیشتری خواهد کرد همچنین به خاطر داشته باشید که مخاطب تمایل دارد تا در مدت زمان کمی تصمیم گرفته و به هدف خود از استفاده از سایت دست یابد.

۳- سایت خود را اجتماعی و عاطفی بسازید

برقراری ارتباط احساسی با مخاطب یکی دیگر از راه های موثر در جذب بازدید کنندگان بیشتر به سایتتان می باشد. به خصوص در زمینه تبلیغات اگر طراح احساس به خصوصی در بازدید کننده به وجود نیاورد طرح او به سادگی فراموش خواهد شد. ایجاد احساسات و نمایش آن به مردم طرح شما را در ذهن آنها ماندگار خواهد ساخت.  همچنین شما به راحتی با افزودن نشانه هایی از محبوبیت اجتماعی سایت خود مانند تعداد افرادی که در سایت شما اشتراک دارند و یا سایت شما را تایید کرده اند، احساس اطمینان را در مخاطب خود به وجود آورید. بنابراین، طراحان باید همیشه موقعیت افزودن محرک های احساسی و اجتماعی را در طرح خود ایجاد کنند.

سایت خود را عاطفی بگذارید

۴- با دنبال کردن مخاطبان خود پیش روید! 

 افرادی که سایت شما را می خوانند و شما دنبال کردن آنها را دنبال نمی کنید، این کار شما موجب می شود تا شما  سایتی داشته باشید که حس رضایت و آشنایی را به مخاطبینتان  ندهید. 

مطالعه بر روی این موضوع که بازدید کنندگان چگونه وب سایت را می خوانند نشان می دهد که آنها ابتدا تیتر را می بینند، سپس اولین جمله اولین پاراگراف و بعد به طور اجمالی نگاهشان به عناوین زیرین می افتد. 

بر اساس نظر یک روانشناس به نام اریک زیگمان دلیل نگاه اجمالی و سریع مخاطب این است که به دنبال دریافت سریع پاداش ذهن خود است چیزی که باعث حس رضایت در او شود چرا که در آن لحظه دوپامین در مغز ترشح می شود و می توان گفت این همان دلیلی است که مردم به استفاده از اینترنت اعتیاد پیدا می کنند. پس بهترین کار این است که اطلاعات کلیدی را در بالاترین قسمت طوری قرار دهید که مخاطب در ابتدا به راحتی نظرش به آن جلب شود.

اینفوگرافیک ترکیب علوم اعصاب شناختی و روانشناسی با طراحی به منظور جذب و نگه داری مخاطب در سایت

اینفوگرافیک ترکیب علوم اعصاب شناختی و روانشناسی با طراحی به منظور جذب و نگه داری مخاطب در سایت

نویسنده و مترجم: پگاه تایکندی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید