چاپ
دسته: مقالات

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

حتما برایتان اتفاق افتاده است که به قصد شروع کردن یک پروژه پشت کامپیوتر خود بشینید، اما بعد از گذشتن دو ساعت هیچ کاری نکنید. چرا با اینکه می دانیم کار حتما باید انجام شود، به آن بی اعتنایی می کنیم؟

تحقیقات نشان می دهد که ذهن ما به دو شیوه بر انگیخته می شود. ما یا با عوامل درونی انگیزه ی رسیدن به یک هدف را پیدا می کنیم و در ذهن خود مورد تشویق قرار می گیریم و یا با عوامل بیرونی برانگیخته می شویم؛ مثل وقتی که پاداش یا تنبیهی در کار باشد.

هر دو نوع این انگیزه ها می توانند مفید باشند. البته انگیزه ی درونی در دراز مدت موثر تر است. و انگیزه ی خارجی هم هنگامی تاثیر قابل توجهی دارد که انگیزه ی درونی برای انجام یک کار مثلا حل تمرینات وجود نداشته باشد.

مهم این است که چگونه این انگیزه ها را در خود تولید کنید تا کارهایتان را به تعویق نیاندازید و فردی فعال باشید. 5 راه برای این که انگیزه ی خود را در انجام کار ها حفظ کرده و تمرکز خود را از دست ندهید وجود دارد: 

1. به اهداف بزرگتر خود توجه کنید

وقتی انگیزه تان در انجام کاری رو به کاهش است به هدف بزرگتری که پشت کارتان وجود دارد توجه کنید. به خاطر آورید که چگونه انجام این کار به محقق شدن آن هدف بزرگتر می انجامد.

تمرکز روی هدف بزرگ تر این حس را به شما می دهد که عضوی از یک پروژه ی مهم و بزرگ هستید. این کار معنای عمیق تری به کاری که می کنید یا پروژه ای که ساعت ها برای آن وقت می گذارید می دهد؛ برای مثال به این فکر کنید که چگونه کاری که انجام می دهید به ارزش مشتری هایتان می افزاید یا کسب و کار شما چه تاثیری بر جهان می گذارد (هرچند این تاثیر بسیار کوچک باشد). وقتی به اثرات بزرگ تر کارتان فکر می کنید انگیزه ی بیشتری در شما به وجود می آید. 

2. بیش از حد فکر نکنید

افرادی که بیش از حد به هر موضوعی می اندیشند، کار های ساده را تبدیل به مشکلات بغرنج می کنند. این گونه افراد بدون هیچ دلیل خاصی انتظار دارند حوادث غیر منتظره حین کار رخ دهد. این گونه نگرانی ها فشار و استرس زیادی به ذهن وارد می آورد و از بازده مغز می کاهد و در نهایت مانع انگیزه و علاقه ی شما برای ادامه ی فعالیتتان می شود.

تحقیقات نشان داده اند که استرس شدید و عصبانیت باعث انقباض و کوچک شدن مغز می شود. یک ذهن آرام توانایی بالا تری در تمرکز کردن دارد.

برای مقابله با این مشکل هدف هایی ساده و کوچک برای خود انتخاب کنید. با این کار اهداف خود را به بخش های قابل دسترس تر تقسیم می کنید. روی به انجام رساندن هر قدم تمرکز کنید. وقتی خودتان را در حال پیش رفت و حرکت رو به جلو می بینید، روحیه تان هم تقویت می شود.

3. موانع ذهنی را از سر راه خود بردارید

هیچ چیز به اندازه ی موانع ذهنی، قابلیت های انسان را از ضعیف نمی کند. گیر کردن به معنای افتادن در یک سیکل معیوب از تفکرات منفی است. شما از خود می پرسید پاسخ این سوال چیست؟ چه کار باید انجام دهم؟ من باید پاسخ را بلد باشم! به این گونه افکار ادامه می دهید و هرچه بیشتر تحت فشار قرار می دهید بیشتر گیر می کنید. 

برای رهایی از این وضعیت، سعی کنید سوال را دوباره از خود بپرسید یا از زاویه ای دیگر به آن نگاه کنید. یک نفس عمیق بکشید و اجازه دهید نا خودآگاهاتان پاسخ را بیابد.

4. احساسات منفی را از خود دور کنید

وقتی یک کار را آغاز می کنید چه احساسی دارید؟ آیا از انجام ندادن وظیفه تان وحشت دارید؟ آیا پیش بینی می کنید که انجام دادن به موقع و صحیح آن دشوار خواهد بود؟ این افکار انگیزه را از بین می برند و الهام را پیش از اینکه حتی کار خود را آغاز کنید از شما می گیرد. شما همانظور که می توانید خاطرات بد را از ذهن خود پاک کنید، می توانید این افکار را هم از مغزتان بیرون کنید. برای اینکه احساسات منفی نسبت به یک چیز را در خود تضعیف کنید، به یک کار فکر کنید و خاطرات مربوط به انجام دادن آن را به یاد آورید. تصور کنید این خاطره در حال کم رنگ و کوچک شدن است؛ مثل وقتی در حال تماشای یک تلویزیون کوچک و سیاه سفید هستید. اکنون جزئیاتی به این خاطره اضافه کنید تا آن را تغییر دهد. آن را تبدیل به یک خاطره خنده دار و حتی احمقانه کنید. کاری کنید که کم تر تهدید آمیز به نظر برسد. از انجام دادن کار خود لذت ببرید.

این کار را 5 تا 10 بار انجام دهید؛ خواهید دید که احساساتتان تغییر کرده اند. افکار ناخوشایند به اندازه ی قبل قوی نخواهند بود.

5. خاطرات مثبت را تقویت کنید

راه دیگر برای تقویت انگیزه ی طبیعی تقویت خاطراتی است که در آن ها موفق شده اید و به هدف خود دست یافته اید. با انجام این کار، خودتان را به ادامه کار تشویق کرده و انگیزه تان را افزایش می دهید؛ این خاطرات را در ابعاد بزرگ تصور کنید.

این نوع خاطرات را وسعت دهید و احساسات مثبت خود را افزایش دهید. این کار را هم 5 تا 10 بار تکرار کنید؛ کم کم پی می برید که این احساس مثبت تبدیل به یک انگیزه ی رو به افزایش است.

نویسنده و مترجم: زینب عاشوری

بازدید: 437