Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

ساخت اینفوگرافیک یکی از راه های اثبات شده ی قدرتمند جهت تولید محتوا می باشد. ایجاد یک اینفوگرافیک موثر نیازمند برنامه ریزی منظم و دقیق می باشد تا قادر باشد تا اطلاعات را به بهترین نحو بصری به مخاطبان خود انتقال دهد. این نکته حائز اهمیت است که قبل از شروع به طراحی یک اینفوگرافیک  هدف، محتوا، قاب مناسب و راه های نشان دادن محتوا به شیوه ای موثر انتخاب شود تا اثر خلق شده کیفیت مناسب خود را داشته باشد. در این مقاله کوشش نموده ایم تا راه های موثر برای تهیه ی خلاصه های خلاق و کاربردی برای ساخت اینفوگرافیک ها معرفی نماییم.

اینفوگرافیک خلاق

مشخص کردن هدف از نمایش اطلاعات و نوع مخاطبان

خلاصه نویسی خود را با توصیف عنوان یا محتوا اینفوگرافیک و مشخص نمودن نوع مخاطبانی که قصد دارید اثر شما را مشاهده کنند شروع کنید. این کار به طراح کمک می کند تا با سرعت هر چه بیشتر متوجه شود که اینفوگرافیک به منظور بیان چه چیزی و برای چه افرادی باید طراحی گردد و همچنین از آنجایی که شناخت مخاطبان می تواند در موارد بسیاری نظیر انتخاب سبک، رنگ ها و نوع طراحی گرافیک تاثیر گذار باشد، این امر باعث می شود تا طراح قادر باشد تا طرحی موثر و منحصر به فرد برای مخاطبان خاص خود به وجود آورد.

تعیین سایز، جهت و فرمت

بهتر است تا قبل از شروع به طراحی کار برخی از پارامتر های پایه ای در طراحی تعیین گردد. در ابتدا مشخص شود که از چه طریق افراد با اینفوگرافیک شما رو به رو میشوند، چاپ شده، آنلاین و یا از طریق هر دو نوع، تا بر اساس آن سایز و جهت در طراحی گرافیک و متعاقباً نوع طرح و لایه بندی  را تعیین گردد. 

در صورتی که قرار باشد تا اینفوگرافیک به صورت آنلاین به نمایش گذاشته شود محدودیتی در انتخاب سایز و یا جهت وجود نخواهد بود. با این وجود برخی از موارد کمک کننده در این زمینه در زیر آورده شده است:

  1. از لحاظ پهنا بهترین انتخاب بر حسب تجربه پهنای در حدود ۶۰۰-۹۰۰ پیکسل می باشد تا برای صفحه نمایش های لب تاب و تبلت مناسب واقع شود.
  2. بهترین ارتفاع برای اینفوگرافیک نمایش داده شده به صورت آنلاین تا ۵۰۰۰ و می توان گفت بهترین محدوده برای آن ۲۰۰۰-۲۲۰۰ پیکسل تخمین زده شده است. در طراحی اینفوگرافیک انتخاب پهنا ارزش بیشتری نسبت به انتخاب ارتفاع دارد.
  3. در بسیاری از موارد طراحی اینفوگرافیک به طور عمودی برای کاربران مناسب تر تشخیص داده شده است. 

اگر اینفوگرافیک به طور چاپی ساخته شود رزولوشن تصویر بسیار بیشتر از زمانی است که به صورت آنلاین نمایش داده می شود. سایز اینفوگرافیک می باید با توجه به سایز استاندارد کاغذ به کار برده شده انتخاب گردد. برعکس حالت آنلاین زمانی که اینفوگرافیک به صورت چاپی مورد استفاده قرار می گیرد، طراحی آن به جهت افقی موثر تر واقع می گردد.

توجه به دفترچه راهنما برند

زمانی که قصد دارید اینفوگرافیک خود را بسازید توجه داشته باشید که مواردی همچون انتخاب پالت رنگ برند، به کار بردن لوگو، طرح حروف و طرح های گرافیکی مخصوص به آن برند رعایت شود.

ایده پردازی برای طراحی

بهتر است تمامی ایده هایی که برای بیان موضوع اینفوگرافیک به ذهن شما رسیده و یا سفارش دهنده از شما درخواست کرده تا آنها را وارد طرح خود نمایید به طور کامل بر روی کاغذی نوشته، به آنها نظم داده و در نهایت بهترین و جامع ترین طرح مناسب با آنها را بر گزینید. سعی کنید توصیف کاملی از تمامی اجزایی که قرار است به کار برده شوند و موقعیت آنها نسبت به هم  داشته باشید تا در بهترین نظم و زیبایی شناسی اینفوگرافیک شما رسم شده و ب موثر ترین راه ممکن به کمک تصاویری واضح و خطی خوانا اطلاعات را به مخاطبان ویژه خود انتقال دهد و قادر باشد تا با مشاهده اینفوگرافیک مربوطه به نتیجه گیری صحیحی از موضوع دست یابد.

نویسنده و تهیه کننده مطلب: پگاه تایکندی