Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

به کار بردن جسورانه رنگ ها، طراحی شخصیت ها به صورت اغراق آمیز، داشتن هویت بصری منحصر به فرد و تاثیر گرفته از بسیاری از ایده ها و اطلاعات مربوط به فرهنگ ژاپنی ویژگی های برجسته پوستر سازی ژاپن به شمار می آیند، تکنیک های به کار رفته در این نوع از آثار منابع الهام ارزشمندی برای بسیاری از هنرمندان محسوب می شوند.

یکی از ویژگی های مهم این سبک از پوستر سازی وجود تنوع بسیار در آثار و دیدگاه های هنرمندان مختلف می باشد. بهره جستن از طنز و حقه های بصری موجود در آثار فوکودا، شاعرانه بودن آثار کویچی ساتو، تاثیر گرفتن از هنر معماری در آثار تاناکا، وجود گرایش های افراطی به هنر پاپ در کارهای یوکو مثال های خوبی برای اثبات این موضوع می باشند. قبل از بررسی تاریخچه این هنر در ژاپن باید اشاره داشت که طراحان ژاپنی به شیوه های مختلفی سعی در برقراری ارتباط با مخاطبان خود داشته و در توصیفی زیبا می توان گفت که یک پوستر ژاپنی قبل از اینکه نیازمند آن باشد تا ایده ی آن توسط مخاطب فهم شود می بایست توسط آن فرد به خوبی احساس گردد.

قوانین پوستر سازی در فرهنگ بصری ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به طور مشخصی دست خوش تغییرات شد. در بین سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ اولین مجمع سالیانه طراحی تبلیغات و طراحی گرافیک در ژاپن شکل گرفت. برگزاری نمایشگاه های آثار طراحی و نقاشی دستی تاثیر گرفته از ایده های مدرن سبب شد تا هنر ژاپن به طور جهانی شناخته شده و هنرمندان ژاپنی جوایز متعددی را دریافت نمایند. 

پیشرفت اقتصادی سریع ژاپن در سال ۱۹۶۴ هنر ژاپن را به سوی استفاده از تکنیک های نوین چاپ سوق داد و بر کمیت و کیفیت پوستر های تولید شده در آن زمان افزود. به عنوان مثال در پوستر زیر که برای بازی های المپیک سال ۱۹۶۴ توکیو طراحی شده است، طراح از این تکنیک های جدید چاپ بیشترین بهره را جسته و همچنین با استفاده از تایپوگرافی و تصویر سازی درخشان و تاثیرگذار توانسته است تا قدرت پوستر سازی مدرن ژاپن در تبلیغات را به خوبی نمایان سازد.

پیشینه هنر پوستر سازی  ژاپن

در دهه ی پس از آن طراحان ژاپن به سمت و سوی چاپ بر روی صفحه های سیلک، تهیه ی نسخه های محدود از کار های هنرمندان، ایجاد سالن های موسیقی و فرهنگی و ارائه تعریف جدیدی از پوستر سازی که بر طبق آن پوستر مستقل جایگزینی مناسب برای پوستری که وسیله ای برای تبلیغات به حساب می آید در نظر گرفته می شود، روی آوردند. پوستر های آن زمان که موجی از شگفتی را به دلیل ارزش ذاتی و کیفیت بالای آنها سبب گردید از پوستر های روان گردان (سایکدلیک) هیپی های آمریکا تاثیر گرفته بود.

پیشینه هنر پوستر سازی  ژاپن

پیشینه هنر پوستر سازی  ژاپن

رونق مصرف گرای در سال ۱۹۸۰ موج جدیدی را در طراحی ژاپن به وجود آورد. زمانی بود که برند های مد (فشن)، عکاسان و هنرمندان مجموعه ای از آثار هنری تجربی را جمع آوری کردند و طراحان از تصاویر روایت کننده در پوستر های خود استفاده نمودند. پوستر ها در این دهه مفهومی، به سبک تجربه گرایانه و شگفت انگیز محسوب می شوند.

پیشینه هنر پوستر سازی  ژاپن

این آثار شامل زیبایی بصری غیر معمولی و فریبنده بود که هنوز هم از بسیاری از قوانین بصری رایج در جامعه هنری تخطی می کند. پوستر های ژاپنی تمایل داشتند تا تجسم بصری ایده های فلسفی شرق دور باشند. 

پیشینه هنر پوستر سازی  ژاپن

امروزه پوستر سازی ژاپن به نظر می رسد که بی تغییر باقی مانده است. همان طراحان که در نسل گذشته درخشان عمل کرده اند، اکنون به ساخت پوستر های هنری به دور از هر نقدی به محتوا و یا موضوع می پردازند. استادان قدیمی پوستر سازی سنتی ژاپن با شهرت دیرینه خود بر مسابقات پوستر سازی و کمیسیون های مربوط به این هنر نفوذ دارند و افراد جوان تر شانس کمتری در این زمینه خواهند داشت. با وجود این که شاید همانند سابق پوستر سازی به سبک ژاپنی اغواء کنندگی خود را حفظ نکرده باشند اما نمایش  آنها در کتب ها و نمایشگاه ها خاطر نشان می کند که این سبک از هنر پوستر سازی نباید هیچگاه به دست فراموشی سپرده شود. 

پیشینه هنر پوستر سازی  ژاپن

نویسنده: پگاه تایکندی