چاپ
دسته: مقالات

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

اگر از گوگل بپرسید بهترین راه برای سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) چیست، به شما پاسخ می دهد تمرکز بر روی مخاطب داشته باشید و همه چیز را بر اساس آنها تنظیم کنید. امروزه، سئو تماما مربوط به تولید محتوای یکتا و با کیفیت است که مخاطبین را جذب کند. بازاریاب ها با این خبر به وجود می آیند، به خاطر اینکه می توانند به مسائل تکنیکی سئو خداحافظی کنند. بسیاری از نظریه پردازان معتقدند سئو مدرن هیچ نیازی به تجارب تکنیکی ندارد. شخصا کاملا با این موضوع موافق نیستم، که نیاز به مسائل تکنیکی نیست، اما این به معنی درست نبودن بخش مربوط به تمرکز روی مخاطب نیست. سئو ارگانیک، اساسا بر روی همین تمرکز بر مخاطب شکل گرفته است. اما در میان این موضوع، مواردی رخ می دهد که همین تمرکز بر روی مخاطب می تواند باعث تخریب سئو سایت شود. در این مقاله، این موارد را برای شما باز گو خواهم کرد.

اگر چه تمرکز بر روی  تولید محتوا برای سئو به عنوان یکی از مهمترین شیوه های بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارد، اما هنوز نیمی از راه پر پیچ و خم طولانی سئو است. البته در نظر داشته باشید گاهی این تمرکز بر روی مخاطب با استفاده از برخی تجربه های کاربری (UX) ها می توانند منجر به بروز مشکلات بزرگی در سئو سایت شود و ارورهای تکنیکی زیادی برای سایت ایجاد کند.

تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) تعاریف و تفاوت ها

به عنوان نمونه یک شرکت فرضی را در نظر بگیرید که یک محصول خاصی به فروش می رساند. این محصول فرضی را یک موبایل در نظر بگیرید. این شرکت تصمیم می گیرد از یک سیستم فروش اینترنتی جدید استفاده کند. در این سیستم تصمیم میگیرد صفحات جداگانه ی توضیحات، نظرات، مشخصاتف سوالات متداول و سایر موارد را بدل به یک صفحه طولانی برای هر محصول خود بکند. فرض کنید این صفحات را 9 صفحه در نظر بگیریم. این شرکت اکنون صفحات طولانی ای دارد که مخاطب تمامی اطلاعات محصول را در خود دارد و مخاطب نیاز به رجوع به صفحه دیگری ندارد. از لحاظ تجربه کاربری ممکن است این کار بسیار خوب به نظر برسد.

اما همین انتخاب از لحاظ تکنیکی، باعث بروز مشکلات عظیمی در سئو این سایت می شود. هر 10 صفحه از این وب سایت بدل به 1 صفحه شده است. فرض کنید سایت قبلا 1000 صفحه داشته است، با این کار اکنون 100 صفحه دارد. این کار به شدت سئو سایت را با خطر روبرو می کند و شاید میلیون ها دلار ضرر کند. چرا که صفحات ایندکس شده اش از 1000 صفحه به یک دهم ان بدل شده است، و در نتیجه در صفحات نتایج جستجو (SERP) بسیار کمتری حظور خواهد داشت. 

هیچ شکی وجود ندارد که تجربه کاربری (UX) امروزه از مهمترین فاکتور های سئو می باشد. گوگل سایتهایی که سریع، ریسپانسیو هستند و کاربران را تشویق به مشاهده صفحات خود می کنند پاداش می دهد. اما در نظر داشته باشید با هر بهبود در تجربه کاربی (UX) حتما فاکتورهای تکنیکی و مهم سئو را دوباره بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید این فاکتورها با تجربه کاربری جدید سایت شما در تضاد نباشند و شاهد ارور تکنیکی سئو در سایت نباشید.

در زیر برخی از تغییرات در تجربه کاربری که می توانند به سئو سایت آسیب برسانند آورده شده است.

از تلفیق صفحات و کاهش تعداد صفحات سایت بپرهیزید

بسیاری از وبمستر ها وسوسه می شوند مطالب مختلف خود را که با یکدیگر مربوط هستند را در یک صفحه طولانی تلفیق کنند تا یک صفحه بسیار کامل برای مخاطبین خود داشته باشند. اما هر صفحه می تواند رتبه مشخصی برای کلمات کلیدی خاص خود را داشته باشد. وقتی شما این صفحات را با یکدیگر تلفیق می کنید، ممکن است رتبه بسیار زیاد و سئو ارگانیک خود را تا حد زیادی از دست بدهید.

کاهش صفحات برای تجربه کاربری و ضعیف شدن سئو

شرکتی فروشنده موبایلی که در بالا مثال زدیم را به یاد بیاورید. صفحات زیادی را از دست داد و به صورت مشخص، ضررهای بسیار زیادی را دچار شد. در نظر بگیرید به جای این کار، می تواند با لینک سازی داخلی و ارجاع به آن مطالب، هم اطلاعات را در دسترس کاربر قرار دهید و هم سئو سایت خودتان را از دست ندهید. همچنین با لینک سازی داخلی، سئو سایت خودتان را نیز به میزان زیادی بهبود ببخشید.

در زمان تغییر در ساختار URL ها یک برنامه ریزی دقیق برای ریدایرکت را فراموش نکنید

در تغییرات اساسی وب سایت، توسعه دهندگان ممکن است تمایل داشته باشند تا ساختار URL های سایت را تغییر دهند، و انهارا کوتاهتر و کاربرپسند تر (User Friendly) کنند.اما وقتی شما URL صفحات را تغییر می دهید، گوگل با آنها به مانند سفحات جدید برخورد می کند، و به همین دلیل تمام رتبه مربوط به سئو و تاریخچه جستجو آن صفحه از بین می رود.

برای این که چنین اتفاق وحشتناکی برای شما نیافتد، باید URL قدیمی را به URL جدید ریدایرکت کنید تا ارزش سئو آن صفحات حفظ شود. اما وقتی این موضوع در سایت بزرگی اتفاق می افتد که صد ها و شاید هزاران صفحه داشته باشید، این ریدایرکت کردن کار بسیار آسنای نخواهد بود. پس به همین خاطر، داشتن یک برنامه برای ریدایرکت کردن URL های قدیمی به URL های جدید یک الزام است، تا ارزش سئو تمام آن صفحات را از دست ندهید.

در نظر داشته باشید که سئو یک سایت، مجموع سئو تک تک صفحات ان وب سایت است. پس اگر سئو این صفحات از میان برود، سئو کل سایت با خطر روبرو شده است و ضرر بسیار بزرگی را شاهد خواهید بود. 

اهمیت url ها در سئو

در استفاده از AJAX برای بارگذاری و لود محتوا احتیاط کنید

آژاکس (ای جکس) یک تکنیکی کد نویسی است که در آن از اسکریت ها برای بارگذاری محتوا به صورت نابه همگام بدون رفرش کردن صفحه استفاده می شود، که باعث می شود صفحه بسیار سریعتر بارگذاری شود. این موضوع باعث تقویت تجربه کاربری به میزان زیادی می شود، به همین خاطر بسیاری از توسعه دهندگان وب تمایل به استفاده از آژاکس برای بارگذاری صفحات دارند. در ابتدای زمانی که این تکنولوژی معرفی شده بود، بسیاری از توسعه دهندگان وب علاقه داشتند تکنیک های آژاکسی را یاد بگیرند تا بتوانند از انها در وب سایتشان استفاده کنند. این صفحات بسیار پر طرفدار بود و به نوعی سایت هایی که آژاکس استفاده می کردند، سایت های بسیار خاص و مدرن محسوب می شدند. اما با گذشت زمان و تغییرات الگوریتم های موتورهای جستجو کم کم استفاده از آژاکس بسیار کاهش پیدا کرد.

تاثیر آژاکس AJAX بر روی سئو سایت

اما موتورهای جستجو، نمی توانند محتوای مربوط به آژاکس را توسط ربات هایشان تشخیص دهند، به همین خاطر صفحات آژاکسی به عنوان صفحات با محتوای بسیار کم در نظر می گیرند که نمی توانند منجر به بهبود رتبه سئو سایت شوند. کارهای بسیار زیادی برای حل این مشکل در حال انجام است، اما توصیه می کنم حتما از کارایی و تاثیر گذاری این شیوه ها و ترفندها اطمینان حاصل کسب کنید و بعد از انها در وب سایتتان استفاده کنید.

به فاکتورهای سئو درون صفحه ای در زمان به روز رسانی محتوا و یا ساختار صفحه توجه ویژه داشته باشید

فاکتورهای زیادی درون صفحه برای سئو وجود دارند که می توانند در رتبه سئو وب سایت بسیار تاثیر گذار باشند، مانند عنوان ها، تراکم کلمات کلیدی، لینک های داخلی، اسنیپیت ها و غیره. وقتی که در تجربه کاربری یک صفحه تغییراتی می دهید، اطمینان پیدا کنید که ساختار جدید صفحه و محتوای که در آن شامل می شود، همان قدرت قبلی در فاکتورهای سئو درون صفحه ای را داشته باشند. به این شیوه شما رتبه جستجو سایت را در زمانی که صفحات انرا تغییر می دهید، حفظ می کنید.

توجه به فاکتورهای درون صفحه ای سئو

اگر برای سئو سایت خودتان تصمیم دارید از یک سئو کار و متخصص سئو استفاده کنید، می توانید به مشتریان آگرین اضافه شوید. تنها کافی است به صفحه خدمات سئو و بهینه سازی سایت مراجعه کنید.

نویسنده: محمد علی عاشوری

بازدید: 197