چاپ
دسته: مقالات

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

هیچ محدودیتی در تعداد اپلیکیشن ها و ابزارهایی که برای شبکه های اجتماعی طراحی شده اند وجود ندارد. بسیاری از این اپلیکیشن ها و ابزارها آنقدر مفید هستند که با اطمینان می توانم بگویم بدون آن ها نمی توان شبکه های اجتماعی را مدیریت کرد، یا حداقل باید ساعت ها زمان گذاشت تا این کار انجام شود. بسیاری از این بخش های این ابزارها رایگان هستند، اما برای استفاده از بخش های حرفه ای آنها باید ماهیانه هزینه ای پرداخت کنید. به طور قطع اگر لیستی از ابزارهای کاملا رایگان وجود داشت، می توانستید هر زمان که تمایل داشتید یکی از آنها را انتخاب و نصب کنید و تمام مشکلات شما حل می شد. خوشبختانه این ابزارهای تماما رایگان نیستند. فرض کنید کاملا رایگان بودند، انوقت دیگر صفحه شبکه اجتماعی یک کسب و کار، تفاوتی با یک صفحه شخصی پیدا نمی کرد. هیچ تفاوتی میان صفحه شما و صفحه هیچ شخصی نبود. همه مانند هم استفاده می کردند و هیچ برتری نمی توانستید به دست بیاورید. 

اما از طرفی، این ابزار ها بسیار زیاد هستند. و زمانی از زیادی انسان به مشکل بر می خورد. هر ابزاری ممکن است امکانات زیادی به شما ارئه کند، اما زیاد شدن این ابزارها، نیازمند توجه بیشتر شما هم هست. آن زمان چه تفاوتی وجود دارد میان زمان گذاشتن برای این نرم افزارها با زمان گذاشتن با اپلیکیشن خود شبکه اجتماعی؟

پس به این سوال بر می خوریم که چند ابزار برای شبکه های اجتماعی انتخاب کنیم که بتوانیم به وسیله آن ها به موفقیت برسیم، نه زمان بیش از اندازه بگذاریم و نه دامنه اطلاعات و مونیتورینگ را ببندیم.

ابزار شبکه های اجتماعی

دسترسی به نیاز های اولیه

ابتدا، اطمینان پیدا کنید که ابزار مورد نظر شما، ظرفیت پوشش نیاز های شبکه های اجتماعی شما را داشته باشند. ممکن است بتوانید کل یک کمپین شبکه های اجتماعی را بدون استفاده از این ابزار ها راه بیاندازید، اما این ابزارهای اضافی، می توانند جاهایی به شما کمک کنند که بسیار حیاتی خواهد بود.

پلاگین ها و ابزارهای الحاقی

ابتدا بر روی سایتتان یک پلاگین که قابلیت انتشار مطالب سایت بر روی شبکه های اجتماعی را به صورت اتوماتیک داشته باشد نصب کنید. این ابزارهای به شما کمک می کنند تا مطالب سایت به صورت اتوماتیک روی شبکه های اجتماعی منتشر شده و به مخاطبین امکان دسترسی و بازنشر آن محتوا در شبکه اجتماعی می دهید. بسیاری از این ابزارها حتی لزومی به نصب پلاگین ندارد. سایتهای زیادی هستند که با ثبت نام در آنها و اتصال شبکه اجتماعی و لینک فید سایت، این کار را برای شما انجام می دهد. در استفاده از این ابزارها به شدت دقت کنید. در هر سایتی ثبت نام نکنید و هر پلاگینی را برای این کار نصب نکنید. ابتدا در مورد سایت و پلاگین به دقت بررسی و مطالعه کنید، چرا که شما اطلاعات شبکه اجتماعی خودتان را در اختیار سایت یا اپلیکیشن می دهید. اگر قابل اطمینان نباشد، نام کاربری و رمز عبورتان را به دست پلاگین و سایتی غیر قابل اطمینان سپرده اید. این موضوع حتی ممکن است به از دست دادن آن صفحه شما منجر شود. پس در انتخاب آن بسیار دقت داشته باشید.

آنالیز کننده ها

سپس نیاز به یک ابزار برای آنالیز دارید. این ابزار باید به شما نشان دهد که کمپینتان تا چه حد توانسته است بر روی مخاطبین تاثیر بگذارد. بسیاری از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و لینکداین چنین اطلاعاتی را به شما ارئه می دهند. اما برای تمام شبکه های اجتماعی چنین امکانی ندارید، همچنین شما نیاز به اطلاعات بیشتری برای بررسی کمپین خودتان دارید که نیاز به اپلیکیشنی برای انالیز را غیر قابل انکار می کند. به عنوان مثال اگر در وب سایت خودتان از یک سیستم مدیریت محتوای شناخته شده استفاده می کنید، خود سیستم مدیریت محتوا اطلاعات اولیه ای در مورد آنالیز سایت به شما می دهد، اما اگر بخواهید با دقت بررسی و آنالیز کنید، از ابزاری مانند گوگل آنالتیکس برای این کار استفاده خواهید کرد. برای شبکه های اجتماعی هم شما به چنین ابزاری نیاز دارید. اطلاعات اولیه، با اینکه بسیار مهم هستند، اما برای بررسی یک کمپین کافی نیست. پس از اپلیکیشن و یا ابزاری که کار آنالیز را انجام می دهد برای این منظور استفاده کنید. به عنوان نمونه، ابزاری مانند Sprout Social می تواند بسیار مفید واقع شود. پیشنهاد می کنم حتما برای آزمایش هم که شده، یکبار از این ابزار استفاده کنید.

چند ابزار برای شبکه های اجتماعی نیاز دارید؟

انتشار و برنامه ریزی

اگر می خواهید صفحه شما فعال باشد و کاربران به شما علاقه مند شوندف پست های زیادی باید بر روی شبکه اجتماعی داشته باشید. این موضوع حتی برای یک مدیر قدرتمند شبکه های اجتماعی هم کار بسیار دشواری است. استفاده از یک ابزار برای انتشار و برنامه ریزی به شما کمک می کند تا همیشه در شبکه های خودتان فعال باشید و در زمان های مشخص حتما پستی به کاربران خود نشان دهید، حتی اگر در آن زمانها محتوای جدیدی در سایت خود نداشته باشید. برای نمونه دو ابزار به قدرتمند برای اینکار را معرفی می کنم، Hootsuit و Buffer که از بزرگترین ارائه دهندگان این خدمات می باشند. سایت ها و شرکت های بسیار زیاد دیگری هم این امکانات را در اختیار شما قرار می دهند. دو موردی که در بالا برای شما مثال زدم، تنها ابزارهای قدرتمند اینکار نیستند. به جرات می توانم بگویم ابزارهایی حتی قدرتمند تر از این مورد هم به سادگی قابل دسترس است.

ملاحظات خاص

بسته به ابعاد و طبیعت کسب و کار شما، دو مورد زیر را نیاز خواهید داشت:

همکاری و مدیریت

اگر یک تیم بزرگ دارید، یا می خواهید پست های بسیار زیادی در طول روز منتشر کنید، حداقل نیاز به یک ابزار دارید تا بتواند تیم شما را مدیریت کند. شما باید قادر باشید تا کارهای را تقسیم کنید، بر روند کار شبکه اجتماعی خودتان آنالیز داشته باشد. با همکارانتان برای پست ها، پاسخ دادن به مشتریان و توسعه صفحه برنامه ریزی کنید. 

گوش دادن به اجتماع و کشف

بخشی از ساخت یک سیستم فدنبال کنندگان فعال، فهم خواست و لذت های مخاطبین آن است. اگر می خواهید زمان بیشتری برای شناختن مشتریانتان اختصاص دهید، ابزارهایی برای این منظور تهیه شده اند که می توانند کار شما را دقیق تر و ساده تر کنند. این اپلیکیشن ها به شما کمک می کننند تا یک موضوع را بنا به کمپین و مخاطبین انتخاب کنید تا به وسیله آن مخاطبین شما بیشتر جذب پست های شما شوند. به عنوان نمونه دو ابزار Social Mention و BuzzSumo را به شما معرفی می کنم که کمک بسیار بزرگی برای شما خواهند بود.

توصیه

اگر به تازگی به بازاریابان شبکه های اجتماعی پیوسته اید، و یا هنوز توانایی استخدام یک فرد حرفه ای برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی ندارید، یک اپلیکیشن که به شما توصیه ها مهم را ارئه دهد می تواند بسیار کارآمد باشد. این اپلیکیشن ها و ابزارها به شما برخی از توصیه های مهم را ارئه می دهند که به وسیله انها می توانید موفقتر کار خودتان را شروع کنید و به پیش ببرید. البته بهتر است هر زمان که قادر بودید، یک فرد حرفه ای را برای اینکار استخدام کنید. چرا که این اپلکیشن ها دارای محدودیت های زیادی هستند و در برخی موارد چندان راه گشا نخواهند بود. به هر حال در بسیاری موارد این اپلیکیشن ها بهتر از هیچ چیز است. (اما توجه کنید گفتم در بسیاری از موارد، نه همیشه و برای همه)

بازاریابی شبکه های اجتماعی

شیوه مینیمالیستی

بیشتر ابزارها و اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی، چندین عملکرد را به صورت متناوب برای شما انجام می دهند و در بخش های مختلف کارهای متفاوتی را انجام می دهند. پیشنهاد می کنم لیستی از کمترین ابزارهایی که می تواند برای کار از انها استفاده کنید تهیه کنید. لیستی بسیار مینیمال و کوتاه تا بتوانید از میان اپلیکیشن ها و ابزارها دقیقتر استفاده کنید. چرا که استفاده هم زمان چندین ابزار، که در برخی موارد یک کار را با هم انجام می دهند، می تواند کار شبکه اجتماعی شما را مختل کند و برای مخاطب نیز این اتفاق چندان جذاب نباشد. برخی موارد که برای تنظیم این لیست کوتاه و مینیمال به شما کمک می کنند را در زیر اراده کرده ام.

هزینه

هزینه این اپلیکیشن ها و ابزارها در ماه هر چقدر هم که باشند، اما انتخاب بهترین جا برای هزینه بسیار مهم است. هزینه ای که بی جا پرداخت می کنید، می تواند صرف ابزار بهتری برای شما شود. از طرفی ابزارهایی هستند که کارهای مشابه را برای شما انجام می دهند و یا چندین کار را یک ابزار می تواند برای شما انجام دهد. این موارد به شما کمک می کنند ابزارهای اضافی را از لیست خودتان حذف کنید.

عملگرایی و زمان

اگر شما بخواهید یک ابزار را به نیروی خودتان برای مدیریت شبکه های اجتماعی آموزش دهید، بسیار سریعتر و آسانتر است از اینکه بخواهید چندین ابزار را به او آموزش دهید. 

تداوم

با کم کردن عملکردهای موازی، کارمند شما قادر خواهد بود تداوم بیشتری برای رساندن شما به اهداف کمپین داشته باشد، بیشتر بیاموزد و بیشتر به شما کمک کند.

وابستگی

وابستگی به ابزارهای زیاد، تمرکز شما را از نکات مهمی که در شبکه های اجتماعی نقش دارند بر هم بزنند. نکته اصلی در شبکه اجتماعی شما ساخت مخاطب و تعامل با او است. کمپین را کمی شخصی کنید و از اتوماتیک کردن همه چیز بپرهیزید.

پس شما به چند ابزار برای شبکه های اجتماعی خود واقعا نیاز دارید؟ این موضوع بستگی به اندازه و طبیعت کمپین شما دارد اما برای بیشتر کسب و کارها، یک الی دو ابزار برای هر کمپین کفایت می کند. تا زمانی که همه مسائل اصلی را پوشش داده باشید، در وضعیت خوبی به سر می برید و به یاد داشته باشید: هرگاه که احساس کمبود کنید، می تواند ابزارهای بیشتری اضافه کنید و کار خودتان را تقویت کنید.

بازاریابی و نگهداری از شبکه های اجتماعی، همانطور که مشاهده کردید کار چندان ساده ای نیست. درست است که ابزارها می توانند راه را آسانتر کنند، اما مسیر بسیار طولانی و سخت است. اگر نیاز به خدمات نگهداری و به روز رسانی از شبکه های اجتماعی خود را داشتید، می توانید با مراجعه به صفحه نگهداری از صفحات شبکه های اجتماعی سایت آگرین، به جمع مشتریان ما بپیوندید و ما این کار را برای شما انجام دهیم.

نویسنده و مترجم: محمد علی عاشوری

بازدید: 223