Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

احتمالا بارها و بارها صفحات برندهای مختلف را در اینستاگرام دیده اید، برخی از برندها صفحات بسیار جذابی دارند، در مقابل برند ها اصلا صفحه مربوط به اینستاگرامشان دارای هیچ گونه جذابیتی نیست. اما از انهجا که اینستاگرام یکی از بزرگترین و پر کاربردترین شبکه های اجتماعی است، و در نتیجه یک ابزار قدرتمند برای بازاریابی شبکه های اجتماعی، در نظر دارم تا در این مقاله، چند راه بسیار تاثیر گذار، برای جذاب کردن و حرفه ای کردن صفحات اینستاگرام یک برند را بگویم. در اینستاگرام، زمان بسار کمی برای موفقیت یک تصویر و یا یک ویدئو دارید. وقتی کاربر وارد صفحه شما می شود در کمتر از چند ثانیه صفحه شما را بالا و پایین می کند، اگر برای او جذابیتی نداشته باشید، سریعا از صفحه شما خارج می شود.

اینستاگرام همیشه برای من جذابیت بسیار زیادی داشته است. با اینکه هیچ گاه در آن یک صفحه شخصی نداشته ام، اما همیشه با صفحاتی که مربوط به برندهایی تحت پشتیبانیم بود اینستاگرام را بالا و پایین می کردم. امروز اگر بخواهم 3 شبکه اجتماعی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی نام ببرم، ایسنتاگرام حتما در این لیست خواهد بود.

اینستاگرام و بازاریابی شبکه های اجتماعی

پس از آنکه اسنپ چت، به بازار شبکه های اجتماعی اضافه شد و توانست با ویدئوهای کوتاه مدت خود، باعث شود بازدیدکنندگان این شبکه به شدت زیاد شوند، اینستاگرام هم بخش استوری خود را راه اندازی کرد که کاری مشابه می کند. این بخش از اینستاگرام به سرعت پیشرفت چشمگیری داشته و بسیاری از کاربران بیشتر وقت خود را برای دیدن استوری های ایستاگرام صرف می کنند. اما تفاوتی ندارد، چه استوری، چه در صفحه به صورت دائم می خواهید یک پست بگذارید، مواردی را که در پایین برای شما می گویم را رعایت کنید (البته اگر می خواهید صفحه مربوط به برند شما بتواند با مخاطبین ارتباط خوبی بر قرار کند).

ترس از دست دادن fomo چیست و چگونه می توان از آن برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده کرد؟

فیلتر اصلی خودتان را پیدا کنید

در ایسنتاگرام افکت های مختلفی به صورت پیشفرض بر روی اپلیکیشن وجود دارد. همچنین اپلیکیشن های مختلفی هم وجود دارند که افکت های مختلفی برای تصاویر و ویدئو های اینستاگرامی به شما ارائه می کنند. مهم نیست از کدام بخش این فیلتر را انتخاب می کنید، اما یک فیلتر خاص و همیشگی را انتخاب کنید. با یک فیلتر مشخص و همیشگی، کاربران هم تصاویر شما را به سرعت می شناسند و هم اگر کاربری وارد صفحه شما شود، با پست هایی مختلف که هیچ همخوانی با هم ندارند روبرو نخواهد شد. خودتان را جای کاربر بگذارید؛ وقتی وارد یک صفحه می شوید، اگر تصاویر ان صفحه هیچ همخوانی با هم نداشته باشد، چطور به آن برند اعتماد خواهید کرد که یک مسیر مشخص را در کارهای خود طی می کند؟ 

رنگ های سازمانی

رنگ های سازمانی مربوط به برند را خیلی سریع انتخاب کنید. بدون یک رنگ سازمانی مشخص، نمی توان یک برند را به وجود آورد. پس از مشخص شدن رنگ های سازمانی، تلاش کنید انها را در تمام تصاویر خود حفظ کنید و کمتر به سراغ رنگهای دیگر در تصویر بروید. رنگ سازمانی شما وقتی در المان های تصویر استفاده می شود، مخاطب را با تصویری رو به رو می کند، که در طول زمان به حافظه بصری مخاطب بدل شده و به سادگی در ذهن او ماندگار می شوید. برای انتخاب رنگ سازمانی سایت های بسیار زیادی وجود دارد. اما پیشنهاد می کنم حتما یک پالت پنج رنگی انتخاب کنید تا دست شما برای طراحی باز باشد. 

استفاده از چند پالت رنگی

این مورد برای برندهایی است که کارهای بسیار گسترده تری را باید به مخاطب عرضه کنند. از انجایی که محصولات و خدمات آنها در دسته های متفاوتی قرار می گیرند که ممکن است هر کدام پالت رنگی مشخص به خود را داشته باشد، بهتر است حتما از پالت رنگی مربوط به هر مجموعه برای تصاویر مربوط به ان مجموعه استفاده شود. همچنین می توانید چند پالت رنگی برای پست های مختلف داشته باشید: مثلا فرض کنید در صفحه شما، برخی پست ها اخبار هستند، برخی دیگر محصولات، برخی پست ها آموزشی و ...، می توانید برای هر بخش یک پالت رنگی مشخص تهیه کنید تا مطالب آن بخش برای مخاطب به سرعت آشنایی سازی شود. و کاربر با دیدن یک ترکیب رنگ مشخص، مثلا بداند تصویر مربوط به کدام بخش از محصولات شما می شود. 

توجه داشته باشید این مورد با مورد قبلی که در بالا اشاره شد هیچ گونه تداخلی ندارد. شما می توانید محصولات مختلف یک شرکت را با برند های مختلفی به مخاطبین معرفی کنید. این کار یکی از پیشرفته ترین و تخصصی ترین شیوه های برند سازی می باشد. به صورت خلاصه می توان گفت از رنگ های برندهایتان استفاده کنید، ولی از ترکیب رنگهایی که به برند یا برندهای شما مربوط نمی شوند، تا جایی که ممکن است بپرهیزید.

فونت تصاویر را انتخاب کنید

یک فونت مشخص برای تصاویر خود استفاده کنید. البته توجه داشته باشید می توانید از ترکیب چند فونت هم استفاده کنید. مثلا یک فونت برای تیتر ها، یک فونت برای اطلاعات تماس و غیره. اگر فونتی برای تیتر استفاده می کنید، همیشه در تیترها آن فونت را به کار ببرید.

عکساهیتان را با تصویر سازی بیارایید

یکی از راه هایی که می توانید برای جذاب کردن تصاویر استفاده کنید، اضافه کردن تصویر سازی به عکس است. این امکان بیشترین استفاده خود را در بخش استوری ایستاگرام دارد. اما به یاد داشته باشید هیچ لزومی ندارد که نتوانید از آن برای عکس های صفحه استفاده کنید. این کار می تواند به یک تصویر کاملا معمولی، جذابیت بصری بسیار زیادی ببخشد.

قالب برندتان را بسازید

نمی دانم چقدر با برند بوک آشنا هستیدف اما اگر می خواهید یک برند بسازید، حتما به یک برند بوک نیاز خواهید داشت. اگر یک برند بوک را باز کنید، عموما با بخشی که مربوط به تصاویر مربوط به شبکه های اجتماعی است رو به رو خواهید شد. در این بخش معمولا مشخص است که چه چیزهایی و به چه صورتهایی می توانید در تصاویر خود به کار ببرید. به عنوان مصال مشخص است کجای تصاویر از واترمارک باید استفاده کنید، در تصاویر چه المان هایی را اجازه دارید و چه المان هایی را مجاز نیستید منتشر کنید. فونت مربوط به تصاویر و بسیاری از جزئیات دیگر مربوط به ایت تصاویر در برند بوک شما مشخص می شود. حال اگر برند بوک نداریدف ابتدا سعی کنید تلاش کنید یک قالب مشخص برای تصاویر خود انتخاب کنید. مشخص کنید واتر مارک و اطلاعات تماس شما به چه صورتی باید در تصویر به کار رود. پس از این کار حتما به سراغ طراحی یک برند بوک بروید، چون بدون آن همیشه به مشکل بر خواهید خورد.

برند بوک (کتابچه برند) چیست؟ و چه عناصری را شامل می شود؟

چرا برای برند سازی نیاز به طراحی و نوشتن برند بوک (کتابچه برند) دارید؟

استفاده از لوگو در تصاویر

تلاش کنید حتما لوگو ی خودتان را در تصاویر قرار دهید. با این کار، دست دزدان تصاویر را کوتاه خواهید کرد (البته نه کاملا). اما مهمتر از این موضوع معرفی برند شماست. تصاویری که مخاطبین هر روزه می بینند می تواند راهی باشد برای نمایش لوگو به مخاطب. از این به بعد، تصاویر شما، حتی اگر از طریق دیگران هم بازنشر شود، باز لوگوی شما، معرفی کننده برند شماست و برندتان شناخته تر خواهد شد.

می توانید از تکنیک کلاژ بهره ببرید

فرض کنید محصول شما یک ساعت مچی می باشد. می توانید با استفاده از تکنیک کلاژ، بخش هایی که نیاز به وضوح بیشتر دارند را بزرگ تر کنید. این کار برای محصولاتی که جزئیات مهمی دارند که باید مخاطب از آنها با خبر شود بسیار کاربرد دارد.

اطلاعات خود را دیداری سازی کنید

دیداری سازی می تواند در جذب مخاطبین تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. می توانید اطلاعاتتان را در قالب انواع اینفوگرافیک ها به مخاطبین نمایش دهید. این اطلاعات میتواند، داده های تخصصی مربوط به محصولات و خدمات، شیوه های فروش و ساعات کاری و یا محتوایی کاملا آموزشی باشد. دیداری سازی این داده ها به شما کمک می کند تا هم پست های بیشتری داشته باشید و هم مخاطبینی راضی تر. وقتی یک اطلاعات به صورت تصویری به مخاطب عرضه می شود، بارها بیشتر می تواند در او تاثیر داشته باشد. با این کار می توانید یک مقاله بلند بالایی که شاید بسیاری از کاربران وقت خواندن انرا نداشته باشند، در قالب یک تصویر در اورید و محتوایی ارزشمند و پر طرفدار داشته باشید.

تصاویر بند انگشتی خوب درست کنید

برای یک ویدئو، حتما تلاش کنید یک تصویر بند انگشتی مناسب داشته باشید. اولین چیزی که مخاطب قبل از لود شدن و پخش یک ویدئو می بیند تصویر بندانگشتی ویدئو است. اگر این تصویر بند انگشتی جذابیت داشته باشدف مخاطب صبر خواهد کرد تا ویدئو لود شده و آنرا پخش می کند، اما اگر تصویر بند انگشتی مناسب انتخای نکرده باشید، ممکن است به صورت خودکار بخشی از ویدئو که اصلا گویا نیست به عنوان تصویر بند انگشتی تنظیم شود و مخاطبین هم بی توجه از ویدئوی شما رد شوند.

جمع بندی

با مواردی که در بالا برای شما ذکر کردم، می توانید یک صفحه بسیار جذاب و موفق در اینستاگرام راه اندازی کنید. با این موارد، تصاویر شما کیفیت بصری بهتری پیدا خواهد کرد، و می توانید موفقیت بسیار بیشتری به دست بیاورید. صفحه شما بسیار حرفه ای تر شده و مخاطب با یک برند رو به رو می شود. متاسفانه هستند برند هایی که صفحاتشان به خاطر کیفیت بسیار پایین پست ها، هیچ گونه منفعتی برای انها به بار نمی آورد. بسیاری از برند ها هنوز به قدرت واقعی اینستاگرام در تبلیغات و بازاریابی آگاهی ندارد. اما اگر از اینستاگرام به درستی استفاده کنید و صفحه ای حرفه ای داشته باشید، بدل به یکی از بهترین شیوه های بازاریابی شما خواهد شد.

اینستاگرام و بازاریابی شبکه های اجتماعی

امیدوارم در مورد اینستاگرام هیچ گاه به دام تبلیغات دروغی نیافتید. مهم نیست چند فالور و چند لایک برای تصاویر خود بگیرید، بلکه مهم است تصویر منجر به مکالمه با مخاطبین و فروش منجر شود. تلاش نکنید به هر قیمتی فالوور های خودتان را زیاد کنید. اگر 1000 فالور داشته باشید که می توانند مشتری خدمات شما باشند، بسیار بهتر از 20000 فالوری است که هیچ کدام به مشتری شما بدل نخواهند شد.

نویسنده: محمد علی عاشوری