Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

بازاریابی شبکه های اجتماعی مرده اند؟ این سوال ذهن بسیاری از صاحبان کسب و کار، فروشندگان و بازاریاب ها را اشغال کرده است. بر اساس گزارش های جدید، شبکه های اجتماعی نقطه اوج خود را پشت سر گذاشته اند، مثلا اسنپ چت روند عضو گیری اسنپ چت پایین امده، نرخ گفتگو در توییتر پایین آمده است. بلعکس این موضوع تاثیر زیادی در بازاریابی شبکه های اجتماعی برای انواع کسب و کارها خواهد داشت.

بر اساس گزارشی که Maeketingland.com ارائه می کند، در بازاریابی B2B شبکه های اجتماعی تنها 19 درصد نقش و اهمیت اصلی را در فروش داشته اند. این گزارش و گزارش های مشابه، باعث شده است بسیاری از افراد در این فکر باشند که شاید نقش  شبکه های اجتماعی در آینده کسب و کارها تغییر خواهد کرد، اما نگران نباشید.

فروش به وسیله شبکه های اجتماعی

در واقعیت شبکه های اجتماعی نمرده اند. حقیقت این است که به این زودی ها شبکه های اجتماعی نخواهند مرد. بلکه در حال حاضر هنوز شبکه های اجتماعی بسیار زنده و پوسا هستند و نقش پررنگی در کسب و کارها دارند. حدود 78 درصد از شرکت ها تمامی کارکنان خود را تشویق به استفاده از شبکه های اجتماعی می کنند و این موضوع باعث 7 برابر شدن فروش در شبکه های اجتماعی شده است.

اگر شما هم در فکر کنار گذاشتن شبکه های اجتماعی بودید، زمان آن رسیده که یک باز بینی دوباره داشته باشید.

شبکه های اجتماعی نمرده اند

زمانی که به درستی از شبکه های اجتماعی استفاده شود، کمک می کنند مخاطبین بیشتری داشته باشید

غیر قابل انکار است شیوه ای که ما امروزه از شبکه های اجتماعی استفاده می کنیم، با شیوه ای که چند سال پیش به کار می بردیم تفاوت زیادی داشته است. امروزه افراد بیشتری آنلاین هستند، و میزان اطلاعاتی که رد و بدل می شود بسیار عظیم تر از گذشته است. کاربران در زیر بمباران اطلاعاتی که در شبکه های اجتماعی روی آنها می ریزند، تنها زمان دارند از جزئی بسیار کوچک استفاده کنند. پیشنهاد می کنم حتما مقاله زیر را که در این موضوع است بخوانید:

ترس از دست دادن fomo چیست و چگونه می توان از آن برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده کرد؟

به عنوان مدیر یک شرکت، چالشی که پیش روی شماست رسیدن به مخاطب در این حجم عظیم اطلاعات است. برای موفقیت در این کار نیاز به موارد زیر دارید:

  • بدانید مخاطبین شما دوست دارند در کجا آن اطلاعات را قرار دهید.
  • بدانید علاقه مند به چه اطلاعاتی هستند.
  • استراتژی برنامه شما برای تولید محتوا بر اساس این اطلاعات باشد.

این موضوع پایه می تواند خوانده شدن محتوای شما را گارانتی کند و تعداد مشتریان شما را افزایش دهد. به عنوان مثال شرکت TED در این مسیر بسیار موفق عمل کرده است. ویدئو های طولانی این شرکت به ویدئو های کوتاه بدل شده است اما بازدید و مخاطبین این ویدئو ها افزایییش چشمگیری پیدا کرده است. دلیل این افزایش این است که انها فهمیده اند کاربرانشان دقیقا چه چیزی نیاز دارند.

شبکه های اجتماعی تنها یک شبکه تبلیغاتی هستند، نه پایان بازی

دلیل اینکه چرا نباید از شبکه های اجتماعی دست بکشید را باید با یادگیری شیوه ای که این شبکه ها امروزه دارند بیاموزید. چند وقت پیش، یک کسب و کار می توانست به سادگی در شبکه های اجتماعی محصولات و خدماتش را مسقیما به کاربران بفروشد، اما امروز این موضوع تغییر کرده است.

افراد فروش مستقیم در شبکه های اجتماعی را نمی پسندند. بلکه تمایل دارند پیش از خرید، با اطلاعات جذاب و ویدئو ها تصمیم بگیرند آیا از یک محصول یا خدمات استفاده بکنند یا خیر. به همین دلیل است که یک وبلاگی که اطلاعات را در اختیار مخاطب می گذارد بیش از یک وب سایتی که مستقیما تبلیغ می کند به اشتراک گذاشته می شود. با پست کردن محتوای قابل اشتراک گذاری به صورت ویدئو، متن و عکس، به این موارد دست پیدا می کنید:

  • بیشتر در دنیای آنلاین دیده می شوید.
  • اعتبار شما به عنوان یک حرفه ای افزایش پیدا می کند.
  • تعداد مشتریان شما زیاد می شوند. 

شبکه های اجتماعی آگاهی ایجاد کرده و کمک کننده هستند و این یعنی افزایش مشتری

در میان اطلاعاتی که می توانید در شبکه های اجتماعی به دست بیاورید، به یک جمعیت شناسی از فالوور های خود دست پیدا می کنید، به چه چیزهای بیشتر علاقه مند هستند و چه فکری در مورد برند شما می کنند. این اطلاعات به شما کمک می کند تا محتوایی تولید کنید که باعث تقویت برندتان شود و فالوور های بیشتری پیدا کنید و در بازار رقابت سهم گسترده تری را به دست آورید.

به علاوه آگاهی با ارزشی که به دست می آید، شبکه های اجتماعی یک ابزار بسیار خوب برای ارتباط با مشتری هستند. وقتی به آنها اهمیت می دهید و احساس می کنند برای شما با ارزش هستند، به شرکت شما بسیار علاقه مند خواهند شد. به برند شما وفادار خواهند ماند و حتی شما را به دیگران معرفی خواهند کرد. در میان این ارتباط مستقیم با کاربران در شبکه های اجتماعی شما به مشتریان و کاربران جدیدی نیز دست پیدا خواهید کرد.

شبکه های اجتماعی منجر به افزایش ترافیک سایت می شوند

اکنون عصر دیجیتال است و اهمیت یک وب سایت را نمی توان ندیده گرفت. ترافیک بیشتر سایت یعنی مخاطب بیشتر و پتانسیل بیشتر برای فروش. اگر چه ترافیک وب سایت را می توان از راه های گوناگونی مانند جستجوی ارگانیک و یا لینک ها به دست آورد، اما شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی در افزایش ترافیک سایت ها دارند. وقتی یک محتوای قابل اشتراک گذاری را تولید می کنید، افراد مختف انرا به اشتراک می گذارند و هر کدام مخاطبین جدیدی برای شما فراهم می کنند و آن مخاطبین هم دوباره اشتراک گذاری می کنند و این روند می تواند بارها و بارها اتفاق افتد.

در ساعاتی که افراد بیشتری آنلاین هستند، می توانید ترافیک سایت را با حضور در شبکه های اجتماعی به شدت افزایش دهید. در این رابطه مقاله زیر بسیار سودمند خواهد بود:

انتخاب بهترین زمان فروش و بازاریابی در شبکه های اجتماعی

جمع بندی

در واقعیت شبکه های اجتماعی نمرده اند، تنها تغییر کرده اند و نیاز است کسب و کارها هم خود را با این تغییرات وفق دهند. زمان شما اکنون بسیار کمتر است تا بتوانید به مخاطبی دست پیدا کنید، با آنها ارتباط بر قرار کنید و آنها را به سمت خدماتی که ارائه می کنید و یا محصولاتی که می فروشید بکشانید.

تنها 16 درصد از کسانی که شما را در فیسبوک دنبال می کنند می تواند پست های شرکت شما را ببینند و در توییتر تنها 10 درصد از فالوور های قادر به دیدن توییت شما در زمان به اشتراک گذاری آن هستند. برای دست یافتن به مخاطبین مورد نظر، باید اطمینان پیدا کنید پست های شما قابل دستیابی باشند. برای این منظور باید محتوای مناسب را در زمان مناسب و در شبکه اجتماعی مناسب به اشتراک بگذارید.

فروش در شبکه های اجتماعی کم شده است، این یک واقعیت است، اما تنها کارکرد این شبکه ها برای برند تییر کرده است، نه آنکه تاثیرشان کمتر شده باشد. اکنون شبکه محازی جای فروش مستقیم نبوده و فروش جای خود را به اطلاع رسانی و ارتباط داده است. پس از این ارتباط و دریافت اطلاعات، مشتریان به سوی شما خواهند آمد. پس اگر فروش شما کم شده است، تنها به این دلیل است که به درستی از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنید.

نویسنده و مترجم: محمد علی عاشوری