چاپ
دسته: مقالات

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

رنگ ها در روند فروش تاثیر گذار خواهند بود. فرقی نمی کند هدف شما چه فروش محصول باشد چه ارائه خدماتی و چه تبلیغ برای مکانی خاص، ترکیب صحیح رنگ های به کار برده شده در برند شما در حسی که مخاطب از برند شما و قدرت تاثیر گذاری آن دریافت می کند، موثر خواهد بود. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه مریلند در این زمینه صورت گرفت، رنگ ها پیش از تصاویر و نوشته ها در مغز انسان ثبت می گردند. در تحقیقی دیگر ثابت شده است که رنگ ها قادر هستند شناخته شدن برند ها را تا ۸۰ درصد افزایش دهند. 

اما چه دلیلی وجود دارد که اغلب مجموعه رنگ های یک برند بر اساس ترجیحات شخصی مشتری و یا یک مدیران برند به طراح دیکته شود؟ چه مجموعه رنگی درست و مناسب محسوب می شود؟ و در آخر اینکه چگونه طراحان قادر خواهند بود تا قدرت رنگ ها را به موثر ترین شکل ممکن در پروژه های برندسازی نشان دهند؟ در این مقاله به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

تئوری رنگ ها در برندسازی

برای اینکه مجموعه ی رنگ برند خود را به گونه ای انتخاب کنیم که با یکدیگر هارمونی داشته باشند باید با اصول پایه ای تئوری رنگ ها و چرخه رنگ ها آشنایی داشته باشید برای این منظور می توانید از قسمت ویکی مربوط به رنگ سایت بازدید به عمل آورید.

تئوری رنگ ها در برندسازی

اما در عمل این به چه معناست؟ چگونه به کار طراحی ارتباط پیدا می کند؟ و آیا تئوری سنتی رنگ ها در برندسازی به کمک طراحان می آید؟

تئوری رنگ ها می تواند کمک کند تا نقطه ی شروع خوبی برای تصمیم گیری تعیین پالت رنگ برای یک پروژه ی برندسازی جدید پیدا کنیم؛ البته فاکتور های موثر دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که نیاز است به آنها توجه نماییم. 

به هر حال در قدم های اولیه یک پروژه ما نیازمند این هستیم تا به دنبال مراجع مختلف برای تصمیم گیری بگردیم. در بازار اشباع شده ی این روزها، بسیار سخت می نماید که ما قادر باشیم رنگ مخصوص به برند خود را داشته باشیم، بنابراین کوشش می نماییم تا از نقاط ضعف و قوت مراجع مختلف در تصمیم گیری های خود کمک بگیریم تا بتوانیم برندی غافلگیر کننده و خلاق که در ذهن همگان ماندگار شود ایجاد نماییم. این امر نیازمند صرف زمان و انرژی و کار با مواد واقعی، عکس گرفتن از سوژه و مرور کتاب های مختلف و بررسی آثار سایرین می باشد. همچنین طراحان برای انجام این کار می تواند از ابزار های مفید در این زمینه استفاده کنند. نظیر ابزار: Adobe colour scheme generator, Kuler و Pantone’s Studio app که قادر است تا عکس را به مجموعه از سوژه ها تبدیل کند؛ و یک ابزار مفید دیگر به نام Colorable که می تواند شما را مطمئن سازد تا رنگ های انتخابی شما مطابق با دستور العملی که Web Content Accessibility Guidelines یا همان (WCAG) ارائه می دهد، سازگار باشد.

با وجود اینکه تئوری رنگ ها بسیار مفید و ضروری قلمداد می شود، اما این یک فرمول عمومی برای تمامی برند ها نیست و هر برند نیازمند فرمول خاصی برای خود می باشد.

ایده های مربوط به رنگ در فرآیند طراحی

تمامی عناصر به کار برده شده در طراحی بهتر است تا با شدت یکسانی به کار گرفته شود، چرا که در ترکیب نهایی، تمامی آنها یک طرح گرافیکی واحد را شکل می دهند که با رسیدن به سطحی درست از تمایز، ارتباط و اصالت، نمایانگر چهره ی برندی جدید می باشند. 

نقش رنگ ها در فرآیند توسعه یک برند تنها به انتخاب مجموعه رنگ های مربوط به آن برند محدود نمی شود، بلکه به نسبت های استفاده از آنها، نحوه ی چگونگی استفاده از آنها و دلیل استفاده از هر یک از آن رنگ ها دارای اهمیت می باشد. 

انتخاب یک پالت رنگ مناسب برای برند مورد نظر مستلزم پاسخ به سوالات کلیدی نظیر این است که برند شما قصد دارد تا برای کدامین هدف استوار بماند؟ و این هدف چگونه و در چه مسیری قصد دارد تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند؟

ایده های مربوط به رنگ در فرآیند طراحی

روانشناسی رنگ ها

یکی از مواردی که در کنار توجه به تئوری رنگ ها الزامی است تا به آن توجه کافی را داشته باشیم، روانشناسی رنگ ها و تاثیری که هر رنگ به خصوص بر ذهن و احساس مخاطب می گذارد، می باشد. این امر به اندازه ای اهمیت دارد که حتی فراتر از توجه به چرخه ی رنگ ها باید مد نظر طراحان قرار گیرد. 

در روانشناسی رنگ ها هر رنگ معنای ویژه ای دارد. برای روشن شدن این موضوع می توان قسمتی از کتاب لوگو چیست که توسط گروه آگرین ترجمه گردیده است و مربوط به نقش رنگ ها در برندسازی می شود، اشاره کنیم:

قرمز

رنگ تندی که قادر است احساسات شدیدی از جنگ و خونریزی گرفته تا شور و عشق را ایجاد کند. در طراحی لوگو از این رنگ برای جلب توجه مردم استفاده می شود، همچنین رنگ قرمز به دلیل بالا بردن فشار خون می تواند حس گرسنگی را به بیننده های خود القا کند.

آبی

رنگ آرام بخشی است که می تواند تصاویری از قدرت موفقیت و امنیت را در ذهن ما تداعی کند. اکثر مردم معتقدند که حداقل یک بار در طول زندگی خود به یکی از طیف های رنگ آبی علاقه پیدا کرده اند. این رنگ یکی از محبوب ترین رنگ ها در طراحی لوگو محسوب می شود و می توان بیش از ۵۰۰ لوگو دولتی و یا پزشکی موفق که از این رنگ بهره برده اند نام برد. 

سبز

رنگ سبز نشانی از زندگی و نو شدن می باشد، رنگی آرام بخش و تسکین دهنده به شمار می آید، با این وجود می تواند نشانی از حسادت و بی تجربگی نیز به حساب آید. معمولا این رنگ در لوگو کمپانی هایی دیده می شود که قصد دارند خود را دوستار محیط زیست نشان دهند.

انتخاب رنگ سایت برای جذب مخاطب بیشتر و تاثیرات روان شناختی رنگ ها

نقش سمبولیک رنگ ها

بحث دیگری که در این رابطه به میان می آید، نقش سمبولیک بودن رنگ ها می باشد. رنگ های سمبولیک ارتباط پیدا می کند با استفاده از هر رنگ در فرهنگی خاص، به طور مثال رنگ قرمز در  فرهنگ چینی سمبل خوش شانسی بوده، در حالی که در همین فرهنگ رنگ سفید نمادی از مرگ به شمار می آید، در فرهنگ اسلامی رنگ سبز بسیار مورد استفاده می گردد چرا که مسمانان این رنگ را نمادی از پیامبر خود می دانند و بنابراین استفاده از این رنگ در جلب اعتماد مخاطبان مسلمان خود موفق تر عمل می کنند. 

بنابراین، رنگ ها بر ناخودآگاه مخاطبان تاثیر می گذارد و با توجه به جامعه ی هدف خود و علم بر این موضوع که هر رنگ چه واکنشی از مخاطبان دریافت می کند و این واکنش چه میزان به هدف فعالیت برند شما مربوط می شود می توانید پالت مناسب برند خود را انتخاب نمایید.

نظریه سیستم اثر گذاری رنگ ها 

در دهه ی ۸۰ آنجلا رایت، روانشناس رنگ ها، ارتباطی که میان الگو های رنگ ها و رفتار انسان وجود دارد را شناسایی کرد و به این نتیجه رسید که رنگ ها را می توان در چهار گروه طبقه بندی کرد و به روابط ریاضی در خصوص سایه و تن های به کار گرفته شده در هر گروه دست یافت و هارمونی رنگ ها را به اثبات رسانید. رایت در توسعه ی نظریه ی سیستم اثر گذاری رنگ های خود این چهار گروه رنگ را بر اساس چهار نوع تیپ شخصیتی متفاوت از یکدیگر مجزا کرد. در تصویر زیر مثالی از به کار گرفته شدن هر یک از ۴ نوع گروه رنگی در برندی خاص آورده شده است.

نظریه سیستم اثر گذاری رنگ ها

نویسنده و مترجم: پگاه تایکندی

بازدید: 195