Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش نشان دهنده درصد کاربرانی است که پس از ورود به صفحه ای از سایت شما، بدون این که از صفحه دیگری بازدید کنند، وبسایت شما را ترک می کنند.

 نرخ پرش چه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهد؟

بالا بودن نرخ پرش می تواند نشان دهنده عدم کارایی محتوای وبسایت باشد. اما دلایل بسیار گسترده تری نیز می تواند داشته باشد. البته نرخ پرش تنها معیاری نیست که موفقیت یا عدم موفقیت محتوای سایت شما را نشان می دهد. باید روند نرخ پرش را در بازه های زمانی بررسی نموده و آن را به عنوان تنها یکی از معیارهای موفقیت یک صفحه خاص از سایت خود در نظر بگیرید. سایر معیارها می تواند شامل زمان متوسط حضور کاربر در یک صفحه از سایت، تعداد کاربرانی که تا انتهای یک صفحه از سایت شما را مطالعه کرده اند و ... باشد.

به هر حال اگر هدف شما این است که بازدید کنندگان در سایت بمانند و از سایر صفحات آن نیز بازدید کنند؛ نرخ پرش می تواند راهنمای خوبی باشد.

آیا بالا بودن نرخ پرش، همیشه بد است؟

در یک کلام، نه. خوب یا بد بودن آن به هدف سایت بستگی دارد.

به عنوان مثال، ممکن است مخاطبان شما به دنبال بررسی سریع یک شماره تلفن یا چیز دیگری باشند. در این صورت اگر سایت امکان دسترسی سریع کاربران به این اطلاعات را فراهم آورد، کاربران پس از دسترسی به اطلاعات مورد نظر خود سریعاً سایت شما را ترک می کنند که باعث افزایش نرخ پرش می شود و این نشانه بدی نیست. اما برای یک سایت مجله آنلاین هدف این است که کاربران زمان طولانی تری را در وبسایت باقی بمانند و مطالب بیشتری را مطالعه کنند. پس این که کاربران سریعاً سایت را ترک کنند، نشانه خوبی نیست و به این معناست که این وبسایت به نیازهای آن ها پاسخ نداده است.

سئو نرخ پرش

ارتباط بین نرخ پرش و سئو

از لحاظ تئوری، نرخ پرش فاکتور مهمی برای رتبه بندی است زیرا نشان دهنده میزان ارتباط صفحه فرود شما با عبارت مورد جستجوی کاربران است اما در عمل هنوز هم جای بحث وجود دارد. به هر حال نرخ پرش چه فاکتوری برای رتبه بندی باشد و چه نباشد؛ مطمئناً برای گوگل نشانه ای است از کیفیت محتوای وبسایت شما.

به طور خلاصه، فاکتور نرخ پرش این گونه عمل می کند:

اگر کاربری بر روی سایتی در نتایج جستجو کلیک کند و سپس مدتی در آن سایت بماند، این نشان می دهد که این وبسایت با عبارت مورد جستجو مرتبط بوده و هدف خود را به انجام رسانده است. بنابراین گوگل این وبسایت را در رتبه بهتری قرار خواهد داد.

اگر کاربری بر روی یکی از نتایج جستجو کلیک کند و سپس بلافاصله به صفحه نتایج جستجو برگردد (یا بر روی وبسایت دیگری کلیک کند)، این نشان می دهد که این سایت برای کاربر مفید نبوده و بنابراین این سایت رتبه خوبی را در مورد عبارت مورد جستجو کسب نخواهد کرد.

البته همان طور که پیش از این توضیح دادیم، نوع سایت نیز در چگونگی تاثیر این فاکتور، دخیل است.

چگونه می توان نرخ پرش را کاهش داد و بازدید کنندگان را به مدت طولانی تری در وبسایت خود نگه داشت؟

برای کاهش نرخ پرش و نگه داشتن بازدید کنندگان برای مدت طولانی تر، موارد زیر را رعایت کنید یا دست کم مواردی را که باعث می شود بازدید کنندگان وبسایت شما را ترک کنند، حذف کنید.

1- مطمئن شوید که وبسایت شما به سرعت بارگذاری می شود. بوسیله ابزار pagespeed گوگل سرعت بارگذاری سایت را بررسی کنید.

2- اطلاعات مورد نیاز بازدید کنندگان را فراهم آورید.

3- از به کار بردن تصاویر جذاب صرفاً با هدف بالا بردن میزان کلیک، خودداری کنید.

4- از به کار بردن pop-up و تبلیغات مزاحم، جدا پرهیز کنید.

5- از لینک دهی داخلی بهره ببرید.

6- در مورد لینک دهی خارجی در وبسایت خود محتاط باشید؛ اگر در بخش آغازین متن محتوای خود، لینک خارجی داده باشید و صفحه فرود این لینک در پنجره مجزا و جدیدی باز نشود؛ این باعث افزایش نرخ پرش وبسایت شما خواهد شد.

7- از صفحه بندی یک متن خودداری کنید و کل متن را در یک صفحه قرار دهید. صفحه بندی شاید راهی برای کاهش نرخ پرش بنظر آید، اما ارزش اذیت کردن کاربران را ندارد. کاربر می تواند براحتی اسکرول کرده و ادامه متن را در همان صفحه بخواند.

8- وبسایتی با طراحی مناسب داشته باشید. کاربر به محض ورود به سایت تحت تأثیر ظاهر آن قرار می گیرد. مثلا یک سایت تجاری باید آنقدر حرفه ای باشد که حس اعتماد کاربر را جلب کند. شما ممکن است بتوانید کاربران را ترغیب کنید که در نتایج جستجو روی سایت شما کلیک کنند اما طراحی بد سایت نیز آن ها را به ترک سایت ترغیب خواهد کرد.

9- قالب بندی مناسبی برای مقاله هایتان داشته باشید. مثلاً به صورتی نباشد که کاربر با یک متن طولانی و خسته کننده رو به رو شود. متن را پاراگراف بندی کنید و از تیترها و بالت و شماره گذاری استفاده کنید و میان پاراگراف ها از تصاویر مناسب نیز استفاده کنید.

متن های طولانی و خسته کننده عامل افزایش نرخ پرش است

10- صفحات وبسایت شما با گوشی های تلفن همراه سازگار باشد.

11- امکان جستجو در درون وبسایت را برای کاربران فراهم کنید. و همچنین منوی راهبری ساده و در دسترس.

12- خواندن مطالب مرتبط را به خوانندگان مقاله خود، پیشنهاد دهید.

13- فهرستی از محبوب ترین مقالات سایت را در دسترس کاربران قرار دهید. مثلا در ستون کناری.

14- مطمئن شوید که گزینه ها (یا دکمه های) موجود در وبسایت، کار خود را درست انجام می دهند. از کلمات واضح و بدون ابهام استفاده کنید تا کاربر بداند با فشردن دکمه ای خاص دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد، رنگ و اندازه مناسبی را برای دکمه ها استفاده کنید، آن ها را در جای مناسبی قرار دهید و در نهایت عملکرد آن ها را در دستگاه های مختلف امتحان کنید.

منبع: web24.ir