Your browser does not support JavaScript!
سئو وردپرس
سئو جوملا
سئوکار
درخواست مشاوره
تگ کنونیکال (Canonical) چیست؟

اگر در زمینه سئو فعالیت می‌کنید، احتمالا اصطلاح لینک یا تگ کنونیکال (Canonical Link) یا لینک کانونی را شنیده‌اید. اگر نمی‌دانید این اصطلاح در سئو به چه معنا است و چه تاثیری در بهینه سازی موتورهای جستجو دارد، در ادامه با من همراه باشید.

لینک کنونیکال چیست؟

لینک کانونی یا canonical link یک عنصر HTML است که به موتورهای جستجو می‌گوید که صفحهای که در حال مشاهده آن هستید، نسخه اصلی یا منبع یک محتوای تکراری است. این عنصر به صورت زیر در بخش head صفحه قرار میگیرد:

<link rel="canonical" href="https://agerin.ir/page" />

این عنصر به موتورهای جستجو اطلاع می دهد که صفحهای که دارید مشاهده میکنید، همان صفحه ای است که باید از آن به عنوان منبع اصلی یا اولویت داده شود. این کار باعث می شود که موتورهای جستجو صفحات تکراری را نادیده بگیرند و فقط روی صفحه کانونی تمرکز کنند. این عمل بهبود رتبه و بازدید صفحات وب را در پی دارد.

لینک کانونی در سئو بسیار مهم است زیرا به جلوگیری از مشکلات ناشی از محتوای تکراری کمک می کند. محتوای تکراری زمانی رخ می دهد که چندین نسخه از یک صفحه وب با URL های مختلف وجود داشته باشد. برای مثال، فرض کنید شما چندین نسخه از یک صفحه محصول با URL های زیر داشته باشید:

https://agerin.ir/product

https://agerin.ir/product?sort=price

https://agerin.ir/?utm_source=google

https://my.agerin.ir/product

این صفحات همگی یک محتوا را نشان می‌دهند، اما با URL های مختلف. این موضوع باعث سردرگمی موتورهای جستجو و کاربران می‌شود و ممکن است به تقسیم اعتبار و رتبه بین آنها منجر شود. برای حل این مشکل، شما باید یک لینک کانونی برای هر صفحه تعریف کنید و به نسخه اصلی یا منبع صفحه اشاره کنید. برای مثال، شما می‌توانید برای هر چهار نسخه بالا، لینک کانونی زیر را قرار دهید:

<link rel="canonical" href="https://agerin.ir/product" />

این عمل به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که صفحه https://agerin.ir/product نسخه اصلی و منبع تمام نسخه‌های دیگر است و باید به عنوان صفحه اولویت داده شده در نظر گرفته شود.

برای اطلاعات بیشتر به مطالب زیر مراجعه کنید:

تاثیر لینک کانونی در بهبود سئو چقدر است؟

لینک کانونی یک نه تنها یک راه حل، بلکه یک نیاز واقعی برای سایت‌هایی است که از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) استفاده می‌کنند. سیستم‌های مدیریت محتوا معمولا به خاطر ساختار خود می‌توانند منجربه به‌وجود آمدن لینک‌های تکراری شوند. برای کسب رتبه در سئو (SEO)، نیاز است این موضوع را حتما در نظر داشته باشید. معمولا برای برطرف کردن این مشکل، پلاگین‌های مختلفی برای سیستم‌های مدیریت محتوا طراحی می‌شود که به سادگی می‌تواند مشکل را برطرف کند.