Your browser does not support JavaScript!
خدمات سئو
خدمات طراحی سایت
خدمات دیجیتال مارکتینگ
اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) گاهی بسیار زیاد به نظر می‌رسد و ممکن است شما را گیج کند. در این مقاله آموزشی، ما مجموعه‌ای از مهم‌ترین و پرکاربردترین اصطلاحات بازاریابی دیجیتال را برای شما گردآوری کرده‌ایم. هدف ما این است که شما با کلیه اصطلاحات و واژگان مهم این حوزه آشنایی کافی به دست آورید. به همین منظور، در ذیل هر اصطلاح، تلاش شده است تا مقالات تکمیلی آورده شود تا در صورت نیاز به مطالعه آنها بپردازید.

اصطلاحات بر اساس حرف اول انگلیسی آنها مرتب شده است.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با شماره

301 redirect: هنگامی که صفحه‌ای را به یک URL جدید منتقل می‌کنید، باید به موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ آموزش دهید که چگونه با این تغییر رفتار کنند. تغییر مسیر ۳۰۱ به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا بدانند که محتوای خود را برای همیشه به یک URL جدید منتقل کرده‌اید. موتورهای جستجو لینک جدید را به ایندکس اضافه می‌کنند و لینک‌هایی که به URL قدیمی اشاره می‌کنند به طور خودکار به URL جدید، ارسال می‌شوند.

302 redirect: بسیار شبیه به تغییر مسیر ۳۰۱ است. هنگام استفاده از تغییر مسیر ۳۰۲، موتورهای جستجو و مرورگرها URL جدید را موقتی در نظر می‌گیرند. این موضوع برای سئو پیامدهایی دارد. تنها زمانی از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید که قصد دارید در مقطع زمانی مشخصی به URL اصلی برگردید.

Error 404: این کد خطا نشان می‌دهد که صفحه درخواستی توسط سرور پیدا نمی‌شود، حتی اگر مرورگر با سرور مربوطه ارتباط برقرار کند. اگر یکی از صفحات شما خطای ۴۰۴ ایجاد می‌کند، باید بررسی کنید که چه اتفاقی افتاده است زیرا احتمالا خطای فنی وجود دارد.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با A

A/B Testing: روشی موثر برای آزمایش و بهینه سازی محتوای بازاریابی که به عنوان تست تقسیم نیز شناخته می‌شود. شما عملکرد دو نوع از یک صفحه وب، ایمیل یا هر محتوای دیگری را با هم مقایسه می‌کنید. برای اینکه تست A/B موثر باشد، فقط عنصری که آزمایش می‌کنید باید در نسخه B با نسخه A متفاوت باشد. این تنها راهی است که می‌توانید مطمئن شوید کدام عنصر خاص باعث شده که مخاطبان شما پاسخ متفاوتی بدهند.

Above the fold: هر چیزی که در لحظه‌ای که صفحه شما بدون باز می‌شود و بدون اسکرول روی صفحه قابل مشاهده است.

Activity-Based Budgeting: بودجه‌بندی بر اساس فعالیت‌های بازاریابی که به صورت اختصار ABB هم گفته می‌شود. در این روش، حجم و پیشرفت مبنای بودجه‌بندی قرار می‌گیرد تا بتوان روی هزینه‌ها مدیریت داشت.

Ad Audience: مخاطبین تبلیغات، به تعداد کل افرادی که یک تبلیغ را مشاهده کرده یا مشاهده خواهند کرد گفته می‌شود.

Ad Blocker: افزونه یا نرم‌افزاری که روی مرورگر نصب می‌شود تا تبلیغات را مسدود کند.

Ad Exchange: به برنامه‌هایی گفته می‌شود که روش خودکار خرید رسانه برای تبلیغات ارائه می‌دهند. می‌توانید Ad exchange را مانند یک بورس اوراق بهادار تصور کنید، که در آن آگهی‌های نمایشی به جای دارایی‌های مالی مبادله می‌شوند. ناشران مالک فضای تبلیغاتی هستند که به حراج گذاشته‌اند و تبلیغ‌کنندگان برای نمایش‌ تبلیغاتشان پیشنهاد قیمت می‌دهند.

Ad group: یک گروه تبلیغاتی مجموعه‌ای از تبلیغات است که مجموعه کلمات کلیدی یکسانی را هدف قرار می‌دهند. هر کمپین PPC شامل یک یا چند گروه تبلیغاتی است. تبلیغات در یک گروه تبلیغاتی به نوعی به یکدیگر مرتبط هستند.

Ad Monetization: اگر می خواهید از وب سایت یا برنامه خود بدون اینکه چیزی بفروشید درآمد کسب کنید، این یکی از راه‌های انجام آن است. کسب درآمد از تبلیغات به معنای انتشار تبلیغات در وب سایت، وبلاگ یا برنامه شما برای کسب درآمد است. شما اساسا فضایی را برای دیگران فراهم می‌کنید تا تبلیغات را در سایت شما قرار دهند و هر زمان که بازدیدکننده روی تبلیغ کلیک کند، درآمدی به دست آورید.

Ad Network: شبکه‌های تبلیغاتی پیش درآمد Ad Exchangeها هستند و برای خرید رسانه در تبلیغات نمایشی استفاده می‌شدند. تعداد انگشت شماری از شبکه‌های تبلیغاتی، مانند Google Display Network با نام GDN، هنوز فعال هستند. با این حال، اکثر آنها جایگزین شده‌اند. یکی از دلایل این است که تبلیغات تقلبی یک مشکل رایج در شبکه های تبلیغاتی به دلیل نحوه عملکرد آنها بود.

Ad Rank: رتبه تبلیغات در گوگل ادوردز که مشخص کننده جایگاه نمایش تبلیغ است. این رتبه بر اساس حداکثر قیمت پیشنهادی ضربدر امتیاز کیفیت محاسبه می‌شود. زمانی که رتبه یک تبلیغ بالاتر باشد، بالاتر از سایر تبلیغات در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. اینکه تبلیغ در کجای صفحه نتایج جستجو نمایش داده شود، ارتباطی با رتبه آن تبلیغ ندارد.

Ad relevence: این اصطلاح در حوزه جستجوی پولی شکل گرفته است. هم گوگل و هم بینگ ارتباط تبلیغات را به یک شکل تعریف می‌کنند: ارتباط آگهی اندازه‌گیری می‌کند که کلمه کلیدی شما چقدر با تبلیغات شما مرتبط است. برای اینکه تبلیغ شما رتبه خوبی داشته باشد، باید بسیار مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظر باشد. همین امر در مورد صفحه فرود (لندینگ پیج) نیز صدق می‌کند.

Ad Schedule: برنامه‌ زمانبدی تبلیغات است. اینکه یک تبلیغ در چه روزها و زمان‌های قابل مشاهده باشد یا خیر.

Ad server: اطلاعات یک تبلیغات و اجرا و مدیریت تبلیغات اینترنتی در سروهای تبلیغات صورت می‌گیرد. مثلا بررسی اینکه چه تبلیغی چه زمانی نمایش داده شود یا اطلاعات آماری تبلیغ در این سرور ذخیره و پردازش می‌شود.

Affiliate: وابسته به شخص یا سازمانی گفته می‌شود که در ارتباط با دیگری است. این تعریف می‌تواند به چیزهای زیادی اشاره داشته باشد. یک بازاریاب، بازاریابی شخص ثالث را با کلمه Affiliate می‌کند. در بازاریابی دیجیتال، شرکت‌های وابسته محصولات یا خدمات دیگران را تبلیغ کرده و در ازای آن کمیسیون دریافت می‌کنند.

Affiliate Marketing: بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ شکلی از بازاریابی شخص ثالث که در آن به دیگران اجازه می‌دهید در ازای دریافت کمیسیون، محصول یا خدمات شما را تبلیغ کنند. کمیسیون بر اساس عملکرد پرداخت می‌شود. به عبارت دیگر، در صورت موفقیت آمیز بودن تلاش‌های افیلیت مارکتر او مبلغی را دریافت می‌کند.

Affiliate Program: روشی که تعیین می‌کند افیلیت مارکترها چگونه برای برند شما بازاریابی و پول دریافت می‌کنند. برنامه های افیلیت شامل قوانینی در مورد نحوه تبدیل شدن به یک افیلیت مارکتر، تبلیغات و محاسبه کمیسیون است. بسته به نوع زیرمجموعه‌ای که شرکت شما را هدف قرار می‌دهد، خلاقیت‌ها، پیشنهادات یا دستورالعمل‌های دیگر را در مورد نحوه ارائه برند ارائه می‌دهید. روش پرداخت بر اساس نوع تبلیغات و هدف آن است. رایج ترین طرح های پرداخت عبارتند از پرداخت به ازای کلیک (PPC)، پرداخت به ازای سرنخ (PPL) و پرداخت به ازای فروش (PPS).

Algorithm Update: به بیان ساده، یک الگوریتم دنباله‌ای از دستورالعمل‌ها است که یک برنامه کامپیوتری برای حل یک مسئله دنبال می کند. الگوریتم‌های جستجو دستورالعمل‌هایی هستند که یک موتور جستجو برای یافتن نتایج برای یک جستجوی خاص دنبال می‌کند. گوگل و سایر موتورهای جستجو سعی می‌کنند مرتبا رویه رتبه‌بندی خود را بهبود ببخشند، به این معنی که تغییراتی را در الگوریتم‌های جستجوی خود اعمال می‌کنند. تغییرات در مقیاس بزرگ به عنوان به‌روزرسانی الگوریتم نامیده می‌شود. این موضوع می‌تواند به طور قابل توجهی بر روشی که موتور جستجو صفحات شما را ایندکس می‌کند تأثیر بگذارد و کل سئوی شما را از بین ببرد. بنابراین، مطمئن شوید که با آخرین به‌روزرسانی‌ها در جریان هستید.

Alt Text: متن جایگزین، مخفف «alternative text» است و به جای تصویری که در صفحه بارگیری نشده باشد ظاهر می‌شود. هر تصویر در وب سایت شما باید یک متن جایگزین یا توضیحات جایگزین داشته باشد که به طور دقیق آنچه را روی تصویر است توصیف کند. یک متن جایگزین دقیق که به کلمات کلیدی و محتوای مرتبط مرتبط است به خزنده‌های موتورهای جستجو کمک می‌کند تا کار خود را انجام دهند. این، البته، بر رتبه بندی SERP شما تأثیر می گذارد. متن جایگزین همچنین توسط صفحه خوان‌ها برای کمک به افراد کم بینا برای درک یک تصویر استفاده می‌شود.

Anchor Text: متن لنگر یا انکر تکست. هنگامی که سند HTML خود را به صفحه دیگری پیوند می‌دهید، این کار را با افزودن یک لینک انجام می‌دهید. انکرتکست متن قابل کلیک در هایپرلینک (Hyperlink) است. برای اهداف سئو و راحتی خوانندگان، انکر تکست باید شامل عبارات مربوط به عنوان صفحه یا کلمات کلیدی صفحه‌ای باشد که با کلیک شخص روی لینک باز می‌شود. در پست وبلاگ، که در حال مطالعه هستید، لینک‌های زیادی را مشاهده می‌کنید که به وضوح با رنگ آبی انکر تکست قابل تشخیص هستند.

ARPA: مخفف «Address and Routing Parameter Area» نوع خاصی از دامنه سطح بالا در سیستم نام دامنه (DNS) اینترنت است که فقط برای اهداف زیرساخت اینترنتی استفاده می‌شود. در اصل ARPA مخفف آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته (سازمانی که نسل قبلی اینترنت به نام ARPANET را توسعه داد) بود.

Attribution Models: قاعده یا مجموعه‌ای از قوانین که براساس آن اعتبار برای فروش و تبدیل به نقاط تماس خاصی در قیف تبدیل اختصاص می‌یابد. یک مدل انتساب می تواند ۱۰۰٪ اعتبار را به آخرین تعامل درست قبل از خرید یا اولین تعامل اختصاص دهد یا اعتبارات را در تعدادی از نقاط تماس توزیع کند.

Audience: مخاطب. در دنیای دیجیتال، مخاطب را می‌توان بخشی از عموم مردم توصیف کرد که به محتوای شما توجه می‌کنند.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با B

Backlink: بک لینک گاهی به عنوان Inbound link (اینباند لینک)، «لینک ورودی» یا «لینک‌های یک طرفه» خوانده می‌شود. به صورت ساده یک بک لینک، لینک (پیوندی) از یک صفحه به یک سایت دیگر است. اگر شخصی به سایت شما لینک دهد، شما یک بک لینک از او دارید. اگر به وب سایت دیگری لینک دهید، آنها یک بک لینک از شما دارند.

Bounce Rate: نرخ پرش به درصد بازدیدکنندگانی اطلاق می‌شود که پس از مشاهده تنها یک صفحه، وب سایت را ترک می‌کنند. نرخ پرش معیاری است که می‌تواند برای اندازه‌گیری کیفیت و ارتباط محتوا، طراحی و تجربه کاربری یک وب سایت مورد استفاده قرار گیرد.

Brand Awareness: آگاهی از برند، دیده شدن و احساس به برند را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو را بررسی می‌کند. بازاریاب‌های دیجیتال ممکن است یا یا چند KPI برای آگاهی از برند را برای ردیابی برندشان در یک دوره زمانی مشخص تعیین کنند.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با C

CAC: مخفف Customer Acquisition Cost یا هزینه جذب مشتری است که شامل کل هزینه فروش و بازاریابی که برای جذب و تبدیل مشتری جدید لازم است را محاسبه می‌‌کند. هزینه جذب مشتری شامل تمام هزینه‌های مربوط به تبلیغات، کمپین‌ها، حقوق، کمیسیون‌ها، پاداش‌ها، هزینه‌های سربار و سایر هزینه‌های مرتبط با تولید لید و عقد قرارداد می‌شود. CAC را می‌توان برای یک دوره خاص مانند یک ماه، یک چهارم یا یک سال محاسبه کرد.

CDN: مخفف content delivery network به معنی شبکه تحویل محتوا. تعدادی از سرورهایی که در جغرافیای گوناگون توزیع شده است تا محتوا را نزدیک سرور به کاربران نهایی ارائه دهد. این موضوع باعث می‌شود امکان انتقال سریع فایل‌های مورد نیاز برای بارگیری محتوای اینترنتی فراهم شود.

Chrun Rate: نرخ ریزش مشتری انحراف معیاری است که تعداد مشتریان که یک کسب و کار در یک بازه زمانی معین از دست داده است را محاسبه می‌کند. نرخ ریزش به‌عنوان نرخ فرسایش یا ریزش مشتری نیز شناخته می‌شود. نرخ ریزش برای یک کسب و کار بسیار مهم است، چراکه بر درآمد، سودآوری و رشد آن تأثیر می‌گذارد.

CMS: سیستم مدیریت محتوا Content Management System، که اغلب به اختصار CMS نامیده می شود‌، نرم افزاری است که به مدیران سایت کمک می کند تا بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، محتوا را در یک وب سایت ایجاد، مدیریت و اصلاح کنند. به زبان ساده تر، سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به شما کمک می‌کند بدون نیاز به نوشتن همه کدها از ابتدا یک وب سایت بسازید. به جای اینکه سیستم خود را برای ایجاد صفحات وب، ذخیره تصاویر و سایر عملکردها بسازید، سیستم مدیریت محتوا تمام زیرساخت های اساسی را برای شما مدیریت می‌کند تا بتوانید روی قسمت‌های مهمتر وب سایت خود تمرکز کنید.

Content Calendar: تقویم تولید محتوا به صورت بصری گردش کار بخش تولید محتوا را در دوره های زمانی روزانه، هفتگی و ماهیانه نمایش می دهد. در تقویم تولید محتوا فرمت محتوا (Format)، شیوه‌های تبلیغ محتوا (Promote)، نویسندگان / طراحان (Creators)، تاریخ انتشار (Publish)، موضوع محتوا (Title)، محل نشر محتوا (Channel)، دسته بندی (Category)، زمان تولید (Create)، پرسونا مخاطب (Persona)، وضعیت محتوا (Status) و ... مشخص می‌شود.

Content Creation: تولید محتوا فرایند تولید ایده از موضوع مورد علاقه مخاطب با ایجاد محتوای متنی، تصویری و صوتی پیرامون آن ایده و در دسترس قرار دادن این اطلاعات به مخاطب از طریق وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و ... است.

CRR: شاخص نگهداشت مشتری یا نرخ حفظ مشتری (CRR) مخفف Customer Retention Rate است. CRR معیاری برای اندازه‌گیری چگونگی حفظ مشتری در یک کسب و کار در یک بازه زمانی مشخص است. با تقسیم تعداد مشتریان در پایان دوره بر تعداد مشتریان ابتدای دوره و ضرب در ۱۰۰ کردن عدد به دست آمده، این شاخص محاسبه می‌شود.

CTA: دعوت به عمل، فراخوان برای اقدام یا CTA مخفف Call to Action، اصطلاحی در بازاریابی برای توصیف کاری که کاربر را تشویق به انجام یک اقدام خاص، مانند کلیک کردن روی یک دکمه، پر کردن یک فرم، یا اشتراک در خبرنامه می‌کند. یک CTA معمولا برای جلب توجه کاربر و ترغیب آنها به انجام عمل مورد نظر طراحی می‌شود. دعوت به عمل را می‌توان در اشکال مختلف رسانه‌های دیجیتال مانند وب‌سایت‌ها، ایمیل‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، ویدئوها و تبلیغات مشاهده کرد.

CTR: مخفف Clickthrough rate به معنای نرخ کلیک، معیاری است که برای اندازه‌گیری موفقیت یک کمپین تبلیغاتی آنلاین استفاده می‌شود. CTR برابر است با نسبت تعداد کلیک‌ها بر روی یک پیوند خاص یا دعوت به عمل (CTA) به تعداد دفعاتی که فرد در معرض آن پیوند یا دعوت به عمل قرار گرفته است. CTR میزان موفقیت یک تبلیغ در جلب توجه کاربران را اندازه‌گیری می‌کند. هر چه CTR بیشتر باشد، تبلیغ در ایجاد علاقه موثرتر بوده است.

CVR: نرخ تبدیل مخفف Convertion Rate درصدی از بازدیدکنندگان یک وب سایت یا کسب و کار دیجیتال است که یک هدف یا اقدام مورد نظر را تکمیل می‌کنند. نرخ تبدیل یک معیار کلیدی برای اندازه‌گیری اثربخشی بازاریابی و طراحی وب است، زیرا نشان می‌دهد که وب‌سایت یا کسب و کار دیجیتال تا چه اندازه بازدیدکنندگان را جذب، درگیر و متقاعد می‌کند تا اقدام مورد نظر را انجام دهند.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با D

Discord: دیسکورد یک پلتفرم آنلاین محبوب است که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق صدا، ویدئو و متن با هم ارتباط برقرار کنند. دیسکورد در ابتدا برای گیمرها ایجاد شد، اما از آن زمان به میزبانی جوامع مختلف مانند کلوپ‌های مدرسه، گروه‌های هنری یا گروه‌های هواداری گسترش یافته است. کاربران دیسکورد می‌توانند سرورهایی ایجاد کنند یا به آنها بپیوندند، که مانند اتاق‌های چت آنلاین هستند، جایی که می‌توانند با دوستان و انجمن‌های خود صحبت و معاشرت کنند.

Digital Marketing: تعاریف مختلفی برای دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال وجود دارد که به سه مورد از مهم‌ترین‌های آن اشاره می‌کنیم: تعریف اول: دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی است که از اینترنت و فناوری‌های دیجیتال برای تبلیغ محصولات و خدمات استفاده می‌کند. بازاریابی دیجیتال شامل استفاده از کانال‌های مختلف مانند وب سایت‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو برای ارتباط با مشتریان در هر مرحله از مسیر خرید است. بازاریابی دیجیتال با ظهور اینترنت در دهه 1990 رایج شد. تعریف دوم: بازاریابی دیجیتال نوعی تبلیغات است که از اینترنت و فناوری‌های دیجیتال برای ارتباط با مشتریان استفاده می‌کند. بازاریابی دیجیتال به جای رسانه‌های سنتی مانند چاپ، رادیو یا تلویزیون، از رایانه، موبایل، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر کانال‌های دیجیتال برای دسترسی به مشتریان در هر جایی که بیشترین زمان را صرف می‌کنند، استفاده می‌کند. تعریف سوم: بازاریابی دیجیتال عبارت است از ترویج برندها برای ارتباط با مشتریان بالقوه با استفاده از اینترنت و سایر اشکال ارتباطات دیجیتال. این روش نه تنها شامل ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات مبتنی بر وب، بلکه شامل پیام‌های متنی و چند رسانه‌ای به عنوان یک کانال بازاریابی نیز می‌شود.

Domain: دامنه (دومین) یکی از مهمترین عناصر طراحی وب سایت است، زیرا هویت و آدرس یک وب سایت را در اینترنت مشخص می‌کند. دومین از دو بخش تشکیل شده است: نام دومین و پسوند دومین. نام دومین در حقیقت نام منحصر به فرد و به یاد ماندنی است که یک وب سایت را شناسایی می کند، مانند google amazon یا Wikipedia. پسوند دومین، پسوندی است که پس از نام دومین قرار می گیرد و دسته یا مکان وب سایت را نشان می‌دهد، مانند com org ir و غیره. دومین برای طراحی سایت ضروری است زیرا بر نحوه یافتن، دسترسی و به خاطر سپردن یک وب سایت توسط کاربران تأثیر می‌گذارد. دومین همچنین بر اعتبار، حرفه‌ای بودن و برندسازی وب سایت تاثیر می‌گذارد. بنابراین انتخاب دومین برای وب سایت نیاز به بررسی و برنامه‌ریزی دقیق دارد.

Domain Authority: دومین اتوریتی (DA) یک نمره برای رتبه در موتورهای جستجو است که توسط سایت MOZ ایجاد شده. این نمره پیش بینی می‌کند که یک سایت چقدر خوب می‌تواند در صفحه نتایج جستجو (SERP)  رتبه بگیرد. نمره دومین اتوریتی بین رنج صفر تا ۱۰۰ است. هر چه نمره شما بیشتر باشد، توانایی دریافت رتبه بهتر را خواهید داشت.

Drupal: دروپال یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) انعطاف‌پذیر و قدرتمند  است که به شما امکان می‌دهد انواع مختلف وب سایت‌ها مانند وبلاگ‌ها، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، سایت‌های شرکتی، شبکه‌های اجتماعی و غیره را ایجاد و مدیریت کنید. دروپال مبتنی بر دسته LAMP است که از سیستم عامل لینوکس، وب سرور آپاچی، پایگاه داده MySQL و زبان برنامه‌نویسی PHP تشکیل شده است. دروپال همچنین دارای طراحی ماژولار است که به شما امکان می‌دهد با نصب ماژول‌ها ویژگی‌هایی را اضافه یا حذف کنید و با نصب تم‌ها ظاهر وب سایت خود را تغییر دهید.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با E

Email Marketing: بازاریابی ایمیلی روشی قدرتمند و موثر برای برقراری ارتباط با مخاطبان کسب و کار است. ایمیل مارکتینگ نوعی بازاریابی دیجیتال است که از ایمیل به عنوان کانالی برای ارسال پیام به گروهی از مشترکین لیست ایمیل استفاده می‌کند.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با F

favicon: فیوآیکون یک تصویر کوچک است که نشان دهنده یک وب‌سایت یا یک صفحه وب است. این تصویر معمولا در تب مرورگر به نمایش در می‌آید. فاویکون می‌تواند هر فرمت تصویری مانند ICO ،PNG ،GIF ،JPEG یا SVG، اما رایج ترین اندازه آن ۱۶ در ۱۶ پیکسل است. فیوآیکون همچنین می‌تواند برای دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف اندازه‌های مختلفی داشته باشد، مانند ۴۸ در ۴۸، ۳۲ در ۳۲ و ۶۴ در ۶۴ یا ۱۸۰ در ۱۸۰ پیکسل در برخی دستگاه‌های اپل.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با G

Google Penalty: پنالتی گوگل مجازاتی است که این موتور جستجو برای سایت‌هایی که از دستورالعمل‌های وبمستر گوگل پیروی نمی‌کنند، اعمال می‌کند. پنالتی‌های گوگل مجازات‌هایی هستند که به رتبه یک وب سایت در موتور جستجو لطمه می‌زنند یا حتی در برخی مواقع آنها را به طور کامل از نتایج جستجو حذف می‌کنند. اگر گوگل به یک وب سایت به خاطر نقض سیاست‌های خود مشکوک شود یا آن سایت از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده کند، ممکن است جریمه‌ای صادر کند. گوگل جریمه‌ها را به دو صورت دستی و الگوریتمی اعمال می‌کند.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با H

Hashtag: هشتگ (در انگلیسی Hashtag) از شبکه های اجتماعی فیسبوک، لینکدین و توییتر متولد شد. هدف از رواج هشتگ در فضای مجازی، تعیین موضوع و دسته بندی پیام ها برای دسترسی آسان تر مخاطب به آن ها بود. در بیان ساده تر، برای اشتراک گذاری وسیع تر موضوعات در سراسر دنیا به آن ها برچسبی با نماد # زده می شود.

Housting: هاستینگ یا میزبانی وب، سرویسی است که به شما این امکان را می‌دهد تا با ذخیره فایل‌ها و داده‌های آن در سرور، یک وب سایت را در اینترنت منتشر کنید. سرور یک کامپیوتر ویژه است که داده‌ها را با مرورگرهای وب مبادله می‌کند و وب سایت را به کاربران نمایش می‌دهد. میزبانی وب برای راه‌اندازی یک وب سایت قابل اعتماد و سریع که در دستگاه‌های مختلف قابل دسترسی باشد ضروری است.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با I

Inbound Marketing: بازاریابی درونگرا یک فلسفه و روش بازاریابی است که بر جذب، درگیر کردن و رضایت مشتریان از طریق ارائه محتوا و تجربیات ارزشمند و مرتبط در طول مسیر خرید تمرکز دارد. بازاریابی درونگرا در برابر با بازاریابی برونگرا است، که بر ارسال پیام‌ها و پیشنهادات ناخواسته و عمومی به مخاطبین متکی است. بازاریابی درونگرا بر این فرض استوار است که مشتریان بیشتر از کسب و کارهایی که می‌شناسند، دوست دارند و به آنها اعتماد دارند خرید می‌کنند و بیش از هر زمان دیگری توانمند و آگاه هستند. بنابراین، بازاریابی درونگرا با هدف ایجاد روابط بلندمدت و دوجانبه سودمند با مشتریان از طریق کمک به آنها برای حل مشکلات، دستیابی به اهداف یا برآورده کردن نیازها یا خواسته‌هایشان استوار است. ست گادین بازاریابی برونگرا را بازاریابی مبتنی بر وقفه (Interruption Marketing) می‌خواند. او معتقد است که یک کسب و کار نباید هنگامی که مخاطب مشغول پیگیری کار دیگری است با پیام‌های ناخواسته او را متوقف کند.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با K

Keyword: کلمه کلیدی، عبارت کلیدی، کلید واژه کانونی یا به انگلیسی Keyword کلمه یا عبارتی است که یک محتوا را برای آن بهینه می‌کنیم. زمانی که افراد در موتورهای جستجو یک کلمه یا عبارت را جستجو می‌کنند سایت‌هایی که خود را برای آن کلمات یا عبارات بهتر بهینه کرده باشند رتبه بالاتری کسب می‌کنند. به این کلمات که توسط کاربران جستجو می‌شود، کلمه کلیدی می‌گوییم. کلمه کلیدی می‌تواند یک کلمه، یا گاهی یک عبارت باشد.

KPI: مخفف key performance indicator. برای موفقیت در بازاریابی، کسب و کارها باید عملکرد خود را با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) ردیابی و ارزیابی کنند. شاخص کلیدی عملکرد معیارهای قابل سنجشی هستند که نشان دهنده میزان موفقیت یک کسب و کار در رسیدن به اهداف خود است. این معیارها به بازاریاب‌ها کمک می‌کنند تا بفهمند که چه چیزی در کمپین‌های بازاریابی دیجیتالی آنها واقعا کارآمد است و چه چیزهایی آنطور که می‌خواهند کار نمی‌کند.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با L

Landing Page: لندینگ پیج صفحه‌ای از سایت است که شما در ازای دریافت اطلاعات مشتری، خدمات خود را به او ارائه می‌کنید. یک بازاریاب می‌تواند اطلاعات مشتری را از طریق فرم‌هایی که در آن نام، آدرس ایمیل و یا شغل خود را وارد می‌کنند به دست بیاورد. یک صفحه ورود خوب روی بخش مشخصی از ترافیک ورودی متمرکز است. مثلا در زمانی که شما یک کمپین ایمیل مارکتینگ برای یک محصول یا خدمات مشخص راه اندازی می‌کنید، تنها افرادی که به آن محصول یا خدمات علاقه مند هستند فرم ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) را تکمیل کرده‌اند.

Lighthouse: فانوس دریایی گوگل یک ابزار کد باز (اپن سورس) برای اندازه‌گیری کیفیت یک صفحه از سایت است. با استفاده از این ابزار می‌توانید کیفیت هر صفحه از سایت خودتان را بسنجید. از نکات مهم این ابزار در دسترس بودن آن برای تمامی افراد است. برای بررسی سایت می‌توانید از سایت و اکستنش مرورگر این ابزار استفاده کنید. البته امکان استفاده از این ابزار در کامند (Command) و یا ماژول Node هم وجود دارد. این ابزار توسط گوگل و برای کمک به طراحان سایت راه اندازی شده است.

LTV: ارزش طول عمر یا LTV مخفف lifetime value معیاری است که میانگین درآمد از یک مشتری در طول زمانی که از یک محصول یا خدمات خاص استفاده می‌کند، را تخمین می‌زند. یک معیار مهم بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارها است زیرا به آنها کمک می‌کند ارزش بلندمدت مشتریان خود را درک کرده و در مورد استراتژی‌های جذب مشتری و حفظ آنها تصمیمات آگاهانه بگیرند.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با M

Meta Description: توضیحات متا اصطلاحی است که اشاره به خلاصه‌ای از یک صفحه وب که در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) ظاهر می‌شود، دارد. توضیحات متا یک عنصر HTML است که می‌تواند با استفاده از تگ به یک صفحه وب اضافه شود. توضیحات متا برای ارائه یک نمای کلی مختصر و مرتبط از آنچه که صفحه در مورد آن است و نحوه ارتباط آن با جستجوی جستجوی آنها به کاربران ارائه می‌شود.توضیحات متا به دلایل مختلفی در سئو مهم هستند. اول، آنها می‌توانند به بهبود نرخ کلیک (CTR) نتایج جستجوی ارگانیک کمک کنند، که این موضوع بر رتبه‌بندی صفحه تأثیر مثبت می‌گذارد. توضیحات متا خوب و قانع کننده، می‌تواند کاربران را متقاعد کند که به جای رقبای، روی لیتک صفحه شما کلیک کنند. دوم، به بهبود تجربه و رضایت کاربر کمک می‌کنند. توضیحات متا ارائه ایده واضح به کاربران در مورد انتظارات از صفحه و کاهش نرخ پرش به کاربر در جستجو کمک فراوانی می‌کند. سوم، توضیحات متا می‌تواند به اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی کمک کنند، زیرا برخی از پلتفرم‌ها، مانند فیس‌بوک، ممکن است وقتی صفحه‌ای در سایتشان به اشتراک گذاشته می‌شود، از توضیحات متا به عنوان متن پیش‌فرض استفاده کنند.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با N

Native Ad: تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات آنلاین است که با شکل، عملکرد، بستر یا رسانه‌ای که در آن ظاهر می‌شود مطابقت دارد (همسان است). تبلیغات همسان برای تلفیق با محتوای ارگانیک و تجربه کاربر پلتفرم یا رسانه طراحی شده است، نه اینکه به عنوان یک تبلیغ سنتی یا بنری برجسته به نظر برسد.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با O

on-page SEO: سئوی درون صفحه عمل بهینه‌سازی صفحات وب برای موتورهای جستجو و کاربران است. این امر شامل ایجاد محتوای مرتبط و باکیفیت است که با هدف جستجوی مخاطبان هدف شما مطابقت داشته باشد و استفاده از عناصر مختلفی مانند برچسب‌های عنوان، متا تگ، عنوان، تصاویر، لینک‌ها و کلمات کلیدی برای کمک به گوگل و سایر موتورهای جستجو برای درک و رتبه‌بندی صفحات سایت است.

Orphaned content: محتوای یتیم، محتوایی است که هیچ پیوندی از پست‌ها یا صفحات دیگر وب سایت دریافت نمی‌کند. در نتیجه، یافتن این محتوا برای گوگل و بازدیدکنندگان سایت بسیار دشوار است. پست‌ها و صفحات به پیوندهای داخلی ورودی نیاز دارند تا در ساختار سایت قرار بگیرند و قابل یافتن باشند. توجه داشته باشید که «پیوند» در این مورد به معنای: پیوندهای متنی (انکر تکست) است. اگر محتوای دیگری از صفحه اصلی، نقشه سایت، یا صفحات دسته و برچسب به آن پیوند داده شده باشد، اما فاقد پیوندهای متنی باشد، همچنان محتوای یتیم محسوب می‌شود. دلیل این امر این است که پیوندهای متنی زمینه را برای کاربران و موتورهای جستجو فراهم می‌کند و بنابراین ارزش بیشتری از نظر سئو به وجود می‌آورند.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با P

Page Authority: پیج اتوریتی (قدرت صفحه، اعتبار صفحه) که به صورت خلاصه PA هم به آن می‌گویند، امتیازی است که توسط Moz ایجاد شده و پیش بینی می‌کند یک صفحه خاص سایت چقدر در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) قادر به کسب رتبه است. امتیازات پیج اتوریتی از یک تا ۱۰۰ متغیر است. امتیازات بالاتر یعنی قدرت بیشتر صفحه و کسب رتبه‌های خوب در نتایج جستجو.

Performance Marketing: پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد شکلی از بازاریابی دیجیتال است که بر دستیابی به نتایج قابل اندازه‌گیری و پرداخت هزینه تنها برای اقدامات یا فعالیت‌هایی که نتیجه دلخواه می‌رسند تمرکز دارد. پرفورمنس مارکتینگ می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا به مخاطبان هدف دست یابند، بودجه بازاریابی خود را بهینه کنند و فروش و سود را افزایش دهند.

Persona: پرسونا یک تصویر فرضی و واضح از فرد یا گروهی است که طرف مقابل و مخاطب شماست؛ به عبارت دیگر persona به مجموعه ای از ویژگی ها و خصوصیات، خواسته ها و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب گفته می شود که برای انجام یک هدف خاص تصویر سازی شده اند.

Plugin: پلاگین‌ها نرم‌افزارهایی هستند که قابلیت‌هایی را به یک برنامه موجود اضافه می‌کنند بدون اینکه بر کد آن برنامه تاثیر بگذارند. افزونه‌ها به چارچوب‌های عملیاتی نرم‌افزار موجود متصل می‌شوند و به کاربران اجازه می‌دهند تا ویژگی‌های مورد نظر خود را به دست بیاورند. پلاگین‌ها به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهند که به جای اختراع مجدد چرخ دیجیتال، از ابزارهای فناوری که از قبل وجود دارند استفاده کنند.

Podcast: پادکست یک فایل صوتی دیجیتال است که می‌توانید آن را از طریق اینترنت دانلود و پخش کنید. یک پادکست معمولا بخشی از یک سریال یا یک نمایش است که موضوع خاصی مانند اخبار، ورزش، کمدی، موسیقی یا آموزش را پوشش می‌دهد. می‌توانید پادکست‌ها را به‌عنوان برنامه‌های رادیویی درخواستی در نظر بگیرید که می‌توانید در هر زمان و هر مکان به آن گوش دهید.

Portfolio: پورتفولیو مجموعه ای از نمونه کارهایی است که رویکرد، مهارت، کیفیت، شناخت و تجربه یک طراح را نشان می دهد. به وسیله این نمونه کارها، مشتریان می توانند کیفیت و صلاحیت طراح را بسنجند. پس اگر یک طراح هستید باید حتما پورتفولیو یا همان مجموعه ای از نمونه کارها تهیه کنید تا مشتریان بتوانند کار شما را بسنجند. نمونه کار می تواند به صورت یک فایل پی دی اف، یک صفحه در شبکه های اجتماعی، پاور پوینت، صفحه سایت و ... در اختیار مشتری قرار بگیرد.

PPC: مخفف pay-per-click است. پرداخت به ازای کلیک، تبلیغات کلیکی یا به اختصار PPC، نوعی تبلیغات دیجیتالی است که در آن تبلیغ‌کنندگان هر بار که شخصی روی تبلیغات آنها کلیک می‌کند، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند. تبلیغات PPC می‌توانند در موتورهای جستجو، وب سایت‌ها، پلتفرم های رسانه های اجتماعی و جاهای دیگر ظاهر شوند. هدف PPC هدایت ترافیک هدفمند به یک وب سایت، لندینگ پیج یا برنامه و ایجاد تبدیل‌هایی مانند فروش، لید یا ثبت نام است.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با R

ROI: مخفف return on investment است که گاهی به آن نرخ بازگشت سرمایه هم می‌گوییم. ROI نشان می‌دهد که به ازای هزینه‌ای که در کمپین بازاریابی خرج می‌کنید، چقدر درآمد کسب می‌کنید. آنچه به عنوان «بازده بازگشت سرمایه» در نظر گرفته می‌شود، ممکن است بر اساس نوع استراتژی بازاریابی، کانال‌های توزیع و کسب و کار شما متفاوت باشد.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با S

SEM: مخفف Search engine marketing یا بازاریابی موتورهای جستجو یک نوع تبلیغ پولی است که اطمینان می‌دهد محصولات یا خدمات کسب و کار شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو قابل مشاهده است. هنگامی که کاربر یک کلمه کلیدی خاص را تایپ می‌کند، SEM به کسب و کار شما امکان می‌دهد تا در نتیجه آن عبارت جستجو ظاهر شود.

SEO: سئو (مخفف Search Engine Optimization) فرآیندی است برای بهینه‌سازی وب سایت شما با هدف بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو و دریافت ترافیک ارگانیک (غیر پولی) بیشتر. تاریخچه سئو به دهه ۹۰ بر می‌گردد که برای اولین بار موتورهای جستجو ظهور پیدا کردند. امروزه سئو یک استراتژی بازاریابی ضروری و یک صنعت در حال رشد است. بهینه‌سازی موتور جستجو فقط بر نتایج جستجوی ارگانیک متمرکز است و بهینه سازی PPC (تبلیغات کلیکی مانند ادوردز) را شامل نمی‌شود. البته هر دو SEO و PPC بخشی از بازاریابی موتورهای جستجو هستند.

Skyscraper Content: به محتوای طولانی همیشه سبز (evergreen) که معمولا بالای ۱۵۰۰ کلمه است محتوای آسمان خراش می گویند. این نوع محتوا برای افزایش ترافیک سایت، دریافت بک لینک و بازنشر کاربرد دارد.

Social Media Marketing: بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده از پلتفرم‌ها و وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ یک محصول یا خدمات است. این بازاریابی راهی برای ارتباط با مخاطبان برای ساخت برند، افزایش فروش و افزایش ترافیک وب سایت است. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شامل ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های شبکه‌های اجتماعی، مانند متن، تصاویر، ویدئوها، پادکست‌ها و پخش زنده (لایو Live) و همچنین تعامل با دنبال کنندگان، تجزیه و تحلیل نتایج و اجرای تبلیغات شبکه‌های اجتماعی است.

Structured Data: داده‌های ساختاریافته راهی برای ارائه سرنخ‌های صریح در مورد معنا و محتوای یک صفحه سایت برای گوگل با استفاده از قالب ارائه اطلاعات استاندارد است. داده‌های ساختاریافته می‌توانند به گوگل کمک کنند تا صفحه سایت را بهتر درک کرده و آن را به روش‌های جذاب‌تر و مفیدتر در نتایج جستجو نمایش دهد.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با T

Technical SEO: سئوی فنی یا همان تکنیکال به کارهایی اشاره می‌کند که خزیدن و ایندکس شدن سایت را برای موتورهای جستجو آسان‌تر می‌کند. سئوی فنی، استراتژی محتوا و استراتژی‌های لینک‌سازی همگی در کنار هم کار قرار می‌گیرند تا به صفحات شما کمک کنند تا رتبه بالایی در جستجو داشته باشند. سئوی تکنیکال در مقابل سئوی خارج از صفحه (off-page SEO) قرار می‌گیرد.

Terrafic: ترافیک وب سایت به تعداد و رفتار کاربرانی که از یک وب سایت بازدید می‌کنند اشاره دارد. 

Thread: تدرز اپلیکیشن جدید شرکت متا است. محیط کاربری این اپلیکیشن برای کاربرانی که از اینستاگرام و توییتر استفاده کرده‌اند بسیار آشنا به نظر می‌رسد. با استفاده از این ابزار می‌توانید تردزها (موضوعات مورد علاقه) خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. این اپلیکشن امکاناتی مشابه توییتر (Twitter) را در اختیار شما قرار می‌دهد و رقیب اصلی آن محسوب می‌شود. این اپلیکیشن بخشی از اپلیکیشن اینستاگرام است که باید به صورت جداگانه روی گوشی نصب شود. به همین دلیل به این اپلیکیشن تدرز اینستاگرام هم گفته می‌شود. در حال حاضر امکان ارسال پیام دایرکت در تدرز وجود ندارد.

TikTok: تیکتاک یک برنامه رسانه اجتماعی محبوب است که به کاربران اجازه می‌دهد ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای گرفته شده در دستگاه‌های تلفن همراه یا وب کم را ایجاد، تماشا و به اشتراک بگذارند. در این برنامه ویدیوهای کوتاه که معمولا با موسیقی و جلوه‌های صوتی تنظیم شده‌اند، به انتشار در میآیند و به دلیل کیفیت بالای آن‌ها گاهی از تیک تاک به عنوان یک اپلیکیشن اعتیادآور و بسیار تعاملی نام می‌برند.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با U

UTM Code: مخفف Urchin Tracking Module Code است. یک کد ساده که به انتهای URL برای جمع آوری اطلاعات کلیک ها اضافه می‌شود.

UX: تجربه کاربری، مخفف User Expirence، تجربه‌ای است که یک کاربر در تعامل با یک محصول، سیستم، خدمات، سایت، اپلیکیشن و ... دارد. کاربردی بودن، مکفی بودن و آسانی استفاده از عوامل مهم در تجربه کاربری هستند.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با V

Viral: پستی که شما به مخاطبانتان ارسال می کنید، ممکن است توسط آنها دوباره به اشخاص دیگر فرستاده شود. دست به دست شدن یک پست در فضای مجازی به نوعی به پخش شدن یک ویروس همه گیر مشابهت دارد. بدین طریق بازدید از محتوای تولید شده بسیار بالا می رود و این موفقیت برای تولید کننده آن محسوب می شود.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ با W

Woocommerce: ووکامرس یک افزونه (پلاگین plugin) فروشگاهی برای وردپرس (Wordpress) است. این افزونه ایجاد و مدیریت یک فروشگاه آنلاین را با سطوح مختلف انعطاف‌پذیری و چندین ویژگی بسیار مهم مانند مدیریت موجودی و مالیات، پرداخت‌های ایمن و یکپارچه سازی حمل و نقل در اختیار شما قرار می‌دهد.

Wordpress: وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که به شما امکان می‌دهد وب سایت خود را بدون هیچ گونه مهارت کدنویسی یا فنی ایجاد و مدیریت کنید. وردپرس یک CMS منبع باز است، به این معنی که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند، آن را تغییر دهد یا به صورت رایگان توزیع کند. وردپرس همچنین تحت مجوز عمومی عمومی گنو (GPLv2) مجوز فعالیت دارد، به این معنی که به آزادی و حریم خصوصی شما به عنوان یک کاربر احترام می‌گذارد.