Your browser does not support JavaScript!
ادوردز گوگل
تولید محتوا سایت
تولید محتوا شبکه اجتماعی
مشاوره دیجیتال مارکتینگ
تبلیغات همسان چیست؟

تبلیغات همسان (Native ad یا تبلیغات نیتیو) چیست؟ چطور باید از آن استفاده کرد؟ مزایا و معایب آن چیست؟ این سوالات برای بسیاری از افرادی که می‌خواهند از دیجیتال مارکتینگ استفاده پیش می‌آید. اما برای استفاده از این نوع تبلیغات اول باید کمی بیشتر با آن آشنا شویم.

تبلیغات همسان چیه؟

تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات آنلاین است که با شکل، عملکرد، بستر یا رسانه‌ای که در آن ظاهر می‌شود مطابقت دارد (همسان است). تبلیغات همسان برای تلفیق با محتوای ارگانیک و تجربه کاربر پلتفرم یا رسانه طراحی شده است، نه اینکه به عنوان یک تبلیغ سنتی یا بنری برجسته به نظر برسد.

تبلیغات همسان چیست

تبلیغات همسان بر این فرض استوار است که کاربران بیشتر با تبلیغات مرتبط، مفید و غیر مزاحم درگیر می‌شوند و تبلیغ‌کنندگان می‌توانند با ارائه کیفیت به کاربران به نتایج بهتری دست یابند، و نه با ایجاد مزاحمت و آزار آنها.

تبلیغات همسان چه انواعی دارد؟

تبلیغات همسان بسته به پلتفرم یا رسانه‌ای که در آن ظاهر می‌شود، می‌تواند اشکال و قالب‌های مختلفی داشته باشد. برخی از انواع رایج تبلیغات همسان عبارتند از:

  • محتوای حمایت شده (اسپانسرینگ محتوا): این یک نوع تبلیغات همسان است که شامل یک مقاله، ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک و غیره است که توسط یک تبلیغ‌کننده یا با همکاری او ایجاد شده و در وب‌سایت یا پلتفرم ناشر منتشر می‌شود. محتوای اسپانسر باید با مخاطبان و موضوع ناشر مرتبط و با نام تجاری و پیام تبلیغ کننده همسو باشد. برای جلوگیری از گمراه کردن یا فریب دادن کاربران، اسپانسرینگ باید به وضوح به همین عنوان برچسب زده شود.
  • تبلیغ درون فید: این نوعی از تبلیغات همسان است که در فید محتوای ارگانیک یک پلتفرم یا رسانه، مانند شبکه‌های اجتماعی، اخبار، وبلاگ‌ها و غیره ظاهر می‌شود. تبلیغ درون فید باید از محتوای ارگانیک از نظر سبک، لحن و قالب به وضوح به عنوان یک تبلیغ متمایز شود تا از سردرگمی کاربر جلوگیری شود.
  • ویجت توصیه (مطالب پیشنهادی): این یک نوع تبلیغات همسان است که در انتها یا کنار یک مقاله یا صفحه ظاهر می‌شود و مقالات یا صفحات دیگری را که به محتوای اصلی یا علایق کاربر مرتبط هستند توصیه می‌کند. ویجت توصیه باید برای کاربر مرتبط و مفید باشد، اما همچنین به وضوح به عنوان یک تبلیغ علامت گذاری شود تا از گمراه کردن یا فریب کاربران جلوگیری شود.
  • تبلیغ در موتورهای جستجو: این نوعی از تبلیغات همسان است که در بالا یا کنار صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) ظاهر می‌شود و با پرس و جو یا هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد. این تبلیغ باید برای کاربر مرتبط و مفید باشد، اما همچنین به وضوح به عنوان یک تبلیغ شناسایی شود تا از سردرگمی یا فریب کاربران جلوگیری شود. شناخته شده‌ترین نمونه این تبلیغات ادوردز گوگل است. برای آشنایی بیشتر به این مقاله مراجعه کنید: بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟
  • تبلیغاتی بنری: این یک نوع تبلیغات همسان است که در یک وب سایت یا پلتفرم ظاهر می‌شود و با طراحی و موضوع وب سایت یا پلتفرم مطابقت دارد. تبلیغ نمایشی باید از نظر زیبایی‌شناختی جذاب باشد و تجربه کاربر را مختل نکند. این تبلیغ برای جلوگیری از گمراه کردن یا فریب دادن کاربران، بهتر است که برچسب گذاری شود.

اینها برخی از انواع رایج تبلیغات همسان هستند. با استفاده از این نوع تبلیغات همسان، می توانید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موثر داشته باشید که کاربرپسند و جذاب باشد.

تبلیغات همسان چه مزایایی دارد؟

برخی از مزایای تبلیغات همسان عبارتند از:

  • تعامل بیشتر: تبلیغات همسان می‌تواند نرخ تعامل بالاتری نسبت به تبلیغات سنتی یا بنری ایجاد کند، زیرا آنها برای کاربران مرتبط‌تر، مفیدتر و غیر مزاحم هستند. کاربران بیشتر ممکن است روی تبلیغات بومی کلیک کنند، آنها را مشاهده کرده، به اشتراک بگذارند یا با آنها تعامل داشته باشند.
  • عملکرد بهتر: تبلیغات همسان می‌تواند نتایج عملکرد بهتری نسبت به تبلیغات سنتی یا بنری داشته باشد، زیرا در دسترسی و تأثیرگذاری بر کاربران مؤثرتر است. تبلیغات همسان می‌تواند آگاهی، شناخت، یادآوری، اولویت و وفاداری برند را افزایش دهند و همچنین ترافیک، لیدها، تبدیل‌ها و فروش بیشتری را برای تبلیغ کنندگان ایجاد کنند.
  • افزایش شهرت برند: تبلیغات همسان می تواند شهرت و اعتبار تبلیغ کنندگان و ناشران را افزایش دهد، زیرا آنها برای کاربران محترم‌تر و شفاف‌تر به نظر می‌رسند. تبلیغات همسان می‌تواند اعتماد و ارتباط با کاربران ایجاد کند، زیرا به طور واضح برچسب گذاری شده و به عنوان تبلیغات مشخص می‌شود، نه اینکه مخاطب را گمراه کرده یا فریب دهد. تبلیغات همسان همچنین می‌تواند تجربه کاربر و رضایت از پلتفرم یا رسانه‌ای را که در آن ظاهر می‌شود را بهبود بخشد، زیرا با محتوا و زمینه‌ای که در آن منتشر شده سازگار و هماهنگ است.

برای موثر بودن تبلیغات همسان چه کارهایی باید انجام داد؟

برخی از بهترین شیوه‌ها برای استفاده از تبلیغات بومی عبارتند از:

  • مخاطبان خود را بشناسید: شما باید مخاطبان هدف خود را به خوبی بشناسید، مانند مشخصات جمعیتی، روانشناسی، رفتارها، نیازها، چالش‌ها، اهداف و غیره. باید بدانید آنها چه محتوایی که مصرف نیاز دارند، چه کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند و غیره. اینها به شما کمک می‌کند تبلیغات همسانی را تولید کنید که برای آنها مرتبط، مفید و جذاب است.
  • پلتفرم یا رسانه مناسب را انتخاب کنید: شما باید پلتفرم یا رسانه‌ای را انتخاب کنید که به بهترین وجه با اهداف، بودجه و منابع شما و همچنین با علایق و انتظارات مخاطب هدف شما مطابقت دارد. همچنین باید پلتفرم یا رسانه‌ای را انتخاب کنید که دارای مخاطبان با کیفیت مناسب شما بوده و همچنین شهرت و اعتبار خوبی باشد. همچنین باید دستورالعمل‌ها و استانداردهای پلتفرم یا رسانه‌ای را که تبلیغات همسان خود را در آن قرار می‌دهید دنبال کنید تا از انطباق و کیفیت تبلیغ خود اطمینان حاصل کنید.
  • محتوای با ارزش و با کیفیت تولید کنید: شما باید محتوایی تولید کنید که برای مخاطب هدفتان ارزشمند و با کیفیت باشد و همچنین با برند و پیام شما همسو باشد. محتوای شما باید بسته به اهداف شما و نیازهای مخاطب آموزنده، آموزشی، سرگرم کننده یا الهام‌بخش باشد. محتوای شما همچنین باید جدید، معتبر و خلاقانه باشد تا از دیگران متمایز شوید و توجه مخاطب را به خود جلب کنید. محتوای شما همچنین باید برای موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی با استفاده از کلمات کلیدی، متا تگ‌ها، عنوان‌ها، تصاویر، لینک‌ها و غیره بهینه شود.
  • واضح و شفاف باشید: شما باید در مورد تبلیغات همسان خود شفاف باشید و آنها را به همین صورت برای کاربران به نمایش بگذارید. باید از برچسب‌ها یا نشانگرهای واضح و قابل مشاهده استفاده کنید که تبلیغات همسان شما را به عنوان تبلیغات مشخص کند. همچنین باید پیوندها یا دکمه‌هایی واضح و قابل مشاهده ارائه دهید که کاربران را به اطلاعات بیشتر به سایت یا شبکه اجتماعی شما هدایت کند.
  • اندازه‌گیری و بهبود: شما باید عملکرد و نتایج تبلیغات همسان را با استفاده از ابزارها و متریک‌های تجزیه و تحلیل، مانند تعداد نمایش، کلیک‌ها، بازدیدها، اشتراک گذاری‌ها، تعامل، تبدیل‌ها، درآمد و غیره اندازه‌گیری کره و بهبود ببخشید.

از چه اشتباهاتی در تبلیغات همسان پرهیز کنیم؟

برخی از اشتباهات رایجی که هنگام استفاده از تبلیغات همسان وجود دارد و باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

  • نامربوط یا گمراه کننده بودن: باید از ایجاد یا توزیع تبلیغات همسان که برای کاربران نامربوط یا گمراه کننده هستند خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند به اعتبار شما آسیب برساند و همچنین باعث آزار و ناامیدی کاربران شود. باید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات همسان شما با هدف یا علایق جستجوی کاربر و همچنین محتوا و زمینه پلتفرم یا رسانه‌ای که در آن منتشر شده است مطابقت دارد. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات همسان شما آنچه را که وعده می‌دهد را واقعا به کاربر و مشتری خود ارائه داده و کاربران را فریب نمی‌دهد.
  • مزاحم یا مخل بودن: باید از ایجاد یا توزیع تبلیغات همسان که مزاحم یا مخل تجربه کاربر هستند اجتناب کنید. این امر می‌تواند به رابطه و اعتماد شما با کاربران آسیب برساند و همچنین تعامل کاربران را کاهش دهد. باید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات بومی شما با محتوای ارگانیک و تجربه کاربری پلتفرم یا رسانهای که در آن منتشر شده ترکیب می‌شود، نه اینکه با آن‌ها متمایز بوده یا تداخل داشته باشد. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات همسان شما به راحتی قابل شناسایی و رد کردن هستند. نباید کاربران را مجبور کرده یا تحت فشار قرار دهید که روی تبلیغات کلیک کرده و حتما مشاهده کنند.
  • خسته کننده یا معمولی بودن: باید از ایجاد یا توزیع تبلیغات همسان کسل کننده یا معمولی خودداری کنید. این امر می‌تواند دید و جذابیت برند شما را در برابر مخاطب کاهش دهد و همچنین باعث هدر رفتن منابع و کارهای های شما شود. باید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات همسان شما جالب و منحصر به فرد است و توجه و کنجکاوی کاربران را به خود جلب می‌کند. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات همسان شما شخصی و سفارشی شده است و نیازها و ترجیحات خاص کاربران را برآورده می‌کند.

با پرهیز از این موارد می‌توانید اثربخشی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ خود را بهبود ببخشید. تبلیغات همسان برای یک برند بسیار مفید بوده و ارزش امتحان کردن را دارد. اما باید اینکار را به درستی و زیر نظر کارشناسان انجام داد.

دیجیتال مارکتینگ

مقاله‌های زیر می‌تواند به شما برای اطلاعات بیشتر مفید باشد: