شاید شما هم اصطلاح محتوای یتیم (Orphaned content) را شنیده باشید. اما واقعا منظور از این اصطلاح چیست؟ ما هزینههای بسیاری برای تولید محتوا میکنیم و وقت ارزشمندی برای آن میگذاریم، چطور نگذاریم محتوایمان یتیم شود؟ اصلا چنین محتوایی چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ برای جواب همه این سوالها، با من همراه باشید.
اگر می خواهید محتوای شما در گوگل رتبه بندی شود، باید از گوگل وجود آن محتوا اطلاع داشته باشد. این بدان معناست که شما (یا سایت دیگری) باید به این محتوا پیوند دهید. گوگل این پیوندها را دنبال می کند و هر پست یا صفحهای را که از طریق پیوندهای موجود در فهرست مییابد را ذخیره میکند. پس افزودن پیوندهای متنی به تمام محتواها مهم است. این موضوع ساده به نظر میرسد، اما اگر محتوای زیادی ایجاد و منتشر میکنید، ساختار پیوند شما ممکن است اولویت اصلی نباشد و برخی از مقالات شما هیچ لینکی دریافت نکنند. در ادامه من همه چیز را در مورد این محتوای به اصطلاح یتیم توضیح خواهم داد: چیست، چرا برای سئو اهمیت دارد و چگونه آن را برطرف کنیم!
اگر دانش شما در مورد سئو و تولید محتوا کم است، حتما به محتواهای زیر مراجعه کنید:
محتوای یتیم (Orphaned Content) چیست؟
محتوای یتیم، محتوایی است که هیچ پیوندی از پستها یا صفحات دیگر وب سایت دریافت نمیکند. در نتیجه، یافتن این محتوا برای گوگل و بازدیدکنندگان سایت بسیار دشوار است. پستها و صفحات به پیوندهای داخلی ورودی نیاز دارند تا در ساختار سایت قرار بگیرند و قابل یافتن باشند.
توجه داشته باشید که «پیوند» در این مورد به معنای: پیوندهای متنی (انکر تکست) است. اگر محتوای دیگری از صفحه اصلی، نقشه سایت، یا صفحات دسته و برچسب به آن پیوند داده شده باشد، اما فاقد پیوندهای متنی باشد، همچنان محتوای یتیم محسوب میشود. دلیل این امر این است که پیوندهای متنی زمینه را برای کاربران و موتورهای جستجو فراهم میکند و بنابراین ارزش بیشتری از نظر سئو به وجود میآورند.
چرا محتوای یتیم بر سئوی شما تأثیر می گذارد؟
برای رتبه بندی محتوای شما، گوگل باید در مورد آن اطلاعات داشته باشد. موتورهای جستجو لینکها را دنبال (Crawl) میکنند و تمام محتوایی را که در صفحات پیدا میکنند در فهرست خود ذخیره (Index) میکنند. محتوای یتیم دارای پیوندهای داخلی معنادار از سایر صفحات یا پستها است. بنابراین، گوگل این نوع محتوا را نسبت به سایر محتوایی که لینکهای زیادی به آن دارند، کمتر اهمیت میدهد. بنابراین، اگر مقاله ای برای شما مهم است، باید آن را برای گوگل (و بازدیدکنندگانتان) روشن کنید. مطمئن شوید که به آن مقاله خاص از سایر مطالب مرتبط پیوند داده شده است.
محتوای یتیم چگونه ایجاد میشود؟
اگر یک پست وبلاگ جدید بنویسید، منتشر کنید و سپس آن را فراموش کنید، احتمالا دیگر در پستها و صفحات جدید خود به آن پیوند نخواهید داد. آیا این اتفاق چیز بدی است؟ خوب، البته، این بستگی به پست وبلاگ دارد. اما اگر بخواهید مردم و گوگل این پست را پیدا کنند قطعا چیز بدی است. با پیوند ندادن به یک صفحه یا پست، اکثر افراد نمیتوانند به آن دسترسی پیدا کنند و در نهایت با محتوای یتیم مواجه خواهید شد.
پیشگیری بهتر از درمان است
اگر میخواهید از یتیم شدن محتوای خود جلوگیری کنید، باید مطمئن شوید که به آن محتوا پیوند داده شده است. پیوند دادن به آن از مکانهای دیگر در وب سایت شما به گوگل و مخاطبان شما کمک میکند تا به آن دسترسی پیدا کنند. پیوند دادن به آن محتوا از طریق مقالاتی که ترافیک زیادی در موتورهای جستجو ایجاد میکنند، دید شدن این محتوا را حتی بیشتر میکند. اما باید حواستان به محتوایی باشد که میخواهید بیشتر به آن پیوند دهید، زیرا نمیتوانید این کار را با تمام محتواها انجام دهید. علاوه بر این، همیشه مهم است که این پیوندهای داخلی مرتبط باشند و فقط همه چیز را به یکدیگر مرتبط نکنید.
آیا باید محتوای یتیم را درست کرد؟
برای برخی از محتواها، رفع وضعیت محتوای یتیم آنقدرها مهم نیست. برخی از پستهای وبلاگ فقط برای مدت کوتاهی مهم هستند. مثلا یک خبر خاص که پس از مدتی کوتاه دیگر هیچ ارزشی ندارد. یتیم ماندن این نوع محتواها مشکلی ندارد. در واقع، شاید باید به فکر حذف کامل این صفحات (البته به درستی!) باشید. این کار سایت شما را کمی تمیز میکند.
اگر پستهای زیادی مینویسید، ایجاد شدن ناخواسته محتوای یتیم امری بسیار طبیعی است. اما باید به خاطر داشته باشید این موضوع به یک عادت شما تبدیل نشود. بد نیست هر چند وقت یکبار به بررسی عنوانهای محتوای سایت خود نگاهی بیاندازید، شاید کمک کند محتواهایی که فراموش کرده بودید را پیدا کرده و نگذارید آن محتوا یتیم شود.
خدمات تولید محتوا و سئو کار
اگر نیاز دارید برای سایت خودتان محتوای با کیفیت داشته باشید، بهتر است کار تولید محتوا را به متخصص بسپارید. ما در لولسا به شما خدمات تولید محتوا ارائه میدهیم. برای آشنایی بیشتر با خدمات تولید محتوا، اطلاع از هزینه و ثبت سفارش به لینک زیر مراجعه کنید:
اگر یک سایت با محتوای گوناگون دارید و برایتان مهم است در سئو نتیجه بگیرد، نیاز به سئوکار (متخصص سئو دارید). یکی از کارهایی که سئو کار انجام میدهد پیدا کردن و اصلاح محتوای یتیم سایت شما است. اگر نیازمند سئو کار هستید، ما این خدمات را با بهترین هزینه در اختیارتان قرار میدهیم. جهت آشنایی با این خدمات، اطلاع از هزینه و ثبت سفارش به لینک زیر مراجعه کنید: