Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا شبکه اجتماعی
طراحی پوستر
طرایحی اینفوگرافیک
لوگو موشن
تیک تاک چیست؟

تیک تاک (TikTok) چیه؟ احتمالا شما هم اسم تیک تاک را شنیده‌اید، اما اگر با آن آشنایی ندارید، نگران نباشید. امروز می‌خواهیم با هم درباره تیک تاک صحبت کنیم و آن را به شما معرفی کنیم.

تیک تایک (TikTok) چیست؟

تیکتاک یک برنامه رسانه اجتماعی محبوب است که به کاربران اجازه می‌دهد ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای گرفته شده در دستگاه‌های تلفن همراه یا وب کم را ایجاد، تماشا و به اشتراک بگذارند. در این برنامه ویدیوهای کوتاه که معمولا با موسیقی و جلوه‌های صوتی تنظیم شده‌اند، به انتشار در میآیند و به دلیل کیفیت بالای آن‌ها گاهی از تیک تاک به عنوان یک اپلیکیشن اعتیادآور و بسیار تعاملی نام می‌برند.

رسانه اجتماعی چیست

سازندگان ویدئوی آماتور و حرفه‌ای به طور یکسان می‌توانند جلوه‌هایی مانند فیلترها، موسیقی پس‌زمینه و استیکرها را به ویدیوهای خود اضافه کنند و یا در محتوا با یکدیگر همکاری کنند و ویدیوهای دوتایی با صفحه‌های تقسیم‌شده ایجاد کنند. برای ساخت ویدئوهای چند نفره افراد نیازی نیست کنار هم باشند.

چند نکته کلیدی درباره تیک تاک:

  • تیک تایک به کاربران اجازه می‌دهد ویدیوهای کوتاه را به صورت آنلاین تماشا، ایجاد و به اشتراک بگذارند.
  • این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت فناوری چینی ByteDance راه‌اندازی شد.
  • تیک تاک در سال ۲۰۱۸ به شکل فعلی درآمد و در زمان بی سابقه ای به جمع غول‌های رسانه‌های اجتماعی پیوست.
  •  تا سپتامبر ۲۰۲۱ حدود یک میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان داشت.
  • گزارش بازاریابی ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌کند که تیک تاک تا پایان  این سال به سه میلیارد دانلود در سراسر جهان خواهد رسید.
  • تیک‌تاک اکنون در بیش از ۱۵۰ سخذ از جمله در پکن، لس آنجلس، مسکو، بمبئی، سئول و توکیو دفتذ دارد.
  • این اپلیکیشن تا اوایل سال ۲۰۲۲ روزانه حدود ۱ میلیارد کاربر جهانی را تجربه کرده است.
  • علیرغم فشارهای سیاسی برای فعالیت در کشورهای خاصی مانند ایالات متحده، تیک تاک همچنان بسیار محبوب است.

آشنایی با TikTok

تیک تاک یک برنامه رسانه اجتماعی (Social Media) است که مدت زمان فیلم های آن بین ۱۵ تا ۶۰ ثانیه است.

از تیک تاک بیشتر برای سرگرمی و کمدی استفاده می‌شود اما به معنای این نیست که در آن ارائه اطالاعات در کنار سرگرمی وجود ندارد. معمولا اینفلوئنسرهایی که مخاطبان زیادی در تیک تاک به دست می‌آورند، به تبلیغ می‌پردازند. زیبایی، مد، امور مالی شخصی و آشپزی همگی موضوعات محبوبی برای ویدیوهای تیک تاکی هستند.

بازاریابی رسانه اجتماعی تیک تاک

TikTok LIVE به کاربران و سازندگان ویدئو اجازه می‌دهد تا به صورت زنده با هم تعامل داشته باشند. کاربران ۱۶ سال و بالاتر می توانند LIVE راه‌اندازی کنند و افراد بالای ۱۸ سال ممکن است در طول LIVE هدایایی ارسال و دریافت کنند.

راه اندازی تیک تاک

همانطور که گفتیم تیک تاک در سپتامبر ۲۰۱۶ توسط شرکت استارت آپی چینی ByteDance راه‌اندازی شد و در این کشور با نام Douyin شناخته می‌شود. رشد چشمگیر در استفاده از آن در اواخر سال ۲۰۱۷ آغاز شد، زمانی که یک برنامه رقیب به Musical.ly  را خریداری کرد و بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر را به تیک تاک منتقل کرد.

بنا به گزارش ها، ارزش ByteDance تا اواسط سال ۲۰۲۰ به ۱۴۰ میلیارد دلار رسیده است. گفته می شود که تیک تاکدر سال ۲۰۲۲ به تنهایی حدود ۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد. این امر آن را به با ارزش ترین استارتاپ در جهان تبدیل می‌کند.

کسب و کار در تیک تاک

بازاریابی در تیک تاک در حال رشد است. اما با اینحال تبلیغات متعارف که بر کیفیت برتر یک محصول تاکید می‌کنند، چندان در تیک تاک کارساز نیستند. بیشتر تبلیغاتی که جنبه سرگرمی دارند مورد استقبال کاربران این شبکه اجتماعی قرار می‌گیرند.

منابع درآمد  تیک تاک

مانند بسیاری دیگر از شبکه‌های اجتماعی، تیک تاک نیز از خریدهای درون‌برنامه درآمد کسب می‌کند. کاربران می‌توانند سکه هایی با قیمت از ۹۹ سنت تا ۹۹.۹۹ دلار خریداری کنند و از آنها برای انعام سازندگان مورد علاقه خود در پلتفرم استفاده کنند.

طبق آمار در سال ۲۰۱۹، این شرکت ۸۰ میلیون دلار از خریدهای درون برنامه‌ای در سراسر جهان به دست آورد.

در سه ماهه اول ۲۰۱۹، هزینه‌های کاربر به حدود ۱۸۹ میلیون دلار در سراسر جهان رسید که ۲۲۲ درصد بیشتر از درآمد این اپلیکیشن در مدت مشابه سال پیش از آن بود. این مبلغ در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۲.۳ میلیارد دلار رسید که بخشی از آن به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ بود که استفاده از رسانه‌های اجتماعی را بسیار رایج کرد.

کاربران تیک تاک

تیک تاک یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان است و در بیش از ۱۵۰ کشور و بیش از ۳۵ زبان در دسترس است. این برنامه بیش از ۳.۵ میلیارد دانلود در سراسر جهان داشته است که آن را به یکی از محبوب ترین برنامه ها تبدیل کرده است.

در اینجا خلاصه ای از برخی از شاخص‌ترین آمارهای جمعیتی تیک تاک آورده شده است:

  • ۴۳ درصد از کاربران بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند.
  • ۵۶ درصد کاربران تیک تاک زن هستند.
  • حدود ۱۳۶ میلیون کاربر فعال تیک تاک در ایالات متحده هستند.
  • کاربران به طور متوسط ۴۶ دقیقه در روز را صرف تیک تاک می‌کنند.

تیک تاک و سیاست

مانند اکثر شبکه‌های اجتماعی، تیک تاک از بحث و جدلهای سیاسی مصون نیست. این برنامه مانند بسیاری دیگر از برنامه های ساخت چین در اواسط سال ۲۰۲۰ به عنوان خطری برای حاکمیت کشور در هند ممنوع شدند. این اقدام هند در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین دو کشور صورت گرفت.

شایان ذکر است که  در بنگلادش نیز تیک‌تاک ممنوع است.

همچنین برای مدت کوتاهی در اندونزی به دلیل «هرزه‌نگاری، محتوای نامناسب و توهین به مقدسات» تیک تاک ممنوع شد. این ممنوعیت یک هفته و پس از اینکه شرکت قول داد تمام محتوای قابل اعتراض را از پلتفرم حذف کند و یک دفتر محلی برای نظارت و پاکسازی محتوا ایجاد کند کنار گذاشته شد.

در فوریه ۲۰۱۹، شرکت تیک تاک ۵.۷ میلیون دلار به ایالات متحده آمریکا پرداخت کرد تا اتهامات مربوط به جمع آوری غیرقانونی اطلاعات شخصی کودکان کنار گذاشته شود. این بزرگترین مجازات مدنی است که تاکنون توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در پرونده حریم خصوصی کودکان اعلام شده.

تیک تاک  و دولت ترامپ

از ژوئن ۲۰۲۰، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، حمله علنی به ایک تاک را آغاز کرد و تهدید کرد که آن را در ایالات متحده ممنوع می‌کند. ترامپ علت این کار را این اعلام کرد که حزب کمونیست چین می‌تواند از داده‌های جمع آوری شده از کاربران برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی استفاده کند. 

نگرانی در مورد استفاده شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی و سوء استفاده از اطلاعات خصوصی یک موضوع حزبی در آمریکا است، بنابراین این نگرانی تا حدودی مورد توجه علاقه مندان به سیاست قرار گرفت. با این حال، سپتامبر ۲۰۲۰، ترامپ اعلام کرده که این مشکل را حل کرده است. بر این اساس تیک تاک در ایالات متحده از مالک چینی آن، ByteDance، در آمده و با شرکت‌های آمریکایی ادغام می‌شود. قرارداد پیشنهادی می‌توانست یک شرکت جدید به نام TikTok Global ایجاد کند. اوراکل ۱۲.۵ درصد از سهام این شرکت را در اختیار خواهد داشت و به ارائه دهنده خدمات ابری تیک تاک در ایالات متحده تبدیل می‌شود.

توافق آزمایشی به دلیل چالش های متعدد دادگاه متوقف شده است و آینده توافق پیشنهادی در دولت بایدن نامشخص است. جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی در ۱۰ فوریه ۲۰۲۱، طی یک جلسه توجیهی در کاخ سفید، این موضوع را که بایدن هر گونه خط مشی جدیدی در مورد این اپلیکیشن تعیین کرده باشد را رد کرد.

چه شرکتی مالک تیک تاک است؟

مالک اکثریت TikTok ByteDance، یک شرکت فناوری چینی است. در اواخر سال ۲۰۲۰، به دنبال فشارهای دولت ترامپ، ByteDance  با ایجاد یک شرکت جدید به نام TikTok Global موافقت کرد. در این پیشنهاد، ByteDance  به مالکیت ۸۰ درصد از TikTok Global ادامه خواهد داد و Oracle و Walmart به عنوان مالکان اقلیت آن و شرکای ایالات متحده هستند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، این قرارداد از فوریه ۲۰۲۱ به حالت در انتظار بررسی از سوی دولت بایدن در آمده است.

مطالب مرتبط: