طراحی گرافیک
استاپ موشن چیست؟ چه قواعدی برای ساخت آن وجود دارد؟

استاپ موشن یکی از تکنیک های  انیمیشن (پویا نمایی) است که در آن یک شیء یا مدل ثابت (که می تواند عروسک، لوگو، نقاشی و ... باشد) را مقدار کمی حرکت می دهند و با دوربینی که ثابت واقع شده است از هر فریم عکس برداری یا فیلمبرداری می کنند. سپس از پشت سر هم قرار دادن تصاویر این حرکت های فریم به فریم، تصویر حرکت القا می شود.  انیمیشن استاپ موشنی که در آن از انسان یا مدل واقعی استفاده می شود پیکسیلیشن نام دارد.

استاپ موشن چیست

همچنین معمولا برای  سهولت شکل دادن به اشیا و کاراکتر ها از گل رس و یا خمیر استفاده می شود که به این نوع استاپ موشن، انیمیشن خمیری یا کلیمیشن گفته می شود.  

استاپ موشن

اولین استفاده از تکنیک استاپ موشن بر می گردد به دوره ی آغازین تاریخ سینما زمانی که آلبرت اسمیث و جیمز استوارت بلکتون در سال ۱۸۹۸ سیرک هامپتی دامپتی را به این شیوه ساختند. ۳۵ سال پس از آن امریکا تولید انیمیشن های استاپ موشن را شروع کرد و آغازگر این جریان شخصی به نام ویلیس  اوبراین بود. اکنون پس از ۱۱۸ سال استاپ موشن از محبوبیت فراوانی برخوردار است و فیلم سازان بزرگ به ساخت اینگونه آثار می پردازند. از آثار استاپ موشنی برجسته می توان به انیمیشن ماری و مکس را که در سال ۲۰۰۹ به کارگردانی آدام الویت ساخته شد اشاره کرد.

استاپ موشن

برای ساخت استاپ موشن موفق باید قواعد مربوط به آن را رعایت کنیم، برخی از این قواعد عبارتند از: 

  1. استفاده از تکنیک تهیه ی یک مجموعه از تصاویر ثابت، که قبل از تبدیل شدن به سکانس فیلم، در صحنه ی هر یک از آن ها تغییرات لازم اعمال شده باشد.
  2. استاپ موشن ساخته شده باید  قادر به القاء توهم نوری در بیننده باشند که به موجب آن بیننده تاخیر آهسته ای در دیدن تصاویر تجربه کند، چشم ها در فواصل بین تصاویر ثابت به طور طبیعی پر می شوند و توهم حرکت تصاویر در مغز ایجاد می گردد. 
  3. نیاز به آنالیز دقیق زمان برای هر حرکت ویژه وجود دارد.

در انیمیشن استاپ موشن نور پردازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سازنده  با نور، نقاشی و رنگ آمیزی می کند. صحنه و کاراکتر به خودی خود تنها نیمی از بیان و حالت احساسی داستان را بیان می کنند.

در خاتمه باید گفت استاپ موشن امروزه از محبوبیت بسیار خوبی برخوردار است و در ساخت انیمیشن های داستانی، جلوه های ویژه در سینما و حتی در صنعت تبلیغات چه در تبلیغات تلوزیونی و چه در تبلیغات موجود در وب سایت ها جایگاه ویژه ای دارد و مخاطبین زیادی را به خود جذب می کند و در ذهن بیننده اش باقی می ماند.