برندبوک چیست و از چه بخش هایی تشکیل شده است؟ امروز قصد دارم تا درباره برندبوک (Brand book) با شما صحبت کنم. ابتدا بدانیم برندبوک از چه بخش هایی تشکیل می شود و سپس هر بخش چه زیر مجموعه هایی دارد تا با کلیات یک برندبوک آشنا شوید.
تعریف برندبوک چیست؟
برندبوک (راهنمای برند، کتابچه برند) سندی راهنما برای تداوم هویت برند در کلیه ارتباطات خارجی و داخلی.
برندبوک از چه بخشهایی تشکیل میشود؟
یک برند بوک از سه بخش کلی تشکیل می شود:
- Brand Principles
- Visual Guidelines
- Communication Instructions
Brand Principles: این بخش مشخص می کند برند چطور دیده می شود؟ چطور ارتباط برقرار می کند؟ و در آینده به چه سمتی خواهد رفت؟
Visual Guidelines: در این بخش عناصر بصری برند تهیه و طراحی می شوند.
Communication Instructions: در این بخش نحوه ارتباط با مخاطبین مشخص خواهد شد.
بخش Brand Principles در برندبوک از چه زیر مجموعههایی تشکیل میشود؟
Definition یا تعاریف: معانی و تعاریف واژه برند.
History یا تاریخچه: تاریخچه شکل گیری نام تجاری.
Mission یا ماموریت: تعریف آنچه که فعالیتهای برند برای جهان به وجود می آورد.
Vision یا چشم انداز: تعریف جایگاه برند در سالهای آینده.
Goals یا اهداف: آنچه که برند در طی فعالیتهایش می خواهد محقق کند.
Products یا محصولات و خدمات: تعریف فعالیتها، خدمات و محصولات قابل ارائه.
Target یا هدفگذاری: هدفگذاری مخاطبین برند.
Position یا وضعیت: وضعیت کنونی برند در بازار نسبت به رقبا.
Strategy یا استراتژی: راهکارها، فعالیتها و ابزار مناسب برای تحقق اهداف برند.
Message یا پیام: پیامی که برند طی فعالیتهایش به مخاطب منتقل میکند.
بخش Visual Guidelines در برندبوک از چه زیر مجموعههایی تشکیل میشود؟
Logo: طراحی، اندازهها، بایدها و نبایدهای نشان برند (لوگو).
Typography: طراحی فونت اختصاصی و ترکیببندی فونتها و اعداد.
Colors: تعریف رنگ سازمانی و هارمونی رنگی.
Slogan & Tagline: تعیین شعار و جملات بیان کننده پیام برند.
Stationery: طراحی سربرگ، یادداشت، پاکتهای نامه، صورتحساب، کارت ویزیت، کارت گارانتی، اوراق قرارداد، فایل ارائه و نمودار.
Visual Elements: تعریف بایدها و نبایدهای بروشور و کاتالوگ، طراحی ماگ، پرچم، ظروف و لباس فرم.
Pattern & Texture: طراحی الگوهای گرافیکی.
Environmental Spaces: طراحی دکوراسیون، بیلبورد، بنر، سازههای نمایشگاهی و سازههای نقطه فروش.
Digital Spaces: طراحی سایت، شبکههای اجتماعی و ایمیل
Music & Video: ساخت موزیکو لوگو (لوگو موشن) برای تبلیغات و محیط اداری.
Iconography: طراحی آیکون ست.
بخش Communication Instructions در برندبوک از چه زیر مجموعههایی تشکیل میشود؟
Tune of Voice: تعریف لحن مناسب برای ارتباط با مخاطب و مکاتبات اداری.
Text: نحوه نگارش، کپی رایتینگ و علائم اختصاری.
Image: نحوه استفاده و ترکیب بندی تصاویر.
برای اطلاعات بیشتر خواندن مقاله های زیر را به شما توصیه می کنم:
- برند بوک (کتابچه برند) چیست؟ و چه عناصری را شامل می شود؟
- چرا برای برندسازی نیاز به طراحی و نوشتن برندبوک (کتابچه برند) دارید؟
- برخی از مشکلات نداشتن برندبوک
اگر نیاز به طراحی برند بوک دارید، لولسا آماده خدمت رسانی به شما است.