موتورهای جستجو عموما برای تحلیل و درک متن محتوای صفحه عملکرد خوبی دارند ولی تحلیل محتویات دیگری همچون عکسها، ویدئوها و کلیپهای صوتی برایشان سخت تر است. حال ما قصد داریم به چند راه متفاوت برای سئو سایت و بهینه سازی این نوع محتوا ها برای کلیدواژه های هدفمان بپردازیم.
راههای بهینه سازی اجزای غیر متنی
یکی از بهترین اقدامات استفاده از متن احاطه کننده المانهای غیر متنی است که موضوع آن را توضیح میدهد. اگر خوب فکر کنید این خیلی منطقی است. داشتن یک پاراگراف متن توضیح دهنده از یک ویدئو در کنار ویدئو یک اقدام رایج است و تصاویر تعبیه شده در یک خط با متن غالبا عنوانهای متنی در زیرشان دارند و عموما ارتباط زیادی به متن صفحه دارند. اسلایدشوهای تصاویر غالبا حاوی عنوان متنی و توضیحی از هر تصویر هستند و کلیپ صوتی معمولا توضیحی همراه دارد و ممکن است حتی زیر نویس کاملی نیز داشته باشد. موتورهای جستجو متن نزدیک به مولفه غیر متنی را تحلیل میکنند و فرض میگیرند که همبستگی بین این دو المان وجود دارد.
در صفحه خانگی فست سئو ما همین اقدام را میبینیم. لوگوی FASTSEO یک تصویر است و با وجودی که پیکسل ها به صورتی قرار داده شده اند که چشم انسانی سریعا میتواند FASTSEO را ببیند و بفهمد که این یک لوگو است ولی موتورهای جستجو نمیتوانند. پس وقتی که موتور جستجو نام فایل تصویر و متن alt را بررسی میکند، متن نزدیک به آن را تحلیل میکند و در این مورد، که همه چیز در مورد سئو نوشته شده است و اطلاعات بیشتری در مورد تصویر به موتور جستجو میدهد.
به جز استفاده از متن که در نزدکی المان غیر متنی قرار دارد، کدی نیز وجود دارد که با آن میتوانیم به موتورهای جستجو کمک کنیم. ما دیده ایم که چگونه میتوانیم نام فایل تصویر و متن alt را برای یک تگ تصویر استفاده کنیم ولی راه دیگری که برای بهینه سازی کد المانهای غیر متنی وجود دارد که استفاده از ساختار بندی میکرو فرمت schema.org میباشد. شما به این صورت میتوانید کد خود را با متا دیتاهای بسیار دقیق و مربوطی مختص نوع خاصی از محتوا نشانه گزاری کنید.
چند مشخصه وجود دارد که شما میتوانید برای آبجکت تصویر تعیین کنید و میکروفرمتهایی برای کلیپهای صوتی و تصویری نیز وجود دارد. نقشه سایت XML فایلهایی هستند که با استفاده از نوعی سینتکس مخصوص برای موتورهای جستجو لیستی از صفحات و محتویات پیدا شده در وب سایت را در کنار مشخصه های توضیح دهنده ی محتوا فراهم میاورند. فرمتهای مختلفی برای انواع مختلفی از محتوا وجود دارد و نقشه های سایت راهی برای مطلع کردن موتورهای جستجو از مکان محتوای ویدئو در اختیار ما قرار میدهند. این مانند استفاده کردن از مشخصه عنوان و توضیح میباشد. این نمونه ای از پشتیبانی گوگل وبمستر تولز میباشد. شما میتوانید تمامی المانها و سینتکس های پشتیبانی شده را در اینجا هم ببینید.
با استفاده از محتوای ترکیبی در صفحات شما میتوانید بازدیدکنندگان را ترقیب کنید و آنها را در پیدا کردن سایتتان یاری سازید و اینکه محتوایی اگر متنی در خود ندارد به این معنا نیست که موتورهای جستجو نمیتوانند آن را درک کنند. با استفاده از متنهای احاطه کننده ،المانهای کد، نقشه های سایت ما میتوانیم محتوای بسیاری را در اختیار موتور جستجو قرار دهیم و ترافیک جدیدی را به صفحات خود وارد کنیم.
منبع: فست سئو
نویسنده: علی عطازاده