تبلیغات کلیکی و سئو از راههایی هستند که میتوانند منجر به موفقیت یک کسب و کار در دنیای اینترنت شوند. اما کدام شیوه بهتر است؟ این سوال را بارها و بارها از طرف افرادی که میخواهند یک وب سایت جدید راه اندازی کنند شنیدهام. اما آیا یک پاسخ همیشگی و قطعی وجود دارد؟ خیر، نمیتوان یک روش همیشگی و قطعی برای همه اعلام کرد. در این مقاله به بررسی مزایا و معایت سئو و تبلیغات کلیکی میپردازیم.
تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی بر اساس توضیح Wordstream به این صورت تعریف میشود: یک مدل از بازاریابی اینترنتی که با هر کلیک بر روی تبلیغ، تبلیغ کننده مبلغی را پرداخت خواهد کرد. به صورت سادهتر میتوان تبلیغات کلیکی را روشی دانست که شما ترافیک برای سایتتان میخرید (به جای آنکه کاربران را به صورت ارگانیک وارد سایت کنید).
سئو یا جایگاه ارگانیک گوگل به این معنی است که شما برای هر کلیک پرداختی نخواهید داشت.
تبلیغات کلیکی و سئو با یک مثال
تبلیغات کلیکی و سئو را در تصویر زیر مشاهده میکنید. کلمهای که برای آن جستجو انجام شده است "Car insurance" است. با استفاده از گوگل کیورد پلنر قیمت متوسط هر کلیک برای این کلمه کلیدی در حدود ۶۰ دلار است. این کلمه کلیدی یکی از موارد بسیار گران است.
در تصویری که مشاهده میفرمایید یک باکس بسیار کوچک که درون آن نوشته شده است Ad را مشاهده میکنید. این موارد تبلیغات کلیکی هستند. زمانی که یک کلمه کلیدی به صورت ارگانیک در نتایج جستجو مشاهده میشود فاقد این باکس Ad خواهد بود. در نمونه پایین سه مورد تبلیغ کلیکی را مشاهده میکنید. بر اساس آمار Search Engine Watch کاربران موتورهای جستجوی گوگل و بینگ بیشتر به سمت نتایج ارگانیک میروند. در حدود 94 درصد کاربران نتایج ارگانیک را مشاهده میکنند و تنها در حدود 6 درصد آنها تبلیغات کلیکی را باز میکنند.
حال بهتر است کمی اقتصادی به ماجرا نگاه کنیم. فرض کنید صاحبان این سایتهایی که تبلیغات کلیکی کردهاند روزانه 100 مخاطب از این شیوه به دست میآورند. یعنی در حدود مبلغ 6000 دلار در روز! و در مقابل سایتهایی که به صورت ارگانیک در زیر آنها وجود دارند هیچ گونه مبلغی را پرداخت نکردهاند. به نظر می رسد همه چیز به نفع سئو باشد تا تبلیغات کلیکی.
انتخاب میان تبلیغات کلیکی و سئو
انتخاب میان تبلیغات کلیکی و سئو شاید اکنون به نظر ساده برسد. اما بیایید کمی دقیقتر به ماجرا نگاه کنیم. بسیاری از برندها میخواهند خیلی زود به نتیجه برسند. مثلا اگر امروز سایت خود را راهاندازی کردهاند، انتظار دارند از فردا در نتایج جستجو ظاهر شوند. سئو یک استراتژی میان و بلند مدت است. چندین ماه زمان خواهد برد تا بتوانید با استفاده از سئو به نتیجه مطلوب رسید. همین جا است که تبلیغات کلیکی اهمیت خود را نشان میدهد.
تبلیغات کلیکی روشی سریع است. همان روشی که میتوان از فردا به نتیجه رسید. اما روشی دراز مدت و همیشه بهصرفه نیست. برای برندهای متوسط و بزرگ هزینه تبلیغات کلیکی چندان سرمایهگذاری پرهزینهای محسوب نمیشود. میتوانند همیشه این هزینه را پرداخت کنند و از این شیوه ترافیک سایتشان را افزایش دهند.
توصیه برای انتخاب میان تبلیغات کلیکی و سئو
توصیه میکنم هر دو مورد را در برنامه خود قرار دهید: هم تبلیغات کلیکی و هم سئو. شما با تبلیغات کلیکی میتوانید در ابتدا ترافیک سایت را افزایش دهید. سئو کمی زمانبر است، اما نباید کنار گذاشته شود. نمیتوانید همیشه از تبلیغات کلیکی استفاده کنید. هزینه این تبلیغات وقتی به عنوان شیوه اصلی افزایش ترافیک سایت در نظر گرفته شود بسیار زیاد خواهد بود. میتوانید از ترکیب این دو استفاده کنید. برای کوتاه مدت تبلیغات کلیکی داشته باشید. همزمان با آن بر روی سئو وب سایتتان کار کنید. زمانی که نتایج سئو سایت خود را نشان دادند هم میتوانید تبلیغات کلیکی را ادامه دهید. اما نیاز نیست هزینه بسیار زیادی بکنید.
در نظر بگیرید که سئو هم رایگان نیست. شما برای اینکه وب سایت خود را سئو کنید باید هزینه صرف کنید. نیاز خواهید داشت تولید محتوا انجام دهید. البته همانطور که امار نشان داد رغبت کاربران موتورهای جستجو به سئو بسیار بیش از تبلیغات کلیکی است. پس بهترین روش، ترکیب این روشها است.
نکته: گاهی شما میتوانید با یک تبلیغات کلیکی مشتریانی طولانی مدت به دست بیاورید. بسیاری از مشتریان زمانی که از یک برند خرید میکنند، تا مدتها به آن وفادار خواهند شد. اگرچه یک تبلیغ کلیکی هزینه بر هست، اما مشتری وفادار به معنای ترافیک دائمی است. افزایش ترافیک نیز روی سئو تاثیر میگذارد. پس تصور نکنید تبلیغات کلیکی فقط یعنی یک فروش!
خدمات سئو و تولید محتوا
خدمات سئو و تولید محتوا را ما برایتان انجام میدهیم. شاید شما توانایی انجام کارهای مربوط به سئو را نداشته باشید. یا زمانی کافی برای تولید محتوا ندارید. میتوانید این خدمات را از لولسا بخواهید. تنها کافی است بر اساس سیستم مدیریت محتوای وب سایتتان به یکی از بخش های سئو جوملا و یا سئو وردپرس مراجعه کنید و این خدمات را از ما بخواهید. همچنین برای استفاده از خدمات تولید محتوا به صفحه تولید محتوا لولسا مراجعه بفرمایید.