Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا سایت
تولید محتوا شبکه اجتماعی
ترند چیست؟

ترند در اصل از صنعت مد شروع به گسترش پیدا کرد و به تدریج در شاخه های تخصصی دیگر، از جمله دیجیتال مارکتینگ نیز به اصطلاحی پر کاربرد تبدیل شد. اما این اصطلاح نسبتا نو - خصوصا در میان فارسی زبانان - به چه معناست؟

ترند در لغت به معنای روند می باشد. اما این معنی به تنهایی شاید نتواند منظور اصلی این کلمه را منتقل نماید. در حقیقت ترند در شاخه های مختلف، معانی گوناگونی دارد. برای مثال در مدیریت، ترند هم به معنای کاهش و هم به معنای افزایش (تغییرات به طور کلی) است. در حالی که در اغلب شاخه ها، از جمله مد به معنای افزایش یافتن و فراگیر شدن است. در دنیای مد، حدودا هر سه ماه یک بار فاکتورهای اجتماعی، که مهم ترین آن ها طرز پوشش افراد است، عوض می شوند. بدین معنا که پوشش های جدیدی به اصطلاح مد می شوند. در دنیای فشن، به این روند مد، ترند می گویند. 

البته اگر دقیق تر بررسی کنیم، در صنعت مد و فشن، مد و ترند تفاوت هایی با هم دارند. به این صورت که مد، شامل مواردی است که در حال حاضر مورد توجه هستند. اما ترند شامل مواردی می شود که در آینده نزدیک فراگیر خواهند شد. به این صورت که ترندها به احتمال زیاد در آینده نزدیک به مد تبدیل می شوند. البته این قضیه ۱۰۰ درصدی نیست.

معنای ترند در گفتگوی روزمره

ترند کلمه ای است که این روز ها از زبان خیلی ها می شنویم. اما منظور افراد از به کار بردن این عبارت در جملاتشان که گاها اصلا هم تخصصی نمی باشند، چیست؟ وقتی می گویند چیزی در حال ترند شدن است، به این معناست که به سرعت در حال فراگیر شدن است و مورد توجه بسیاری قرار گرفته. برای مثال ممکن است خبر، یا جنبشی شدیدا مورد توجه و صحبت افراد قرار گیرد و افراد زیادی را به خود مشغول نماید. 

البته به یاد داشته باشید که ترند شدن اغلب بازه ای می باشد. بدین معنا که موضوعات معمولا فقط در یک مدت زمان مشخص مورد توجه افراد هستند و پس از مدتی تکراری شده و حالت فراگیر خود را از دست می دهند. مدت زمان این وضعیت را فاکتور های متعددی تعیین می کنند. از جمله اینکه موضوع مربوطه چقدر جدید باشد؟ چند نفر از افراد جامعه را درگیر نماید؟ موضوع جهانی باشد یا تنها مربوط به یک منطقه خاص باشد؟ و اینکه رقیبانی برای جایگزین شدن با آن وجود داشته باشند یا خیر؟

ترند در فضای مجازی

در تمامی شبکه های مجازی از جمله، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و لینکداین با پدیده فراگیر شدن مواجه هستیم. افراد زیادی هستند که از این طریق به شهرت رسیده اند. در این میان بعضی ها حتی از این روش، کسب در آمد می کنند. البته این کار هوش اجتماعی و خلاقیت بالایی می طلبد. زیرا برای فراگیر شدن باید سلیقه مردم را شناخت و در عین حال چیزی ارائه کرد که به راحتی یافت نمی شود. زمان بندی نیز موضوع بسیار با اهمیتی است که باید به آن توجه شود. برای مثال، بازار برخی موضوعات در مواقع خاصی به اصطلاح گرم تر از سایر چیز هاست.

شناسایی تمامی فاکتور های موثر در امر ترندینگ عملا غیر ممکن است. چرا که هر چقدر هم دانش بالایی در این زمینه داشته باشید، همیشه نمی توان مردم را پیش بینی نمود. از طرفی شبکه های اجتماعی معمولا فاکتور های موثر در الگوریتم ترندینگ خود را فاش نمی کنند. تا فضای رقابتی را حفظ نموده و بازار شبکه خود را داغ نگه دارند. البته نکات بسیاری وجود دارد که با توجه به آن ها می توان احتمال موفقیت و فراگیری یک موضوع را با تقریب خوبی پیش بینی نمود. اما در این رابطه قطعیتی وجود ندارد.

ترندینگ توییتر

ترند شدن در همه شبکه های اجتماعی وجود دارد. ولی بارز ترین نمونه آن در توییتر مشاهده می شود. معمولا وقتی به یک توییت در یک مدت زمان مشخص، بیش از حد معمول واکنش نشان داده می شود (توییتی که لایک ها، کامنت ها و باز نشرهای زیاد دارد)، موضوع توییت مربوطه ترند می شود. بدین معنا که در بازه زمانی مربوطه، بیشتر در معرض دید افراد قرار می گیرد. البته منطقه جغرافیایی در ترند های کوچک تر دخیل است. به این معنا که ترند ها ابتدا برای کاربران منطقه ای که توییت اصلی نوشته شده به نمایش در می آیند. سپس اگر کاربران خارجی مشاهده کننده فراتر رفت، گستره ترند هم بیشتر می شود.

ترندینگ یوتیوب

در منوی وب سایت و یا اپلیکیشن یوتیوب، بخشی تحت عنوان ترندینگ وجود دارد که احتمالا در گذشته با آن برخورد داشته اید. در این بخش ویدیو های پر بازدید در سراسر جهان، در چند دسته بندی، مرتب شده اند. این دسته ها شامل: موزیک، گیمینگ، مد و فشن، اخبار و فیلم می باشند. به این صورت که با ورود به هر کدام از این دسته ها می توانید پربازدیدترین ویدیو های مربوط به دسته مورد نظر را مشاهده نمایید. بر خلاف گذشته، دیگر موقعیت جغرافیایی در ترندینگ یوتیوب دخیل نیست. بلکه بیشتر به نرخ رشد ویدیو و تعداد بازدید آن توجه می شود.

ترندینگ فیس بوک

ترندینگ اخبار داغ در فیسبوک طرفداران بسیاری دارد. در شبکه فیسبوک، با انتخاب موضوعات مشخص، می توانید پر بازدید ترین اخبار مربوط به آن ها را مشاهده نمایید. در کنار هر یک از این خبر ها شما یک عکس و منبع خبر را مشاهده خواهید نمود. در صورت کلیک بر روی هر موضوع، چندین و چند خبر با موضوعات مشابه نیز نمایش داده می شود. فیس بوک ادعا کرده که با ایجاد این امکان برای کاربران شرایطی فراهم می آورد که نظرات گوناگون و گاها مخالف درباره یک موضوع را بخوانند و تحت تاثیر منابع خبری جهت گیری شده قرار نگیرند.

ترند در دیجیتال مارکتینگ

توجه به موضوعات مورد توجه مخاطبان، و برنامه ریزی روی تطابق با آن ها، همواره جزو اصلی ترین رسالت های افراد ماهر در زمینه دیجیتال مارکتینگ به شمار می رود. در اصل، بخش بزرگی از موفقیت در زمینه دیجیتال مارکتینگ در توجه به این امر نهفته است. بنابراین آشنایی با اصول این زمینه و روش های پیشروی با آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته تصور نکنید که این امر کار ساده ای است. 

پیشروی با سلیقه و نیاز افراد در هر زمینه ای نیازمند دارا بودن آگاهی بالا در زمینه مربوطه و در عین حال آشنایی با اصول دیجیتال مارکتینگ است. بنابراین معمولا در توسعه کسب و کارها از طریق گسترش مدیای آن ها در سطح اینترنت، معمولا همکاری یک متخصص دیجیتال مارکتینگ در کنار صاحب کسب و کار ضروری است.

گوگل ترندز

بیرون از شبکه های اجتماعی، گوگل پرکاربردترین ابزاری است که ترند شدن در آن برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ اهمیت به سزایی دارند. گوگل راه کار های متفاوتی برای موفقیت و پیشرفت بخش اینترنتی کسب و کار ها ارائه داده است. رعایت و تطبیق با این راه کار ها، تلاش متناوب و سرمایه گذاری طولانی مدت (اما نه چندان هزینه بر) می طلبد. اما در صورت استفاده از روش های درست و اصولی به موفقیت حتمی خواهد انجامید. 

گوگل ترندز ابزاری است قدرتمند و قابل اطمینان که می توان از آن برای تشخیص سلیقه و نیاز های مشتریان استفاده نمود. شما در توسعه مارکتینگ برند خود لازم دارید که بدانید مشتریان بیشتر متقاضی چه خدماتی هستند. چه چیز هایی را بیشتر می پسندند و به طور کلی چه ویژگی هایی در خدمات شما باعث پر طرفدار شدن برندتان خواهد شد. به کمک این ابزار می توانید کلید واژه های مربوط به کسب و کار خودتان که بیشتر مورد توجه افراد هستند (چه به صورت محلی و چه به صورت جهانی) را بیابید. 

البته که برای توسعه کامل دیجیتال مارکتینگ لازم است بخش گسترده ای از خدمات، حتی آن هایی که اطلاعات خاصی درباره شان در اینترنت وجود ندارد، را در نظر بگیرید و درباره آن ها صحبت کنید. اما این اقدام مختص کسب و کار های پیشرفته ای است که مراحل ابتدایی را پشت و سر گذاشته اند و شهرتی برای خود به هم زده اند. معمولا این دسته از کسب و کار ها قصد دارند خود را از سایر رقیبان متمایز کرده و از هر نظر نسبت به آن ها برتری بیابند. بنابراین لازم است کم احتمال ترین تقاضاهای مشتریان را نیز در نظر بگیرند. 

اما این دسته از تجارت ها که به این مرحله از موفقیت رسیده اند، شمار اندکی دارند. رسیدن به چنین موفقیتی از استفاده و کمک گرفتن از ابزار هایی چون گوگل ترندز آغاز می شود. برای استفاده از این ابزار به آدرس trends.google.com مراجعه کنید.

به طور کلی توجه به امر ترندینگ موضوعی مهم است که گاها موفقیت های بزرگی برای افراد به ارمغان می آورد. بنابراین سرمایه گذاری روی آن تاثیرات مثبتی برای پیشرفت دیجیتال مارکتینگ خواهد داشت.