سئو وردپرس
سئو جوملا
خدمات سئو
سئو کار
تغییرات گوگل در اواخر سال 2016

وبلاگ گوگل وب مستر، در دو مطلب آخر خود در ماه ماه های پایانی سال ۲۰۱۶ برای وب مسترها دو موضع مهم را بیان کرده است که مهم است وب مستر ها از این دو موضع باخبر باشند. این دو موضوع عبارتند از: ۱- حذف کلمات کلیدی در کنسول جستجو گوگل (گوگل وبمستر تولز) و ۲– آپدیت و تغییرات در ربات های خزنده و ایندکس صفحات سایت. پس اگر شما هم یک وبمستر هستید که سئو (بهینه سازی برای موتور های جستجو) برایتان اهمیت دارد، این مطلب می تواند به شما کمک زیادی کند. 

تغییرات گوگل

خداحافظی گوگل با بخش کلمات کلیدی در گوگل وبمستر تولز

پیشتر ها که کنسول جستجوی گوگل هنوز به عنوان وبمستر تولز (ابزار های وبمسترها) شناخته می شد، بخش کلمات کلیدی تنها شیوه ای بود که به وسیله آن می شد از این که ربات های گوگل در خزشهای خود سایت شما را پیدا کرده است اطمینان کسب کنید. این ابزار شیوه ای بسیار خوب بود که به وسیله آن وبمستر ها متوجه می شدند آیا گوگل توانسته است در سایت آن ها خزش داشته باشد یا خیر. این ابزار برای مدت بسیار زیادی مفید بود، اما گوگل اقدام به ایجاد تغییرات در کنسول خود نموده است و در وبلاگ وبمستر گوگل اعلام شد که این بخش از کنسول وبمستر حذف شده است.

کلمه کلیدی چیست؟

خزش موتور جستجو و سئو

در حال حاضر، وب مستر ها می توانند از ابزار googlebot fetch برای این منظور استفاده کنند. این ابزار به وبمستر ها کمک می کند تا در لحظه بتوانند اوضاع کلمات کلیدی جستجو شده و ایندکس شده سایت را بررسی کنند و از دیگر قابلیت های این ابزار نیز بهره مند شوند.

ایندکس و سئو

پیشنهاد به وبمستر ها

گوگل و بازدیدکنندگان وب سایت، نمی توانند ذهن شما را بخوانند، پس راه حل دست خود شما است. برای این که هم گوگل و هم مخاطبان بتوانند بهتر با وب سایت شما ارتباط برقرار کنند، تلاش کنید به سادگی روشن کنید سایت شما درباره چیست؟ و برای چه موضوعاتی دوست دارید سایت شما شناخته شود؟ این توصیه گوگل است، اگر می خواهید گوگل سایت شما را دوست داشته باشد، به توصیه های آن گوش دهید و آنها را اجرا کنید.

تغییرات گوگل

آپدیت و تغییرات در ربات های خزنده و ایندکس صفحات سایت 

این بخش از تغیرات خود به دو زیر شاخه تقسیم شده است، ابتدا بازنشسته شدن ربات Feature-phone و بعد از آن حذف Feature-phone از کنسول وبمستر گوگل در آینده بسیار نزدیک.

ربات Feature-phone بازنشسته شد

گوگل اعلام کرد دیگر از این ربات خزنده برای موتور های جستجوی خود استفاده نمی کند و به جای آن از وب مستر ها می خواهد تا اگر به جز صفحات دسکتاپ و موبایل های هوشمند، هنوز می خواهند از Feature-phone استفاده کنند، تگ handheld را برای این صفحات به کار ببرند. 

اگر شما هم یکی از این افراد هستید، نمونه این تگ به صورت زیر می باشد: 

<link rel="alternate" media="handheld" href="/[current page URL]" />

دلیل این که گوگل از این ربات برای خزش استفاده نمی کند این است که صفحات Feature-phone به نشانه گذاری هایی نیاز دارند که دیگر طراحان وب سایت و متخصصین سئو از آن ها استفاده نمی کنند. به همین خاطر گوگل نیز خود را با طراحان و متخصصین سئو هم جهت می کند و دیگر این ربات را در خزش میان وب سایت ها و به طبع آن تاثیر در نتایج جستجو به کار نخواهد برد. 

حذف Feature-phone از کنسول وبمستر گوگل

در راستای همین تغییر، گوگل اعلام کرد Feature-phone را به زودی از کنسول حذف خواهد کرد. این موضوع به خوبی به وبمستر ها نشان می دهد، تا برای کسب نتایج جستجو، دیگر در این بخش سرمایه گذاری نکنند.

این تغییرات به خوبی نشان می دهد، گوگل برای سال ۲۰۱۷ تمرکز بسیار زیادی بر روی گوشی های تلفن همراه خواهد داشت و سئوی 2017 را می توان اینگونه خلاصه کرد: پیروزی سایت هایی که برای موبایل ساخته می شوند.

مقالات تکمیلی:

سئو چیست؟

اصطلاحات سئو