در یک کمپین بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو) نتیجه ایدهال یک روند رو به جلو در ترافیک ارگانیک سایت است. به این معنی که تعداد افرادی که وب سایت شما را در یک جستجوی ارگانیک پیدا میکنند، از آن بازدید کنند. ممکن است شرایطی پیش بیاید که میزان ترافیک سایت افزایش پیدا نکند. این موضوع کاملا طبیعی و قابل قبول است، چرا که در سئو صدها فاکتور وجود دارد و این اتفاق چندان دور از انتظار نیست.
این موضوع حتی میتواند تاثیرات آزار دهنده دیگری مانند کم شدن ترافیک ارگانیک وب سایت هم داشته باشد. کاهش کوچک در ترافیک موضوع نگران کنندهای نیست (ممکن است موضوعی کاملا موقتی و به علت علاقه مخاطبین باشد). اما اگر این موضوع بیش از چند هفته به طول بیانجامد و این کاهش افزایش پیدا کند، آن وقت زمان پیگیری علت های این مساله است. در این مقاله قصد دارم شیوههایی پیدا کردن و رفع این علتها را برای شما بازگو کنم.
پنالتی شدن وب سایت را بررسی کنید
ابتدا باید بررسی کنید که آیا وب سایت شما پنالتی (Penalty) شده است یا خیر؟ احتمال این موضوع بسیار کم است، اما ریشهایترین دلیل این موضوع میتواند پنالتی وب سایت باشد. اگر وب سایت شما پنالتی شده باشد، ترافیک ارگانیک شما به سرعت و به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد و در کنسول جستجوی گوگل پیامی مبنی بر این موضوع دریافت میکنید.
اگر این علائم را مشاهده نکردید، موضوع پنالتی سایت منتفی است. اما اگر سایت شما پنالتی شده باشد، باید اشکالی که باعث این موضوع شده را پیدا کنید و اقدام به رفع آن کنید. اشکالاتی مانند محتوای کپی شده، و یا تاکتیکهای کلاه سیاه بهینه سازی میتوانند باعث این موضوع شده باشند. پس از رفع این اشکالات یا باید این موضوع را به گوگل اطلاع دهید و یا باید صبر کنید تا گوگل به صورت اتوماتیک این موضوع را متوجه شود.
کاهش ترافیک را دقیق پیدا کنید
اگر وب سایت شما پنالتی نشده باشد، مرحله بعدی بررسی این موضوع است که محل اصلی کاهش ترافیک سایت را پیدا کنید. اگر چه ممکن است کل وب سایت شما با این مشکل رو به رو شده باشد، اما عموما این کاهش مربوط به صفحات مشخص و خاص و یا برخی از کلمات کلیدی است.
از این اطلاعات میتوانید برای راهنمایی در ادامه مسیر آزمایش استفاده کنید، اگر تنها ترافیک یک صفحه از سایت شما کاهش پیدا کرده باشد، به عنوان مثال میتوانید به بررسی را به رقبای این صفحه، لینک ها و محتوا بپردازید.
بررسی رقبا
در این مرحله رقبای خودتان را بررسی کنید، مشاهده کنید در چند ماه گذشته چه تغییراتی داشتهاند، این موضوع علل خصوص برای استارتاپها اهمیت ویژهای دارد، که بدانند رقبای آنها در چه مسیری پیش رفتهاند.
برای انجام این کار رتبه سایت خود را برای کلمات کلیدی مختلف بررسی کنید و ببینید در کدام موارد کاهش رتبه داشتهاید. اگر کاهشی داشتید، بررسی کنید آیا رقبای جدید برای شما به وجود امده اند که جای شما را گرفته اند؟ آیا رقبای قدیمی شما پیشرفت داشتهاند و محتوایی بهتر و بک لینک های جدیدی برای خود ساختهاند؟
توجه کنید که دو مورد پتانسیل این تاثیرگذاری را دارند، اول اینکه رقبای شما هزینههای بیشتری برای کمپین سئو خودشان اختصاص دادهاند، که منجر شده شما از آنها عقب بمانید. اگر این اتفاق افتاده باشد، اولین اقدام شما هزینه کردن برای بهینه سازی سایت به میزان انها است و یا اینکه به صورت کلی به دنبال مخاطبین و اهداف جدیدی باشید.
دوم ممکن است ایراد از خود وب سایت شما باشد، که به رقبای شما فرصت این را داده که رتبه شان را بهبود ببخشند. برای بررسی این موضوع میتوانید لینکسازی و محتوای سایت خود را بررسی کنید.
لینکهای ورودی را بررسی کنید
کیفیت و کمیت لینکهای ورودی که برای سایت خود ساختهاید تاثیر بسیار زیادی روی نتایج جستجی ارگانیک دارند. پس یک تغییر ناگهانی و ناخواسته در این لینکها میتوانند در رتبه شما و در نتیجه در ترافیک ارگانیک شما اثر گذار باشد. ابزارهای زیادی برای بررسی لینکهای ورودی به سایت وجود دارد که از آنها میتوانید برای این منظور استفاده کنید.
ابتدا نگاه کنید که لینک جدیدی از یک منبع اسپم نداشته باشید. ببینید آیا لینکهای جدیدی برای سایت شما ساخته شده است و آیا آنها اسپم هستند؟ اگر این اتفاق افتاده باشد، قابل اعتماد بودن وب سایت شما برای موتورهای جستجو در خطر افتاده و باعث خراب شدن رتبه وب سایت شما میشود. در صورتی که این اتفاق افتاده باشد، باید با وبمستر آن سایت تماس بگیرید و از انها بخواهید لینک شما را حذف کنند. پس از این کار باید لینکهای جدید و با کیفیت بسازید تا این عدم اعتماد موتورهای جستجو را بر طرف کنید.
- لینک Dofollow چیست؟
- بک لینک های نامناسب - Link Schemes
- رد کردن بک لینک های ناخواسته - Disavow backlinks
بررسی محتوای درون سایت
اگر پنالتی و لینکها دلیل کاهش رتبه وب سایت شما نباشند، دلیل کاهش ترافیک را باید در محتوای دررون وب سایت خود جستجو کنید. به عنوان مثال شاید به تازگی برخی از محتوای با ارزش سایت را پاک کرده باشید. اگر بودجه تولید محتوای خودتان را کاهش داده باشید و یا محتوای بسیار زیادی تولید کرده باشید که کسی آنها را نمیخواند و به اشتراک نمیگذارد این موضوعاعت میتوانند برخی از علیل این کاهش ترافیک سایت باشند. راه حل طولانی مدت به این صورت است: باید محتوای کم ارزش را از روند کاری خارج کنید و به سمت تولید محتوای ارزشمند بروید.
ایرادات را برطرف کنید و تقویت شوید
متاسفانه هیچ شیوه سریعیای برای حل مشکل کاهش ترافیک ارگانیک وجود ندارد. اما میتوان ایرادات را رفع کرد تا در زمان مشکل ترافیک وب سایت برطرف شده و به مسیر پیشرفت بازگردید. مواردی که در بالا گفته شد را رعایت کنید، و کمی صبور باشید. بهینه سازی سایت برای دستیابی به ترافیک ارگانیک نیاز به زمان دارد. گوگل این موضوع را بارها اعلام کرده است که زمان برای تاثیر تغیرات سایت در رتبه نتایج جستجو نیاز است. پس روشی را به کار بگیرید که گوگل مشخص کرده است. قرار است رتبه شما را گوگل بهبود ببخشد نه فردی که به عنوان سئو کار شیوههایی بر خلاف حرفهای گوگل میزند. وب سایت شما جای مهمی در کسب و کارتان است، پس به سایت و موارد مربوط به آن اصولی نگاه کنید و فریب هر حرفی را نخورید.