دومین اتوریتی (DA) یک نمره برای رتبه در موتورهای جستجو است که توسط سایت MOZ ایجاد شده. این نمره پیش بینی میکند که یک سایت چقدر خوب میتواند در صفحه نتایج جستجو (SERP) رتبه بگیرد. نمره دومین اتوریتی بین رنج صفر تا ۱۰۰ است. هر چه نمره شما بیشتر باشد، توانایی دریافت رتبه بهتر را خواهید داشت.
دومین اتوریتی با محاسبه چندین فاکتور به شما رتبه میدهد. این فاکتورها شامل مواردی مانند لینک به آدرس صفحه اول سایت و کل تعداد لینکهای دریافتی است. این نمره برای مقایسه سایت و یا بررسی وضعیت سئو در طول زمان بسیار پرکاربرد است. اما نکته مهم این است که باید بدانید دومین اتوریتی (Domain Authority) هیچ ارتباطی با گوگل نداشته و به معنای تاثیر در نتایج جستجو نیست.
برای بررسی دومین اتوریتی وب سایت، علاوه بر تولبار MOZ میتوانید به وب سایت MOZ.com مراجعه کنید. داشتن تولبار MOZ مزایایی همچون در دسترسی بودن دارد که توصیه میکنیم از آن حتما استفاده کنید. البته وب سایت MOZ ابزارهای متعدد بیشتری برای سئو وجود دارد که استفاده از آنها خالی از لطف نیست.
دومین اتوریتی چطور به من نمره میدهد؟
نمره دومین اتوریتی بر اساس مقیاس لگاریتمی بر پایه ۱۰۰ محاسبه میشود. در نتیجه مثلا رسیدن نمره شما از ۲۰ به ۳۰ بسیار آسان تر از رسیدن نمره از ۷۰ به ۸۰ خواهد بود.
دومین اتوریتی خوب برای وب سایت من چه نمرهای است؟
وب سایتهایی که به تازگی راهاندازی میشوند همه با دومین اتوریتی یک شروع به کار میکنند. هرچه یک سایت لینک های ورودی باکیفیت بیشتر داشته باشد، میتواند نمره بالاتری کسب کند. به همین دلیل سایتهای بزرگ معمولا نمرههای بسیار بالاتری به دست میآورند. هر چه کسب و کار کوچکتر باشد، به همان نسبت نمره کمتری خواهد داشت.
این موضوع را که خود MOZ برای راه اندازی دومیت اتوریتی اعلام کرده است را فراموش نکنید: از آنجایی که نمره دومین اتوریتی برای پیش بینی توانایی رتبه گیری سایت در موتورهای جستجو ساخته شده است، به دست آوردن دومین اتوریتی (DA) بالا، نباید هدف شما باشد. به جای اینکار در صفحه نتایج جستجوی گوگل دومین اتوریتی رقبای خودتان را به دست بیاورید و تلاش کنید با آنها به رقابت بپردازید.
نمره دومین اتوریتی بیشتر یک ابزار مقایسهای است تا یک متریک و رتبه به دست آوردنی. به علت همین مقایسهای بودن دومین اتوریتی است که MOZ در وب سایت خود اعلام کرده است: نمره دومین اتوریتی خوب و بد وجود ندارد!
دومین اتوریتی (Domain Authority) در قیاس با پیج اتوریتی (Page Authority)
دومین اتوریتی ابزار سنجش برای پیش بینی رتبه گیری کلی یک سایت و ساب دامنه های آن است. در مقابل پیج اتوریتی امکان هر صفحه برای کسب رتبه را محاسبه میکند. پس شما یک دومین اتوریتی برای کل سایت و ساب دامینها و تعداد زیادی پیج اتوریتی برای تمامی صفحات خواهید داشت.
برای آشنایی با پیج اتوریتی، به مقاله زیر مراجعه کنید:
پیج اتوریتی (Page Authority) چیست؟
دومین اتوریتی را کجا پیدا کنیم؟
برای مشاهده دومین اتوریتی راههای مختلفی وجود دارد. MozBar تولباری است که میتوانید به سادگی بر روی مرورگر خودتان نصب کنید تا دومین اتوریتی سایت را به شما نشان دهد. همچنین بخش Link Explorer سایت moz.com هم این ابزار را در اختیار شما قرار خواهد داد.
تعریف تکنیکی دومین اتوریتی
دومین اتوریتی بر اساس دادههای Link Explorer بوده که از دهها فاکتور برای محاسبه آن استفاده شده است. محاسبات دومین اتوریتی از مدل ماشینیای استفاده میکند که دادهها با هزاران رتبه در نتایج جستجو مورد بررسی قرار میدهد.
از آنجایی که دومین اتوریتی یک معیار سنجش مستقیم نیست، تنها از آن برای مقایسه با سایتهای رقیب باید استفاد کرد.
چطور روی دومین اتوریتی اثر بگذاریم؟
تغییر مستقیم دومین اتوریتی کار سختی است. بهترین راه که moz برای بهبود دومین اتوریتی اعلام میکند تقویت سئو کلی یک سایت است. البته بیشترین تمرکز آن بر روی لینکهای ورودی به سایت شما است. از آنجایی که گوگل فاکتورهای فراوانی برای رتبه دهی استفاده میکند، تنها معیارهایی قابل استفاده هستند که بیشترین فاکتورها را میسنجند.
چرا دومین اتوریتی سایت من تغییر کرد؟
از آنجایی که عوامل مختلفی روی دومین اتوریتی تاثیر می گذارند، در نتیجه ممکن است نمره سایت شما بالا یا پایین برود. عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند. برخی از آنها را در زیر مشاهده میکنید:
- افزایش تعداد لینکهای سایت شما هنوز توسط MOZ مورد بررسی قرار نگرفتهاند.
- سایت هایی با نمره بالا به میزان زیادی لینک جدید به دست آورده اند که منجر به گسترش دامنه نمره دهی شده است.
- لینک از جاهایی به دست آوردهاید که در رتبه دهی گوگل اثر گذار نیستند.
- ابزار moz تعداد لینکهای کمتر یا بیشتری از دامنه شما را بررسی کرده است.
باید بدانید معیارهای نمره دومین اتوریتی فراوان هستند. لذا ممکن است سایت شما بهبود رتبه سئو داشته باشد اما این موضوع در دومین اتوریتی منعکس نشود.
دومین اتوریتی و پیج اتوریتی از جهت کارکرد مشابه یکدیگر هستند. از آنجایی که هر دو از نمره ۰ الی ۱۰۰ استفاده میکنند، پس از هر به روزرسانی، دومین اتوریتی و پیج اتوریتی ممکن است کاهش را شاهد باشند، حتی زمانی که بک لینکهای قدرتمند و زیادی هم دریافت کرده باشید.
پس در انتها باز هم تاکید میشود دومین اتوریتی یک معیار سنجش برای رقابت با رقبای شما است و نه یک معیار سنجش کلی و دقیق. اگر بیش از اندازه تمرکز خود را بر روی دومین اتوریتی ببرید، قطعا به ضرر شما خواهد شد. چرا که تمرکز اصلی شما نباید دامین و یا پیج اتوریتی باشد.
معیارهای مختلفی در نتیجهگیری و کسب رتبه سئو وجود دارد. به عنوان مثال بسیاری افراد الکسا را معیار کار خودشان قرار میدهند. گرچه تمامی این ابزارها اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرند تاثیر مثبت خواهند داشت، اما اگر به عنوان هدف اصلی شما قرار بگیرند مسیر را اشتباهی رفته اید. رتبه ۱ الکسا و یا ۱۰۰ دامین اتوریتی (که رسیدن به آنها غیر ممکن است) هدف شما نیست. هدف شما کسب رتبه یک در موتور جستجوی گوگل و افزایش بازدید است. پس ابزار را هدف خودتان قرار ندهید. ابزار وسیله رسیدن به هدف شما است.
در صورت آنکه نیازمند خدمات سئو هستید، میتوانید این خدمات را از ما دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر لطفا به بخش خدمات سئو مراجعه فرمایید.