روزانه بیش از چهار میلیارد جستجو در گوگل انجام میشود. بگذارید این طور تکرار کنم: 4 میلیاد! چهار میلیارد آدم با یک نیاز. کسب و کارهایی که میتوانند آن نیازها را بر طرف کنند، کسب و کارهای موفق هستند. برای یک بازاریابی در سطح اینترنت، بسیار مهم است که رفتار کاربران را به درستی درک کنیم. بدانیم کاربران زمانشان را چگونه در اینترنت سپری میکنند و چه چیزهایی منجر به خرید از سوی آنها میشود. با شناخت این موارد، میتوانید شما هم به جمع کسب و کارهایی اضافه شوید، که 4 میلیارد مشتری در آن صف کشیدهاند.
خب چهار میلیارد جستجو برای رفع نیاز! اما برای بر طرف کردن این نیاز، ابتدا مهم است بدانیم نیاز این افراد چیست. تنها چیزی که شما به مشتریانتان ارائه میدهید اهمیت ندارد، بلکه این نیاز مربوط است به راه حلی که خدمات و یا محصولات شما پیش پای این افراد میگذارد.
زمانهایی که خودتان به چیزی نیاز دارید را به یاد بیاورید، فرض کنید شما نیاز به یک گوشی جدید موبایل دارید. اولین کاری که میکنید چیست؟ بیشتر افراد عادت دارند وارد اینترنت شوند، به جستجو بپردازند، یاد بگیرند و در نهایت خرید کنند.
برای جذب این افراد به برند شما، نیاز است بدانید آنها چه چیزی میخواهند، آن هم به کوتاهترین حالت ممکن. بر اساس گزارش Forester، نود و سه (93) درصد از تجربه افراد در دنیای اینترنت با موتورهای جستجو آغاز میشود. اما این مشتریان با کلمات کلیدی مورد نظر شما جستجو نمیکنند، آنها با توجه به قصد و مقصودشان به جستجو میپردازند.
مقصود کاربر چیست؟
قصد کاربران، هدفی است که در پشت جستجوی آن ها قرار دارد. وقتی آنها روی سایتی در گوگل کلیک میکنند، قصدشان بر طرف کردن نیاز اصلی است. اگر چه بسیاری از افراد هنوز بر روی بهینه سازی بر روی کلمات کلیدی خاص تمرکز دارند، اما زمان آن رسیده که هر کسب و کاری که میخواهد در اینترنت موفق باشد تمرکزش را به قصد کاربران تغییر جهت دهد.
این تصور غلط را کنار بگذارید: مردم در موتورهای جستجو بدون هدف به جستجو میپردازند.
برای اینکه بدانید مقصود کاربران از جستجویشان چیست، ابتدا باید بفهمید کلمات و جملاتی که جستجو میکنند چگونه به مقصود آنها ارتباط دارد.
انواع کلماتی که جستجو میشوند
عموما شش تماس کاربر با یک برند پیش از عمل خرید صورت میگیرد. پس باید برند شما آماده شش ارتباط با کاربر در سیکل خرید باشد.
در یک جستجو، قصد یک کاربر در عمل جستجو مشخص کننده مرحله ای از سیکل خرید است که کاربر در آن قرار دارد. سه قصد اصلی برای جستجو وجود دارد:
- یافتن: کاربر به دنبال یک چیز مشخص است.
- اطلاعات: کاربر در جستجو و تحقیق برای بدست آوردن اطلاعات است.
- تراکنش: کاربر آماده خرید است.
پس چگونه بدانید مقصود کاربران چیست؟ مراحل پایین به شما کمک میکنند تا این موضوع را بفهمید، و در این روند جایگاه برندتان را بهبود ببخشید.
فراتر از کلمات کلیدی بروید
اگر شما به دنبال خرید یک گوشی تلفن همراه هستید، جستجوی شما متمرکز به نیازی است که باید حل شود. شاید گوشی شما باید حافظه داخلی زیادی داشته باشد، و شما جستجو کنید " گوشی تلفن همراه با حافظه داخلی زیاد" یا "بهترین گوشی تلفن همراه با حافظه بیش از 4 گیگ". این کلمات نشان دهنده مقصود شما است.
در نظر داشته باشید افراد عموما درباره یک کلمه کلیدی خاص زمانی که از ان استفاده میکنند، نیستند. بسیاری مواقع حتی آنها کلمات کلیدی را برای جستجو وارد نمیکنند. عموما آنها سوالاتشان را جستجو می کنند. سوال آنها هر چه باشد، همان چیزی است که به آن نیاز دارند. این شیوهای است که شما باید به آن فکر کنید.
اگر قصد کاربر را از جستجوی کلمه کلیدی که شما برای آن بهینه سازی انجام میدهید را ندانید، راه را اشتباه رفتهاید. حتی اگر شما بر روی بهینه سازی برای کلمه کلیدی به جای نیاز کاربر تمرکز میکنید، در اشتباه کامل به سر میبرید.
با تمرکز بر روی مقصود کاربر میتوانید در این چالش به موفقیت برسید و گفتگو با کاربرانتان را بهبود ببخشید.
سیکل خرید را در نظر بگیرید
افرادی که در مراحل ابتدایی سیکل خرید هستند، مقصودشان با افرادی که در مراحل پایاینی این سیکل هستند متفاوت است. شما باید بدانید در هر مرحله از خرید، کاربر به دنبال چه چیزی است و آن نیاز را برای او بر طرف کنید.
در مراحل ایتدایی سیکل خرید، کاربران به صورت گسترده تری جستجو میکنند. آنها کلماتی را جستجو میکنند که بیشتر جهت به دست آوردن اطلاعات است. در اینجا کاربر قصد دارد تا جایی که ممکن است به تحقیق و جمع آوری اطلاعات بپردازد. بر اساس گزارشی که Retailing Today منتشر کرده است، ۸۱ درصد مردم بیش از یک خرید بزرگ در اینترنت به جستجو میپردازند. احتمالا میخواهید برند شما در این مرحله در بالاترین جای ممکن ایستاده باشد.
هر چقدر در مراحل خرید کاربر پیش میرود، جستجوی او از حالت عمومی به سمت یک جستجوی مشخص و دقیق پیش میرود و کلماتی که برای جستجو استفاده میکند، بیشتر حالت تعاملی دارند. این همان جایی است که آنها آماده خرید میشوند. اگر آنها در مرحله جستجو برای بدست اوردن اطلاعات و تحقیق با برند شما آشنا شوند و به انها نشان دهید همان برندی هستید که به ان نیز دارند، احتمال خرید آن کاربر از شما بسیار زیاد خواهد بود.
کلمات مورد جستجو را تشخیص دهید
اکنون که فهمیدید کاربران چگونه جستجو میکنند، زمان آن رسیده تا بدانید دقیقا چه چیزی را جستجو میکنند. اولین مرحله برای فهمیدن این موضوع رفتن به سراغ گوگل است. مانند یک کاربر گوگل را باز کنید و کلمه کلیدی مورد نظر را جستجو نمایید. نتایجی که در این صفحه به شما نشان داده میشوند، عموما نشان دهنده این هستند که کاربران بیشتر به دنبال چه چیزی هستند.
اگر هم برای این کلمات کلیدی نامطئن هستید، به پنل گوگل آنالتیکس خود بروید و ببینید کاربران با چه کلمات کلیدیای سایت شما را جستجو کردهاند.
مشتریانتان را درک کنید
این کلمات کلیدی به تنهایی به شما نشان نمیدهند کاربر شما چه چیزی میخواهد. اما درک این افراد در سطحی عمیق تر به شما کمک خواهد کرد تا عادات و تمایلاتشان را بفهمید و بدانید کاربر چه چیزی میخواهد.
برای متناسب شدن با نیاز کاربر، نیاز است بدانید چه چیزی میخواهند. باید خودتان را در جای مخاطب بگذارید و آنها را به صورت افراد یونیک در نظر یگیرید، و بدانید مشکلاتشان چیست و چطور میتوانید این مشکل را حل کنید. تا جایی که میتوانید در این موضوع تحقیق و بررسی کنید، تا به درستی مشتریان خود را درک کنید.
مستقیما از مشتریانتان بپرسید
اگر مقصود مشتری هنوز برای شما روشن نشده است، تنها کافی است سوال کنید. مستقیما به سراغ مشتریانتان بروید و از آنها بپرسید چه چیزی نیاز دارند؟ برای اینکار میتوانید از پلاگین های مخصوص رایگیری و یا حتی از شبکههای اجتماعی استفاده کنید. نتایج این کار به شما کمک میکند تا مشتریانتان را بهتر بشناسید، نیازهایشان را درک کنید و استراتژیای جهت برطرف کردن نیاز های آنها بچینید.
هیچ جادویی برای قرار گرفتن در رتبه یک صفحات نتایج جستجو (SERP) وجود ندارد. هر چقدر لینک سازی کنید، محتوای دیگران را کپی کنید و به سراغ کلمات کلیدی خاص بروید، بیشتر از این مسیر دور میشوید. بلکه چاره کار شما فهمیدن مقصود کاربرانتان است. به یاد داشته باشید شاید بسیاری از سایتها در رتبههای خوبی از گوگل قرار دارند و این کارها را انجام ندادهاند، اما این سایت ها در حال از دست دادن جایگاه خود چه در صفحات نتایج جستجوی گوگل و چه در مقابل مخاطبین هستند. پس راه را به درستی طی کنید تا به نتایج خوب برسید. به یاد داشته باشید سئو نیازمند صبر و بردباری است.