Your browser does not support JavaScript!
طراحی گرافیک
پنج روش تایپی که می تواند برند شما را توصیف کند

در این مقاله قصد داریم تا کشف کنیم چگونه تایپوگرافی می تواند کمک کند تا هویت یک برند شکل بگیرد. انتخاب طرح حروف مناسب یکی از بخش های حیاتی فرآیند طراحی لوگو می باشد و زمانی که این امر به منظور تعریف هویتی منحصر به فرد برای یک برند خاص به کار گرفته می شود، این نقش از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. 

برای برند های کوچک تری که تمایل دارند تا طرح حروف مناسب به نیاز های مخصوص را به ساده گی هر چه بیشتر انتخاب نمایند، شاید بتوان گفت تا آخرین راه حل برای آن ها، با توجه به میزان زمان و بودجه ای که می توانند برای این کار صرف کنند، استفاده از فونت های سفارشی مناسب است. مطالعه این مقاله، به شما کمک می نماید تا کشف کنید، چگونه استفاده از این فونت های سفارشی می تواند به پیشرفت یک برند کمک نماید.

۱- حروف قابل حرکت برای انواع رسانه

حروف قابل حرکت برای انواع رسانه

برندسازی بر روی صفحات نمایش چالش ویژه ای برای طراحان حروف سفارشی محسوب می شود، چرا که گرافیک حرکتی این حروف باید قابلیت این را داشته باشد تا به شیوه های مختلف و به منظور کاربرد های مختلفی همچون قرار گرفتن بر روی بیلبورد های تبلیغاتی و یا ست های اداری قابل نمایش باشد.

مثال زیر که به طرح حروف اختصاص یافته به Channel 4 می باشد، مثالی مناسب در این زمینه برای نشان دادن تطبیق پذیری مورد نیاز به منظور هویت بخشی به یک برند به شمار می آید. طرح حروف به کار برده شده در این مثال از تلفیق طرح نوشتاری کاربردی  Chadwick با نسخه نوشتاری مناسب و واضح برای صفحه نمایش، Horseferry حاصل شده است.

Horseferry عناصری را به لوگو این برند وارد می کند که نتایج غیر معمول و قابل توجهی به همراه داشته که تنها استفاده از این لوگو در اندازه های بزرگ را ممکن می سازد. در ادامه  Chadwick با دنبال کردن همان اصول، طرح را به گونه ای خوانا تر تبدیل کرده تا قابل استفاده بر روی صفحات نمایش گردد و اطلاعات بر روی صفحه نمایش به طور قابل تشخیص دیده شود.

۲- تایپوگرافی برجسته مناسب برای بسته بندی

 

تایپوگرافی برجسته مناسب برای بسته بندی

زمانی که قرار است تا طرح های حروف برای برند هایی به کار برده شوند که تمایل دارند تا خود را بر روی بسته بندی های خود معرفی نمایند، برجستگی ویژگی مناسبی در طراحی این حروف به شمار می رود.

۳- تایپوگرافی های انعطاف پذیر برای خورده فروشی ها

تایپوگرافی های انعطاف پذیر برای خورده فروشی ها

یکی دیگر از کاربرد های جذاب طرح حروف های سفارشی، به کارگیری آن ها در خرده فروشی ها است، جایی که برنامه های کاربردی از علائم مسیریابی گرفته تا تابلو فروش ویژه و یا بسته بندی های مربوط به یک برند خاص وجود دارند.

در مثال زیر دالتون مگ طرح حروف بسیار خاصی را برای برند بوتیک لوازم آرایشی Lush طراحی کرده است. این طرح حروف به سبک متمایز chalkboard که به حروف حالتی طبیعی و معاصر می بخشد، طراحی شده است. گر چه طرح حروف Lush به توسعه بوتیک و نماد هنری برندش کمک کرد، اما فروشگاه های بزرگ تر نیازمند خطی بهتر با ویژگی های هویت بخشی و کاربردی بودن می باشند. به این منظور استفاده از  طرح حروف سفارشی همچون Fontsmith که همزمان در راه های ارتباطی مختلف با مشتری همچون فروش آنلاین، بسته بندی، مارک روی محصول و یا تابلو های تبلیغاتی، راهنما و یا سر در فروشگاه موفق عمل می کند، می تواند انتخاب بسیار مناسبی محسوب گردد.

۴- تایپوگرافی مقیاس پذیر مناسب برای گوشی های موبایل

زمانی که استفاده از گوشی های تلفن همراه برای تبلیغات یک برند مطرح می باشد، نیاز به طرح حروف کاربردی و خوانا مناسب برای صفحه های نمایش با اندازه های کوچک به شدت احساس می شود. طراحی حروف با این ویژگی ها شاید کمی دشوار به نظر رسد، اما امری غیر ممکن نیست.

یکی از پروژه های مهم دالتون مگ، طراحی حروف سفارشی برای برند جهانی نوکیا بوده است که پروژه ای چند زبانه و چند پلت فرمه محسوب می شود. برونو مگ در خصوص این پروژه می گوید: این طرح به نوعی بازگشت به ریشه های طراحی فنلاند به حساب می آید که تمیز، ساده، خالص و مناسب برای اجرا در پلت فرم اصلی می باشد. در این جا این بحث مطرح می شود که آیا ضرورتی وجود دارد تا فونت یک برند شخصی بوده باشد و یا خیر؟ این در حالی است که در طراحی UI (رابط کاربری) ضرورت در این است که فونت به کار رفته خوانا، کاربردی و مناسب با فضای کاری آن برند باشد.

تایپوگرافی مقیاس پذیر مناسب برای گوشی های موبایل

در مثال بالا Fontsmith این طرح حروف semi-slab serif برای برند Movistar که یک برند شناخته شده اپراتور تلفن های همراه در اسپانیا و آمریکای لاتین می باشد، طراحی کرده است. نکته حائز اهمیت استفاده از این طرح حروف برای این برند خاص این است که حروف بیش از حد ایستاده نبوده تا ریتم و تسلسل طبیعی داشته باشند.

۵- تایپوگرافی Apt مناسب برای سرمقاله‌ها

تایپوگرافی Apt  مناسب برای سرمقاله ها

یکی دیر از کاربردهای جذاب تایپوگرافی استفاده از آن در روزنامه ها و مجلات می باشد، چرا که در این زمینه تایپوگرافی قابلیت این را دارد تا حروف را در اندازه ها، وزن ها و استایل های گوناگون به کار گیرد.

تایپوگرافی

یکی از بهترین مثال ها در این زمینه طرح حروف چند وزنی روزنامه ی شناخته شده ی گاردین می باشد. یک خانواده ی بزرگ است که از چند خانواده وابسته کوچکتر تشکیل می شود،  طرح مصری برای عناوین سپس متن با طرح مصری، چهار نوع Sans با پهناهای مختلف برای سرفصل ها و سپس متن پایانی با طرح حروف Agate Sans به کار گرفته شده است، بنابراین تنوع این حروف جذابیت بیشتری به صفحات این روزنامه مشهور می بخشد.

مثالی دیگر مجله ای است که تصویر زیر مربوط به آن است و در آن طراح به طور خلاقانه ای از طرح حروف Condé Nast’s Wired استفاده کرده و سپس با استفاده از فونت Forza که نوعی sans serif انطباق پذیر به شمار می آید و بر پایه شکل مستطیل گرد شده است خود را به چالش کشیده و در نهایت موفق شده است تا همانند روزنامه گاردین طرح حروفی تجاری جذابی را خلق کند.

تایپوگرافی Apt  مناسب برای سرمقاله ها