خدمات طراحی گرافیک
استفاده از مالتی مدیا و تاثیر گذاری آن بر مخاطب

مالتی مدیا که به فارسی چند رسانه ای ترجمه می شود و در حقیقت تکنیک ترکیب کردن رسانه های مختلف برای بیان یک ایده به شمار می رود. کاری که مالتی مدیا انجام می دهد این است که بین رسانه های مختلف نظیر گرافیک، عکاسی، صدا، نوشته، ویدئو، انیمیشن و ... به منظور رساندن یک پیام مشخص تعامل ایجاد می کند. با توجه به موقعیت و کاربرد های مختلف از مولتی مدیا به عنوان رسانه ی دو وجهی، فرا رسانه یا رسانه ی ترکیبی یاد می کنند. 

با ورود ویندوز ۹۵ و ارتقا کیفیت صوتی تصویری سیستم های کامپیوتری، مالتی مدیا به عنوان یک تکنولوژی جدید مطرح  شد. در واقع، در گذشته سیستم عامل هایی که استفاده می شد حالت متنی داشتند و کاربر ناگزیر بود خواسته های خود را تایپ کند تا سیستم عامل متوجه ی آن شده و فرامین مورد نظر را برای ماشین ترجمه کند، برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ اولین رابط گرافیکی کاربر توسط شرکت اپل طراحی شد و به واسطه ی آن سمبل ها و تصاویر گرافیکی  به عناصری با معانی خاص  تبدیل شدند و به این ترتیب کار با کامپیوتر بسیار ساده تر شد. با پدید آمدن این تکنولوژی، اکثر نرم افزار ها چند رسانه ای شدند. 

مالتی مدیا و تاثیر آن بر مخاطب

محصولات مالتی مدیا به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

۱- تبلیغات:

با استفاده از رسانه های مختلف قابل اجرا در کامپیوتر همانند عکس، طرح گرافیکی، انیمشن و ... با به کار گیری خلاقیت پیام تبلیغاتی را به کاربر منتقل می کند.

۲- آموزش:

به منظور تولید نرم افزار آموزشی که سعی دارد در یک محیط جذاب، مفاهیم آموزشی به صورت تعاملی به مخاطب ارائه شود. 

۳- نرم افزار های کاربردی:

مانند پخش کننده های صوتی تصویری که برای ساخت خود تعریف استانداردی دارند.

برای طراحی مالتی مدیا اپلیکشن های کاربردی زیادی وجود دارد. تعدادی از این اپلیکیشن ها عبارت هستند از:

 EWC PRESENTER, PIKTOCHART, SOUND SLIDES, PREZI, EMPRESSR, AMCHARTS, IPRESENT, CACOO, multimedia builder 4.9 7

از مزایای استفاده از مالتی مدیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوح های فشرده مالتی مدیا از هر کاتالوگ، بروشور و کتابچه ای جذاب تر می باشند، تاثیر بیشتری بر مخاطب می گذارند، محدودیت حجمی ندارد و همه ی اطلاعات در آن ها جا می گیرند، به آسانی به تعداد مورد نیاز کپی می شوند و هزینه ها ی کمتری دارند.
  • با توجه به چند رسانه ای بودن جذاب تر هستند و تاثیر بیشتری بر مخاطب می گذارند.
  • به دلیل داشتن صدا و انیمیشن در بازی های رایانه ای کاربرد زیادی دارد.
  • امکان تعامل خوب با کاربر دارند به گونه ای که کاربر بتواند با انجام یک کلیک تغییراتی در تصویر، انیمیشن و ... ایجاد کند.  

در آخر اینکه طراحی مالتی مدیا به خلاقیت و مهارت تکنیکی بالایی برای ادغام دو یا چند رسانه نیاز دارد. اما این نکته حائز اهمیت است که مالتی مدیا توانایی بالایی در رساندن پیام شما به مخاطب خواهد داشت.

اینفوگرافیک مالتی مدیا

اینفوگرافی استفاده از مالتی مدیا و تاثیر گذاری آن بر مخاطب