Your browser does not support JavaScript!
عکاسی
خدمات گرافیک
عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی شاخه ای از عکاسی به شمار می آید که در آن عکاس به منظور مستند کردن مراحل تولید، محصولات، کار سازمانی، کارکنان، روند سرمایه گذاری، طرح بندی کار و تجهیزات به کار رفته در یک سازمان صنعتی با استفاده از وسایل مناسب و تکنیک نورپردازی  ماهرانه به عکاسی می پردازد. عکس های گرفته شده می توانند به هدف مصارف داخلی سازمان و یا در جهت تبلیغات برای آن سازمان استفاده شوند. 

استفاده از عکاسی صنعتی در جهت به تصویر کشاندن فعالیت صنعتی و تولیدات حاصل از آن در حدود سال های ۱۸۵۰تا ۱۸۶۰ میلادی آغاز گردید. چارلتون واتکینز (Carleton Watkins) در قرن ۱۹ میلادی عکس های زیادی برای معادن، کشتی رانی و راه آهن در کالیفرنیا گرفت و توانست در این زمینه خوش بدرخشد. عکس های صنعتی ابتدایی تمرکز خاصی بر فرد کارگر نداشته و بیشتر به تصویر کشیدن دستگاه ها، ساختمان ها و کل نیروی کار پرداخته است. عکاسی از کارگران نوعی دیگر از عکاسی صنعتی محسوب می شود که پرداختن به آن هم زمان شد با سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ که در آلمان که یک جنبش عکاسی کمونیستی شکل گرفته بود که این جنبش تحت تاثیر  عکاسی مستند اجتماعی و کارگری در روسیه قرار گرفته بود. 

عکاسی صنعتی را نمی توان تنها به یک کارکرد ویژه محدود کرد. ارتباط زیادی بین این شاخه از عکاسی و سایر شاخه ها عکاسی نظیر عکاسی پرتره، عکاسی خبری، عکاسی معماری و عکاسی تبلیغاتی وجود دارد. عکاسی صنعتی تاثیر گرفته از تکنیک و زیبایی شناسی رایج زمان حال می باشد و از این طریق کمک شایانی به پیشرفت صنعت می کند.

منابع:

تایکندی، پگاه،  آشنایی با هنر عکاسی صنعتی و تبلیغاتی و نکات مهم آن، 2017، وب سایت تیم طراحی و تبلیغات لولسا

Nye, D. E., Image Worlds: Corporate Identities at General Electric 1890-1930 (1985).

Matz, R., Industriefotografie: Aus Firmenarchiven des Ruhrgebiets (1987).

Tenfelde, K. (ed.), Bilder von Krupp: Fotografie und Geschichte im Industriezeitalter (1994).

Kosok, L., and Rahner, S. (eds.), Industrie und Fotografie: Sammlungen in Hamburger Unternehmensarchiven (1999).

Woronoff, D., La France industrielle: gens des ateliers et des usines 1890-1950 (2003)