Your browser does not support JavaScript!
طراحی لوگو
سفارش
هزینه
نمونه کار
لوگو

کلمه لوگو (مخفف لوگو تایپ) از دو واژه یونانی λόγος logos به معنی کلمه و τύπος typos به معنی منقوش کردن می آید. در زبان فارسی به لوگو، نشان واره یا آرم هم می گویند. لوگو یکی از مهمترین شاخه های رشته گرافیک محسوب می شود که معرف هویت و شخصیت یک مجموعه، شخص، شغل و یا هر گونه فعالیت می باشد. به همین دلیل لوگو باید دارای قابلیت های فراوانی باشد، چرا که در اصل لوگو حکم نوعی امضا و مهر را بازی می کند.

تاریخچه لوگو

لوگو ها در نقاط مختلف جهان در طرح های گوناگون از هزاران سال پیش وجود داشتند. مصری های باستان به داشتن برند حیوانات خانگی از طریق هیروگلیف (حروف تصویری) برای نشان دادن مالکیتشان  شناخته شده هستند. رومانی ها و یونانی های باستان از طریق سفال گری لوگو های خود را به نمایش می گذاشتند. ادیان بزرگ جهان از سمبل ها به منظور به سهولت در شناخته شدن استفاده می کردند.

از قرن دوازدهم میلادی تا بعد از قرون وسطی طرح های نظامی به منظور نشان دادن موقعیت و اموال  طبقه اشراف استفاده می شدند.

در شروع قرن بیستم میلادی با معرفی رنگ های چاپی و تولد صنعت تبلیغات طرح های لوگو متمایل به استفاده از واژگان ملی دریایی نظامی و کشاورزی شد و جامعه آمادگی فهم این سمبل ها را پیدا کرده بود. سمبل های ملی و نظامی  به معنای رتبه و موقعیت بوده است و این در حالی است که سمبل های دریایی و کشاورزی نشانی از پاکی و طراوت می باشند.

انواع لوگو

عموما لوگو ها را به دو شیوه تقسیم بندی می کنند. یکی از نظر محتوای رسانه ای آن که معمولا به علائم تجاری، علادم سیاسی و اجتماعی و علائم فرهنگی تقسیم بندی می شوند. دیگر از نظر شکل ظاهری و ساختار فرمی آن که به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

آرم های نوشتاری یا لوگو تایپ (Logotype)

این لوگو ها تنها با استفاده از نشانه های زبانی طراحی می شوند. که معمولا با نام اختصاری موسسه یا سازمان طراحی می شود.

لوگوهای شمایلی (Logo Iconique یا icotype)

این نوع لوگو ها تصویری است که می تواند، نمادی تجریدی، تصویر یک شی یک نقش و ... باشد. بنابراین آنرا در دو نوع تقسیم بندی می کنند.

لوگو شمایلی تصویری

این لوگو ها شباهت زیادی به شی مادی دارد.

لوگو شمایلی دیاگراماتیک Diagramatique

این لوگو ها با یک طرح خلاصه و مختصر مشخه ی اصلی محصول کالا یا خدمات را نشان می دهد.

لوگو شمایلی استعاری

این لوگو ها با استفاده از جا به جایی معانی و با به کار گرفتن عنصری معنادار، نشان دهنده کارکردیا توانایی مارک یا کالای مورد نظر است. به عنوان مثال لوگو شرکت پژو را در نظر بگیرید؛ در این لوگو شیر به کار رفته است که در اینجا شیر استعاره از قدرت می باشد.

لوگوهای تلفیقی (Logo Mixte)
  • این لوگو ها از همزیستی دو گونه پیام ساخته می شوند، پیام زبانی و پیام شمایل نگارانه. به این شیوه امکان به وجود آمدن چندین رابطه بین این دو پیام به وجود می آید: 
  • می توانند همجوار هم باشند، بر این اساس که نوشتار و شمایل در حکم دو واحد مستقل در کنار هم قرار بگیرند.
  • می توانند همدیگر را تثبیت کنند. این رابطه می تواند گویای وضعیتی باشد که در آن پیام شمایلی دارای تعابیر چندگانه باشد. در این شرایط پیام زبانی با جهت دادن به مخاطب یکی از تعابیر این نشانه تصویری چند معنایی را تثبیت می کند.
  • می توانند یکدیگر را تقویت نمایند و دو وجه زبانی و شمایلی در بطن یک نظام چرخشی قرار گیرند و همچون دو عنصر همنشین نقش کلی تری ایفا کنند. در این نوع فرم، چرخش نگاه بین این دو یکپارچگی ایجاد می کند. 

لوگوی دینامیک "Dynamic logos"

در سال 1898، کارخانه فرانسوی تایر سازی میشلین "Michelin Man"، یک شخصیت کارتونی که به حالت های مختلفی بود را معرفی کرد، این شخصیت گاهی در حال غذا خوردن بود، گاهی در حال نوشیدن و گاهی ورزش کردن. در اوایل قرن 21 میلادی، شرکت های بزرگی همچون MTV, Nikelodeon, Google, Morton Salt و Saks fifth Avenue نیز از لوگو های داینامیک که در طول زمان از یک حالت به حالتی دیگر در می آیند استفاده کردند. 

عوامل موفقیت لوگو

یک لوگوی موفق به سرعت بر مخاطب خود تاثیر می گذارد و چشم را به شدت به خود جلب می کند. لوگو باید بی هیچ سخن یا کلامی به سرعت قابل تشخیص باشد و دارای انسجامی بوده که آنرا از دیگر لوگو ها متمایز سازد. لوگو خوب باید آنچنان قدرتمند و معتبر باشد که تا مدت زمان طولانی همچنان اعتبار خود را حفظ کند و قابل استفاده باشد. برای طراحی هر نوع حرف نشانه ای راه های زیادی وجود دارد. اما اصلی ترین ویژگی یک لوگو و یا نماد خوب، سادگی یا ایجاز آن است.

جمله ی معروف "هر چه کمتر، بیشتر" به کرات به وسیله طراحان و افرادی که طراحی را تدریس می کنند برای لوگو  استفاده می شود. این جمله مربوط به آموزه های مدرسه "باوهاوس" مربوط می شود. 

آرم در عین سادگی دارای ویژگی ها و خصوصیات بسیار زیادی است که بایستیبه طور ظریف و دقیق همگی این مفاهیم در قالب یک تصویر به وجود آید. به همین دلیل است که بیشتر طراحان گرافیک معتقدند لوگو یکی از مشکل ترین موضوعات طراحی است.

به ساده ترین کلام، لوگو با حافظه بصری سر و کار دارد، و باید بتواند به سادگی و به سرعت در حافظه بصری افراد قرار گیرد. هر لوگویی که در این کار موفق نباشد، لوگوی قدرتمندی نیست.

منابع:

Rawsthorn, Alice (2007-02-11). "The new corporate logo: Dynamic and changeable are all the rage". International Herald Tribune. Retrieved 2008-05-21.

"logo: definition of logo in Oxford dictionary (British & World English)". Oxford University Press. Retrieved 2014-03-05.

حسینی، سید رضا، "شناخت هنر گرافیک" 1391، تهران: مارلیک

تایکندی، پگاه، تاریخچه طراحی لوگو و اهمیت استفاده از آن، وب سایت تیم طراحی و تبلیغات لولسا.