Your browser does not support JavaScript!

سفارش و محاسبه هزینه خدمات آنلاین است | مراحل ثبت سفارش

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
آموزش تولید محتوا: اشتباهات رایج

با اشتباهات رایج در تولید محتوا آشنا شوید. در نوشتن محتوا از این اشتباهات جدا بپرهیزید و تلاش کنید محتوایی ارزشمند و سئو شده تولید کنید. هر چه محتوای شما ارزشمندتر باشد، مخاطبین بیشتری هم به دست می آورید.

اشتباهات رایج هنگام نوشتن محتوا

کپی کردن و تغییر دادن جملات: بسیاری از افراد تصور می کنند اگر جمله ای را از سایت ها دیگر بردارند و سپس آن را تغییر دهند مشکل کپی بودن محتوا برطرف می شود. این افراد احتمالا یک چیز مهم را فراموش کرده اند: گوگل سالهاست با کاربرای مواجه است که از روش های مختلف می خواهند کپی برداری کنند و تمامی راه های آن را می شناسد. ساده تر اینکه گوگل به سادگی کپی بودن یک جمله پس از تغییر آن را تشخیص می دهد. حتی برای اینکار اگر از نرم افزارهای بررسی کپی (plagiarism) هم استفاده کنید، مشاهده می کنید که کپی برداری ها به سادگی قابل تشخیص هستند.

عدم توجه به ویرایش و اشتباهات املایی: اشتباهات املایی و ویرایشی هم در سئو و هم در مخاطب های شما اثر می گذارد. زمانی که اشتباه املایی داشته باشید، آن کلمه به درستی توسط موتورهای جستجو تشخیص داده نشده و رتبه به دست نمی آورید. کاربران نیز به سایتی که پر از اشتباه املایی و نگارشی باشد اعتماد نمی کنند. پس بدون ویرایش و توجه به املای صحیح تولید محتوا نتیجه بخش نخواهد بود.

نوشتن بدون ایده: پیش از نوشتن محتوا باید ایده داشته باشید. این کار را به زمان نوشتن محتوا محول نکنید. باید از ابتدا بدانید چه می خواهید بگویید، چطور می خواهید بگویید و به چه ترتیبی می خواهید بگویید.

مطالعه نکردن و عدم جمع آوری اطلاعات: گاهی وقتی محتوا را می خوانیم متوجه می شویم نویسنده محتوا هیچ اطلاع درستی از موضوع نداشته و حرف های اشتباهی می زند. این موضوع به علت عدم اطلاع نویسنده از موضوع و مطالعه نکردن است. پیش از محتوا نویسی باید ابتدا مطالعه کرده و یک جمع بندی از موضوع داشته باشید.

عدم نظم و ترتیب در نوشته: گاهی با برخی از متون مواجه می شویم که هیچ نظم و ترتیبی ندارند. به صورتی که انگار اصلا نویسنده هیچ نظم ذهنی نداشته است. مطالبی که باید ابتدا گفته می شدند را در وسط می آورد، انتها را ابتدای موضوع می گوید و با متنی بسیار بی نظم روبرو هستیم. متون بدون نظم منطقی نمی توانند منجر به CTA شده و برای سایت ها تاثیر لازم را ندارند. این موضوع می تواند منجر به از دست رفتن مخاطبی سایت شود.

عدم توجه به علائم نگارشی: اگر سوال می پرسید با علامت سوال آن را نشان دهید. اگر جمله تمام شده آن را با نقظه مشخص کنید. گاهی برخی از نویسندگان این موضوع را فراموش می کنند. این موضوع باعث می شود تا مخاطب نتواند به خوبی مفهوم جملات شما را درک کند.

جمله سازی کردن: تولید محتوا زنگ انشاء نیست که معلم به ما بگوید با این کلمه جمله بساز! تولید محتوا یک متن یکپارچه است که تمامی جملات آن به ترتیب و با نظم منطقی ارائه می شوند. جملاتی که ارتباطی با یکدیگر ندارند نباید پشت سر هم بیایند.

عدم توجه به ارزشمندی محتوا: محتوا باید ارزشمند باشد! مخاطب پس از خواندن محتوا باید پاسخ سوالات خود را پیدا کرده و اطلاعات کافی به دست بیاورد. جملات عمومی که هیچ اطلاعات مفیدی به مخاطب نمی دهند را هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی به کار نبرید. فقط نباید طول محتوا را زیاد کرد عمق محتوا مهم است!

عدم توجه به بهینه سازی محتوا: برخی از نویسندگان تصور می کنند که تولید محتوا فقط نوشتن است! در پاسخ به این افراد باید گفت: اشتباه می کنید! تولید محتوا حتما باید بهینه شده باشد و تمامی نکات ویراستاری و سئویی را در آن رعایت کرد. محتوای سئو نشده نمی تواند منجر به بهبود رتبه سئو سایت شود.

عدم توجه به عنوان و موضوع: برای روشن شدن این مورد بگذارید با یک مثال پیش برویم. شما وارد یک سایت می شوید. عنوان آن دقیقا مطایق با چیزی است که به دنبالش بودید. زیر عنوان های انتخاب شده تمامی مواردی است که شما می خواستید بدانید. اما وقتی شروع به خواندن می کنید مایوس می شوید! نویسنده محتوایی نوشته است که ارتباط مستقیم و اصلی با موضوع ندارد. به سادگی متوجه می شوید که نویسنده اطلاعات لازم در مورد موضوع نداشته و فقط به شما یک متن تحویل داده است، آنهم متنی که به هیچ کارتان نمی آید! هر پاراگراف باید راجع به موضوع اصلی و زیر عنوان های آن باشد. از نوشتن موضوعات غیر مرتبط یا کم اهمیت به جای توجه به اصل موضوع بپرهیزید.

عدم مشاهده متن سایت ها: گاهی برخی از نویسندگان از ندیدن وب سایت ها رنج می برند! شاید این جمله کمی خنده دار به نظر برسد اما صحت دارد. گاهی برخی نویسندگان حتی نمی دانند در وب سایت ها و با توجه به پرسونای مخاطب چطور باید بنویسند! این اشتباه برای سایت هایی که می خواهند مخاطبین حرفه ای داشته باشند یعنی محتوای بی ارزش! محتوا را باید نویسنده ای بنویسد که با کار آشنا باشد. چون تولید محتوا فقط تایپ کردن نیست!

کپی کردن از نوشته های قبلی: این اشتباه را نویسندگان زیادی انجام می دهند که نتایج آن بسیار مهلک است. در طول ویراستاری سئو، نرم افزارهای بررسی کپی (plagiarism) این کپی برداری را تشخیص می دهند و می توان آنها را پیدا کرد. تصور نکنید که اگر از نوشته های قبلی خودتان یا از سایتتان کپی کنید، کپی نیست!

عدم توجه به استفاده درست صفات: همه محصولات بهترین محصولات نیستند. همه چیز جالب نیست. همه جا رویایی نیست. همه چیز ارزانترین نیست! شاید اینها بسیار ساده به نظر برسند اما نویسندگان زیادی اصلا به این صفات توجه نمی کنند. آنها با توجه به عادات زبانی و یا نوشتاری خودشان می نویسند اما توجه نمی کنند که این صفات دارای معنی هستند. عادات اشتباه را کنار گذاشته و دقیق بنویسید. برای هر چیزی هر صفتی را به کار نبرید. اگر صفتی به کار می برید، حتما باید دلایل قانع کننده پس از آن به مخاطب ارائه کنید. اگر صفتی به کار می برید، نباید با سایر مطالب سایت تناقض داشته باشد. مثلا دو محصول نمی توانند هر دو بهترین باشند!

عدم مطالعه متن پس از نوشتن: این یکی از بزرگترین خطاهایی است که نویسندگان زیادی دچار آن هستند. بسیار ساده می توان فهمید نویسنده پس از نوشتن آیا محتوا را مجددا خوانده است یا خیر. وجود اشتباهات املایی و نگارشی یا جملات نامفهوم به سادگی در متن قابل تشخیص خواهند بود. پس از نوشتن حتما یک دور از ابتدا تا انتها بخوانید. شما ماشین نیستید و اگر قرار بود محتوا توسط ماشین تولید شود، نیازی به نویسنده محتوا نبود و اینکار را به نرم افزارهای اتومات تولید محتوا می سپردند که خودشان جمله بسازند.

کپی برداری از محتوای دیگران: حتی یک جمله را هم از سایت های دیگر کپی نکنید. شاید زیاد از حد ساده به نظر برسد اما برخی از افراد تصور می کنند کپی کردن فقط یعنی کلیک راست، کپی و پیست! خیر! وقتی محتوا را جایی می خوانید و آن را مجددا تایپ می کنید کپی برداری است!

اشتباهات رایج هنگام ویرایش محتوا

عدم توجه به ویراستاری سئویی: ویراستار محتوا فقط قرار نیست متن را از جهت ادبی و ظاهری ویرایش کند! ویراستاری تولید محتوا باید شامل بررسی رعایت تمامی خصوصیات یک متن سئو (بهینه شده) باشد. بدون ویرایش سئویی نمی توان نتیجه مناسب از محتوا به دست آورد.

عدم توجه به ویرایش ادبی: در کنار ویرایش سئویی، ویرایش ادبی هم مهم است! محتوا فقط برای موتورهای جستجو نیست، مخاطب را نباید فراموش کرد. حتما محتوا را از جهت نگارشی و املایی ویرایش کنید.

اشتباهات رایج هنگام تصمیم گیری برای تولید محتوا

سپردن انتخاب عنوان و کلمه کلیدی را به محتوا نویس: این یکی از اشتباهات بسیار مهمی است که متاسفانه بسیاری از افراد مرتکب می شوند. مثلا میخواهند برای سایتشان تولید محتوا کنند، اما بدون هیچ برنامه درستی به نویسنده می گویند برایمان کلمه کلیدی و عنوان انتخاب کن! این یعنی نداشتن استراتژی تولید محتوا و سپردن آن به دیگران. اگر کسب و کارتان برایتان آنقدر اهمیت ندارد که برایش یک استراتژی داشته باشید و آن را پیگیری کنید، بهتر است هیچ گاه هزینه هایی مانند تولید محتوا نداشته باشید. اگر علم اینکار را ندارید، حتما از یک مشاور کمک گرفته تا ایشان به عنوان مدیر بخش تولید محتوا اینکار را برایتان انجام دهد.

عدم برنامه ریزی و تهیه تقویم تولید محتوا: بدون تقویم تولید محتوا نوشتن، یعنی همه چیز را به دست باد بسپاریم! اگر می خواهید از تولید محتوا نتیجه بگیرید باید برای آن یک برنامه ریزی و تقویم محتوایی داشته باشید.

جمع بندی

اگر شما هم مرتکب این اشتباهات می شوید، باید بدانید که اولین نفر نیستید، اما محتواهایتان هنوز ارزشمند نیست. تلاش کنید این اشتباهات را برطرف کنید تا محتوایی موثر داشته باشید.

نویسنده: محمد علی عاشوری