Your browser does not support JavaScript!

سفارش و محاسبه هزینه خدمات آنلاین است | مراحل ثبت سفارش

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
آموزش تولید محتوا: رپورتاژ آگهی

در این بخش از آموزش تولید محتوا می خواهیم با رپورتاژ آگهی آشنا شویم. رپورتاژ آگهی را گاهی به صورت رپرتاژ آگهی نیز می نویسند. پس هر دو این کلمات یک چیز هستند. در این بخش ابتدا می خواهیم بدانیم رپورتاژ آگهی چیست؟ سپس بدانیم محتوای مربوط به آن باید چه خصوصیات و ویژگی هایی داشته باشد.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی به انگلیسی Advertorial و به فرانسه Publireportage نوشته می شود. گاهی به صورت رپورتاژ خبری نیز نامیده می شود. رپورتاژ به محتوایی گفته می شود که در سایت های دیگر منتشر می شود و هدف آن تبلیغ غیر مستقیم خدمات یا محصولات یک کسب و کار است. هدف از این نوع محتوا ارائه گزارش یا معرفی یک کسب و کار در سایت های خبری است که مخاطب به محتوای آن اعتماد دارد. لذا این نوع محتوا معمولا به شیوه ای نوشته می شود که مخاطب احساس کند گزارشی یا محتوای بی طرف می خواند.

رپورتاژ آگهی کجا منتشر می شود؟

رپورتاژ آگهی معمولا در سایت های پربازدید خبری منتشر می شود. توجه داشته باشید که ممکن است گاهی رپورتاژ در سایت های غیر خبری هم منتشر شود.

رپورتاژ آگهی چه فایده ای دارد؟

معمولا رپورتاژ آگهی سه فایده عمده دارد:

  • سئو: معمولا در رپورتاژ آگهی یک یا چند لینک برای سایت کسب و کار وجود دارد. این موضوع باعث افزایش ترافیک سایت و دریافت لینک قدرتمند خواهد شد.
  • برندینگ: زمانی که محتوای رپورتاژ در سایت های خبری منتشر می شود، مخاطبین زیادی آنرا مشاهده می کنند. این موضوع می تواند منجر به شنیده شدن نام برند توسط افراد بیشتری شود. همچنین نوعی اعتماد را در ذهن مخاطب به وجود می آورد.
  • فروش: با توجه به بازدید زیاد سایت های رپورتاژ، مخاطبین زیادی به سایت کسب و کار برای خرید محصولات یا خدمات مراجعه می کنند. این موضوع می تواند فروش سایت شما را به میزان زیادی افزایش دهد.

رپورتاژ آگهی به چه صورت هایی نوشته می شود؟

رپورتاژ آگهی می تواند در قالب یک خبر، یک گزارش، گفتگو، معرفی یا مقاله نوشته شود.

تولید محتوای رپورتاژ چه خصوصیاتی دارد؟

  1. گرچه محتوای رپورتاژ یک نوع تبلیغ است، اما این تبلیغ نباید مستقیم باشد.
  2. محتوای رپورتاژ باید بسیار ارزشمند باشد تا منجر شود خواننده پس از خواندن محتوا روی لینک ها کلیک کند.
  3. محتوای رپورتاژ باید کاملا بهینه باشد. این موضوع باعث می شود تا بازدید رپورتاژ افزایش پیدا کند.

چه نکاتی را باید در تولید محتوای رپورتاژ در نظر گرفت؟

  1. اول از همه باید بدانید محتوا در سایت دیگری به جز سایت کسب و کار منتشر می شود. پس باید به نوعی زبان معرفی باشد. به عنوان نمونه «ما بهترین محصولات را ارائه می دهیم» یک جمله نامناسب در رپورتاژ آگهی است. چرا که کاربر در سایت خبری است و گمراه می شود. می دانیم که خود سایت خبری این محصولات را ارائه نمی دهد و نمی توان از «ما» استفاده کرد. می توان این جمله را به صورت «این مجموعه بهترین محصولات را ارائه می دهد» نوشت.
  2. مخاطب در یک سایت خبری است. پس اطلاعات بسیار مختصری از کسب و کار دارد. لذا باید محتوایی نوشته شود که مخاطب را به سمت سایت مشتری برای دریافت اطلاعات بیشتر سوق دهد.
  3. توجه به پرسونای مشتری در تولید محتوای رپورتاژ بسیار مهم است. مخاطبین سایت های خبری معمولا مخاطب عام هستند و باید محتوا به زبان آنها نوشته شود. البته باید دقت کرد که گاهی رپرتاژ در سایت های تخصصی هم منتشر می شود و آنجا پرسونای مخاطب کاملا مشخص است.
  4. تولید محتوا رپورتاژ باید منجر به CTA (Call To Action یا دعوت به عمل) شود. به این معنی که مخاطب پس از خواندن رپورتاژ بداند که باید به سایت مشتری رفته و خرید را تکمیل کند.
  5. محتوا باید کاربردی باشد. از نوشتن مطالب عمومی و کلی که کمکی به مخاطب نمی کند بپرهیزید.

خصوصیات یک رپورتاژ آگهی جذاب چیست؟

  • بسیار ساده و روان مخاطب را راهنمایی می کند
  • ادبیات و لحن مناسبی دارد
  • متن ارزشمند است
  • موضوع محتوا جذاب و به روز است
  • از CTA به جا استفاده شده است
  • در نگارش آن اصول نگارشی به درستی رعایت شده است
  • مستقیم تبلیغات نمی کند

با رعایت مواردی که در بالا گفته شد می توان یک رپورتاژ آگهی مناسب نوشت. توجه داشته باشید که کلیه ساختارهای محتوا نویسی در رپورتاژ اگهی هم باید استفاده شود.

توجه مهم: با توجه به اینکه رپورتاژ آگهی هزینه بالایی برای کسب و کار دارد، باید کیفیت محتوا و بهینه بودن آن حداکثر باشد. در غیر اینصورت برای یک محتوای عمومی، هزینه بالای انتشار رپورتاژ خبری به صرفه نخواهد بود.

نکته مهم: اصولا تولید محتوا زمانی که مخاطب پس از خواندن محتوا اطلاعات جدیدی به دست نیاورد و برای او مفید نباشد هیچ ارزشی ندارد. باید مخاطب پس از خواندن مطلب اطلاعات مفید و کاربردی به دست آورده باشد. در غیر اینصورت نوشتن رپورتاژ آگهی هیچ ارزشی نخواهد داشت. چرا که سایت های خبری مبالغ بالایی برای انتشار یک محتوا دریافت می کنند و اگر مخاطبین مجاب به خرید یا ورود به سایت نشوند، این هزینه انتشار بی فایده خواهد بود.

پی نوشت: در متن گاهی به صورت رپورتاژ و گاهی به صورت رپرتاژ استفاده شده است. دلیل این موضوع آشنایی شما با هر دو شکل نوشتار است.

نویسنده: محمد علی عاشوری