Your browser does not support JavaScript!

سفارش و محاسبه هزینه خدمات آنلاین است | مراحل ثبت سفارش

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
آموزش تولید محتوا: ساختار مقاله

در این بخش از آموزش تولید محتوا می خواهیم بدانیم یه مقاله بهتر است چه ساختاری داشته باشد؟ چطور محتوا را بنویسیم که هم برای مخاطب مناسب و هم از نظر سئویی بهینه باشد؟

توجه: پیش از هر چیز در نظر داشته باشید وجود برخی از بخش های مقاله پیشنهادی است. به این معنی که وجود آنها می تواند تاثیر بهتری در مخاطب و سئو داشته باشد.

بخش اول محتوا: عنوان

هر مقاله با یک عنوان شروع می شود. تمامی مقاله باید حول این عنوان نوشته شود. ما در مقاله ای جداگانه در مورد اینکه عنوان و کلمه کلیدی چطور باید باشد توضیح داده ایم. اگر این موضوع را نمی دانید حتما مقاله زیر را مطالعه کنید:

بخش دوم محتوا: مقدمه

هر مقاله باید با یک مقدمه شروع شود. این بخش را هم در یک آموزش جداگانه بررسی کرده ایم. اگر با این موضوع آشنایی کامل ندارید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

بخش سوم محتوا: بدنه مقاله

پس از مقدمه باید بدنه محتوا را بنویسیم. در این بخش زیر عنوان ها، لیست ها و سایر پاراگراف ها را می نویسیم. ابتدا لازم است با موارد زیر آشنایی کامل داشته باشید:

وجود چه بخش هایی در بدنه مقاله می تواند سئو آن را بهبود ببخشد؟

  • بهتر است هر مقاله حداقل یک لیست شماره دار و یک لیست بدون شماره داشته باشد.
  • بهتر است بدنه مقاله از چند تصویر مربوط استفاده کنید.
  • بهتر است در مقاله حداقل یک کلمه بولد، یک کلمه اندرلاین، یک کلمه ایتالیک وجود داشته باشد.
  • در مقاله از مترادف کلمات کلیدی است کنید.
  • حداقل هر مقاله ۳۰۰ کلمه باشد.

توجه: استفاده از مترادف های کلمه کلیدی در مقاله بسیار مهم است. این مورد را در تمامی مقالات به کار ببرید.

یک نمونه ساختار مقاله

عنوان اصلی (H1)

  • مقدمه
  • زیر عنوان (H2)
    • پاراگراف متن
  • زیر عنوان (H2)
    • پاراگراف متن
    • لیست
    • زیر عنوان (H3)
      • پاراگراف متن
      • زیر عنوان (H4)
        • پاراگراف متن
        • تصویر
        • پاراگراف متن
        • لیست
    • زیر عنوان (H3)
      • پاراگراف متن
    • زیر عنوان (H3)
      • پاراگراف متن
      • تصویر
      • زیر عنوان (H4)
        • پاراگراف متن
      • زیر عنوان (H4)
        • پاراگراف متن
        • لیست
        • زیر عنوان (H5)
          • پاراگراف متن
          • تصویر
  • زیر عنوان (H2)
    • پاراگراف متن

ممکن است تمامی محتواها بر اساس اندازه یا موضوع این میزان زیر عنوان، لیست یا تصویر نداشته باشند.

در ساختار مقاله چطور باید برای مخاطب متن را بنویسیم؟

  • تمامی متن مقاله باید در مورد عنوان مقاله باشد. از نوشتن موضوعاتی که عنوان ارتباط ندارد باید پرهیز کنید.
  • از ادعاهای بدون دلیل و منبع بپرهیزید. شاید شما هم بارها در سایت ها دیده باشید که نویسنده محتوا یک محصول یا خدمات را به عنوان بهترین محصول معرفی می کند، اما هیچ دلیلی نمی آورد. این می شود ادعای بدون دلیل نویسنده! در محتوا هر ادعایی که می کنید باید برای آن دلیل بیاورید. مثلا بگویید به خاطر داشتن این خصوصیات این محصول بهترین محصول است.
  • از تناقض گویی بپرهیزید! شاید بارها در سایت ها مشاهده کرده باشید که نویسنده، حرف های متناقضی به شما میزند. مثلا در یک سایت فروشگاهی، ادعا می کند که ده محصول همه بهترین هستند! قطعا شما فکر می کنید نویسنده احتمالا فقط می خواهد سر شما را کلا بگذارد و فقط به فکر فروش تمامی محصولاتش است. چون بهترین فقط یک چیز می تواند باشد نه چند چیز. البته او می توانست به سادگی بنویسد از بهترین ها، چرا که بهترین ها جمع است و چندین محصول می توانند در بهترین ها باشند. قطعا هزاران نمونه از تناقض گویی ها را در سایت های مختلف مشاهده کرده اید. پس تحت هیچ شرایطی در محتوا تناقض گویی نداشته باشید.
  • جمله سازی نکنید! محتوا به معنی چندین جمله مختلف که یکسری کلمات کلیدی را پشت هم تکرار کرده باشند نیست. یک پاراگراف باید معنی داشته باشد. مخاطب باید بفهمد چرا یک جمله بعد از جمله بعدی آمده و بین آنها ارتباط پیدا کند. قرار نیست او جملات بخش به بخش و بی ارزش را بخواند.
  • پاراگراف ها را به ترتیب موضوع بنویسید. مخاطب باید به ترتیب اطلاعات را به دست بیاورد.
  • زیر عنوان ها را به ترتیب بنویسید تا مخاطب بخش های مقاله را از هم تشخیص دهد.
  • تلاش کنید در محتوا از لیست، کلمات بولد، آندرلاین و ایتالیک استفاده کنید.
  • پاراگراف های طولانی ننویسید. اگر نیاز است یک بخش بیشتر نوشته شود آن را در چند پاراگراف بنویسید.

توجه: بدون ساختار درست، مخاطب نمی تواند با محتوا ارتباط برقرار کند. عدم ارتباط مخاطب با محتوا یعنی بی ارزش شدن تمام آنچیزی که نوشته اید.

در پایان به این نکته توجه کنید که یک محتوا را هم بر اساس ساختار سئو و هم بر اساس ساختاری که مناسب مخاطب باشد بنویسید.

نویسنده: محمد علی عاشوری